دوئل تعرفه‌ای آمریکا و چین

اقدامات تلافی‌جویانه تعرفه‌ای بین چین و آمریکا سرعت گرفته است؛ به‌طوری که مدام تصمیم جدیدی در دستور کار دو کشور قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۵۳۹۱۱
بازدید : ۱۲۴۷
اقدامات تلافی‌جویانه تعرفه‌ای بین چین و آمریکا سرعت گرفته است؛ به‌طوری که مدام تصمیم جدیدی در دستور کار دو کشور قرار می‌گیرد. در ادامه این جنگ تجاری، روز سه‌شنبه دولت ترامپ اعلام کرد تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات کالا‌های چینی اعمال خواهد کرد.
بلافاصله در روز چهارشنبه چینی‌ها اعلام کردند در تلافی افزایش تعرفه واردات ۵۰ میلیارد دلار از کالا‌های صادراتی چین به آمریکا، فهرست مشابهی از کالا‌های مهم وارداتی از آمریکا را هدف تعرفه‌ای قرار خواهند داد؛ اقدامی که دامنه این دوئل یک‌ماهه را گسترده‌تر می‌کند.

روز سه‌شنبه دولت ترامپ اعلام کرد ۲۵ درصد تعرفه بر واردات کالا‌های چینی نظیر تلویزیون‌های صفحه‌تخت، لوازم پزشکی، باتری و قطعات هواپیما وضع خواهد کرد. در این بیانیه آمده است در پاسخ به اقدام چینی‌ها در هدف قرار دادن کالا‌های تولید آمریکا، به‌زودی تعرفه واردات هزار و ۳۰۰ قلم کالای تولید چین افزایش خواهد یافت.
به گزارش «نیویورک‌تایمز»، این اقدام دولت آمریکا که تحت‌تاثیر بررسی‌های کاخ‌سفید درخصوص فشار، تهدید و دستبرد چینی‌ها برای تصاحب تکنولوژی‌های آمریکایی صورت گرفته است، جنگ تجاری میان این دو غول اقتصادی را که اکنون شعله‌ور شده است، تشدید خواهد کرد. بلافاصله بعد از این اقدام دولت آمریکا، روز چهارشنبه چینی‌ها اعلام کردند در تلافی به افزایش تعرفه واردات ۵۰ میلیارد دلار از کالا‌های صادراتی‌اش به آمریکا، فهرست مشابهی از کالا‌های مهم وارداتی از آمریکا نظیر دانه روغنی سویا، هواپیما، خودرو، مشروبات الکلی و مواد شیمیایی را هدف تعرفه‌ای قرار خواهند داد.
پیش از این نیز روز یکشنبه وزارت دارایی چین طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به‌منظور پاسخ به اقدام دولت آمریکا در رابطه با افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم بر ۱۲۸ قلم کالای وارداتی تولید آمریکا تعرفه تجاری جدید وضع می‌کند. در واقع افزایش تعرفه هزار و ۳۰۰ کالای تولید چین توسط آمریکا به منظور تلافی این اقدام چینی‌ها صورت گرفت. اوایل اسفند سال گذشته دونالد ترامپ با فرمان وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر آلومینیوم، جنگ تجاری را به‌صورت فراگیر آغاز و به نوعی جبهه دوم را فعال کرد. جبهه اول با اتهامات ارزی علیه چین شکل گرفت. پیش از آن نیز دونالد ترامپ با وضع تعرفه بر واردات پنل‌های خورشیدی و ماشین‌های لباسشویی، تنها چین را به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده این اقلام به آمریکا هدف قرار داده بود.

کالا‌های چینی که به تازگی هدف تعرفه‌ای آمریکا قرار گرفته‌اند بخشی از برنامه دولت آمریکا برای مقابله با سلطه چین بر تکنولوژی‌های روز دنیا نظیر وسایل نقلیه الکتریکی و تجهیزات پزشکی پیشرفته است. در این باره چینی‌ها طبق برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» هدف‌گذاری کرده‌اند سلطه این‌گونه از صنایع را به‌دست گیرند. از طرفی دولت ترامپ مدعی شده است براساس بررسی‌های صورت‌گرفته تعدادی از کالا‌ها را که ممکن است افزایش تعرفه آن‌ها باعث ایجاد اختلال در اقتصاد آمریکا شود، از فهرست کالا‌های هدف‌گذاری شده خارج کرده است.

واکنش سریع چینی‌ها
بلافاصله پس از بیانیه دولت آمریکا درباره افزایش تعرفه هزار و ۳۰۰ کالای وارداتی تولید چین، سفیر چین در واشنگتن واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» و به نقل از خبرگزاری «رویترز» کویی تیانکای هشدار داد اگر آمریکا تعرفه‌های بیشتری برای کالا‌های چینی وضع کند، کشورش تدابیر متقابلی به همان شدت در پیش خواهد گرفت. پ
پ
البته اجرایی شدن این تهدید زمان زیادی نبرد. روز چهارشنبه وزارت دارایی چین در اقدامی تلافی جویانه، ۲۵ درصد تعرفه بر ۱۰۶ قلم کالای وارداتی از آمریکا به ارزش ۵۰ میلیارد دلار وضع کرد. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از «رویترز» چین به اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که فهرستی متشکل از هزار و ۳۰۰ کالای چینی را برای افزایش تعرفه تا سقف ۲۵ درصد به ارزش ۵۰ میلیارد دلار تهیه کرده بود واکنش نشان داد و اعلام کرد که بر ۱۰۶ کالای وارداتی آمریکا به ارزش ۵۰ میلیارد دلار تعرفه ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد.
کالا‌های وارداتی آمریکایی که مشمول تعرفه ۲۵ درصدی می‌شوند شامل سویا، خودرو، مواد شیمیایی، برخی از هواپیماها، غلات، محصولات کشاورزی از قبیل: آب پرتقال، ذرت خوشه‌ای، بعضی از انواع گندم، کامیون‌ها، خودرو‌های شاسی بلند، نوشیدنی‌های الکلی، سیگار، تنباکو، گوشت گاو، محصولات پلاستیکی، پروپان، مواد نرم‌کننده در صنعت مانند گریس‌ها و خودرو‌های برقی است.

تاریخچه یک‌ماهه جنگ‌تجاری
روز یکشنبه این هفته نیز وزارت دارایی چین در پاسخ به افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم که اوایل اسفند ماه توسط دولت ترامپ صورت گرفت، تعرفه ۱۲۸ کالای تولید آمریکا را افزایش داد. افزایش تعرفه واردات کالا‌های آمریکایی توسط دولت چین در دو مرحله صورت گرفت؛ تعرفه ۱۵ درصدی بر ۱۲۰ کالا و تعرفه ۲۵ درصدی بر ۸ کالای دیگر.
بیشترین میزان این افزایش مربوط به وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر عوارض فعلی واردات ۱۲۰ قلم کالا از آمریکا نظیر ضایعات آلومینیوم و انواع مختلف گوشت خوک منجمد است. به‌علاوه ۱۵ درصد تعرفه اضافی بر واردات ۸ قلم کالای تولید ایالات‌متحده شامل میوه تازه و خشک‌شده (مغز‌های آجیلی نظیر بادام و پسته)، مشروبات الکلی و انواع مختلف میله‌های فولادی وضع خواهد شد.
اوایل اسفند ماه ترامپ به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر آلومینیوم وضع کرد. چین بزرگ‌ترین حریف تجاری آمریکا، گرچه اصلی‌ترین صادرکننده فولاد و آلومینیوم به آمریکا نبود؛ اما بلافاصله تصمیم گرفت واردات سویا از آمریکا را کاهش دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام ترامپ به‌طور مستقیم به چین آسیب زیادی نخواهد زد. آمار‌ها نشان می‌دهند کانادا ۱۶ درصد از تقاضای فولاد آمریکا را پاسخ می‌دهد؛ درحالی‌که چین تنها تامین‌کننده ۲ درصد تقاضای فولاد آمریکا است؛ بنابراین کانادا تاکنون بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد به آمریکا بوده است و پس از آن کشور‌های برزیل و کره‌جنوبی در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.
به همین دلیل بود مقامات کشور‌هایی غیر از چین به شدت مواضع تندی علیه این اقدام ترامپ اتخاذ کردند. به‌دنبال این واکنش‌های منفی سوم فروردین ترامپ به‌طور موقت تا اول ماه مه (یازدهم اردیبهشت) اتحادیه اروپا و همچنین ۶ کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کره جنوبی، کانادا و مکزیک را از اعمال تعرفه‌های بالاتر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا معاف کرد. چینی‌ها نیز در تلافی افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم توسط دولت ترامپ و مستثنی کردن چین از فهرست کشور‌های معاف از این افزایش که در اوایل فروردین اعلام شد بیانیه روز یکشنبه مبنی بر افزایش تعرفه واردات ۱۲۸ کالای تولید آمریکا را منتشر کردند.

آمریکا می‌گوید این اقدام پکن غیرمنصفانه است. لیندزی والترز، یکی از سخنگویان کاخ سفید، ۱۳ فروردین ماه گفت: «یارانه‌های دولت چین و ادامه عرضه فراتر از تقاضا، عامل اصلی بحران پیش‌آمده بر سر فلزات بوده است.»
سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه در این رابطه اظهار کرد: «چین به‌جای آنکه به مقابله با روند منصفانه صادرات ایالات‌متحده بپردازد، باید دست از روش‌های غیرعادلانه تجاری خود بردارد؛ روش‌هایی که امنیت ملی آمریکا و بازار‌های جهانی را با خطر روبه‌رو کرده‌است.» این اظهارات درحالی است که پکن نیز می‌گوید اقدام ایالات‌متحده، برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است و شدیدا به منافع چین ضربه می‌زند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید