چگونه زندگی مجازیِ پس از مرگ را سر و سامان دهیم؟

چگونه زندگی مجازیِ پس از مرگ را سر و سامان دهیم؟

آیا تاکنون به میراث زندگی دیجیتال خود اندیشیده‌اید؟ زندگی دیجیتال بی هیچ محدودیتی در جریان است و حتی سبک زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است. بُعد مجازی زندگی تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد؟

کد خبر : ۵۴۵۲
بازدید : ۵۰۲۱
فرادید | آیا تاکنون به میراث زندگی دیجیتال خود اندیشیده‌اید؟ زندگی دیجیتال بی هیچ محدودیتی در جریان است و حتی سبک زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است. بُعد مجازی زندگی تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد؟

به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی انگلیسی، با گسترش اینترنت و به تبع آن فضای مجازی، حساب‌های شبکه‌های مجازی، دارایی‌های مالی، ثبت خاطرات زندگی و به اشتراک گذاری عکس‌ها در دهه‌های اخیر در اینترنت رواج یافته است.

چگونه زندگی مجازیِ پس از مرگ را سر و سامان دهیم؟

پس از مرگ اما تکلیف فضای مجازی چه خواهد شد. ما بر اساس سلایق خود به زندگی مجازی‌مان شکل می‌‎دهیم و این روند تا ابد در جریان است. البته در برخی از برنامه‌ها می‌توان به آن دستور داد که پس از مدتی عدم فعالیت از دسترس خارج شود.

برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم، سبک زندگی ما را شناسایی کرده و آن روند را در پیش می‌گیرند. اگر شما از آن دست آدم‌هایی هستید که غرق زندگی مجازی هستند، ولی به عواقب آن به ویژه پس از مرگ فکر نمی‌کنید، باید به شما بگوییم که بهتر است بیشتر حواستان را جمع کنید.

برای اینکه بدانید چه کارهایی باید انجام دهیم، ادامه متن را با دقت دنبال کنید.

دارایی‌های دیجیتال
دارایی‌های دیجیتال شما چه هستند؟ دارایی‌های دیجیتال در واقع به سه بخش اصلی تقسیم می‌شوند:
  1. مالی : نظیر حساب‌های بانکی، حساب‌های خرید اینترنتی، ارز آنلاین و حساب‌های بازرگانی.
  2. اجتماعی : رشد قارچی شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا ما با آن‌ها آشنا باشیم. مشهورترین شبکه‌های اجتماعی دنیا فیسبوک و توییتر هستند.
  3. احساسی : فایل‌ها و رسانه‌های شخصی نظیر موسیقی‌ها و عکس‌های محبوب
زندگی دیجیتالِ پس از مرگ
دکتر وندی مونکور، پژوهشگر دانشگاه داندی، در مورد پژوهشی که با کمک مرکز مرگ و جامعه‌ی دانشگاه باث انجام داده است، می‌گوید: «شخص ممکن است از لحاظ فیزیکی از دنیا برود، اما این بدان معنا نیست که تمام حساب‌های اینترنتیِ مربوط به او نیز از بین می‌رود. این مسئله می‌تواند به یک بحران تبدیل شود و باید از قبل به آن اندیشید.»

حفاظت از میراث
حال سوال اینجا است که چگونه باید زندگی دیجیتال پس از مرگ را سر و سامان دهیم. به عبارتی دیگر، زندگی دیجیتال ما مانند یک میراث از ما به جای خواهد ماند، بی آنکه خود ما حضور داشته باشیم. بنابراین باید از قبل به آن فکر کنیم.

در قدم اول باید وصیت نامه‌ی خود را بنویسید. در وصیت نامه می‌‎توانید نام وراثی که مایلید دارایی‌هایتان به آن‌ها محول شود را بنویسید. دارایی‌های دیجیتال نیز بخشی از این لیست می‌تواند باشد.

در گام بعدی باید فهرست دیجیتالتان را مرتب کنید. شما می‌توانید فایلی مانند تصویر پایین ایجاد کنید که در آن تمام اطلاعات مورد نیاز را درج کنید.

چگونه زندگی مجازیِ پس از مرگ را سر و سامان دهیم؟

در گام آخر، باید حواستان باشد که هرگز رمز عبور خود را روی کاغذ ننویسید. بر روی آن فهرست، تنها به نوشتن اطلاعات کلی برای یافتن دارایی‌های دیجیتالتان بسنده کنید.

ارسال پیام از آن دنیا!
اخیرا وبسایت‌هایی که طراحی شده‌اند که می‌توان با کمک آن پیام‌هایی را ضبط کرد که به طور خودکار از حساب کاربری شما پخش شوند. طراحی این پیام‌ها به شکلی است که پس از مدتی عدم فعالیت، می‌تواند پیام ضبط شده‌ی را منتشر کند. در واقع، شما می‌توانید از دنیا پیامتان را ارسال کنید!

پایگاه Dead Social یکی از این پایگاه‌ها است که شما به کمک دستورات آن می‌توانید پیام «خداحافظی» خود را ارسال نمایید.

مرحله آخر
در مرحله آخر می‌توانید از کمک دیگران بهره ببرید. پایگاه اینترنتی «کافه مرگ» (DeathCafe)، دایینگ مترز، دیجیتال می و سایت‌های مشابه می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید