قاتل‌های خاموش؛ مصرف بی‌رویه نمک، قند و چربی

قاتل‌های خاموش؛ مصرف بی‌رویه نمک، قند و چربی

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو استان زنجان گفت: یکی از مهم‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مصرف بی‌رویه نمک، قند و چربی است.

کد خبر : ۵۵۱۵۸
بازدید : ۲۳۹۶
«فرناز جزءدائمی»، با اشاره به این‌که محصولات غذایی پرنمک نقش مهمی در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر نظیر پر فشاری خون و بیماری‌های قلبی- عروقی و تشدید این بیماری‌ها دارد، گفت: غذا‌هایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، همبرگر‌های آماده و محصولات مشابه سرشار از سدیم هستند.
قاتل‌های خاموش؛ مصرف بی‌رویه نمک، قند و چربی
با توجه به نقش سدیم در افزایش و شدت فشار خون بالا، مصرف مداوم و خارج از اعتدال این مواد غذایی منجر به ابتلا به بیماری‌های فوق یا تشدید این بیماری‌ها در افراد مبتلا می‌شود.

وی ادامه داد: در اغلب فرآورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس مواد مغذی، چون پروتئین باارزش تغذیه‌ای زیاد وجود نداشته، اما موادی مانند فسفات، نیترات، نمک، چربی و ... که برای سلامت بدن و افزایش فشار خون مضر است به وفور یافت می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: میزان نمک موجود در این نوع فرآورده‌های گوشتی یک تا سه درصد است و از همین‌رو با مصرف این اقلام ضمن ایجاد پر فشاری خون سلامت افراد تهدید می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های ذکر شده را افزایش می‌دهد.

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو تصریح کرد: مصرف پنیر‌های شور به‌علت میزان نمک زیاد، یکی دیگر از عواملی است که به ابتلای تدریجی افراد به فشار خون یا تشدید این بیماری در افراد مبتلا منجر می‌شود.
هم‌چنین محصولات کنسروی مانند انواع زیتون، خیار شور و انواع مختلف ترشیجات، کنسرو‌های نخود فرنگی، ذرت، کنسرو انواع سبزیجات، انواع سس‌های مایونز، سس‌های گوجه فرنگی، کچاپ، انواع سوپ‌های آماده، انواع سالادها، ساندویچ‌های آماده و ... و نیز به سبب داشتن مقادیر فراوانی از نمک در فرمولاسیون خود برای بیماری‌های پر فشاری خون و بیماران قلبی مضر و خطرناک است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و تحقیقات انجام شده، کودکان گروه سنی ۱ تا ۲ سال کشور ما، چیپس و پفک می‌خورند در حالی که مصرف این نوع خوراکی‌ها برای کودکان زیر ۲ سال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این روش تغذیه نادرست به مرور زمان کودک را دچار اختلال رشد می‌کند، سیری کاذب می‌دهد و ذائقه او را تغییر می‌دهد که باعث می‌شود به مرور زمان فقط به مصرف غذا‌های چرب و شور تمایل نشان دهد. این روش تغذیه نادرست در سنین بالاتر مشکلات قلبی و پر فشاری خون را به‌دنبال خواهد داشت.

این کارشناس با اشاره به این‌که مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد فرآورده‌های قندی نیز از عوامل پرخطر در بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند، افزود: انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها، شکلات‌ها، شربت‌ها و آبمیوه‌های صنعتی به سبب داشتن مقادیر زیاد قند چنانچه خارج از حد اعتدال مصرف شوند، می‌توانند در افراد مبتلا به پر فشاری خون، دیابت و بیماران قلبی ایجاد مشکل کنند. هم‌چنین نشاسته موجود در فرآورده‌های غلات مانند قند در افزایش فشار خون موثر است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید