غذا‌های که هوش کودک را بیشتر می‌کند

غذا‌های که هوش کودک را بیشتر می‌کند

بعضی بچه‌ها با وجود بهترین شرایط خانوادگی هیچ استعداد و هوش خاصی ندارند. در یک نگاه کلی بچه‌ای از یک خانواده متوسط و در شرایط تربیتی خوب اگر تغذیه سالمی داشته باشد می‌تواند در رده‌های بالای هوشی قرار بگیرد.

کد خبر : ۵۴۵۴۷
بازدید : ۸۹۳۱۶
فرادید | درست است که ژن هوش از والدین به فرزند منتقل می‌شود و اصولاً فرزندان مادران باهوش (دانشمندان معتقدند ژن هوش از مادر به ارث می‌رسد.) بچه‌های تیزهوش تری هستند، اما عوامل دیگری هم در این موضوع تأثیر دارند. علاوه بر محیط خانواده و شرایط پرورشی و تربیت کودک تغذیه مناسب هم برای افزایش هوش بچه‌ها مؤثر است.

به گزارش فرادید؛ بار‌ها دیده شده فرزندی از یک خانواده متوسط ضریب هوشی بالایی دارد و رتبه‌های خوبی در مقاطع تحصیلی به دست می‌آورد. اما بعضی بچه‌ها با وجود بهترین شرایط خانوادگی هیچ استعداد و هوش خاصی ندارند. در یک نگاه کلی بچه‌ای از یک خانواده متوسط و در شرایط تربیتی خوب اگر تغذیه سالمی داشته باشد می‌تواند در رده‌های بالای هوشی قرار بگیرد.

برای اینکه فرزند باهوش‌ تری داشته باشید این خوراکی‌ها را امتحان کنید.

حبوبات
حبوبات به دلیل داشتن اسید‌های چرب و مفیدی که دارد باعث افزایش نیروی جسمی می‌شود و می‌تواند باعث باهوش شدن کودکان شود.
چه بخورند باهوش شوند
سیب‌زمینی
سیب‌زمینی شیرین از جمله غذا‌هایی است که باعث افزایش فعالیت‌های مغزی می‌شود. در وعده‌های غذایی ما سیب‌زمینی شیرین جای زیادی ندارد، ولی پزشکان بدون مرز در سایت خود اعلام کردند که سیب‌زمینی آنتی‌اکسیدان بالایی دارد و بدن را در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند و باعث زیاد شدن فعالیت‌های مغزی می‌شود.چ
چه بخورند باهوش شوند
عناوین مرتبط:
هوش را از مادر به ارث می‌بریم یا پدر؟
تخم‌مرغ
یکی از غذا‌هایی که از ۸ ماهگی به مقدار کم در وعده غذایی کودک جای می‌گیرد تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ بعد از این سن باید در سبد غذایی روزانه کودکان باشد. تخم‌مرغ بسیار پرخاصیت است و فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد و برای کودکان در حال رشد مفید است. علاوه بر آن تخم‌مرغ ویتامین B. زیادی دارد؛ و برای تقویت حافظه مؤثر است؛ به ویژه اینکه اگر مادران باردار هنگام بارداری تخم‌مرغ مصرف کنند در هوش فرزندشان بسیار مؤثر است.
چه بخورند باهوش شوند
ماهی
ماهی و امگا ۳ از جمله موادی است که حتی در بزرگ‌سالی هم باید مصرف شود بنابراین باید از همان ابتدا کودکتان را به ماهی خوردن عادت دهید. برای افزایش هوش کودکان به آن‌ها هفته‌ای دو بار ماهی دهید.
یکی از ماهی‌هایی که می‌تواند مفید باشد ماهی سالمون است، چون بسیار کم کالری بوده و مقدار چربی‌های اشباع شده در آن ناچیز است، ولی سرشار از پروتئین و اسید‌های چرب ضروری امگا ۳ است. امگا ۳‌ها چربی‌های مفید و سالمی هستند که بدن قادر به تولید آن نیست.
چه بخورند باهوش شوند
ماهی‌هایی مانند سالمون منبع غنی اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که برای رشد و عملکرد مغز ضروری هستند. مصرف میزان کافی این اسید‌های چرب می‌تواند به بهبود مهارت‌های ذهنی کودک کمک کنید.

کره بادم زمینی
یکی از خوراکی‌هایی که در کشور‌های غربی برای بچه‌ها مصرف بالایی دارد، اما در ایران همه بچه‌ها به خوردن آن تمایل ندارد. کره بادام زمینی، چون حاوی ویتامین‌ای است، برای مغز بسیار مفید است. علاوه بر این کره بادام زمینی حاوی تیامین است که باز هم برای مغز مفید است و گلوکز که انرژی مورد نیاز کودک را تأمین می‌کند.
چه بخورند باهوش شوند
ماست و شیر و لبنیات
کاملاً واضح است که اولین خوراک کودک شیر است، یا شیر مادر یا شیر خشک فرقی نمی‌کند مهم این است که بچه با این خوراک رشد می‌کند. بعد از یک سالگی کودک می‌تواند از شیر پاستوریزه تغذیه کند. با توجه به شرایط فیزیکی کودک و نظر پزشک می‌توانید این خوراکی‌های را برای او شروع کنید. یک پیاله ماست دارای امگا ۳ و دی اچ‌ای است. امگا ۳ و دی اچ‌ای مواد بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه است.
چه بخورند باهوش شوند
اگر فرزندتان در زمان رشدش هر روز ماست مصرف کند، تأثیر بسیاری بر روی رشد او دارد. انواع ویتامین ب. برای رشد بافت‌های مغزی، انتقال‌دهنده‌های عصبی و آنزیم‌ها است و محصولات لبنی منبع خوبی برای این مواد غذایی هستند. شیر یا ماست کم چرب منبع غنی پروتئین و کربوهیدرات برای مغز هستند. لبنیات هم چنین منبع سرشار ویتامین د. هستند که کودکان و نوجوانان در مقایسه با بزرگ‌سالان به مقدار بیشتر از آن نیاز دارند. پنیر‌های کم چرب هم حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند.

لوبیا
لوبیا به دلیل داشتن انرژی ناشی از کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و ویتامین و مواد معدنی برای مغز کودک بسیار مفید است. لوبیا قرمز و لوبیا چیتی در مقایسه با سایر انواع لوبیا حاوی مقدار بیشتری از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که برای رشد و عملکرد مغز بسیار مفید و سودمند است.

غلات سبوس‌دار
غلاتی مانند سویا، لوبیا، نخود فرنگی و عدس روغن بسیار مفیدی دارند که در جهت تقویت حافظه لازم است. غلات سبوس دار مانند نان تولید گلوکز می‌کنند که یک منبع انرژی است که مغز به آن نیازمند است. غلات سبوس‌دار حاوی ویتامین ب. هم هستند که برای سیستم عصبی مفید است.
عناوین مرتبط:
علل عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان
گوشت قرمز
علاوه بر گوشت سفید ماهی بچه‌ها باید از گوشت قرمز هم خوب تغذیه کنند. گوشت قرمز منبع غنی آهن است و به حفظ انرژی و تمرکز در مدرسه کمک می‌کند. علاوه بر این گوشت قرمز منبع خوب زینک است که به نگهداری و حفظ خاطرات کمک می‌کند. اگر کودک گوشت نمی‌خورد، می‌توانید لوبیا یا سویا را جایگزین کنید.
چه بخورند باهوش شوند
سبزی‌های رنگی
سبزی‌هایی که رنگی هستند، چون منبع غنی آنتی اکسیدان هستند مغزی را سالم نگه می‌دارند. بعضی از سبزی‌ها باید حتماً در رژیم غذایی کودک وجود داشته باشند مثل گوجه‌فرنگی، کدوتنبل، هویج و اسفناج، البته باید ابتدا از آلرژیک نبودن کودک خود مطمئن شوید، چون خوراکی‌های رنگی اکثراً باعث ایجاد حساسیت می‌شوند.
چه بخورند باهوش شوند
انبه
از جمله میوه‌هایی است که طعم خاص آن باعث می‌شود هر کسی به آن علاقه‌مند نباشد، اما اگر فرزند شما این میوه را دوست دارد از خوردن آن دریغ نکنید. انبه در تقویت حافظه بسیار مفید است. این میوه چرب است و دارای بافت‌های چربی است، اما باعث می‌شود که گردش خون سریع‌تر شود و باعث می‌شود خون بیشتری به مغز برسد و همچنین این میوه در حافظه نیز مؤثر است.
چه بخورند باهوش شوند
توت
توت‌ها حاوی ویتامین ث. و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر هستند. دانه‌های درون توت‌ها حاوی چربی‌ها امگا ۳ هستند که به عملکرد مغز کمک می‌کنند.
عناوین مرتبط:
تاثیر سن بارداری مادر بر هوش کودک
شکلات
شکلات که یکی از خوراکی‌های مورد علاقه همه بچه‌هاست از موادی است که باعث تقویت حافظه می‌شود. البته بهتر است شکلات‌هایی را مصرف کنید که یا تلخ هستند و یا حاوی شیر باشند؛ و البته در مصرف آن نه زیاده‌روی کنید و نه اجاره دهید بچه‌ها پیش از خواب آن را مصرف کنند. چون شکلات به دلیل موادی شبیه کافئین بی‌خوابی و شیطنت را افزایش می‌دهد.
چه بخورند باهوش شوند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید