دوپینگ حافظه با نسخه‌های طبیعی

حافظه نوعی فعالیت ذهنی و روانی در مغز است، افراد با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند به تقویت حافظه خود کمک کنند.

کد خبر : ۵۳۳۳۰
بازدید : ۲۰۹۴
حافظه نوعی فعالیت ذهنی و روانی در مغز است که به ما این امکان را می‌دهد تا حالات خودآگاهیمان مانند دانش‌ها، تمایلات، خواسته‌ها، دریافت‌های حسی، قضاوت‌ها، اندیشه‌ها، دردها، لذت‌ها و احساسات را حفظ و آنها را به هنگام نیاز در ذهنمان بازیابی کنیم؛ ما از طریق حافظه می‌توانیم به عملکردهای گذشته‌مان مراجعه و آنها را بازشناسی کنیم.

حافظه به صورت‌‌های مختلفی مانند بینایی، شنوایی، حرکتی، لامسه، چشایی و بویایی در زندگی به ما کمک می‌کند؛ فرآیند حافظه شامل سه مرحله رمزگردانی، اندوزش و بازیابی می‌شود.

در مرحله رمزگردانی، اطلاعات فیزیکی و روانی به نوعی رمز قابل قبول برای حافظه مانند رمزهای دیداری، شنیداری، گفتاری و معنایی تبدیل و در مرحله اندوزش اطلاعات رمزگذاری شده در حافظه نگه‌داری می‌شود؛ بازیابی هم فرآیندی است که از طریق آن اطلاعات به هنگام نیاز از حافظه فراخوانده می‎شود.

حافظه به 2 نوع کوتاه و بلند مدت تقسیم‌بندی می‌شود البته برخی از افراد می‌گویند که نوع سوم حافظه (حافظه حسی) هم وجود دارد.
در رمزگردانی بیشتر نیمکره چپ و در جریان فراخوانی و یادآوری اطلاعات (بازیابی) بیشتر نیمکره راست مغز فعال است؛ به بخشی از مغز «هیپوکامپ» می‌گویند که این قسمت در حافظه بلند مدت نقش دارد.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی سبب تقویت حافظه می‌شوند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بهترین ترکیبات مورد نیاز مغز
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: مصرف لبنیات بدون مصلح و غذاهای با طبع سرد را از مهم‌ترین دلایل ضعف حافظه دانست و اظهار کرد: پروتئین‌ها، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامینE ، فولیک اسید و فسفر، بهترین ترکیباتی هستند که مغز به آنها نیاز دارد.

موثرترین مواد غذایی تقویت‌کننده حافظه
وی درباره موثرترین مواد غذایی تقویت‌کننده حافظه بیان کرد: مصرف مواد غذایی مانند انواع غلات به ویژه گندم و لوبیای سویا، جوانه گندم، نخودفرنگی، چهار مغز (گردو، بادام، فندق و پسته) به ویژه بادام، انواع ماهی‌ها، کشمش، عسل، موز، انجیر خشک شده، پرتقال، هویج، کدوسبز، آناناس، سیب، گریپ‌فروت، لیموترش تازه، انگور و توت‌فرنگی نقش موثری در تقویت حافظه دارند.

طرز تهیه ترکیب آب سبزیجات مفید برای تقویت حافظه
این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طرز تهیه ترکیب آب سبزیجات مفید برای تقویت حافظه افزود: افراد برای تقویت حافظه خود باید 2 عدد هویج، یک عدد کدوسبز، یک عدد چغندر (لبو) کوچک و چند قطره روغن زیتون بودار را با هم داخل مخلوط‌ کن بریزند و روزانه آب آنها را 2 تا سه لیوان میل کنند.

طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای تقویت حافظه
عظمایی درباره طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای تقویت حافظه تاکید کرد: افراد همچنین برای تقویت حافظه می‌توانند چند تکه آناناس، یک عدد سیب، یک لیوان انگور حبه شده، آب یک عدد لیموترش تازه و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم داخل مخلوط‌ کن بریزند و روزانه آب آنها را 2 تا سه لیوان میل کنند.

ترکیبی موثر برای تقویت حافظه
وی تصریح کرد: افراد برای تقویت حافظه خود باید روزانه هفت عدد مغز بادام، هفت عدد مویز، یک تا 2 عدد کُندُر و مقداری عسل را میل کنند؛ مصرف این ترکیب تاثیر چشمگیری در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر، تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری به ویژه در دانش‌آموزان و دانشجویان دارد.

دیگر مواد غذایی تقویت‌کننده حافظه
این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به نقش موثر مصرف سعدکوفی در تقویت حافظه گفت: افراد برای تقویت حافظه خود می‌توانند گیاهانی مانند گل میخک و زنجبیل را هم مصرف کنند.

انواع قندها
عظمایی درباره انواع قندها اظهار کرد: قندها به 2 نوع راست و چپ‌گرا تقسیم‌بندی می‌شوند؛ از انواع قندهای راست‌گرا می‌توان به قند، شکر و شیرینی‌جات قنادی اشاره کرد که مصرف زیاد آنها برای بدن مضر است.

وی درباره قندهای چپ‌گرا بیان کرد: بدن به ویژه مغز برای فعالیتش به این نوع قندها نیاز دارد؛ این نوع قندها در مواد غذایی مانند عسل، مویز، خرما، انجیر، کشمش، توت و هر میوه‌ای که طعم شیرین دارد، یافت می‌شوند.

عظمایی یبوست را یکی از عوامل موثر در ضعف حافظه دانست و یادآور شد: مبتلایان به یبوست برای رفع مشکلشان باید 30 گرم برگ سنا، ۱۰ گرم گل ختمی، ۱۰ گرم گل سرخ و ۱۰ گرم تخم گشنیز را با هم ترکیب کنند و یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه سه لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ افراد دچار این عارضه باید یک لیوان از این دمنوش را قبل از هر وعده غذایی به همراه کمی عسل میل کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید