فرصت صعود طلا

فرصت صعود طلا

بستر لازم برای صعود هفتگی طلای جهانی فراهم شده است. افت جذابیت بازار سهام و دلار منجر به افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری بر فلز گرانبها خواهد شد.

کد خبر : ۵۴۱۷۱
بازدید : ۱۱۷۵
بستر لازم برای صعود هفتگی طلای جهانی فراهم شده است. افت جذابیت بازار سهام و دلار منجر به افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری بر فلز گرانبها خواهد شد. بازار سهام آمریکا ظرف هفته گذشته ۲ مرتبه ریزش بیش از ۲ درصدی را پشت‌سر گذاشت.

ورود شاخص‌های معتبری مانند داوجونز و S&P۵۰۰ به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (یا کانال اصلاح) موقعیت مناسبی برای بازار‌های جایگزین مهیا می‌کند. با توجه به چشم‌انداز کاهشی که کارشناسان برای دلار پیش‌بینی کرده‌اند، این ارز از صف بازار‌های جایگزین جذاب کنار رفته است.
نظرسنجی رویترز از استراتژیست‌های مطرح بازار ارز، دلار را فارغ از تاثیر جنگ تجاری کاهشی نشان داد. نرخ برابری یورو به دلار براساس این گزارش، تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به ۲۸/ ۱ خواهد رسید. با توجه به آخرین نرخ برابری ثبت‌شده در پایان معاملات هفته گذشته، تضعیف ۲۲/ ۴ درصدی دلار در مقابل یورو تا پایان سال‌جاری رقم خواهد خورد. غیبت دلار در رالی بازار‌های جهانی فلز گرانبها را برای صعود آزاد می‌گذارد و عوامل بنیادین بازار فلزات گرانبها به تنهایی روند قیمت اونس در کوتاه‌مدت را شکل خواهند داد.
علاوه بر این، تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا نیز با فشاری که بر بازار جهانی سهام وارد کرده، به سود طلا عمل خواهد کرد. تحلیلگران و معامله‌گرانی که در نظرسنجی هفته جاری کیتکو شرکت کرده‌اند نیز بر اثرگذاری جنگ تجاری به سود فلز زرد تاکید خاصی داشتند.

تاکید کارشناسان بر اثر جنگ تجاری
کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران مین‌استریت در نظرسنجی هفتگی طلای جهانی پایگاه اینترنتی کیتکو رای به افزایش محدود ارزش فلز زرد دادند. تداوم بازی تلافی‌جویانه تعرفه‌گذاری میان ایالات‌متحده و چین در کنار گزارش نامطلوب اشتغال در آمریکا مهم‌ترین مولفه‌های افزایشی برای فلز گرانبها معرفی شده‌اند.
نبرد تجاری دو ابرقدرت اقتصادی که یکی نماینده بازار‌های نوظهور و دیگری نماینده اقتصاد توسعه‌یافته است، با تهدیدات متوالی دو کشور مبنی‌بر افزایش اقلام وارداتی که تحت تعرفه قرار خواهند گرفت، نبض بازار‌ها را در دست گرفته است؛ به‌طوری‌که افزایش تنش‌ها فلز زرد را به مدار صعودی و مخابره سیگنال مذاکره این فلز را به سراشیبی وارد می‌کند. آخرین نسخه نظرسنجی کیتکو با ثبت آرای ۱۴ کارشناس باسابقه وال‌استریت منتشر شد که از میان آن‌ها هشت نفر، معدل با ۶۷ درصد از جمعیت به افزایش قیمت طلا و تنها دو نفر، معادل ۱۴ درصد شرکت‌کنندگان به کاهش قیمت طلا در هفته جاری اعتقاد داشتند. چهار تحلیلگر دیگر نیز تغییر خاصی در سطح قیمت اونس پیش‌بینی نکردند.

چشم‌انداز تقاضا در بازار طلا
موسسه «متالز فوکوس» تقاضای جهانی برای طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی را بدون تغییر محسوس نسبت به سال گذشته پیش‌بینی کرده است. افزایش اندک تقاضا برای زیورآلات و طلای فیزیکی با کاهش میل بانک‌های مرکزی به خرید و ذخیره طلا جبران شد. طبق گزارش این موسسه، حجم خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سال‌جاری میلادی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۰ خواهد رسید.
تقاضای جهانی برای فلز زرد امسال به ۳۹۶۹ تن می‌رسد که نسبت به سال قبل یک درصد بیشتر است؛ با این حال، این حجم ۱۰ درصد کمتر از میانگین ۵ سال اخیر خواهد بود. تقاضای طلا با پیشتازی چین نزدیک به ۴ درصد بیشتر از سال گذشته است. بانک‌های مرکزی در مجموع ۳۵۰ تن طلا به ذخایر خود اضافه می‌کنند که ۶ درصد کاهش سالانه را به ثبت خواهد رساند.
بانک و بیمه
بانک و بیمه
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید