فصل تازه مدیریت در پایتخت

آغاز بکار تیم جدید مدیریت شهری پایتخت مهم‌ترین رویداد تابستانی سال ۹۶ بود. در این فصل ترکیب هیات رئیسه شورای پنجم و شهردار تهران انتخاب شد.

کد خبر : ۵۳۲۶۵
بازدید : ۱۱۶۷
تابستان ۹۶، فصل پر اتفاقی برای تهران بود. در این تابستان بعد از بیش از یک دهه شهردار تهران تغییر کرد. حاشیه‌های دوران انتقال مسئولیت‌ها تابستان ۹۶ را داغ‌تر از تابستان‌های دیگر کرده بود ازانتقاد به قرار داد‌ها و استخدام‌های دقیقه نودی تا انتقاد به وضعیت شهرتهران. انتقاد‌هایی که همه از سوی مدیران وقت رد شد.

از ابتدای تابستان ۹۶ جلسات منتخبان شورای پنجم که از ابتدای مشخص شدن ترکیب نهایی شورا آغاز شد، با یک دستور جلسه وآن هم انتخاب شهردار آینده جدی‌تر دنبال شد. در این دوران جلساتی نیز میان اعضای قدیم و جدید شورای شهر برای انتقال تجربیات برگزارشد.

شیرین‌ترین و تلخ‌ترین روز‌های شهردار سابق
محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران در این مدت تلاش کرد تمامی پروژه‌های مهم باقی مانده شهر را به بهره برداری برساند. از جمله پروژه شهر باغ کتاب. سخنان او در این مراسم بیشتر به گزارش کار به شهروندان تهرانی شباهت داشت. او در این مراسم گفت:: به اندازه کل تاریخ بلدیه در این دوره از مدیریت شهری، پروژه به بهره برداری رسید.

وی در آخرین نشست خود با معاونان اش نیز تلخ‌ترین و شیرین‌ترین روز‌های کاری اش رو این گونه تشریح کرد: حادثه ساختمان پلاسکو یکی از تلخ‌ترین و سخت‌ترین روز‌های فعالیتم در پلاسکو بود و واقعا این حادثه خیلی به من سخت گذشت و همیشه به شهدای آتش نشان افتخار می‌کنم، زیرا باعث نجات جان افراد شدند و تا زنده هستم به یاد آن‌ها و در خدمت خانواده آن‌ها خواهم بود و لذت بخش‌ترین فعالیتم سرکشی به خانواده محرومین و معلولین بود که باید در این راه بیشتر تلاش کنیم.

قالیباف ادامه داد: ۱۲ سال فعالیت در شهرداری را منطبق با برنامه کار کردم و خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد برنامه هایم انجام شد. مهدی چمران نیز در آخرین جلسه شورای چهارم شهر تهران درباره تمام سال‌های فعالیت اش در شورا گفت: ما پل صراط را ساختیم رمپ و لوپ هایش را هم ساختیم.

وی افزود: ۳۰ طرح و لایحه مربوط به موضوعات شهری در دوره چهارم مانده است که این موضوعات به شورای پنجم ارجاع داده می‌شود.

حاشیه‌های قرار داد‌های دقیقه ۹۰
یکی از حاشیه‌های این دوران واگذاری بخشی از شهرآفتاب و شهروند به یکی از بانک‌های خصوصی بود. احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر چهارم تهران آن زمان در واکنش به این اظهار نظر‌ها گفت: قرارداد‌های دقیقه ۹۰ در شهرداری تهران وجود ندارد و این حرف و حدیث‌ها به دلیل طولانی شدن جابه جایی‌ها پیش آمد.
در مورد شهر آفتاب و شهروند این موضوع در شورا سابقه داشت و سال گذشته در صحن شورا مطرح شد؛ اعضا روی درصد آن بحث داشتند که نهایتا با ۶۰ درصد آن موافقت کردند و کمیته‌ای تعریف کردند که به روند واگذاری و ارزیابی نظارت کند بنابراین موضوع کاملا شفاف و روشن است.

وی ادامه داد: در این زمینه شورا مصوبه دارد. تنها برای این که قیمت‌ها مشخص نبود قرار شد کمیته‌ای شکل بگیرد جزییات را مشخص کند. قرار بود قیمت‌ها توسط کارشناسان رسمی احصاء شود، اما اجازه واگذاری ۶۰ درصد از مجموعه شهر آفتاب را به شهرداری تهران داده بودیم.

خداحافظی تاریخی تاکسی پیکان با تهران
در تابستان ۹۶ تاکسی پیکان برای همیشه با خیابان‌های پایتخت خداحافظی کرد. اتفاقی که در لا به لای اخبار انتخاب شهردار و تغییر مدیران گم شد و مراسم خداحافظی با این خودرو که سال‌ها شهروندان تهرانی را جا به جا کرده بود برگزار نشد.

حکم نجفی شبانه امضا شد
اولین روز شهریور ماه روز آغاز به کار شورای پنجم بود. در این روز اعضای هیات رییسه شورای پنجم انتخاب شدند. الویری و احمد مسجد جامعی از رقابت‌ها کنار رفتند و محسن هاشمی با ۲۰ رای رییس شورای شهر تهران شد.

شهردار تهران نیز که در مرداد ماه انتخاب شده بود به طوررسمی برای شهرداری تهران رای آورد و چند روز بعد در ساعت‌های پایانی روز ۵ شهریور ماه وزیر کشور برای محمد علی نجفی حکم زد. یکی از اولین اقدامات نجفی پس از شهردار شدن صدور بخشنامه ضد فساد ممنوعیت صدور هولوگرام جدید تا اطلاع ثانوی بود.
نجفی پس از شهردار شدن طلسم ممنوعیت ورود شهردار تهران به جلسات هیات دولت را هم شکست و توانست در جلسات دولت حاضر شود. اما این حضور کمکی به شهر تهران نکرد و تا این زمان حتی دولت سهم خود در بخش بلیت مترو را هم نداده است.

این رابطه دوستانه بیش از آن که به نفع تهران باشد به دولت سود رساند و مشکلات تاریخی دولت و شهرداری بهه تفاهم نزدیک شد.

انتخاب‌های معاونان مهم شهردار در تابستان انجام شد و انتخاب‌هایی که با حاشیه‌هایی همراه بود. سهم زنان و جوانان به اعتقاد برخی از منتقدان نجفی رعایت نشده بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید