ناصر چشم و آذر و پیچوخم مجوز
ناصر چشمآذر در مورد این که چرا «هجرت» در بعد از انقلاب فقط یک بار توانست مجوز اجرا به صورت باکلام بگیرد گفت: «قطعاتی که من ساختهام در صورت اجرا به صورت بیکلام راحتتر مجوز میگیرند و اگر قرار باشد به صورت باکلام اجرا شوند صدور مجوز برایشان به این بستگی دارد که کلامش چه باشد و کدام خواننده آن را خوانده باشد.»
کد خبر :
۵۳۱۵۴
بازدید :
۲۸۵۹
ناصر چشمآذر در مورد این که چرا «هجرت» در بعد از انقلاب فقط یک بار توانست مجوز اجرا به صورت باکلام بگیرد گفت: «قطعاتی که من ساختهام در صورت اجرا به صورت بیکلام راحتتر مجوز میگیرند و اگر قرار باشد به صورت باکلام اجرا شوند صدور مجوز برایشان به این بستگی دارد که کلامش چه باشد و کدام خواننده آن را خوانده باشد.»
استارت کنسرتهای ناصر چشمآذر از مهر سال ۹۴ زده شد تا رسانهها با تیتر «چشمآذر بعد از ۳۰ سال بازگشت» به استقبالش بروند. خوانندگانی که با بازگشت چشم آذر به صحنه بعد از انقلاب، همراهی اش کردند مانی رهنما بود، حمیدرضا گلشن و مهدی یغمایی بودند تا این که قرعه به نام اشکان خطیبی افتاد.
استارت کنسرتهای ناصر چشمآذر از مهر سال ۹۴ زده شد تا رسانهها با تیتر «چشمآذر بعد از ۳۰ سال بازگشت» به استقبالش بروند. خوانندگانی که با بازگشت چشم آذر به صحنه بعد از انقلاب، همراهی اش کردند مانی رهنما بود، حمیدرضا گلشن و مهدی یغمایی بودند تا این که قرعه به نام اشکان خطیبی افتاد.
انتخاب خطیبی برای خواندن قطعاتی که توسط چشم آذر ساخته شده بود انتقاداتی از سوی بخشی اهالی موسیقی پاپ به همراه داشت، اما چشم آذر از انتخاب خود دفاع و در آخرین کنسرتش در سال ۹۶ تکرارش کرد.
چشم آذر در مورد این انتخا گفت: «من در کنسرتهای قبلی ام از مانی رهنما، مهدی یغمایی و حمیدرضا گلشن دعوت به همکاری کردم منتها آن قطعات چیزهایی که اشکان خطیبی خواند نبود و تیپشان فرق میکرد. در دو کنسرت قبلی به سراغ ملودیهایی رفتم مانند «مسافر»، «زمستون» و «خدای آسمون ها» که وقتی از اشکان تست گرفتم و اینها را برایم خواند صدایش به دلم نشست و مایل به همکاری با او شدم و اشکان هم لطف کرد و دعوت مرا پذیرفت. دوستانی که کم یا زیاد، احیانا کاراکتر صدای اشکان را دوست ندارند، نظر شخصی شان است وگرنه از نظر من انتخابم درست بوده و صدایش به دلم نشسته است.»
او در مورد انتخاب قطعات بسته به جنس صدای خواننده توضیح داد: «به عنوان مثال من «همزبون» یا «دو پرنده» را به اشکان نمیدهم، چون طبیعتا صدایی که یک مقدار به سمت تحریرها و ملودیهای ایرانی مانند شوشتری یا چارگاه، بسته به این که آهنگ در چه مایهای است، گرایش دارد برای این قطعات مناسبتر است. صدای خواننده در این که کدام قطعاتم را انتخاب کنم بسیار موثر است. من از انتخابم راضی ام و امیدوارم دوستان هم کمی بی غرضتر صدای اشکان را گوش کنند.»
در ادامه صحبت به این رسید که قطعهای مانند «هجرت» اگرچه یک بار توسط مانی رهنما به صورت باکلام اجرا شد، اما پس از آن دیگر نتوانست مجوز بگیرد.
چشم آذر در این مورد توضیح داد: «اگرچه مانی رهنما «هجرت» را خواند، اما بعد از آن دیگر نتوانستیم برای اجرای این قطعه به صورت باکلام مجوز بگیریم. قطعا ارشاد هم برای مجوز دادن ممیزیهایی دارد که باید رعایت شود. مسائل مربوط به مجوز از سوی رسول ترابی، به عنوان مدیر هنری این اجراها پیگیری میشود و او بیش از من در جریان این قضیه است. چیزی که من میدانم این است که قطعاتی که من ساخته ام در صورت اجرا به صورت بی کلام راحتتر مجوز میگیرد و اگر قرار باشد به صورت باکلام اجرا شود صدور مجوز برایش به این بستگی دارد که کلامش چه باشد و کدام خواننده آن را خوانده باشد.»
این موسیقی دان، آهنگساز و تنظیم کننده در مورد پیوندی که با میان جوانان امروز با موسیقی پاپ دهه ۵۰ میتوان برقرار کرد هم تصریح کرد: «اجرای قطعاتی که به عنوان مثال در دهه ۵۰ تنظیم شده است، توسط خوانندگان جوان پیوندی خوب و رابطهای اجتماعی و هنری بین این دو دهه برقرار میکند. بعضی کارهای پاپ که این روزها تولید میشود اساسا شنیدن ندارد اگرچه کارهای خوب و دلنشینی هم بین شان هست. احساسم این است که سرد و گرم با هم قاطی شده و این وسط میزان حرارت توسط بازار روز و خواست مردم تنظیم میشود.»
چشم آذر در مورد این انتخا گفت: «من در کنسرتهای قبلی ام از مانی رهنما، مهدی یغمایی و حمیدرضا گلشن دعوت به همکاری کردم منتها آن قطعات چیزهایی که اشکان خطیبی خواند نبود و تیپشان فرق میکرد. در دو کنسرت قبلی به سراغ ملودیهایی رفتم مانند «مسافر»، «زمستون» و «خدای آسمون ها» که وقتی از اشکان تست گرفتم و اینها را برایم خواند صدایش به دلم نشست و مایل به همکاری با او شدم و اشکان هم لطف کرد و دعوت مرا پذیرفت. دوستانی که کم یا زیاد، احیانا کاراکتر صدای اشکان را دوست ندارند، نظر شخصی شان است وگرنه از نظر من انتخابم درست بوده و صدایش به دلم نشسته است.»
او در مورد انتخاب قطعات بسته به جنس صدای خواننده توضیح داد: «به عنوان مثال من «همزبون» یا «دو پرنده» را به اشکان نمیدهم، چون طبیعتا صدایی که یک مقدار به سمت تحریرها و ملودیهای ایرانی مانند شوشتری یا چارگاه، بسته به این که آهنگ در چه مایهای است، گرایش دارد برای این قطعات مناسبتر است. صدای خواننده در این که کدام قطعاتم را انتخاب کنم بسیار موثر است. من از انتخابم راضی ام و امیدوارم دوستان هم کمی بی غرضتر صدای اشکان را گوش کنند.»
در ادامه صحبت به این رسید که قطعهای مانند «هجرت» اگرچه یک بار توسط مانی رهنما به صورت باکلام اجرا شد، اما پس از آن دیگر نتوانست مجوز بگیرد.
چشم آذر در این مورد توضیح داد: «اگرچه مانی رهنما «هجرت» را خواند، اما بعد از آن دیگر نتوانستیم برای اجرای این قطعه به صورت باکلام مجوز بگیریم. قطعا ارشاد هم برای مجوز دادن ممیزیهایی دارد که باید رعایت شود. مسائل مربوط به مجوز از سوی رسول ترابی، به عنوان مدیر هنری این اجراها پیگیری میشود و او بیش از من در جریان این قضیه است. چیزی که من میدانم این است که قطعاتی که من ساخته ام در صورت اجرا به صورت بی کلام راحتتر مجوز میگیرد و اگر قرار باشد به صورت باکلام اجرا شود صدور مجوز برایش به این بستگی دارد که کلامش چه باشد و کدام خواننده آن را خوانده باشد.»
این موسیقی دان، آهنگساز و تنظیم کننده در مورد پیوندی که با میان جوانان امروز با موسیقی پاپ دهه ۵۰ میتوان برقرار کرد هم تصریح کرد: «اجرای قطعاتی که به عنوان مثال در دهه ۵۰ تنظیم شده است، توسط خوانندگان جوان پیوندی خوب و رابطهای اجتماعی و هنری بین این دو دهه برقرار میکند. بعضی کارهای پاپ که این روزها تولید میشود اساسا شنیدن ندارد اگرچه کارهای خوب و دلنشینی هم بین شان هست. احساسم این است که سرد و گرم با هم قاطی شده و این وسط میزان حرارت توسط بازار روز و خواست مردم تنظیم میشود.»
۰