پایتخت 5 در اوج؟!

پایتخت 5 در اوج؟!

در کنار همه این داستان‌ها ممیزی این بار دست در گریبان این سریال انداخت و صدای هنرپیشه‌های کار را در آورد.

کد خبر : ۵۳۸۲۳
بازدید : ۴۵۶۷
پایتخت ۵ چقدر موفق بود؟
فرادید | تجربه ساخت سریال‌های دنباله‌دار نشان داده که معمولاً وقتی این سریال‌های به قسمت سوم یا چهارم می‌رسد بار مخاطبانش ریزش می‌کند. مردم ترجیح می‌دهند قصه تکراری آدم‌های تکراری را دنبال نکنند و البته این اتفاق به دلیل کم جذابیت بودن قسمت‌های زیاد سریال است. این تجربه در سریال‌های چند قسمتی نشان داده که طرفدار‌های این قصه‌ها در اثر تکرار خسته می‌شوند.

به گزارش فرادید؛ سریال "پایتخت" زمانی که برای اولین بار روی آنتن تلویزیون رفت پیش‌بینی این حجم از مخاطب و طرفدار را نمی‌کرد. سریالی با زبان خاص مازنی و مردمی ساده که خیلی زود گول می‌خورند و راحت سرشان را کلاه می‌گذارند. این موضوع صدای مردم مازندران و روستای علی‌آبا د را درآورد و بار‌ها اعتراض علیه این سریال صورت گرفت.
پایتخت ۵ چقدر موفق بود؟

نمونه این اتفاق زمان پخش قسمت سوم این سریال در سال ۹۳ بود. ۵۰ نفر از مردم مازندران در انتقاد به پخش سریال «پایتخت ۳» مقابل استانداری مازندران تجمع و تحصن کردند و خواستار توقف پخش سریال شدند. این عده نسبت به ادبیات بکار گرفته‌شده در این سریال، تمسخر و هجو موجود، انعکاس نادرست سنت‌ها و آداب و رسوم مازندران و ناآشنایی تولیدکنندگان با فرهنگ استان اعتراض داشته و خواهان توقف پخش آن شدند. سید هادی حسینی نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ درباره سریال «پایتخت ۳» با بیان اینکه این سریال هدف و پیام ندارد، اظهار کرد: هزینه‌هایی که برای این سریال شده است در واقع صرف سرمایه‌های نظام است بدون اینکه فایده آموزنده‌ای داشته باشد.
پایتخت ۵ چقدر موفق بود؟

حالا این سریال به قسمت ۵ خود رسیده و بعد از طی کردن فراز و نشیب‌های زیاد باز هم روی آنتن رفت. این بار تم این سریال به دلیل تغییر سرمایه‌گذار کمی متفاوت است. سازمان سینمایی اوج که در ژانر دفاع مقدس کار می‌کند سرمایه‌گذار این سریال شده و بی شک رد پای عمیقی از خود در جای جای سریال باقی گذاشته است.

این قسمت از پایتخت با اینکه بازهم مخاطبان را درگیر کرده و توانسته طرفدارانش را دنبال خود بکشاند، اما حاشیه‌های زیادی داشت. اولین واکنش مردم و منتقدان به مطرح شدن داستان ازدواج زودهنگام دو دختر دوقلوی سریال بود که در نهایت باعث شد محسن تنابنده بازیگر نقش نقی در پاسخ به این اعتراض‌ها بخواهد که سریال را تا پایان تماشا کنند.

از طرف دیگر این بار داستان در کشور ترکیه می‌گذرد این در حالی است که روزنامه‌های ترکیه ادعا کرده‌اند ۷۰ درصد هتل‌هایشان توسط ایرانی‌ها پر شده و از این طرف مردم بسیاری دغدغه گران شدن دلار را دارند و رفتن به سفر‌های این چنینی برایشان رویاست. این اتفاق هم صدای معترضان را بلند کرد که چرا در این شرایط با نشان دادن این تصاویر جذاب و لذت بخش از ترکیه مردم را برای رفتن به آنجا وسوسه می‌کنند. و برخی بخش‌هایی از سریال را تبلیغات گردشگری ترکیه قلمداد کرده‌اند.
پایتخت ۵ چقدر موفق بود؟

در کنار همه این داستان‌ها ممیزی این بار دست در گریبان این سریال انداخت و صدای هنرپیشه‌های کار را در آورد. بار نخست پس از حذف صحنه رقص ارسطو در بازپخش برنامه اعتراض نویسنده و حاشیه‌هایی به دنبال آن همراه داشت. احمد مهران فر نیز با انتشار عکسی از صحنه سانسور شده سریال در اینستاگرام، در متنی اعتراضی نوشت:
«تیغ سانسور پخش صدا و سیما کم بود اوج هم اضافه شد. دمتون گرم، امشب خوب دست به‌دست هم دادین تا تماشاگران سریال رو فراری بدین. قصه تکراری همیشگی، خسته نباشی مدیریت، خسته نباشی دلاور، خسته نباشی قهرمان.»

علاوه بر اعتراض تند احمد مهرانفر، محسن تنابنده، طراح، سرپرست نویسندگان و بازیگر «پایتخت ۵» هم با انتشار متنی کوتاه در اینستاگرام، به سانسور این سریال واکنش نشان داد و نوشت: «آقا میزتون رو نمی‌گیرن، سانسور نکنید.»

این سانسور‌ها در حالی اتفاق افتاد که نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی در واکنش به سریال پایتخت ۵ گفت: سریال پایتخت ۵ همانند سال‌های گذشته با هدف جلب مخاطب و گذران اوقات فراغت مردم در حال پخش است، اما فرهنگ غنی، فاخر و بی‌بدیل مازندران را به سخره گرفته است.
پایتخت ۵ چقدر موفق بود؟

علی‌محمد شاعری با بیان اینکه در سریال پایتخت، مازندرانی‌ها افرادی ساده‌لوح که هر نوع سوءاستفاده‌ای بتوان از آن‌ها داشت؛ معرفی شده‌اند، افزود: قسمت‌های پخش‌شده سریال پایتخت ۵، این موضوع را القا می‌کند که مردم مازندران دور از مدنیت، سطحی‌نگر، عقب‌مانده، دنیاندیده و در زبان عامه «خارج‌نرفته»، ساده‌لوح و ناآشنا به فناوری‌ها و علوم و فنون روز هستند.

در مجموع قسمت ۵ این سریال دنباله دار با تغییر اساسی در چند نقش توانست تنوع خوبی برای دوست داران این سریال ایجاد کند، اما در عین حال تصادف کمی دور از ذهن ابتدای سریال و بعد توهم گرفتن بازیگر نقش هما و خانه نشین شدن او شاید خیلی برای مخاطبانی که او را زن مستقل و عضو شورای شهر دیده بودند جالب نباشد. همین طور نقش رحمت که وضع مالی خوبی داشت و بهترین ماشین را استفاده می‌کرد ناگهان با یک ماشین ساده به آرایشگری مشغول است.
حضور پر رنگ برادر‌های دوقلوی رحمت و اضافه شدن پسر‌های بهبود که از دنیا رفته در سریال به جذابیت این کار اضافه کرده است. نشان دادن امکان ازدواج خواهر نقی بعد از فوت همسرش می‌تواند این فرهنگ غلط را از ریشه کنار بزند که یک زن بعد از مرگ همسرش به خاطر داشتن فرزند حق ازدواج ندارد و همه او را به چشم دی نگاه می‌کنند و حتی فرزندانش حاضر به پذیرش این اتفاق نیستند. اگر در پایان سریال فهیمه بتواند ازدواج کند خود به نوعی فرهنگ‌سازی تبدیل خواهد شد.
پایتخت ۵ چقدر موفق بود؟
نکته دیگری که در این سریال جنجال درست کرد حضور زن ایرانی به عنوان مترجم بود که بعد از پخش در یکم قسمت نام او از تیتراژ پایانی سریال حذف شد. او نه تنها به عنوان یک ایرانی بدون حجاب ظاهر شد بلکه مشخص شد دستیار و منشی شخصی مدیر شبکه فارسی زبان جم بود که سال گذشته کشته شد.

قسمت سیزدهم از این سریال در حالی به پایان رسید که رد پای گروهک تروریستی داعش در آن دیده می‌شد و به نظر می‌رسد در قسمت‌های بعدی باید منتظر ارتباط این خانواده با این گروهک باشیم. اینکه چقدر اعتراض در این زمینه خواهد شد و این حذف شدن‌ها تا کجا ادامه دارد باید صبر کرد و دید.
پایتخت ۵ چقدر موفق بود؟
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید