امیدنعمتی: با "تخمِ کفتر" خواننده شدم!
پدرم تعریف میکرد که اولین بار که آواز خواندم در کودکی بود. من تا ۵ سالگی حرف نمیزدم، مادربزرگم گفت که به من تخم کفتر بدهند تا زبانم راه بیفتد. به من تخم کفتر دادند و پس از آن دیگر آواز میخواندم.
کد خبر :
۵۳۳۸۳
بازدید :
۳۷۰۲
خواننده گروه پالت گفت: نمیدانم در موسیقی از چه زمانی به این شکل شده است که فکر میکنند وقتی معروف و موفق شدند نباید کسی را تحویل بگیرند و از همه باید دور شوند، مثل مردم زندگی نکنند.
نعمتی در ابتدا درباره چگونگی شروع فعالیت خود و گروه پالت گفت: روزی از موسسه خیریه به من زنگ زدند و گفتند که جشنی داریم و میخواهیم که در این برنامه اجرا کنید. من نیز چند نفر را که از طریق دانشگاه و تئاتر میشناختم گرد آوردم و از اجرا در خیریه برایشان گفتم که آنها نیز استقبال کردند. در ۵ روز که وقت داشتیم ۵ آهنگ ساختیم و در خیریه اجرا کردیم و همه دوست داشتند.
وی در همین راستا افزود: ۵ آهنگ که در جشن خیریه اجرا کردیم یکی از بهترین آهنگهای ما شدند. "هزار قصه"، "درس علوم" و "نگاه کن" جزو این آهنگها بودند. بعد از اجرا در خیریه هر کدام در گروههای مختلف دوسال به کار مشغول بودیم. من در گروه "دنگ شو"، مهیار با همایون شجریان، روزبه با ارکستر سمفونیک کار میکردیم. بعد از دو سه سال دیدیم که دل ما با آن چند روز اجرا در خیریه گیر کرده است بنابراین به هم پیوستیم و گروهی به نام "پالت" را تاسیس کردیم.
نعمتی به اولین بار که آواز خواند اشاره کرد و افزود: پدرم تعریف میکرد که اولین بار که آواز خواندم در کودکی بود. من تا ۵ سالگی حرف نمیزدم، مادربزرگم گفت که به من تخم کفتر بدهند تا زبانم راه بیفتد. به من تخم کفتر دادند و پس از آن دیگر آواز میخواندم.
وی درباره شروع همکاری اش با گروه "دنگ شو" بیان کرد: میتوانم بگویم که با "دنگ شو" کار من به گوش مردم رسید، اما قبل از دنگ شو همین هیجانی که برای یک موسیقی در شکل دیگر دارم هم داشتم. یادم است از کلاس کنکور مجموعهای از بچهها را در کلاس جمع کرده بودیم و به شکل کامل موسیقی ایرانی یاد گرفته بودیم و هر کدام سازهای مختلف را میزدیم. یکی از دوستان مشترک من و گروه "دنگ شو" مرا در دانشگاه دید و از من دعوت کرد. من رفتم و جلساتی را با هم کار کردیم و بالاخره کنسرتی را با گروه "دنگ شو" شروع کردیم که بعدها به دلیل برخی اختلافات جدا شدیم.
خواننده "لیسانسه ها" به دلایل اختلاف با دنگ شو پرداخت و توضیح داد: اختلاف نظر من از روز اول با گروه "دنگ شو" وجود داشت، چون خواستگاه اجتماعی بین من، گروه دنگ شو، نوع مخاطب و نگاهمان به موسیقی تلفیقی متفاوت بود. من در "دنگ شو" نقش یک بازیگر را داشتم، ایدههای من انجام نمیشد و به واقع کار گروهی صد درصد انجام نمیشد. عدهای آهنگ میساختند و بقیه آن را اجرا میکردند.
نعمتی ادامه داد: من با این که رشته تحصیلی ام تجسمی بود همیشه در دانشگاه در بین بچههای موسیقی و تئاتر میگشتم. فکر میکردم کسانی که در پالت جمع کردیم جزو تاپهای هم دوره ما بودند پس باید با قدرت پیگیری کنیم تا بهتر نتیجه دهد. در این ۵ الی ۶ سال گروه پالت به فعالیت خود ادامه داد تا امروز که هر کدام از ما هم به شکل مستقل هم در کنار کار گروهی قطعات منتشر میکنیم. یکی از ایدههای من این است که در گروه پالت همه در آهنگسازی و خلق اثر شرکت داشته باشند، موضوعی که در دنگ شو پیاده نمیشد.
وی به برخی افراد که پس از شهرت گذشته خود را فراموش میکنند اشاره کرد و افزود: نمیدانم در موسیقی از چه زمانی به این شکل شده است که فکر میکنند وقتی معروف و موفق شدند نباید کسی را تحویل بگیرند و از همه باید دور شوند، مثل مردم زندگی نکنند، خانه و ماشین داشته باشند که از بالا مردم را نگاه کنند. استادی داشتم به نام حمیدی که میگفت: مشکل در موسیقی زمانی به وجود آمد که کمانچه کش و تارزن به عنوان استاد کمانچه و تار خطاب شدند. شغل ما هم مثل همه شغل هاست و خیلی ویژه نیست.
خواننده گروه "پالت" در ادامه افزود: سعی کردیم در پالت صمیمیتی که بین خودمان بود را به مردم منتقل کنیم و به آنها نزدیک شویم. دوست داشتیم در خیابان در کنار مردم برویم و آنها در مورد سازها از ما سوال کنند. کنسرتهای بزرگ برگزار نکنیم بنابراین هر زمان کنسرت کوچکتر برگزار کردیم موفقتر بودیم، چون نفس به نفس با مخاطب ارتباط برقرار میشد. با این که مستقل فعالیت میکنم در حال حاضر، اما همکاری با پالت به شدت ادامه دارد. اصولا کار گروهی را بیشتر دوست دارم و به نظرم تاثیر آن بر مخاطب هم بیشتر است و انرژی که در کار گروهی تقسیم میشود بیشتر و بهتر است. یعنی اگر یک گروه ۴ نفر باشد انرژی و تلاش آن به اندازه ۲۰ نفر میشود.
نعمتی درباره این که با گروه "پالت" به عنوان اولین هنرمندان در شکل متفاوت موسیقی چه فراز و نشیبهایی را طی کردند توضیح داد: چندین سال موسیقی سنتی بر فضای کشور و بعد از آن پاپ حاکم بوده و نوع دیگری از موسیقی نداشتیم. روزی که ما شروع کردیم یا باید در شورای سنتی یا در شورای پاپ میرفتیم، اما در حال حاضر یک شورای تلفیقی راه افتاده است که در جشنواره چند ژانر اضافه شده است. جشنواره موسیقی فجر به این شکل شده است که سنتی، پاپ، تلفیقی و سایر ژانرها حضور دارند یعنی به هرحال توانسته ایم جا بیاندازیم که آهنگهای دیگری هم به جز این موارد وجود دارند که افراد به آن فکر میکنند.
وی در زمینه آلبوم "حرمان" که مستقل کار کرده است حرفهای جالبی زد و بیان کرد: فکر میکردم کسی "حرمان" را گوش ندهد، استقبال زیادی نشود و تنها بعضیها خوششان بیاید، اما خوشبختانه با استقبال روبرو شد و مخاطبان آن را دوست دارند. اصولا با "حرمان" به دنبال ارتباط با مخاطبان زیاد همچون پالت نبودم. در "پالت" به این فکر میکنیم که یک آهنگ غمگین است و اگر منتشر کنیم ممکن است نوجوانی که طرفدار ما است غمگین شود، اما در حرمان اصلا به این فکر نکردم و میگفتم هرچه هست همین است. اولین آهنگ و قطعه آلبوم "حرمان" را که حرمان نام دارد ۵ سال پیش ساختم. در این ۵ سال من درگیر کار پالت بودم و صادق تصویری آهنگساز نیز درگیر فعالیت خود بود و، چون وی استودیو دارد و هنرمندان پیش او رفته و موزیک ضبط میکنند بنابراین بنا را بر این گذاشتیم که این آلبوم آرام آرام پیش رفته و تولید شود تا جایی که خودمان فکر کنیم خوب است و میتوانیم آلبوم را ارائه دهیم.
این خواننده ادامه داد: در اوایل کار اصلا به آلبوم "حرمان" در شکل فعلی فکر نمیکردیم، میگفتیم چند آهنگ است که ساخته و منتشر میکنیم. اگر هم میخواستیم آلبوم شود یک آلبوم با سه آهنگ، اما طولانی باشد که در آن صورت کسی گوش نمیداد، اما به تدریج آلبوم به شکل فعلی ساخته و منتشر شد. استقبال بسیار بهتر از آن چیزی بود که من فکر میکردم. یک روز با صادق نشستیم و گفتیم سی دیهای ما در بازار موسیقی نیست یعنی پخش کنندهها ترجیح میدهند که چیزهایی پخش کنند که سود بیشتر داشته باشد. "حرمان" هم در نظر هیچ پخش کنندهای سود زیادی نداشت. با در خواست کتابفروشیها در شهرهای مختلف برای رونمایی با صادق به شهرهای مختلف رفتیم واستقبال زیادی شد، با افراد که صحبت میکردیم درباره آلبوم آن چنان یک آهنگ را تحلیل میکردند که برایم اتفاق عجیبی بود، چون هیچ وقت فکر نمیکردم حرمان را کسی بشنود.
این خواننده موسیقی تلفیقی با اشاره به این که هر روز شاهد حضور انواع و اقسام خوانندهها در عرصه موسیقی برای کسب در آمد هستیم اظهار کرد: من فکر میکنم دلیل این وضعیت تا حدود کمی ناخودآگاه است. من ۹۰ درصد موسیقیهایی که امروزه تولید میشود را نمیتوانم گوش بدهم، چون اذیت میشوم. این بحران یک روزی پیش آمد و تا بگذرد زمان میبرد. به عنوان نمونه وقتی ماشین برای نخستین بار وارد کشوری شود در ابتدا با استقبال زیاد از آن، تصادفات و خلافیهای بی شمار روبرو میشویم تا به تدریج که فرهنگ آن جا میافتد. در کشور ما نیز هر نوع موسیقی نبوده و فقط یک سری از موسیقیها باب شده است، اما به یکباره فضا به سمتی میرود که هر نوع موسیقی به خورد مخاطب داده میشود. البته در طول زمان مخاطب گوشش به موسیقی آشنا میشود و خودش تشخیص میدهد که برخی آثار اصلا جزو موسیقی نیستند. فضای کنونی موسیقی در کشور ما مانند پسری است که به دوران بحران بلوغ رسیده و کاری نمیتوان برای آن کرد تا وقتی که این بحران را طی کند.
نعمتی درباره نقش موثر برخی تهیه کنندگان در شکل گیری موسیقی امروز بیان کرد: برخی از تهیه کنندگان موسیقی هستند که فقط برای کسب درآمد وارد این عرصه شده اند. تعدادی اشخاص هم به عنوان خواننده آمده اند تا ۶ ماهه پولدار شوند که به ۶ ماه معروف هستند یعنی طی ۶ ماه با چند آهنگ معروف میشود، خودرو میخرد و از عرصه موسیقی میرود. کسانی با خود من هم درباره چگونه خواننده شدن صحبت کرده اند و در نهایت قصد داشته اند با پرداخت ۱۰ میلیون تومان یک آهنگ برایشان ساخته شود تا معروف شوند.
وی ادامه داد: من نمیتوانم این شرایط را درک کنم، چون باید خوانندگی را بلد بود تا بتوان انجام داد. این وضعیت در برگزاری کنسرت هم وجود دارد. اصلا راههای عجیبی در عرصه موسیقی وجود دارد و مواردی هست که من خیلی آنها را نمیفهمم. من با خواننده شدن قصد پولدار شدن نداشتم، میخواستم کنسرتی که اجرا میکنم در فضایی باشد که بتوانم دستمزدم را دریافت کنم. چون خیلی شنیده ایم که تهیه کننده کنسرتها پولهای ناشی از فروش کنسرتها را به جیب زده و از کشور فراری شده است. ما در گامی که برمیداریم خواستههای حداقلی داشته ایم اینکه بعد از کنسرت بتوانیم دستمزدمان را دریافت کنیم، اما فکر میکنم فساد در موسیقی فراوان است.
وی در ادامه تصریح کرد: من طی این سالها ۵ آلبوم منتشر کرده ام، برای هر کدام کلی وقت و هزینه کردم، اما هیچوقت پولدار نشدم، ولی به یکباره کسی خواننده میشود و در نهایت با افتتاح یک رستوران از عرصه موسیقی کنار میرود. از نظر محتوایی هم این نوع ورود و فعالیت موسیقیایی حتی برای جامعه و فرهنگ مضر است. در واقع کسی که این نوع موسیقی را گوش میدهد بد رانندگی میکند و بد غذا میخورد. در موسیقی ابتذال وجود دارد، اما نباید موسیقی را محدود کرد بلکه باید اجازه داد تا مسیر خود را طی کند.
خواننده قطعه "حرمان" به روند سرعت در موسیقی اشاره کرد و افزود: این موضوع مسئلهای جهانی است. من به یاد دارم وقتی علیرضا عصار کار خود را در موسیقی شروع کرد برای درک یک موضوع علمی یک کتاب مطالعه میکردیم، مثلا من خودم برای یادگیری تاریخ و هنر کلاس میرفتم. در دنیای سرعت امروز اطلاعات اشتباه و سطحی به ما میرسد. در دنیای موسیقی هم همینطور است یک آهنگ در لحظه با جذب و استقبال روبرو میشود، اما به زودی کنار گذاشته میشود و این استقبال درباره آهنگهای خوب هم صدق میکند در حالی که در گذشته اینگونه نبود مثلا آهنگ "چرا رفتی" را بسیار گوش میدادیم و هنوز و هنوز از شنیدن آهنگهای مشکاتیان لذت میبریم.
نعمتی ادامه داد: به نظر من در عرصه هنر هر چقدر سریعتر اثر تولید شود سریعتر نیز از بین خواهد رفت. مثلا "دود عود" را ما هر زمان گوش کنیم برایمان تازه است به این دلیل که برای تولید آن زحمت کشیده شده است. پرویز مشکاتیان ۳ سال برای تولید یک اثر زحمت کشیده است، اما الان طی چند روز یک آهنگ ساخته میشود.
وی درباره تاثیر موسیقی بد و مبتذل و نقش مخاطب در عرصه موسیقی اظهار کرد: آثار بد و مبتذل حتما تاثیر بد بر مخاطب خواهند گذاشت، مگر میشود بدون تاثیر باشند؟! مگر میشود چنین آهنگهایی گوش داده شود و با فرهنگ بود؟ این موارد به یکدیگر ربط دارند. مخاطبی که فیلم بد ببیند و موسیقی بد بشنود به لحاظ فرهنگی جایگاه خوبی نخواهد داشت. کسی که هر روز غذای بد میخورد آدم خوبی از آب در نمیآید.
خواننده آقای بنفش درباره چگونگی همکاری اش با سروش صحت در "لیسانسه ها" توضیح داد: با سروش صحت از قدیم دوست بودیم. اولین آشنایی ما با هم فکر میکنم به اوایل کار در تولید آهنگهای "دنگ شو" که هر دو سیبیل داشتیم برمی گردد. طی رفاقتی که با یکدیگر داشتیم یک روز من را به ساختن تیتراژ سریال لیسانسهها دعوت کرد. من بعد از دیدن دو سه قسمت از لیسانسهها تصمیم به ساخت آهنگ آن کردم. آهنگ این سریال را در سفری که در جنوب با قطار داشتم سرودم. بین خواب و بیدار بودم که صدایی از بیرون قطار توجهم را به خود جلب کرد، صدایی شبیه ریتم شروع آهنگ فعلی لیسانسهها بود، از آنجا بود که آهنگ در ذهنم شکل گرفت و از فردای آن روز برنامه ساخت آن کلید خورد.
نعمتی ایده ورود همزمان با خوانندگی در پایان لیسانسهها را از آن سروش صحت دانست و افزود: از ایده صحت استقبال کردم. همخوانی بازیگران در سکانس آخر سری اول لیسانسهها تا پنج برداشت همراه بود، اما در سری دوم کار راحتتر پیش رفت و با برداشتهای کمی سکانس آخر تولید شد.
وی درباره همکاری با "فوق لیسانسه ها" و برنامه "خندوانه" بیان کرد: برای ادامه همکاری با سروش صحت در سریال فوق لیسانسهها در جریان موضوع جدیدی نیستم و با من در این باره مذاکرهای نشده است. درباره برنامه خندوانه هم گفته بودم اگر رامبد جوان بخواهد برایش میخوانم. قصد داشتم یک آهنگ برای خندوانه بسازم که هنوز به دلیل مشغلههای کاری نتوانستم آن را انجام بدهم. تا امروز هم خبری از رامبد جوان ندارم. البته برای دوستانی همچون سروش صحت و رامبد جوان کاری از دستم بربیاید حتما انجام خواهم داد.
خواننده گروه پالت درباره برنامه هایش در سال ۹۷ توضیح داد: ما قطعا ساخت آلبوم جدید را از نوروز ۹۷ آغاز خواهیم کرد و سه آهنگ آن نیز آماده شده است. امیر طاهری به عنوان درامر همیشه حضور داشته، سردار سرمست آهنگساز هم که حضور دارد که اگر دارا دارایی و کسری سبکتکین بتوانند همکاری کنند به علاوه گروه پالت در این آلبوم حضور خواهند داشت. ممکن است به برخی همکاران آلبوم یک و سه هم در ساخت این آلبوم جدید همکاری کنیم. آلبوم هنوز نامگذاری نشده است و فکر میکنم تا اسفند ۹۷ منتشر شود.
نعمتی به اجرای کنسرت در سال ۹۷ به شکل مستقل اشاره کرد و افزود: حرمان را در قالب کنسرت در نیمه اول سال اجرا میکنیم و برای اجرا در شیراز، اصفهان، تهران و رشت صحبتهایی نیز شده است. با همکاری پالت درصدد ساخت یک آهنگ برای جام جهانی نیز هستیم. برای جام جهانی گذشته پروژهای پیش آمد که به برزیل رفتیم و، چون به شدت به فوتبال علاقمندم قصد دارم آهنگی برای جام جهانی بسازم.
این خواننده بهترین خواننده ایران را همایون شجریان دانست و ادامه داد: به جز صدا، او شخصیت قابل احترامی دارد. خواننده در حال حاضر فراوان وجود دارد، اما واقعا چه کارهایی را اجرا کنی و به چه کارهایی نه بگویی مهم است. من فکر میکنم بسیاری از خوانندهها هستند که همه آهنگها را خواندهاند.
نعمتی با آرزوی بهترینها در سال جدید برای مردم ایران خاطرنشان کرد: سال نو را تبریک میگویم و امیدوارم در سال جدید هیچ هواپیمایی سقوط نکند و غمهایی که در سال ۹۶ پیش آمد تکرار نشود.
نعمتی در ابتدا درباره چگونگی شروع فعالیت خود و گروه پالت گفت: روزی از موسسه خیریه به من زنگ زدند و گفتند که جشنی داریم و میخواهیم که در این برنامه اجرا کنید. من نیز چند نفر را که از طریق دانشگاه و تئاتر میشناختم گرد آوردم و از اجرا در خیریه برایشان گفتم که آنها نیز استقبال کردند. در ۵ روز که وقت داشتیم ۵ آهنگ ساختیم و در خیریه اجرا کردیم و همه دوست داشتند.
وی در همین راستا افزود: ۵ آهنگ که در جشن خیریه اجرا کردیم یکی از بهترین آهنگهای ما شدند. "هزار قصه"، "درس علوم" و "نگاه کن" جزو این آهنگها بودند. بعد از اجرا در خیریه هر کدام در گروههای مختلف دوسال به کار مشغول بودیم. من در گروه "دنگ شو"، مهیار با همایون شجریان، روزبه با ارکستر سمفونیک کار میکردیم. بعد از دو سه سال دیدیم که دل ما با آن چند روز اجرا در خیریه گیر کرده است بنابراین به هم پیوستیم و گروهی به نام "پالت" را تاسیس کردیم.
نعمتی به اولین بار که آواز خواند اشاره کرد و افزود: پدرم تعریف میکرد که اولین بار که آواز خواندم در کودکی بود. من تا ۵ سالگی حرف نمیزدم، مادربزرگم گفت که به من تخم کفتر بدهند تا زبانم راه بیفتد. به من تخم کفتر دادند و پس از آن دیگر آواز میخواندم.
وی درباره شروع همکاری اش با گروه "دنگ شو" بیان کرد: میتوانم بگویم که با "دنگ شو" کار من به گوش مردم رسید، اما قبل از دنگ شو همین هیجانی که برای یک موسیقی در شکل دیگر دارم هم داشتم. یادم است از کلاس کنکور مجموعهای از بچهها را در کلاس جمع کرده بودیم و به شکل کامل موسیقی ایرانی یاد گرفته بودیم و هر کدام سازهای مختلف را میزدیم. یکی از دوستان مشترک من و گروه "دنگ شو" مرا در دانشگاه دید و از من دعوت کرد. من رفتم و جلساتی را با هم کار کردیم و بالاخره کنسرتی را با گروه "دنگ شو" شروع کردیم که بعدها به دلیل برخی اختلافات جدا شدیم.
خواننده "لیسانسه ها" به دلایل اختلاف با دنگ شو پرداخت و توضیح داد: اختلاف نظر من از روز اول با گروه "دنگ شو" وجود داشت، چون خواستگاه اجتماعی بین من، گروه دنگ شو، نوع مخاطب و نگاهمان به موسیقی تلفیقی متفاوت بود. من در "دنگ شو" نقش یک بازیگر را داشتم، ایدههای من انجام نمیشد و به واقع کار گروهی صد درصد انجام نمیشد. عدهای آهنگ میساختند و بقیه آن را اجرا میکردند.
نعمتی ادامه داد: من با این که رشته تحصیلی ام تجسمی بود همیشه در دانشگاه در بین بچههای موسیقی و تئاتر میگشتم. فکر میکردم کسانی که در پالت جمع کردیم جزو تاپهای هم دوره ما بودند پس باید با قدرت پیگیری کنیم تا بهتر نتیجه دهد. در این ۵ الی ۶ سال گروه پالت به فعالیت خود ادامه داد تا امروز که هر کدام از ما هم به شکل مستقل هم در کنار کار گروهی قطعات منتشر میکنیم. یکی از ایدههای من این است که در گروه پالت همه در آهنگسازی و خلق اثر شرکت داشته باشند، موضوعی که در دنگ شو پیاده نمیشد.
وی به برخی افراد که پس از شهرت گذشته خود را فراموش میکنند اشاره کرد و افزود: نمیدانم در موسیقی از چه زمانی به این شکل شده است که فکر میکنند وقتی معروف و موفق شدند نباید کسی را تحویل بگیرند و از همه باید دور شوند، مثل مردم زندگی نکنند، خانه و ماشین داشته باشند که از بالا مردم را نگاه کنند. استادی داشتم به نام حمیدی که میگفت: مشکل در موسیقی زمانی به وجود آمد که کمانچه کش و تارزن به عنوان استاد کمانچه و تار خطاب شدند. شغل ما هم مثل همه شغل هاست و خیلی ویژه نیست.
خواننده گروه "پالت" در ادامه افزود: سعی کردیم در پالت صمیمیتی که بین خودمان بود را به مردم منتقل کنیم و به آنها نزدیک شویم. دوست داشتیم در خیابان در کنار مردم برویم و آنها در مورد سازها از ما سوال کنند. کنسرتهای بزرگ برگزار نکنیم بنابراین هر زمان کنسرت کوچکتر برگزار کردیم موفقتر بودیم، چون نفس به نفس با مخاطب ارتباط برقرار میشد. با این که مستقل فعالیت میکنم در حال حاضر، اما همکاری با پالت به شدت ادامه دارد. اصولا کار گروهی را بیشتر دوست دارم و به نظرم تاثیر آن بر مخاطب هم بیشتر است و انرژی که در کار گروهی تقسیم میشود بیشتر و بهتر است. یعنی اگر یک گروه ۴ نفر باشد انرژی و تلاش آن به اندازه ۲۰ نفر میشود.
نعمتی درباره این که با گروه "پالت" به عنوان اولین هنرمندان در شکل متفاوت موسیقی چه فراز و نشیبهایی را طی کردند توضیح داد: چندین سال موسیقی سنتی بر فضای کشور و بعد از آن پاپ حاکم بوده و نوع دیگری از موسیقی نداشتیم. روزی که ما شروع کردیم یا باید در شورای سنتی یا در شورای پاپ میرفتیم، اما در حال حاضر یک شورای تلفیقی راه افتاده است که در جشنواره چند ژانر اضافه شده است. جشنواره موسیقی فجر به این شکل شده است که سنتی، پاپ، تلفیقی و سایر ژانرها حضور دارند یعنی به هرحال توانسته ایم جا بیاندازیم که آهنگهای دیگری هم به جز این موارد وجود دارند که افراد به آن فکر میکنند.
وی در زمینه آلبوم "حرمان" که مستقل کار کرده است حرفهای جالبی زد و بیان کرد: فکر میکردم کسی "حرمان" را گوش ندهد، استقبال زیادی نشود و تنها بعضیها خوششان بیاید، اما خوشبختانه با استقبال روبرو شد و مخاطبان آن را دوست دارند. اصولا با "حرمان" به دنبال ارتباط با مخاطبان زیاد همچون پالت نبودم. در "پالت" به این فکر میکنیم که یک آهنگ غمگین است و اگر منتشر کنیم ممکن است نوجوانی که طرفدار ما است غمگین شود، اما در حرمان اصلا به این فکر نکردم و میگفتم هرچه هست همین است. اولین آهنگ و قطعه آلبوم "حرمان" را که حرمان نام دارد ۵ سال پیش ساختم. در این ۵ سال من درگیر کار پالت بودم و صادق تصویری آهنگساز نیز درگیر فعالیت خود بود و، چون وی استودیو دارد و هنرمندان پیش او رفته و موزیک ضبط میکنند بنابراین بنا را بر این گذاشتیم که این آلبوم آرام آرام پیش رفته و تولید شود تا جایی که خودمان فکر کنیم خوب است و میتوانیم آلبوم را ارائه دهیم.
این خواننده ادامه داد: در اوایل کار اصلا به آلبوم "حرمان" در شکل فعلی فکر نمیکردیم، میگفتیم چند آهنگ است که ساخته و منتشر میکنیم. اگر هم میخواستیم آلبوم شود یک آلبوم با سه آهنگ، اما طولانی باشد که در آن صورت کسی گوش نمیداد، اما به تدریج آلبوم به شکل فعلی ساخته و منتشر شد. استقبال بسیار بهتر از آن چیزی بود که من فکر میکردم. یک روز با صادق نشستیم و گفتیم سی دیهای ما در بازار موسیقی نیست یعنی پخش کنندهها ترجیح میدهند که چیزهایی پخش کنند که سود بیشتر داشته باشد. "حرمان" هم در نظر هیچ پخش کنندهای سود زیادی نداشت. با در خواست کتابفروشیها در شهرهای مختلف برای رونمایی با صادق به شهرهای مختلف رفتیم واستقبال زیادی شد، با افراد که صحبت میکردیم درباره آلبوم آن چنان یک آهنگ را تحلیل میکردند که برایم اتفاق عجیبی بود، چون هیچ وقت فکر نمیکردم حرمان را کسی بشنود.
این خواننده موسیقی تلفیقی با اشاره به این که هر روز شاهد حضور انواع و اقسام خوانندهها در عرصه موسیقی برای کسب در آمد هستیم اظهار کرد: من فکر میکنم دلیل این وضعیت تا حدود کمی ناخودآگاه است. من ۹۰ درصد موسیقیهایی که امروزه تولید میشود را نمیتوانم گوش بدهم، چون اذیت میشوم. این بحران یک روزی پیش آمد و تا بگذرد زمان میبرد. به عنوان نمونه وقتی ماشین برای نخستین بار وارد کشوری شود در ابتدا با استقبال زیاد از آن، تصادفات و خلافیهای بی شمار روبرو میشویم تا به تدریج که فرهنگ آن جا میافتد. در کشور ما نیز هر نوع موسیقی نبوده و فقط یک سری از موسیقیها باب شده است، اما به یکباره فضا به سمتی میرود که هر نوع موسیقی به خورد مخاطب داده میشود. البته در طول زمان مخاطب گوشش به موسیقی آشنا میشود و خودش تشخیص میدهد که برخی آثار اصلا جزو موسیقی نیستند. فضای کنونی موسیقی در کشور ما مانند پسری است که به دوران بحران بلوغ رسیده و کاری نمیتوان برای آن کرد تا وقتی که این بحران را طی کند.
نعمتی درباره نقش موثر برخی تهیه کنندگان در شکل گیری موسیقی امروز بیان کرد: برخی از تهیه کنندگان موسیقی هستند که فقط برای کسب درآمد وارد این عرصه شده اند. تعدادی اشخاص هم به عنوان خواننده آمده اند تا ۶ ماهه پولدار شوند که به ۶ ماه معروف هستند یعنی طی ۶ ماه با چند آهنگ معروف میشود، خودرو میخرد و از عرصه موسیقی میرود. کسانی با خود من هم درباره چگونه خواننده شدن صحبت کرده اند و در نهایت قصد داشته اند با پرداخت ۱۰ میلیون تومان یک آهنگ برایشان ساخته شود تا معروف شوند.
وی ادامه داد: من نمیتوانم این شرایط را درک کنم، چون باید خوانندگی را بلد بود تا بتوان انجام داد. این وضعیت در برگزاری کنسرت هم وجود دارد. اصلا راههای عجیبی در عرصه موسیقی وجود دارد و مواردی هست که من خیلی آنها را نمیفهمم. من با خواننده شدن قصد پولدار شدن نداشتم، میخواستم کنسرتی که اجرا میکنم در فضایی باشد که بتوانم دستمزدم را دریافت کنم. چون خیلی شنیده ایم که تهیه کننده کنسرتها پولهای ناشی از فروش کنسرتها را به جیب زده و از کشور فراری شده است. ما در گامی که برمیداریم خواستههای حداقلی داشته ایم اینکه بعد از کنسرت بتوانیم دستمزدمان را دریافت کنیم، اما فکر میکنم فساد در موسیقی فراوان است.
وی در ادامه تصریح کرد: من طی این سالها ۵ آلبوم منتشر کرده ام، برای هر کدام کلی وقت و هزینه کردم، اما هیچوقت پولدار نشدم، ولی به یکباره کسی خواننده میشود و در نهایت با افتتاح یک رستوران از عرصه موسیقی کنار میرود. از نظر محتوایی هم این نوع ورود و فعالیت موسیقیایی حتی برای جامعه و فرهنگ مضر است. در واقع کسی که این نوع موسیقی را گوش میدهد بد رانندگی میکند و بد غذا میخورد. در موسیقی ابتذال وجود دارد، اما نباید موسیقی را محدود کرد بلکه باید اجازه داد تا مسیر خود را طی کند.
خواننده قطعه "حرمان" به روند سرعت در موسیقی اشاره کرد و افزود: این موضوع مسئلهای جهانی است. من به یاد دارم وقتی علیرضا عصار کار خود را در موسیقی شروع کرد برای درک یک موضوع علمی یک کتاب مطالعه میکردیم، مثلا من خودم برای یادگیری تاریخ و هنر کلاس میرفتم. در دنیای سرعت امروز اطلاعات اشتباه و سطحی به ما میرسد. در دنیای موسیقی هم همینطور است یک آهنگ در لحظه با جذب و استقبال روبرو میشود، اما به زودی کنار گذاشته میشود و این استقبال درباره آهنگهای خوب هم صدق میکند در حالی که در گذشته اینگونه نبود مثلا آهنگ "چرا رفتی" را بسیار گوش میدادیم و هنوز و هنوز از شنیدن آهنگهای مشکاتیان لذت میبریم.
نعمتی ادامه داد: به نظر من در عرصه هنر هر چقدر سریعتر اثر تولید شود سریعتر نیز از بین خواهد رفت. مثلا "دود عود" را ما هر زمان گوش کنیم برایمان تازه است به این دلیل که برای تولید آن زحمت کشیده شده است. پرویز مشکاتیان ۳ سال برای تولید یک اثر زحمت کشیده است، اما الان طی چند روز یک آهنگ ساخته میشود.
وی درباره تاثیر موسیقی بد و مبتذل و نقش مخاطب در عرصه موسیقی اظهار کرد: آثار بد و مبتذل حتما تاثیر بد بر مخاطب خواهند گذاشت، مگر میشود بدون تاثیر باشند؟! مگر میشود چنین آهنگهایی گوش داده شود و با فرهنگ بود؟ این موارد به یکدیگر ربط دارند. مخاطبی که فیلم بد ببیند و موسیقی بد بشنود به لحاظ فرهنگی جایگاه خوبی نخواهد داشت. کسی که هر روز غذای بد میخورد آدم خوبی از آب در نمیآید.
خواننده آقای بنفش درباره چگونگی همکاری اش با سروش صحت در "لیسانسه ها" توضیح داد: با سروش صحت از قدیم دوست بودیم. اولین آشنایی ما با هم فکر میکنم به اوایل کار در تولید آهنگهای "دنگ شو" که هر دو سیبیل داشتیم برمی گردد. طی رفاقتی که با یکدیگر داشتیم یک روز من را به ساختن تیتراژ سریال لیسانسهها دعوت کرد. من بعد از دیدن دو سه قسمت از لیسانسهها تصمیم به ساخت آهنگ آن کردم. آهنگ این سریال را در سفری که در جنوب با قطار داشتم سرودم. بین خواب و بیدار بودم که صدایی از بیرون قطار توجهم را به خود جلب کرد، صدایی شبیه ریتم شروع آهنگ فعلی لیسانسهها بود، از آنجا بود که آهنگ در ذهنم شکل گرفت و از فردای آن روز برنامه ساخت آن کلید خورد.
نعمتی ایده ورود همزمان با خوانندگی در پایان لیسانسهها را از آن سروش صحت دانست و افزود: از ایده صحت استقبال کردم. همخوانی بازیگران در سکانس آخر سری اول لیسانسهها تا پنج برداشت همراه بود، اما در سری دوم کار راحتتر پیش رفت و با برداشتهای کمی سکانس آخر تولید شد.
وی درباره همکاری با "فوق لیسانسه ها" و برنامه "خندوانه" بیان کرد: برای ادامه همکاری با سروش صحت در سریال فوق لیسانسهها در جریان موضوع جدیدی نیستم و با من در این باره مذاکرهای نشده است. درباره برنامه خندوانه هم گفته بودم اگر رامبد جوان بخواهد برایش میخوانم. قصد داشتم یک آهنگ برای خندوانه بسازم که هنوز به دلیل مشغلههای کاری نتوانستم آن را انجام بدهم. تا امروز هم خبری از رامبد جوان ندارم. البته برای دوستانی همچون سروش صحت و رامبد جوان کاری از دستم بربیاید حتما انجام خواهم داد.
خواننده گروه پالت درباره برنامه هایش در سال ۹۷ توضیح داد: ما قطعا ساخت آلبوم جدید را از نوروز ۹۷ آغاز خواهیم کرد و سه آهنگ آن نیز آماده شده است. امیر طاهری به عنوان درامر همیشه حضور داشته، سردار سرمست آهنگساز هم که حضور دارد که اگر دارا دارایی و کسری سبکتکین بتوانند همکاری کنند به علاوه گروه پالت در این آلبوم حضور خواهند داشت. ممکن است به برخی همکاران آلبوم یک و سه هم در ساخت این آلبوم جدید همکاری کنیم. آلبوم هنوز نامگذاری نشده است و فکر میکنم تا اسفند ۹۷ منتشر شود.
نعمتی به اجرای کنسرت در سال ۹۷ به شکل مستقل اشاره کرد و افزود: حرمان را در قالب کنسرت در نیمه اول سال اجرا میکنیم و برای اجرا در شیراز، اصفهان، تهران و رشت صحبتهایی نیز شده است. با همکاری پالت درصدد ساخت یک آهنگ برای جام جهانی نیز هستیم. برای جام جهانی گذشته پروژهای پیش آمد که به برزیل رفتیم و، چون به شدت به فوتبال علاقمندم قصد دارم آهنگی برای جام جهانی بسازم.
این خواننده بهترین خواننده ایران را همایون شجریان دانست و ادامه داد: به جز صدا، او شخصیت قابل احترامی دارد. خواننده در حال حاضر فراوان وجود دارد، اما واقعا چه کارهایی را اجرا کنی و به چه کارهایی نه بگویی مهم است. من فکر میکنم بسیاری از خوانندهها هستند که همه آهنگها را خواندهاند.
نعمتی با آرزوی بهترینها در سال جدید برای مردم ایران خاطرنشان کرد: سال نو را تبریک میگویم و امیدوارم در سال جدید هیچ هواپیمایی سقوط نکند و غمهایی که در سال ۹۶ پیش آمد تکرار نشود.
منبع: میزان
۰