فاجعه برای فوتبال تهران

مسابقات هفته بیست‌ونهم لیگ برتر باشگاه‌های کشور روز یکشنبه با برگزاری هشت بازی همزمان به پایان رسید و در مهم‌ترین اتفاق، تکلیف دومین تیم سقوط‌کننده امسال هم مشخص شد.

کد خبر : ۵۵۲۵۹
بازدید : ۷۶۰
مسابقات هفته بیست‌ونهم لیگ برتر باشگاه‌های کشور روز یکشنبه با برگزاری هشت بازی همزمان به پایان رسید و در مهم‌ترین اتفاق، تکلیف دومین تیم سقوط‌کننده امسال هم مشخص شد. به این ترتیب بعد از سیاه‌جامگان مشهد که قبلا سقوط کرده بود، نفت تهران هم راهی دسته پایین‌تر شد.

نفت این هفته پنجمین باخت متوالی‌اش را مقابل پارس‌جنوبی جم تجربه کرد تا بعد از تحمل یک فصل عجیب و پر از گرفتاری، لیگ برتر را ترک کند. در دیگر مسابقات مهم این هفته استقلال تهران ۳ بر ۲ پیکان را شکست داد و البته ذوب‌آهن هم ۲ بر یک پرسپولیس را برد. سپیدرود، تیم محبوب رشتی‌ها در خانه مقابل فولاد به نتیجه مساوی صفر - صفر دست پیدا کرد تا بقایش در لیگ برتر را قطعی کند.
به این ترتیب علی کریمی و شاگردانش فصل آینده هم در لیگ برتر حاضر خواهند بود. سپاهان، اما در ادامه فصل فاجعه‌بارش با نتیجه ۳ بر ۲ برابر استقلال خوزستان تن به شکست داد. به این ترتیب شاگردان عبدالله ویسی در لیگ برتر ماندگار شدند و البته بار دیگر کیفیت نازل سپاهان را به رخ کشیدند.

شاید پرافتخارترین تیم لیگ برتر خوش‌اقبال بود که نفت تهران این نتایج ضعیف را گرفت، وگرنه به هیچ‌وجه سقوط سپاهان به‌دسته پایین‌تر دور از ذهن نبود. این تیم در هفته آخر لیگ باید به مصاف استقلال تهران برود، بنابراین بازی برابر آماده‌ترین تیم این روز‌های لیگ برتر می‌توانست به قیمت سقوط تاریخی سپاهان تمام شود.
با این اوصاف ابراهیم‌زاده باید ممنون هومن افاضلی باشد که با پنج شکست متوالی مانع از بروز یک فاجعه عظیم برای فوتبال اصفهان شد! این هفته همچنین تراکتورسازی و صنعت نفت آبادان هم یک - یک مساوی کردند و البته سایپا که امید زیادی برای کسب عنوان نایب‌قهرمانی داشت ناباورانه برابر تیم بدون انگیزه گسترش‌فولاد صفر- صفر متوقف شد. در این بازی علی قلی‌زاده یک ضربه پنالتی را از دست داد تا علی دایی یک ناکامی بزرگ را تجربه کند.

ذوب‌آهن در آستانه نایب‌قهرمانی
با نتایجی که این هفته به‌دست آمد، ذوب‌آهن اصفهان در آستانه کسب عنوان نایب‌قهرمانی قرار گرفت. ذوب که یک بر صفر از پرسپولیس عقب افتاده بود، با دو گل دیرهنگام این تیم را شکست داد و به رده دوم جدول صعود کرد. آن‌ها خوش‌شانس بودند که سایپا برابر گسترش‌فولاد به پیروزی نرسید. با این حساب اگر ذوب‌آهن هفته آینده تیم بی‌انگیزه و سقوط‌کرده نفت تهران را شکست بدهد که اتفاقی بسیار محتمل است، هفته آخر تحت هر شرایطی نایب‌قهرمان خواهد شد.
البته استقلال و سایپا هم شانس نایب‌قهرمانی دارند، اما تحقق این هدف برای آن‌ها مشروط به توقف ذوب‌آهن برابر نفت تهران خواهد بود. شاگردان شفر و دایی در عین حال برای کسب عنوان سومی هم جدال دارند.

استقلال هفته آینده در اصفهان با سپاهان دیدار می‌کند و سایپا هم به مصاف پیکان خواهد رفت. الان استقلال به لطف تفاضل گل خیره‌کننده‌اش بالاتر از سایپا است و در صورت ثبت نتایج مشابه برای دو تیم در هفته آخر، این استقلال است که روی پله سوم خواهد ایستاد. جالب اینجا است که اگر سایپا چهارم شود، باید امیدوار باشد که استقلال فینال جام حذفی را از خونه‌به‌خونه بابل ببرد. در این صورت تیم چهارم لیگ هم سهمیه آسیایی دریافت خواهد کرد و شاگردان دایی می‌توانند در فصل آتی لیگ قهرمانان حاضر باشند.

تکمیل فاجعه برای فوتبال تهران
با سقوط نفت تهران به‌دسته اول، به نوعی می‌توان گفت: فاجعه هم برای فوتبال پایتخت تکمیل شد. نفت تیمی است که تا همین دو، سه سال پیش حضور باثباتی در مسابقات باشگاهی کشور داشت. طلایی‌پوشان حتی سابقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارند و همین پارسال قهرمانی جام حذفی را نیز جشن گرفتند. با این اوصاف اتفاقات بدی که پس از به اصطلاح خصوصی‌سازی این تیم رخ داد، نفت تهران را در مسیر نزولی قرار داد.
همچنین امسال دو تیم صبای قم و راه‌آهن هم که هر دو سابقه سال‌ها حضور در لیگ برتر به‌عنوان نماینده تهران را داشتند، دقیقا در انتهای جدول لیگ دسته اول قرار گرفتند و راهی دسته دوم شدند؛ گو اینکه در دسته دوم هم پاس همدان با شرایط مشابه به‌دسته سه سقوط کرد! چنان‌که می‌بینید فوتبال باشگاهی تهران مسیری قهقرایی را می‌پیماید؛ اتفاقی که حتما باید در مورد آن پژوهش و آسیب‌شناسی لازم صورت بگیرد.
به هر حال انتظار می‌رود شهری با این همه جمعیت، حضور فعال‌تری به خصوص در دسته‌ها و رده‌های سنی پایین‌تر داشته باشد، اما اوضاع بر وفق مراد فوتبال تهران پیش نمی‌رود و کاملا قابل پیش‌بینی است که اگر پیکان و سایپا هم از زیر چتر حمایتی دو کارخانه خودروساز خارج شوند، به همین سرنوشت مبتلا خواهند شد.

پاس تهران احیا می‌شود؟
رضا گل‌محمدی، مدیر اداره‌کل ورزش و جوانان استان تهران مدعی است این مجموعه همه توانش را برای کمک به نفت تهران گذاشت، اما این کوشش‌ها به جایی نرسید: «ما تمام تلاش‌مان را انجام دادیم تا مشکلات نفت را حل کنیم. ما مشکلات مالیاتی و کادرفنی فنی نفت را حل کردیم، اما بقیه آن بر عهده مجمع نفت بود که باید خود آن‌ها پاسخگو باشند.»
او در مورد پاس هم وعده‌ای می‌دهد که چندان جدی به‌نظر نمی‌رسد: «ما قبول داریم بلایی که سر تیم پاس آمد غیرفوتبالی بود. جلساتی هم در این مورد داشتیم و قرار است دوباره تیم پاس را احیا کنیم.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید