خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند

خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند

برای درمان افسردگی راه‌های زیادی وجود دارد که جدی‌ترین راه آن دارو درمانی است.

کد خبر : ۵۵۲۶۴
بازدید : ۳۵۳۱
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند
فرادید | افسردگی از آن دست بیماری‌هایی است که نه جنسیت می‌شناسد نه سن و سال. شما ممکن است در هر سنی و در هر شرایط اجتماعی دچار این بیماری شوید. افسردگی می‌تواند در مواردی که خیلی شدت می‌گیرد به مرگ هم منجر شود. افسرده‌ها اگر درمان نشوند یا خودکشی می‌کنند یا دچار بیماری‌های جسمی ناشی از افسردگی می‌شوند و از بین می‌روند.

به گزارش فرادید؛ جوامع امروز بشری زمینه‌های زیادی برای بروز این بیماری فراهم کرده است. زندگی‌های سرد و مجازی، دوستی‌های زودگذر دوری از خانواده و کار زیاد باعث بروز بیماری روحی افسردگی می‌شود. برخی از انواع افسردگی هم در بحران‌های خاص بروز پیدا می‌کند. مثلاً افسردگی بعد از داغ عزیزان، افسردگی بعد از زایمان، افسردگی بعد از رها کردن شغل، افسردگی فصلی و انواع زیادی از این نوع افسردگی‌ها هنوز وجود دارند.

برای درمان افسردگی راه‌های زیادی وجود دارد که جدی‌ترین راه آن دارو درمانی است. اما اگر می‌خواهید از افسردگی‌های فصلی، موضعی و هر نوع افسردگی ساده و زودگذر پیشگیری کنید بد نیست خوراکی‌های زیر را امتحان کنید و همیشه در سبد غذایی خود داشته باشید.

لیموترش: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد لیموترش باعث کاهش استرس می‌شود. محققان بر این عقیده هستند که این مرکبات چه به صورت میوه تازه یا حتی به صورت شمع‌های معطر باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود که روشی ۱۰۰ درصد طبیعی برای حفظ آرامش و خوش‌خلقی می‌شود. لیموترش حاوی فلانوئید‌های محافظ مغز است به همین دلیل برای پیشگیری از آسیب‌های روحی مغز مفید است.
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند
گردو: محافظ عملکرد مغز و کاهش دهنده افسردگی است. گردو هم مانند سایر مغز‌ها منبع خوبی از پروتئین، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. آنچه گردو را متمایز می‌کند در واقع، اسید‌های چرب امگا ۳ موجود در آن است. در واقع، گردو یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی امگا ۳ است، که می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند و سلامت کلی مغز را حفظ کند.
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند
قهوه: اگر در حد متعادل مصرف شود تأمین کننده سلامت مغز است. کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی می‌شود و به عنوان یک داروی ضد افسردگی با افزایش سروتونین و دوپامین عمل می‌کند. تأثیر قهوه بر افسردگی تا آنجاست که باعث کاهش خودکشی شده است.‌می‌توانید با نوشیدن ۱ تا ۳ فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به افسردگی را ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش دهید.
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند
توت: این میو‌ه‌های کوچولوی خوشمزه، بمب آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند! باید تا جایی که ممکن است زغال‌اخته، شاه‌توت، توت‌فرنگی و تمشک سیاه در رژیم غذایی‌تان گنجانده شوند، زیرا آنتی‌اکسیدان‌ها نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و از سرطان جلوگیری می‌کنند، بلکه می‌توانند نقش بزرگی در مبارزه با افسردگی نیز ایفا کنند. شما می‌توانید آن‌ها را به صبحانه غله، ماست و یا نوشیدنی میوه‌ای‌تان (اسموتی) اضافه کنید.
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند
قارچ: قارچ‌های جادویی که ماده مؤثر درون عصاره آن‌ها به سیلوسیبین (psilocybin) مشهور است و گفته می‌شود که تأثیرات سرخوش کننده و حتی هذیان آوری دارد می‌توانند به کاهش علائم مشکلات روحی روانی کمک کنند. این مطالعات نشان می‌دهد که این قارچ‌ها با راه‌اندازی مجدد مغز، در درمان افسردگی مؤثر خواهند بود. قارچ به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند، خلق و خویتان را بهبود می‌دهند، و باکتری‌های سالم روده را افزایش می‌دهد. روده جایی است که در آن ۸۰ تا ۹۰ درصد از سروتونین بدن ما ساخته می‌شود. قارچ می‌تواند به شیوه‌های مختلف و در انواع غذا خورده شود! می‌توانید آن‌ها را به صورت خام در سالاد بریزید یا روی پیتزایتان بگذارید و به جنگ افسردگی و اضطراب بروید!
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند

عسل: حتی اگر به صورت موضعی در نواحی گیجگاه و پیشانی استفاده شود می‌تواند سر درد و حملات عصبی مغزی را کمتر کند. بررسی‌ها نشان می‌دهند، عسل به خودی خود یک غذای کامل است و به کاهش درد‌های مغزی کمک می‌کند و منبع غنی از ویتامین‌ها، کلسیم، فسفر و آهن است. خوردن یک قاشق عسل در روز باعث کاهش کلسترول بد می‌شود و اعصابی آرام، شاد و بدون دغدغه را برای فرد به وجود می‌آورد.
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند
شکلات: شکلات تلخ و به ویژه کاکائو درون آن سطح سروتونین و دوپامین مغز را بالا برده و همزمان سطح کورتیزول (پیام رسان عصبیِ استرس) را کاهش می‌دهد. بهتر است روزانه ۴۰ کرم شکلات تلخ مصرف کنید. شکلات به نوعی محرک ترشح اندروفین و ساخت سروتونین است.
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند
گوجه‌فرنگی: افرادی که در طول هفته دو تا شش بار گوجه‌فرنگی مصرف می‌کنند ۴۶ درصد کمتر از اشخاصی که کمتر از یک بار در هفته گوجه‌فرنگی می‌خورند در معرض ابتلا به افسردگی هستند. خوردن روزانه گوجه‌فرنگی خطر ابتلا به افسردگی را ۵۲ درصد کاهش می‌دهد. سایر میوه‌ها و سبزی‌ها در این زمینه به اندازه گوجه‌فرنگی مفید و مؤثر نیستند و تأثیرات مشابه در کاهش خطر بروز افسردگی ندارند.
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند
سیب: در طب سنتی ایران سیب به داروی نشاط آور معروف است. سیب شیرین میوه‌ای است با طبع گرم و‌تر و یکی از میوه‌هایی است که در طب سنتی به خاصیت نشاط آور بودن آن تأکید شده و خوردن و حتی بوییدن آن برای تقویت مغز، قلب و کبد مفید است.
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند
عناوین مرتبط: افسردگی فصلی در پاییز

آووکادو: سرشار از پتاسیم است: ۴۸۵ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم. تحقیقات علمی نشان داده که پتاسیم در درمان استرس و افسردگی بسیار کارآمد است. از این رو می‌توانید چندین مرتبه در طول روز آووکادو مصرف کنید. افراد بزرگ‌سال روزانه باید ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنند.
خوراکی‌هایی که با افسردگی مبارزه می‌کنند
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید