کوپا تی210؛ هر آنچه باید درباره این شاسی‌بلند چینی بدانید

کوپا تی210؛ هر آنچه باید درباره این شاسی‌بلند چینی بدانید

پیش‌بینی می‌شود که علیرغم ناشناخته بودن برند کوپا تی210، این خودرو در بازار ایران و نیز نوسانات نرخ ارز، مجهزترین نسخه کوپا برچسب قیمتی در حدود140میلیون تومان داشته باشد تا به این ترتیب جنگی سخت بین این خودرو، بی‌وای‌دی اس7، چری تیگو7، دامای ایکس5 و جک اس5 توربو در بگیرد.

کد خبر : ۵۴۱۸۴
بازدید : ۲۰۳۰۲

فرادید | هر روز که می‌گذرد شرایط بازار خودروی ایران پیچیده‌تر می‌شود و محصولات جدید از راه واردات یا مونتاژ، تلاش می‌کنندذ وضع موجود را به هم بزنند. این بین اخیرا محصولی به نام کوپا تی210 وارد بازار کشور شدذه که به عنوان رقیبی گمنام تلاش دارد چری تیگو7 و بی‌وای‌دی اس7 به چالشی جدید دعوت کند. این خودرو که با ظاهر نزدیک به محصولات نسل قبل فولکس‌واگن آلمان و امکانات فراوان، از قیمت مناسبی هم برخوردار است یکی از بازیگران مهم باازر کشور در سال 97 در رده کراس‌اوورهای کوچک شهری است.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

نمای جلوی کوپا تی210

به گزارش فرادید ، اقبال عمومی به خودروهای شاسی‌بلند قابل انکار نیست و باید پذیرفت سازندگان وطنی در این بخش اگر سریعترنجنبند قافیه را به چینی‌ها باخته‌اند. بررسی ترند بازار و چینه بندی تقاضای خریداران نشان می‌دهد دریک دهه اخیر تقاضای مشتریان در ایران نسبت به خرید خودروهای این سگمنت بیشتر شده و به دلیل اینکه خودروسازان وطنی در سبد محصولات داخلی خود، خودرویی متناسب با سلیقه این دسته از مردم موجود ندارند، چینی‌ها از این فرصت استفاده کرده و سگمنت کراس‌اوورهای 50 تا 150 میلیون تومان را تحت سلطه خود درآورده‌اند.

بیشتر بخوانید
۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۱۷:۱۸

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

نمای پشت کوپا تی210

شرکتی به نام ریگان خودرو که گویا از زیرمجموعه‌های اقماری کرمان موتور است اخیرا خودروی چینی زوتی کوپه تی600 را با نام کوپا تی210 به ایران وارد نموده که در ادامه می‌توانید گزارش مفصل فرادید درباره این خودرو را مطالعه کنید.

مشخصات سازنده:
در مقایسه با جیلی، بائوجون، بایک و چری، نباید شرکت خودروسازی زوتی را یک کمپانی مشهور و پیشرو قلمداد کرد. این برند شرقی در زمینه تکنولوژی و طراحی خودرو سابقه چندان خوبی نداشته و به تقلید و حتی سرقت سریع مدل‌های موفق جهانی مشهور است. این شرکت که 3 سال قبل با سرقت طرح پورشه ماکان و سوار کردن آن روی یکی از محصولاتش به شهرت زیادی رسید، در ایران با یک خودروی مشابه توسط شرکت سایپا به مردم معرفی شده و مدت‌هاست با مدل آریو (زد300) در بازار داخلی حضور دارد. این شرکت که هم‌اینک 17 مدل مختلف را در سبد تولیدات خود دارد، در سال 2005 توسط هلدینگ مالی زوتیه تاسیس شده و مدیریت فعلی شرکت در دست وو جیان ژونگ قرار دارد.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

فروش این شرکت در سال 2017 حدود 311 هزار دستگاه بوده و در مجموع توانسته رتبه 26ام را در بازار خودروی چین به دست آورد ضمن اینکه سهم بازار خود را بالاتر از برندهای مطرح جهانی نظیر پژو، کادیلاک، جیپ و سیتروئن محقق کند. علیرغم افت 2 درصدی در میزان فروش این شرکت در سال 2017، مجموع فروش 5 سال اخیر این برند تازه تاسیس به حدود 1 میلیون و 100 هزار دستگاه سر می‌زند.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

موفق‌ترین محصول این شرکت از قضا همین خودروی تی210 بوده که در دوگونه عادی و کوپا فروش سالانه‌اش به حدود 75 هزار دستگاه می‌رسد ضمن اینکه خودروهای دامای ایکس7 و ایکس5 در کنار شاسی‌بلند اس‌آر9 هم جزو اتومبیل‌های موفق بازار چین در رده کراس‌اوورهای کوچک و متوسط هستند.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

کیفیت ساخت :
سطح کیفی این برند در ارزیابی سال 2015 موسسه آمریکایی جی دی پاور بالاتر از متوسط گروه بوده و با نمره 99 بالاتر از دانگ‌فنگ، هایما و چری قرار داشته است. از جمله همکاران جهانی زوتیه می‌توان به پژو، دایهاتسو، تویوتا و قطعه‌سازانی از کشورهای آسیای شرقی اشاره کرد. به واسطه ظاهر مناسب و سطح کیفی متوسط این شرکت توانسته علاوه بر ایران، محصولات خود را در هند و البته برخی کشورهای آمریکای جنوبی عرضه کند گرچه این صادرات هرگز میزان چشمگیری نیست. این شرکت اخیرا با تاسیس یک جوینت ونچر پیشرو که بخشی از سرمایه آن را شرکت فورد آمریکا تامین کرده، به حوزه ساخت خودروهای الکتریکی ورود کرده است.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

طراحی:
از آخرین نمونه‌های چینی وارد شده به بازار در رده کراس‌اوورهای کوچک، کوپا محصول تازه‌ شرکت زوتی را می‌توان نام برد که نخستین بار درنمایشگاه خودرو 1396 تهران رونمایی شد و از ابتدا به دلیل طراحی تقلیدی مشابه با نسل قبل فولکس تیگوان، موردتوجه بازدیدکنندگان و رسانه‌ها قرارگرفت.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

کوپا که محصول شرکت زوتی چین است، با تغییراتی درطراحی نمای جلو به خصوص جلوپنجره و تعویض فرم بخش عقب بدنه به ویژه طرح چراغ‌ها، سعی کرده خود را با هویتی متفاوت از خودروهای آلمانی توارگ و تیگوان معرفی کند با این حال هر بیننده آگاهی در نخستین گام از تقلید آشکار کوپا که اتفاقا هم به خوبی انجام گرفته شده آگاه می‌گردد. دذر عین حال بخش عقب این خودرو به شدت یادآور محصولات شاسی بلند شرکت آئودی است. فرم تقلیدی بدنه گرچه ابدا آزاردهنده نیست ولی می‌تواند در درازمدت تاثیر ذهنی منفی روی مالک خودرو بگذارد.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

فضای اتاق کوپا تی210

این تقلید البته به فضای اتاق هم راه یافته تا کوپا درطراحی داخلی مخصوصا در بخش پنل داشبورد، چیزی شبیه به محصولات یک نسل قبل فولکس واگن باشد. در عین حال کیفیت قطعات داخل کابین برای یک محصول در رده قیمت 100 تا 150 میلیون تومان، قابل قبول است گرچه هنوز مشخص نیست این خودرو در دراز مدت چه وضعیتی به لحاظ ماندگاری و دوام خواهد داشت.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

استفاده از رنگ‌های براق، چرم و نیز حاشیه‌پردازی‌های کرومی در جای جای اتاق موجب شده تا حسی لوکس‌تر از باقی محصولات این ره به سرنشینان کوپا القا شود. در عین حال تجربه ثابت کرده این ظاهر زیبا در خودروهای ساخت چین بعد از یک دوره زمانی سه سال رنگ باخته و اتاق به شدت افت کیفی پیدا می‌کند. بر این مبنا نمی‌توان چندان به جاذبه کابین کوپا اعتماد کرد چرا که گزارش خاصی از سطح کیفیت این محصول چه در چین و چه در باقی مناطق جهان گزارش نشده است.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

وضعیت فنی:
راجع به مباحث فنی کوپا اطلاعات کمی در دسترس است. این خودرو در ایران دردومدل فول و معمولی که اختلاف قیمتی حدود 10 میلیون تومان با یکدیگر دارند عرضه شده ضمن اینکه کوپا در مدل تی210 از یک پیشرانه 1499 سی‌سی چهار سیلندر 150 اسبی سود برده و از جعبه دنده شش سرعته خودکار استفاده می‌کند.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

واردکننده این محصول اعلام کرده این خودرو با دارابودن استاندارد آلایندگی یورو5، در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی، 8.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند که با توجه به جثه و وزن1650 کیلوگرمیاش، محصولی نسبتا پرمصرف باشد. وضعیت شتاب این خودرو هم با توجه به وزن بالا و قدرت متوسط موتور چندان چشمگیر نیست در محدوده 11 ثانیه قرار دارد ضمن اینکه بیشترین سرعتی که کوپا طبق اعلام کارخانه قادر است به آن برسد حدود 180 کیلومتر در ساعت است.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

تی210 در مقایسه با جک اس5 آشکارا خودرویی کندتر است اما سطح هندلنیگ آن تفاوت چندانی با چری تیگو7 نداشته و شاید به واسطه جعبه دنده بهتری که روی تیگو7 سوار شده نسبت به این خودرو از وضعیت ضعیف‌تری برخوردار باشد. کوپا تی210 که خودرویی است در کلاس کراس‌اوورهای کوچک با آرایش فنی دیفرانسیل جلو، موتور جلو و 5 درب، فاقد سیستم چهارچرخ محرک بوده و ادعایی در زمینه آفرود ندارد. در واقع این خودرو همانند چری تیگو7 و جک اس5 توان حرکت در مناطق صعب العبور را نداشته و انجام عملیات آفرود با آن کار چندان صحیحی نیست.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

ابعاد و گنجایش :
این خودروی چینی که با پلتفرم قدیمی اما پیشرو ساخته شده ابعادی نزدیک به تویوتا ارو4 داشته و خودرویی نسبتا جادار است. بیشترین طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل 4.63، 1.89 و 1.69 متر بوده ضمن اینکه فاصله بین دو محور خودرو به میزانی بسیار عالی بوده و حدود 2.80 متر است که با این میزان فضا، کوپا دارای اتاق و فضای باری بزرگ و کاملا برتر از خودروهای هم رده چینی است. این خودرو در مقام مقایسه با چری تیگو7 و جک اس5 در بخش فاصله بین دو محور که نماد گنجایش اتاق و صندوق بار است، کوپا به ترتیب 13 و 16 سانتی‌متر بزرگتر است. کوپا حتی با وجود اینکه بدنه‌اش حدذود 20 سانتی‌متر از مدل بی‌وای‌دی اس7 کوتاه‌تر است ولی اتاق بزرگتری داشته و فاصله بین دو محور آن حدود 11 سانتی‌متر بزرگتر از اس7 است.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

تریم‌های تجهیزات:
طبق اعلام واردکنندده رسمی محصولات زوتی در ایران، زوتی کوپا در سه نسخه تجهیزاتی اکسکلوسیو ، رویال و فلاگ‌شیپ به بازار ارائه می‌گردد که در ظاهر و ویژگی‌های فنی مشابه یکدیگرند اما در بخش امکانات تفاوت‌های زیادی میانشان دیده می‌شود. مهم‌ترین خبر در مورد کوپا تی210 این است که به اندازه کافی آپشن دارد تا شما را با یک پرداخت 100 تا 140 میلیونی از انتخاب‌تان راضی نگه‌ دارد. در عین حال عدم تجهیز خودرو به سیستم 4چرخ محرک و یا حتی امکانات آفرودی موجب شده تا کوپا در این بخش یک ضعف آشکار و عمده داشته باشد.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

در واقع این رویه که اخیرا در بین بسیاری از خودروسازان باب شده، یک رویه جدید را نشان می‌دهد که بر مبنای آن، خودروهای کراس‌اوور که فاقد سیستم 4چرخ محرک هستند، از مشخصاتی همانند یک سدان شهری برخوردار بوده و تنها ابعاد و ظاهری مشابه شاسی‌بلندها دارند. این یعنی اگر شما تمایل دارید با شاسی‌بلند خود به تجربه آفرود بروید، هرگز با مبلغی 140 میلیونی سراغ اینچنین گزینه‌هایی نرفته و مثلا رنو داستر دو دیفرانسیل را بخرید که هم محصولی مد روز و هم خودروی توانمند است.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

امکانات:

مثل هر خودروی چینی دیگری کوپا دارای آپشن های فنی، رفاهی و ایمنی بسیاری است و همین عامل را برگ برنده خود می‌داند. لوکس‌ترین نسخه کوپا که دارای تجهیزاتی مانند شش کیسه ایمنی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، نشانگر میزان فشار باد لاستیک، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین دید 360 درجه، سیستم ترمز ضد قفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری در سراشیبی، سیستم کمکی ترمز، ترمز پارک برقی است، محصولی با سیستم روشنایی پیشرفته هم هست.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

در همین راستا علاوه بر چراغ‌های LED عقب و جلو، چراغ روشنایی در روز، سنسور نور، باز و بسته شدن برقی در فضای بار و سانروف برقی پانورامیک، این خودرو به آینه الکترومیک میانی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی با قابلیت تاشوندگی خودکار، سنسور باران، شیشه بالابرهای برقی خودکار مجهز به سیستم آنتی ترپ، سیستم تهویه مطبوع خودکار با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، خروجی برق 12 ولت، شارژ بدون سیم تلفن همراه، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، تودوزی چرم صندلی‌ها، صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم به صورت برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هشت اینچی و رهیاب ماهواره‌ای به بازارعرضه می‌کند.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

سطح ایمنی:
خودروی جددی زوتی در بازار ایران سطح ایمنی بالایی ندارد گرچه از متوسط گروه هم پایین‌تر نیست و به لطف نشانه 5ستاره موسسه چینی انکپ، تبلیغات گسترده‌ای را در راستای معرفی خود به عنوان اتومبیلی با ایمنی پیشرفته شروع کرده است. بررسی تصاویر منتشر شده از طراحی و معماری بدنه در کنار مشاهد آزمایش تصادف خودرو نشان می‌دهد یکوپا تی210 را به عنوان یک اتومبیل نسبتا ایمن پذیرفت گرچه گزارش کم‌فرمانی، ضعف سیستم ترمز و پایداری متوسط خودرو می‌تواند در مانورهای سریع راننده و سرنشینان را با خطرات بزرگی مواجه کند.

کوپا تی210 ، هم آنچه درباره این شاسی‌بلند چینی باید بدانید

وضعیت بازار:
پیش‌بینی می‌شود که علیرغم ناشناخته بودن برند این خودرو در بازار ایران و نیز نوسانات نرخ ارز، مجهزترین نسخه کوپا، برچسب قیمتی در حدود130میلیون تومان داشته باشد تا به این ترتیب جنگی سخت بین این خودرو، بی‌وای‌دی اس7، چری تیگو7، دامای ایکس5 و جک اس5 توربو در بگیرد. برنده این جدال کیست؟ هنوز نمی‌توان دقیق گفت اما در این بازار پرآشوب بخت با کسی است که ارزان‌تر، راحت‌تر و اغراق آمیزتر می‌فروشد و در بازه زمان‌ی 5ساله کیفیت اولیه خود را حفظ می‌کند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید