داستان واقعی کچل کردن ٣٠ دانش‌آموز

داستان واقعی کچل کردن ٣٠ دانش‌آموز

از زمانی که مو‌های ٣٠ نفر از دانش‌آموزان مدرسه «زرین مقدم» را تراشیده‌اند، حرف و حدیث فامیل هم پشت‌سرش آمده است. مادر «فرهاد» می‌گوید؛ اطرافیان فکر می‌کنند این بچه‌ها شپش داشته‌اند: «رفته بودیم خانه خواهرم در اخبار می‌گفت: بچه‌ها شپش داشتند. خواهرم می‌گفت: چرا بچه را حمام نمی‌بری؟ آبرویمان را با شپش برده‌اند. بین همه پخش شده بچه‌ها شپش داشتند درحالی که بچه‌ها اصلا شپش نداشتند. اگر واقعا بچه‌ها شپش داشتند، چرا با یک ماشین موهایشان را کوتاه کردند؟»

کد خبر : ۵۴۵۰۶
بازدید : ۴۸۸۴

لیلا مهداد| «جلوی سرش را با صفر، ماشین کردند» تمام مسیر را دویده بود تا از خنده اهالی درامان باشد و با دیدن مادر در چهارچوب دَر گریه سر داده بود. «گریه می‌کرد و می‌گفت: بمیرند، خدا ذلیل‌شان کند چرا موهایم را اینطوری کردند؟» این‌ها را مادر «فرهاد ل. پ»، دانش‌آموز کلاس سوم مدرسه «زرین‌مقدم» یزد می‌گوید؛ مدرسه‌ای در محله «شیخداد» که تصویر چند دانش‌آموزش با مو‌های تراشیده و سر‌های کچل و البته خبر اخراج مدیری که این کار را کرده، در روز‌های گذشته دست‌به‌دست می‌شود.


مادر «فرهاد ل. پ» حالا می‌گوید؛ او از مدرسه زده شده و این حال بیشتر دانش‌آموزانی است که این اتفاق برایشان افتاده است: «آن روز نه ناهار خورد نه شام. تکالیفش را هم انجام نداد. گریه می‌کرد و می‌گفت: دیگر مدرسه نمی‌روم.» او می‌گوید؛ پیش از این اتفاق، در این‌باره اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها انجام نشده است: «ما یک گروه تلگرامی داریم و همه مسائل مربوط به دانش‌آموزان را در آن‌جا به ما اطلاع می‌دهند؛ درباره وضع درسی‌شان و... اصلا در این گروه تذکری برای کوتاهی موی بچه‌ها نداده بودند. پسرم هم، چیزی به من نگفته بود.»


از زمانی که مو‌های ٣٠ نفر از دانش‌آموزان مدرسه «زرین مقدم» را تراشیده‌اند، حرف و حدیث فامیل هم پشت‌سرش آمده است. مادر «فرهاد» می‌گوید؛ اطرافیان فکر می‌کنند این بچه‌ها شپش داشته‌اند: «رفته بودیم خانه خواهرم در اخبار می‌گفت: بچه‌ها شپش داشتند. خواهرم می‌گفت: چرا بچه را حمام نمی‌بری؟ آبرویمان را با شپش برده‌اند. بین همه پخش شده بچه‌ها شپش داشتند درحالی که بچه‌ها اصلا شپش نداشتند. اگر واقعا بچه‌ها شپش داشتند، چرا با یک ماشین موهایشان را کوتاه کردند؟»


«امیرعلی» یکی دیگر از این بچه‌هاست؛ او در مسیر مدرسه تا خانه، دستش را روی سرش گذاشته بود تا قسمت تراشیده‌شده، دیده نشود. امیرعلی هشت‌سال دارد و برادر بزرگترش در کلاس سوم در همان مدرسه تحصیل می‌کند. «موهایم را بالا گرفتند و فقط بخشی از آن را ماشین کردند» مادر «امیرعلی. م» از این ماجرا عصبانی است: «روحیه فرزندم آسیب دیده، برای همین دنبالش را گرفتم. ما شکایت کردیم، آموزش‌وپرورش گفت؛ مدیر عزل شده، البته مربی بهداشت باید جواب بدهد.» این مادر معترض در پاسخ به این پرسش که قبل از این ماجرا در مورد تراشیدن موی سر بچه‌ها تذکری از مدرسه داشتند یا خیر، می‌گوید: «برای همه مسائل بچه‌ها به ما نامه می‌دادند، برای جلسات اولیا، اما هیچ نامه‌ای به ما نداده بودند. شاید بچه‌ها یادشان رفته بود به ما بگویند. نباید این برخورد را می‌کردند. ما ١٠ مادر هستیم که از مربی بهداشت شکایت کرده‌ایم. مدیر که اخراج شده، اما این مربی بهداشت بوده که گفته این کار را بکنند»؛ برادر «امیرعلی» هم در این مدرسه درس می‌خواند؛ مادر این دو دانش‌آموز می‌گوید: «پسر بزرگم خیلی حساس است، خدا رحم کرد مو‌های او را نتراشیدند، چون کارش به دوا و دکتر و روانشناس می‌کشید. از من می‌پرسید چرا مو‌های امیرعلی را اینطوری کرده‌اند. برای برادرش خیلی ناراحت بود.»


«دانیال. ن» هم آن روز به سختی خودش را به خانه رساند و در پاسخ به سوالات مادر فقط گریه کرد: «پسرم کم‌حرف است. فقط گریه می‌کرد. حتما به دادسرا شکایت خواهم کرد. این مدت نه خواب داشتم نه خوراک. تذکر ندادند. تذکر هم داده بودند، حق این کار را نداشتند. بچه من بی‌پدرومادر نبود که این رفتار را داشته باشند. آبرویمان رفته. همه می‌گویند بچه‌ها شپش داشتند. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان یزد در رسانه‌ها و صداوسیما گفته برای بهداشت بچه‌ها بوده. انگار باورشان شده بچه‌ها شپش داشتند! برای همین موضوع هم به صداوسیما زنگ زدیم. در اینستاگرام خواندم حتما بچه‌ها شپش داشتند! واقعا ما ضربه خوردیم.»


آن روز دانش‌آموزان دیگری هم در مدرسه «زرین‌مقدم» گریه کردند و خنده همکلاسی‌های‌شان را به جان خریدند تا به خانه برسند. مادر دانیال از مادری می‌گوید که فرزندش با گریه وارد خانه می‌شود و از خجالت سرش را زیر پتو می‌کند. او به مادرش در این‌باره گفته: «دستم را گرفتند و دَر کلاس را قفل کردند و سرم را روی سطل گرفتند و ماشین کردند. آن هم تنها جلوی مویم را.»


مادر دانیال در مورد آن روز می‌گوید: «همان روز پدر دو دانش‌آموز همراه فرزندانشان به آموزش‌وپرورش رفته، اما مدیر را نشان نداده بودند. مادر‌ها خیلی عصبانی بودند و ماشین برداشته بودند تا موی مدیر و مربی بهداشت را ماشین کنند. برایم عجیب است چرا وقتی سرویس بچه‌ها دیر می‌کرد، مدیر حساس نمی‌شد. گفتند فصل شپش است، درحالی که فصل شپش نیست.» آن روز بیشتر آن ٣٠ دانش‌آموز نه ناهار خوردند نه شام. مادر یکی از بچه‌ها می‌گوید؛ قندخون پسرش روی ٤٠٠ رفته: «اگر بچه‌ام کما می‌رفت، چه کسی جوابگو بود؟ مگر مجرم گرفته بودند؟ این صحنه‌ها مگر از ذهن بچه‌ها پاک می‌شود؟»


حقوق شهروندی کجای این ماجراست؟
«محمدرضا خواجه‌امینیان»، مسئول انجمن اولیا و مربیان مدرسه زرین‌مقدم در مورد ماجرای تراشیده‌شدن موی بعضی از دانش‌آموزان به «شهروند» می‌گوید: «سوالی که در وهله اول برای من به شخصه پیش می‌آید این است که ما شهروندان مسیر احقاق حقوق را می‌دانیم یا نه؟! در ماجرای مدرسه زرین‌مقدم مدیر مدرسه «خانم پاک‌سرشت» در راستای مسائل بهداشتی و حفظ سلامت دانش‌آموزان دست به اقدامی زد که حاشیه‌هایی را به وجود آورد؛ اقدامی که پیش از این پیرامون جلساتی که تشکیل می‌شد، به اولیا تذکراتی داده شده بود. اگرچه به دلیل اهمیت موضوع کتبا این مسأله به اولیا ابلاغ شده بود، البته اولیا به بهانه‌هایی مانند نزدیک‌بودن عید و این‌که می‌خواهیم فرزندمان در ایام نوروز مو‌های تراشیده‌شده نداشته باشد، این موضوع را به بعد موکول کردند.»

خواجه‌امینیان با اشاره به این‌که مدرسه ٢٥٤ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی دارد، ادامه داد: «از ٢٥٤ دانش‌آموز ٣٠ نفر موهایشان را بعد از تعطیلات نوروز اصلاح نکرده بودند که از بین آن‌ها تنها اولیای ١٥-١٦ دانش‌آموز به این اقدام مدیر معترضند، مابقی اولیا از این عمل رضایت هم داشتند. البته اولیای معترض هیچ شکایت مکتوبی نداشته‌اند.» او می‌گوید: «یک هفته است که این مجموعه آموزشی مورد هجمه اولیای معترض قرار گرفته. آن‌ها مدعی‌اند حقوق‌شان تضعیف شده است. آیا تشنجی که این اولیا بی‌محابا بدون ضوابط در کانون آموزشی ایجاد کردند، تضعیف حقوق سایر دانش‌آموزان نیست؟ آیا صدمه روحی‌ای که به کادر مدرسه و سایر دانش‌آموزان وارد شده، جزو تضعیف حقوق تعریف نمی‌شود؟ آیا این اولیای معترض اشراف دارند که این حقوق را کجا باید پاسخ دهند؟ تضعیف حقوقی که با فرافکنی‌ها و صحبت‌های حبابی و مصنوعی صورت گرفته را چه کسی باید مطالبه کند؟ کدام مسئول امر پاسخگوی این مهم است؟»

خواجه‌امینیان در پاسخ به بعضی ادعا‌های اولیای دانش‌آموزان می‌گوید یکی از اولیا مدعی است فرزندش بر اثر استرس، قندخونش به ٤٠٠ رسیده است: «او می‌گوید اگر فرزندم به کما می‌رفت چه کسی پاسخگو بود. البته از حیث پزشکی متخصصان باید پاسخ بدهند، اما سوال من از این اولیا این است که آیا فراموش کرده، سال گذشته همین دانش‌آموز انسولینش در مدرسه تزریق می‌شد و همیشه کادر مدرسه مراقبت‌های ویژه از این دانش‌آموز داشتند؟ به‌طوری که مدیریت و آموزگاران برحسب ساعت قندخون او را چک می‌کردند. طی هفت‌ماهی هم که از‌سال تحصیلی جاری گذشته به دلیل مراقبت‌های کادر مدرسه این دانش‌آموز یک‌بار هم انسولین تزریق نکرده و قندخونش بالا نرفته است».

به گفته او: «مادری که می‌گوید فرزندش سرش را زیر پتو کرده و گفته مدرسه نمی‌رود، چون موی سرش تراشیده شده چطور در مدرسه حقوق ٢٢٠ دانش‌آموز را تضعیف می‌کند؟ آیا مطالبه باید با تشنج باشد؟ با توهین و تحقیر؟ آیا روند این مطالبه‌گری آن هم برای کاری که در راستای پیشگیری از یک بیماری بوده، پسندیده است؟ یا اولیایی که می‌گوید چرا سر همه دانش‌آموزان با یک ماشین کوتاه شده؟! باید بگویم این کار در راستای پیشگیری بوده و استفاده از یک ماشین نمی‌تواند سلامت دانش‌آموزان را به خطر بیندازد.»

این مسئول انجمن اولیا و مربیان مدرسه در مورد شرایط فعلی مدرسه می‌گوید: «یک هفته است مطالبه‌گری اولیایی مدرسه نمی‌گذارد در مدرسه درس داده شود اگر اولیای سایر دانش‌آموزان در اعتراض به این وضع تجمع کنند کدام مسئول پاسخگوست؟ این مدرسه در منطقه‌ای محروم قرار گرفته و از لحاظ عمرانی و ورزشی صفر است. مدیریت این مدرسه در چهارسال گذشته به شکل جهادی به این مجموعه آموزشی سروسامان داده است، فعالیتی فراتر از نقش مدیریت. این مدیر چطور می‌تواند به فعالیت‌هایش ادامه بدهد درحالی‌که اولیای معترض هر چه را به دهانشان می‌آید به او می‌گویند؟!» خواجه‌امینیان در مورد اخراج مدیر مدرسه می‌گوید: «خانم پاک‌سرشت استعفا کردند. درواقع به دلیل تشنج‌ها مجبور به استعفا شدند. سوال من از مسئولان این است که درحال حاضر اولیای ٢٢٠ دانش‌آموز هم نیاز به دلجویی دارند چه کسی باید استعفا کند؟ یک‌ماه‌ونیم از‌سال تحصیلی باقی مانده، صدمات نبود مدیر را چه کسی جبران خواهد کرد؟»


خلاف قانون عمل شده
«محسن گلستانی‌فر»، مدیرروابط‌عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد، اما ماجرای دانش‌آموزان محله شیخداد را اینگونه روایت می‌کند: «تراشیدن موی سر دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در محله شیخداد یزد درواقع اقدامی بوده در راستای بهداشت دانش‌آموزان که می‌توان گفت: اقدامی خودسرانه و بدون مجوز و خلاف قانون صورت گرفته است. اقدامی که اعتراض خانواده‌ها را به‌دنبال داشته و به همین منظور مدیرکل به این مسأله ورود پیدا کرد، البته تعدادی از بازرسان اداره کل نیز پیگیر این مسأله شدند و به مدرسه مراجعه کردند تا از دانش‌آموزان و خانواده‌شان دلجویی کنند. دانش‌آموزان از نظر روحی دچار مشکل شده بودند. از آنجایی که این موضوع در رسانه‌ها مطرح شد و خانواده‌ها نیز این مسأله را پیگیری کردند برخورد جدی با مدیر صورت گرفت که در نهایت منجر به اخراج او شد؛ تصمیمی که توسط کارگروه گرفته شد تا هم فضا تلطیف شود و هم روحیه آسیب‌دیده بچه‌ها التیام بیابد و مشکل‌شان حل شود. این مدیر تنها به وظیفه آموزشی دست به چنین اقدامی زده و اصلا خدای‌ناکرده به قصد ایجاد مشکل نبوده و تنها این مدیر خود را جای والدین دیده تا به نظافت آن‌ها رسیدگی کند.»

البته «عباسعلی دانافر» مدیرکل آموزش‌وپرورش استان یزد حاضر به گفت‌وگو با «شهروند» نشد و در پاسخ به سوالات گفت: «تمام مسائل در رسانه‌ها گفته شده است.»


مرز مبهم میان دانش‌آموزان و مربیان
داستان مدرسه زرین‌مقدم تا جایی پیش رفت که دانافر، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: برای دلجویی از دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها مدیر مدرسه اخراج شده است. «محمدعلی طالبی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد هم حالا درباره اخراج مدیر مدرسه زرین‌مقدم به «شهروند» می‌گوید: «قبل از این‌که اولیا ماجرا را به آموزش‌وپرورش منعکس کنند آموزش‌وپرورش افرادی را برای بازدید از مدرسه و بررسی نزدیک فرستاد و همان روز اعلام کردند کارگروهی را برای بررسی این موضوع تشکیل می‌دهند که خروجی این کارگروه و جلسه آن بحث استعفای مدیر مدرسه بود.» به گفته او: «مدیرکل آموزش‌وپرورش به من گفتند مدیر مدرسه استعفا کردند و از فردا سرپرستی برای آن انتخاب می‌کنیم. فکر می‌کنم با توجه به بررسی که آموزش‌وپرورش در این مورد داشتند، نمی‌شود گفت: این تصمیم شخصی و بدون پشتوانه کارشناسی بوده و خدای‌ناکرده احساسی تصمیم گرفته شده است.»

طالبی پیگیری مسأله را حق خانواده‌ها می‌داند: «هم خانواده‌ها و هم دانش‌آموزان حق دارند این موضوع را پیگیری کنند. مطمئنا ما چهارچوب‌های حقوقی لازم برای رسیدگی به این مسأله را داریم و قطعا به‌عنوان استانداری ما هم حمایت‌های لازم را خواهیم داشت تا موضوع در چارچوب حقوقی مسیرش را طی کند، البته باید در یک فضای منطقی این اتفاقات بیفتد، چون پرداختن به این موضوع در یک فضای احساسی سبب می‌شود به حس توهین و خرد شدن شخصیت در دانش‌آموزان و خانواده‌ها دامن زده شود که بی‌تردید جبران آن سخت‌تر خواهد بود؛ بنابراین اجازه بدهیم در یک فضای منطقی این مسأله پیش برود و از آن‌ها دلجویی شود و در عین حال پیگیری‌های مسئولان چه آموزش‌وپرورش چه دستگاه‌های دیگر رضایت این اولیا و دانش‌آموزان را فراهم کند.»

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد بر این باور است که آموزش مدیران مدارس، معلمان و کسانی که به نوعی با دانش‌آموزان در ارتباطند اهمیت بالایی دارد: «یکی از بی‌دقتی‌هایی که اتفاق می‌افتد این است که گاهی اوقات مقتضیات جهان امروز را از یاد می‌بریم؛ این‌که مسائلی از این دست تا چه اندازه می‌تواند واکنش‌هایی را در فضای مجازی و حقیقی به خود اختصاص دهد. درواقع اگر ما به این مهم پی‌ببریم که تا چه اندازه نسبت به گذشته نظارت اجتماعی بالا رفته است اتفاقاتی از این دست کمتر رخ خواهد داد. در جهان امروز هم جامعه و هم خانواده‌ها به هتک‌شخصیت دانش‌آموزان حساس شده‌اند؛ حساسیتی که توجه به آن درنهایت منجر می‌شود تا حدودی رفتار‌های این‌چنینی در آموزش‌وپرورش و مدارس تعدیل شود و به مرور زمان ما کمتر شاهد اتفاقاتی از این دست باشیم.».

او ادامه می‌دهد: «در ماجرای محله شیخداد مدیر کاملا با نیت خیرخواهانه و در راستای سلامت و بهداشت دانش‌آموزان دست به این اقدام زده اگرچه بی‌توجهی به واکنش جامعه به این دست اتفاقات باعث شده ما شرایط فعلی را شاهد باشیم.»


طالبی در پاسخ به این پرسش که مربیان تا چه اندازه می‌توانند در مسائل دانش‌آموزان دخالت کنند می‌گوید: «در مورد روابط مدیر، معلم و دانش‌آموزان و مرز تربیتی آن‌ها با خانواده‌ها ما نیاز به بازخوانی داریم. در ماجرای محله شیخداد بعضی افراد شرایط فعلی را با مدیران و معلمانی که در گذشته دست به اقداماتی از این دست می‌دادند مقایسه کرده و معتقد بودند در گذشته رفتار‌هایی از این دست از طرف خانواده‌ها موردپذیرش بود، اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی خواسته‌ها و انتظارات و وظایف متفاوت از گذشته است. درواقع این مرز مبهم است و نیاز به بازخوانی دارد تا براساس شرایط روز، توان و ظرفیت آموزش‌وپرورش ما تعریف مجدد داشته باشد تا بتوانیم به بُعد تربیتی دانش‌آموزان ورود مناسب‌تری پیدا کنیم.»

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید