برنامه های متنوع نوروز در کردستان عراق

آغاز سال جدید شمسی و فرارسیدن نوروز در کردستان عراق نیز همانند دیگر کشورهای برگزارکننده جشن فرارسیدن بهار، با شادی و شعف و برنامه های متنوع هنری و فرهنگی همراه است.

کد خبر : ۵۳۴۰۱
بازدید : ۱۳۳۲
برغم بحران های شدید مالی در اقلیم کردستان عراق، اما از چند روز قبل از فرارسیدن نوروز مردم این منطقه با حضور در بازارهای شهر اقدام به خریدن وسایل شب عید و لباس های نو می کنند.

فرمان محمد یکی از شهروندان کرد عراقی در اربیل گفت: نوروز برای ما کردها یک جشن ملی است و ما هر سال با پوشیدن لباسهای نو و حضور در برنامه های مختلف فرهنگی و هنری به استقبال این مناسبت تاریخی می رویم. وی افزود: یکی از برنامه های ما برافروختن آتش در آخرین شب سال می باشد.

برنامه عید نوروز همه ساله ازسوی دولت محلی اقلیم کردستان عراق با برپایی برنامه های رایگان هنری و فرهنگی گرامی داشته می شود به نحوی که در عمده پارکهای شهر، مراکز خرید و مراکز فرهنگی برنامه های ویژه نوروز برگزار می شود.

اقلیم کردستان عراق امسال در همین راستا روزهای چهارشنبه تا شنبه را به مناسبت فرارسیدن نوروز جشن عمومی اعلام کرده است.

فرمان محمد در ادامه در ارتباط با برنامه های مردم در این روز اضافه کزد: در اقلیم کردستان عراق مردم در اولین روز عید نوروز به دیدار همدیگر رفته و این مناسبت دیرینه را به همدیگر تبریک می گویند و به دنبال آن با حضور در طبیعت شکفتن دوباره طبیعت را جشن می گیرند.

این شهروند کرد عراقی در ارتباط با اهمیت و جایگاه عید نوروز گفت: عید نوروز در رگ و خون و تاریخ ماست و ما همه خود را متعهد به زنده نگاه داشتن این مناسبت می دانیم ما به عنوان اقوام آریایی خود را صاحب این عید می دانیم.

مردم در منطقه کردستان عراق در سه روز اول عید با حضور در طبیعت گرمی دوباره ای به آغاز فصل بهار می بخشند. در این سه روز مردم از اولین ساعات روز به دامان طبیعت پناه می برند و حضور در طبیعت را با شادمانی و پایکوبی به پایان می رسانند.

تفاوت مراسم نوروزی در کردستان عراق با دیگر نقاط ایران در این است که کردها درعراق شب چهارشنبه آخر سال آتش روشن نمی‌کنند، به‌ جای آن شب نوروز برفراز بام‌ها و کوه‌های گرداگرد شهر و آبادی آتش‌بازی می‌کنند.
علیرغم این تفاوت اما بسیاری از برنامه های عید نوروز میان کردهای ایران و عراق یکی بوده و هر دو جایگاه ویژه ای برای عید نوروز قائل هستند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید