گردگیری نوروزی

سال ۹۷ برای فوتبال ایران با یک مناقشه بزرگ شروع شد. همان‌طور که از قبل طراحی شده بود، تیم‌ملی فوتبال کشورمان در طول تعطیلات نوروزی دو بازی دوستانه با تیم‌های آفریقایی برگزار کرد تا شرایط مسابقه با مراکش شبیه‌سازی شود.

کد خبر : ۵۳۸۱۰
بازدید : ۹۹۱
سال ۹۷ برای فوتبال ایران با یک مناقشه بزرگ شروع شد. همان‌طور که از قبل طراحی شده بود، تیم‌ملی فوتبال کشورمان در طول تعطیلات نوروزی دو بازی دوستانه با تیم‌های آفریقایی برگزار کرد تا شرایط مسابقه با مراکش شبیه‌سازی شود. به این ترتیب ملی‌پوشان کشورمان ابتدا با ترکیبی که بیشتر شامل بازیکنان ذخیره و داخلی می‌شد به مصاف تیم قدرتمند تونس رفتند و در یک زمین بارانی با یک گل به خودی شکست خوردند.

چهار روز بعد، اما ایران با ارنجی نزدیک به ترکیب اصلی‌اش به مصاف تیم‌ملی الجزایر رفت و ۲ بریک به پیروزی رسید. برآیند کارلوس کی‌روش از این دو بازی، اما این بود که بازیکنان داخلی لیگ ایران به اندازه کافی برای حضور در جام‌جهانی آماده نیستند.
به این ترتیب او در فاصله حدود سه ماه تا آغاز مسابقات روسیه، باورهایش را در نشست خبری بعد از بازی با الجزایر به‌طور صریح به زبان آورد و خواهان در اختیار داشتن بازیکنان ملی تیم‌های لیگ برتری طی فرآیندی ۴۰ روزه شد. به این ترتیب در صورت تحقق درخواست کی‌روش، این گروه از بازیکنان نه‌تن‌ها نمی‌توانند در مسابقات هفته‌های پایانی لیگ هفدهم شرکت کنند، بلکه در صورت صعود تیم‌شان به دور یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، شانس حضور در آن مرحله را نیز نخواهند داشت.
کاملا قابل پیش‌بینی بود که این اظهارات با واکنش مربیان داخلی مواجه شود؛ اتفاقی که رخ داد و بسیاری از سرمربیان تیم‌های لیگی در حاشیه مسابقات هفته بیست‌وششم راجع‌به این موضوع اظهارنظر کردند.

کی‌روش چه گفت؟

جانمایه اظهارات کارلوس کی‌روش بعد از بازی با الجزایر که این روز‌ها به کانون اصلی بحث در فوتبال ایران تبدیل شده، حاوی صراحتی کم‌نظیر از مربی پرتغالی در نقد کیفیت لیگ ایران و بازیکنان داخلی بود. کی‌روش گفت: «نکته‌ای که ما از این دو بازی یاد گرفتیم یک چیز است و من خیلی شفاف آن را می‌گویم؛ به هیچ عنوان بازیکنان داخلی ما برای حضور در جام‌جهانی آماده نیستند.
بازیکنان داخلی ما به برنامه آماده‌سازی ویژه‌ای در چهل روز آینده نیاز دارند تا به این سطح برسند. آن‌ها از این سطح دور هستند و نیاز دارند برای دوئل‌های بهتر آماده شوند. آن‌ها احتیاج دارند قوی‌تر و سریع‌تر باشند. آن‌ها نیاز دارند تا فکر کردن و بازی کردن سریع را تمرین کنند و به همین خاطر آن‌ها احتیاج دارند با من کار کنند. این دو بازی به روشنی نشان داد که ما از آنچه برای جام‌جهانی می‌خواهیم، دور هستیم.

افرادی هستند حرفی که من می‌زنم را دوست ندارند، اما این وظیفه من است که این را بگویم و هشدار لازم را بدهم. اکنون تصمیم با ما نیست. تصمیم با کسانی است که فوتبال ایران را مدیریت می‌کنند. تصمیم با ریاست محترم فدراسیون آقای تاج، روسای باشگاه‌ها و مقام عالی وزارت ورزش است. ما به تمرینات ویژه‌ای برای بازیکنان داخلی‌مان نیاز داریم.» سرمربی پرتغالی یک بار دیگر کیفیت نازل مسابقات داخلی را یادآوری کرد و صراحتا گفت: «تمرینات و مسابقات داخلی برای بازیکنان ما کافی نیست. هر مربی‌ای که بگوید این حرف درست نیست، دروغ می‌گوید و حقیقت را به شما نمی‌گوید. اکنون چه چیزی برای ایران اهمیت دارد؟ لیگ داخلی یا جام‌جهانی؟ این وظیفه من است که توجه‌ها را جلب کنم و بگویم که این یا همه چیز است یا هیچ چیز. من باید صادق باشم و این حرف را بزنم.»

واکنش برانکو و پیامک تهدیدآمیز
حرف‌های کارلوس کی‌روش، اما باعث شد برانکو ایوانکوویچ به‌عنوان جدی‌ترین مخالف مربی پرتغالی در دو سال اخیر به سرعت واکنش نشان بدهد. عکس‌العمل سرمربی پرسپولیس هم مثل سخنان خود کی‌روش تند بود: «کی‌روش از کجا می‌داند بازیکنان آماده نیستند؟ مگر چند بازی لیگ را تماشا کرده که بازیکنان داخلی را ناتوان دیده و اعلام کرده آماده نیستند؟ اگر درست متوجه شده باشم باید از بازی فردا ملی‌پوشان را در اختیار تیم‌ملی قرار بدهیم، اما قراردادم طوری است که تنها ۳۰ روز می‌توانم به مرخصی بروم! در بازی با الجزایر متوجه شدم که لژیونر‌ها آماده هستند و پرواز می‌کنند؛ بازیکنانی، چون سردار آزمون مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد در زمین پرواز می‌کردند و پس از ۳۰ دقیقه آن‌ها را نمی‌دیدم!»
برانکو لابه‌لای حرف‌هایش از سه بازیکن لژیونر تیم‌ملی ایران نام برد و مدعی شد سطح آمادگی آن‌ها هم چندان تفاوتی با بازیکنان داخلی نداشته است. او، اما احتمالا فکرش را هم نمی‌کرد که این کارش منجر به واکنش شدید اطرافیان یکی از لژیونر‌های نام برده شود. این اتفاق، اما رخ داد و پدر سردار آزمون پیامکی تند و تهدیدآمیز برای برانکو ارسال کرد. پدر سردار در این پیامک که متن آن نیز توسط رسانه‌ها منتشر شد، ادعا کرد یک روز برانکو را پایین می‌کشد!

دایی، شفر و دیگران
برانکو، اما تنها کسی نبود که به اظهارات کی‌روش واکنش نشان داد. علی دایی که این روز‌ها ترابی و قلی‌زاده را در تیم‌ملی دارد به صراحت اعلام کرد با برنامه آماده‌سازی ۴۰ روزه کارلوس برای ملی‌پوشان داخلی موافق نیست و بازیکنانش را در اختیار تیم‌ملی قرار نمی‌دهد. امیر قلعه‌نویی نیز با دفاع از سطح مسابقات لیگ ایران به طعنه گفت: امثال طارمی و جهانبخش از خانه خودشان لژیونر نشده‌اند و قبلا در تیم‌های داخلی توپ می‌زده‌اند.
در این میان سرمربی استقلال که در نشست خبری پیش از بازی تیمش با نفت تهران واکنش نرم‌تری به حرف‌های کی‌روش نشان داده بود، بعد از این بازی و گره‌گشایی ملی‌پوشانی مثل وریا غفوری و امید ابراهیمی برای تیمش با لحنی محکم‌تر به مخالفت با تقاضای کارلوس کی‌روش برخاست.

نقش مهم فدراسیون
آنچه مسلم است اینکه در همین آغاز سال جدید و در فاصله‌ای اندک تا جام‌جهانی شاهد رویارویی عریان و آشکار سرمربی تیم‌ملی با مربیان لیگی هستیم؛ مساله‌ای که شرایط را برای فدراسیون فوتبال سخت می‌کند. این روز‌ها مهدی تاج درصدد است ضمن مذاکره با مربیان و مدیران لیگی این مشکل را رفع کند، اما یادتان باشد خیلی سخت می‌توان باشگاه‌های لیگ برتری را متقاعد کرد در هفته‌های تعیین‌کننده انتهایی و به‌ویژه در لیگ قهرمانان آسیا از حضور کلیدی‌ترین بازیکنان‌شان صرف نظر کنند. از سوی دیگر هم اگر خواسته کی‌روش محقق نشود، طبعا او یک بهانه جدی برای توجیه ناکامی احتمالی در جام‌جهانی به دست خواهد آورد. حالا باید دید فدراسیون فوتبال در نهایت چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید