سالروز درگذشت "ژان باتیست پرن"

سالروز درگذشت "ژان باتیست پرن"

امروز ۱۷ آوریل مصادف با سالروز درگذشت "ژان باتیست پرن"، فیزیکدان فرانسوی و برنده جایزه نوبل است. وی در ۱۷ آوریل سال ۱۹۴۲ از دنیا رفت.

کد خبر : ۵۴۷۳۱
بازدید : ۲۵۶۰
"ژان باتیست پرن" (Jean Baptiste Perrin)، فیزیکدان فرانسوی در ۳۰ سپتامبر سال ۱۸۷۰ در شهر لیل فرانسه به دنیا آمد.

پرن در سال‌های ۱۸۹۴-۱۸۹۷ در مدرسه تدریس می‌کرد و در همان سال‌ها مطالعه در مورد پرتو کاتدی و اشعه ایکس را آغاز کرد. او در سال ۱۸۹۷ موفق شد دکترای علوم خود را دریافت کند و در همان سال نیز به سمت پژوهشگر شیمی‌فیزیک "دانشگاه سوربن" (Sorbonne) فرانسه درآید.

پرن در سال ۱۹۱۰، استاد دانشگاه سوربن شد و این سمت را تا هنگام اشغال فرانسه توسط آلمان در خلال جنگ جهانی دوم حفظ کرد.

در سال ۱۸۹۵، پرن نشان داد که پرتو‌های کاتدی، از بار الکتریکی منفی در طبیعت ساطع می‌شوند. همچنین، او با چند روش، "عدد آووگادرو" که اکنون با نام "ثابت آووگادرو" شناخته می‌شود، معین کرد. پرن توانست انرژی خورشیدی ناشی از واکنش‌های ترموالکتریک هیدروژن را نیز توضیح دهد.

پس از مقاله "آلبرت اینشتین" (Albert Einstein) در مورد "حرکت براونی" (Brownian motion) در روابط اتم‌ها، در سال ۱۹۰۵ به چاپ رسید، پرن آزمایشی را برای بررسی و اثبات پیش‌بینی‌های اینشتین انجام داد که در نتیجه آن، بحثی که به مدت یک قرن در مورد نظریه اتمی "جان دالتون" (John Dalton) به طول انجامیده بود، حل شد.
پرن


در سال ۱۹۲۶، پرن موفق شد جایزه نوبل را برای این کار و بررسی دیگر خود در مورد "ناپیوستگی در ساختار ماده" که پایانی قطعی برای بحث طولانی در مورد مسئله حقیقت فیزیکی مولکول‌ها بود دریافت کند.

در سال ۱۹۱۹، پرن ادعا کرد که واکنش‌های هسته‌ای می‌توانند منبع انرژی ستارگان را فراهم کنند. او فهمید که جرم اتم هلیم، کمتر از چهار اتم هیدروژن است و "همبستگی جرمی انرژی" مطرح شده توسط اینشتین، نشان می‌دهد که شاید ترکیب هسته‌ای (۴ H. → He)، انرژی لازم را برای درخشش ستارگان در میلیارد‌ها سال فراهم کرده باشد.

پرن در طول عمر خود، کتاب‌ها و مقلالات بسیاری نوشت. او همچنین، جوایز معتبر بسیاری دریافت کرد که از آن میان می‌توان "جایزه ژول" (Joule Prize) از انجمن سلطنتی در سال ۱۸۹۶ و "جایزه لاکاز" (La Caze Prize) از آکادمی علوم فرانسه را نام برد.

پرن، از اعضای "انجمن سلطنتی لندن" (Royal Society of London) و آکامی‌های علوم بلژیک، سوئد، تورین، پراگ، رومانی و چین به شمار می‌رفت.

ژان باتیست پرن، در ۱۷ آوریل سال ۱۹۴۲ چشم از جهان فروبست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید