نگاهی به دلایل موفقیت اپل طی سال های اخیر

نگاهی به دلایل موفقیت اپل طی سال های اخیر

برای مدت طولانی، زمانی که بازار «بعد از کامپیوترهای خانگی» همانند امروز داغ نبود، مایکروسافت و ویندوزش، تمام دنیا را تسخیر کرده بودند و بی رحمانه، هرکس را که می خواست، رقیبی تازه برای آن ها در دنیای کامپیوترها باشد، قتل عام می کردند

کد خبر : ۵۴۴۲۱
بازدید : ۴۲۰۸

فرادید | برای مدت طولانی، زمانی که بازار «بعد از کامپیوترهای خانگی» همانند امروز داغ نبود، مایکروسافت و ویندوزش، تمام دنیا را تسخیر کرده بودند و بی رحمانه، هرکس را که می خواست، رقیبی تازه برای آن ها در دنیای کامپیوترها باشد، قتل عام می کردند. گاو پول ده مایکروسافت در آن زمان، هرروز برای ردموندی پر از پول و درآمد بود و باعث شد که مایکروسافت، بیش از یک و نیم دهه، در موفقیت و ثروتی عظیم غوطه ور شود و برای بسیاری از مردم، مترادف با واژه کامپیوتر شود. اما متاسفانه، شاید ردموندی ها تصور کردند که اوضاع برای آن ها همیشه بر وفق مراد می ماند و داشتن ایده تنها در یک محصول برای پیشرفت همیشگی کافیست. این اشتباه بزرگی بود که باعث شد، آن ها در غرور کامپیوترهای خانگی گرفتار شوند و ایده ای تازه برای یافت بازاری جدید و قدم گذاشتن در مسیری تازه را برندارند. در نتیجه تمرکز روی کامپیوترها برای دراز مدت کار نکرد و در سال 2007، اپل با آیفون آمد و با راه انداختن یک بازار عظیم، دید مصرف کنندگان را از به «بعد از کامپیوترهای خانگی» تغییر داد. اتفاقی که باعث شد، روزهای خوش مایکروسافت در آن زمان رو به پایان بگذارد و گرد و غبار آن ها را فرا بگیرد.

نگاهی به دلایل موفقیت اپل طی سال های اخیر

حضور آیفون و تغییر بازار

به گزارش فرادید، از این مقدمه که بگذریم، باید بگوییم که این روزها، اپل با ارزش ترین شرکت جهان است و آیفون گوهر تاج پادشاهی آن هاست. در واقع همه استراتژی اپل، حفاظت آیفون از هر تازه به دوران رسیده ای است، چیزی که اپل بیش از گوگل و اندرویدش سعی در انجام آن دارد. درواقع باید بگوییم که آیفون اپل در سال 2015 و موفقیت آن، مشابه ویندوز مایکروسافت در سال 1999 بود. اما اپل از اشتباه مایکروسافت در آن زمان درس گرفت و پیش از آن که تنها به معرفی یک محصول جدید با مشخصات سخت افزاری اغوا کننده (در معرفی اولین آیفون در سال 2007) بپردازد، بیشتر به این فکر کرد که چگونه محصولی تکاملی بسازد که همواره بتواند آن را کامل تر کند و از همه مهم تر موفقیتش را نگه دارد. پس برای نگه داشتن موفقیت آیفون اپل چه کار کرد؟!آن ها فهمیدند که به زودی رقبایی از راه خواهند رسید و دیر یا زود می توانند مشخصات سخت افزاری جذاب تری را معرفی کنند و آیفون را از چشم بیندازند. پس آن ها یک استراتژی متفاوت و بی نظیر را در پیش گرفتند و آیفون را طوری بیمه کردند که دلیل خرید آن طوری باشد که به این راحتی، سایرین نتوانند با مشخصات سخت افزاری اغوا کننده تر، افراد را از انتخاب آیفون باز دارند. بله! آن ها فروشگاه آی‌تیونز را ایجاد کردند. فروشگاهی که به بهشت توسعه دهندگان اپلی مبدل شد. زیرا کوپرتینو قوانین سخت گیرانه ای برای خرید برنامه های شخص ثالث ایجاد کرد و باعث شد که سیل عظیم توسعه دهندگان به سمت آیفون و iOS سرازیر شوند.

فروشگاه یکپارچه

بگذارید به روزهای ویندوز و سلطنت مایکروسافت بازگردیم، مایکروسافت به هرکسی اجازه می داد که برای ویندوز برنامه بسازد. کنترل بسیار کمی روی محصولات نرم افزاری اش و توسعه دهندگان برنامه های سوم شخص داشت و گروهی را که آنها از آن به نام گروه «فروشندگان نرم افزار مستقل» یاد می کردند، وجود داشت که در کار توزیع و فروش نرم افزار بودند. اما این جریان اکنون در اپل متفاوت است. در آیفون تنها یک راه برای تایید نرم افزار وجود دارد و آن فروشگاه اپ استور است. در این فروشگاه، کنترل شدیدی روی برنامه ها اعمال می شود و در معاملات کلی اپ استور، تخفیف 30 درصدی وجود دارد. کاربران هم این حرکت را دوست دارند، زیرا اپل تضمین می کند که تک تک برنامه های موجود در اپ استور، عاری از ویروس ها و موارد بد است و در عین حال، لازم نیست که کاربران بی پروا، کارت های اعتباری و اطلاعاتشان را به اشخاص ثالث بدهند. توسعه دهندگان هم با قوانین فروشگاه اپل آشنا هستند و آن ها را قبول دارند. زیرا آنها به لطف این فروشگاه، دیگر نگران حفاظت از برنامه هایشان برای کپی شدن نیستند و هیچ گونه نگرانی از بابت پرداخت ها و به روزرسانی ندارند. به علاوه، آن ها با قراردادن برنامه هایشان در اپ استور، وارد یکی از پرسودترین بازارهای فن اوری می شوند که کاربران آن بازار، در حالت عادی، تنها با خرید برنامه ها، می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند.

سیستم عامل مشترک و بی عیب

دومین موردی که باید پیرامون حفظ موفقیت آیفون درباره آن صحبت کنیم، بحث سیستم عامل و iOS است. در این زمینه، ویندوز مایکروسافت و اندروید گوگل، ممکن است که با یک دردسر بزرگ مواجه باشند. زیرا که هیچ گاه، دو کامپیوتر دقیقا شبیه یکدیگر نمی شوند. مثلا امکان دارد که نرم افزاری که برروی کامپیوتر شرکت دل اجرا می شود، روی محصول شرکت لنوو به درستی کار نکند. اما این جریان در اپل و آیفون متفاوت است. آیفون 6 من با آیفون 6 شما یکی هستند(شاید تنها در فضای ذخیره سازی متفاوت باشند). باید گفت که سازگاری دستگاه ها یکی از بهترین تجربه ها را برای کاربران فراهم می سازد . بنابراین، اپل و سیستم عاملش، تنها روی محصولات این شرکت وجود دارند که باعث می شود، سازگاری فوق العاده ای، در این اکوسیستم ایجاد شود. بنابراین، باید گفت که امکان از کار افتادن برنامه ها، در میان آیفون ها، با توجه به سازگاری بالای آن ها با iOS، کمتر اتفاق می افتد. نکته دیگر در iOS، آمدن سریع تر برنامه ها در این سیستم عامل است. اگر شما می خواهید دستگاه و سیستم عاملی را انتخاب کنید که جدیدترین برنامه ها، سریع تر برای شما عرضه شوند، یکی از بهترین انتخاب ها آیفون خواهد بود. نکته دیگر در مورد iOS، کنترل سخت افزار و نرم افزار، با هماهنگی بالا با یکدیگر است. اپل سیستم عامل iOS را تنها برای دستگاه های خود ارائه می دهد که باعث می شود به خوبی بتواند، هماهنگی فوق العاده ای را برای محصولاتش فراهم کند. یکی از موارد دیگری که بر سایر موارد در این زمینه می چربد، به روزرسانی های سریع و همزمان برای آیفون در سراسر دنیاست که تمامی کاربران اپلی می توانند، در یک لحظه و در سراسر دنیا، سیستم عامل دستگاه های اپلی خود را به روزرسانی کنند.

کنترل روی تولیدات

اما حالا که بحث کنترل نرم افزاری گرفتن برنامه های آیفون آن هم تنها از اپ استور شد، نکته جالبی هم در این زمینه وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم، در زمینه کامپیوترهای سنتی، چیزی که در این جا حاکم است وجود ندارد و نه اپل و نه مایکروسافت، تا به حال نتوانسته اند به همان سطحی که در دوران جدید وجود دارد، در دنیای کامپیوترهای سنتی کنترل کاملی داشته باشند. زیرا در کامپیوترها، کاربران بیش از حد توانایی انتظار دارند که بتوانند نرم افزارها را از هرجایی که می خواهند تهیه و نصب کنند. به همین دلیل، مایکروسافت برای این مشکل راه حل جالبی پیدا کرده و آن، بستر نرم افزاری برای ویندوز 10 برای اجرا به همان شیوه در کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و به زودی ایکس باکس و هولولنز است. به همین منظور، آن ها می خواهند با تلاش برای جذب توسعه دهندگان به بازار نرم ازفزار فروشگاه ویندوز، بستری را برای اجرای همزمان برنامه ها در ویندوز و در قالب دستگاه های مختلف پیاده کنند. در کنار این ها، مایکروسافت تصمیم گرفته که از حضور نرم افزارهایش برروی سیستم عامل های دیگر مانند iOS حمایت کند تا بتواند کاری کند که باز هم همچون سابق، مردم از طریق وابستگی به برنامه های مایکروسافت در ویندوز، حضور کامپیوترهای شخصی را بیش از گذشته حس کنند. در همین راستا، اپل سعی در اعمال مفهوم فروشگاه اپ استور خود برای مک دارد. اما دیگر کار از کار گذشته بود و توسعه دهندگان برای مک، ساخت نرم افزاهای خود را از راه های دیگر آموخته بودند. این دقیقا همانند این بود که اپل تازه، پس از فرار اسب ها، به فکر بستن درب اسطبل افتاده بود.

ایجاد بازاری جدید

در پایان بد نیست نگاه کوتاهی هم به فلسفه آیپد پرو بیندازیم. اپل، آیپد پرو را به عنوان دستگاهی که بتواند جایگزین لپ تاپ ها شود معرفی کرد. آنها شاید چنین فلسفه ای برای ورود به این وادی برای خود در نظر گرفته باشند: اگر کاربران نمی توانند لپ تاپی را بخرند که تنها برنامه ها را اجرا کند، پس اپل سعی می کند که تبلتی را که تنها برنامه ها را اجرا می کند به فروش برساند، پس به آرامی آن تبلت را گسترش می دهد تا زمانی که تبلت بتواند چیزهای بسیاری که لپ تاپ ها آن را انجام می دهند را انجام دهد. اگر این فلسفه کار کند، اپل جایگاه خود را از قدرت و کنترل برروی آیفون، به بخش جدیدی در بازار گسترش می دهد. بازاری که به عنوان خطوط بین تبلت و لپ تاپ، به طور فزاینده ای در حال حاضر بی معنیست.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید