دلواپسی هم حزبی‌های ترامپ از تبعات خروج از برجام

تهدید رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران، با مخالفت و نگرانی فزاینده نمایندگان کنگره از جمله نمایندگان هم حزبی ترامپ مواجه شده است.

کد خبر : ۵۵۴۳۱
بازدید : ۱۸۳۱
تهدید رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران، با مخالفت و نگرانی فزاینده نمایندگان کنگره از جمله نمایندگان هم حزبی ترامپ مواجه شده است.

این تارنمای آمریکایی در گزارش روز سه شنبه خود نوشت ' ترامپ پیام‌های ضد و نقیضی را درباره تصمیمی که قرار است روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت) در باره برجام اتخاذ کند، صادر کرده است. '

به اعتقاد ناظران سیاسی، صدور پیام‌های ضد و نقیض ترامپ حاکی از این واقعیت است که او در سردرگمی به سر می‌برد و با توجه به فشار‌های مضاعف هم پیمانان غربی واشنگتن برای حفظ برجام و همچنین موج فزاینده مخالفت‌های داخلی آمریکا با خروج از این توافق بین المللی، نمی‌داند چگونه باید از مواضع ضدبرجامی خود عقب نشینی کند.

به نوشته هیل، نمایندگان جمهوری خواه کنگره درباره اقدام ترامپ اختلاف نظر دارند. 'برخی نگران آن هستند که خروج از توافق یاد شده باعث افزایش سرعت برنامه‌های هسته‌ای ایران شود. آن‌ها همچنین نگرانند که این اقدام باعث آزرده شدن متحدان اصلی آمریکا شود و مذاکره با کره شمالی درباره توافقی هسته‌ای را برای ترامپ دشوارتر کند. '

ترامپ، روز سه شنبه بعد از دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به احتمال تغییری احتمالی اشاره کرد و در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود گفت: 'هیچ کس نمی‌داند که ۱۲ ما می‌چه خواهم کرد هر چند که شما آقای رئیس جمهور، (خطاب به مکرون) خوب می‌دانید. ' مکرون هم با یک اشاره چشم، به ترامپ پاسخ داد.

ترامپ با وجود انتقاد از توافقی که در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری سلفش امضا شده است، اظهار داشت، از توافقی جدید که برخی از مفاد توافق کنونی را تقویت می‌کند، استقبال می‌کند. این موضع گیری ترامپ با مواضع جمهوری خواهانی سازگار است که از ترامپ می‌خواهند به توافق پایبند باشد، اما با متحدان آمریکا برای بهبود آن همکاری کند.

«رند پال» سناتور جمهوری خواه و از مخالفان برجام گفته است: به نظر من خروج ترامپ از توافق ایده بدی است. این یک توافق چندجانبه است و علت موثر بودن تحریم‌های چندجانبه علیه ایران این بود که ما در مذاکره درباره توافق، متحد بودیم.

این سناتور آمریکایی چنین استدلال کرد که ایران تاکنون از منافع اقتصادی لغو تحریم‌ها بهره‌مند شده است. اگر آمریکا اکنون از توافق خارج شود این تصمیم، کار را برای بازرسان بین المللی جهت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دشوارتر خواهد کرد.

«شِلی مور کاپیتو» سناتور جمهوری خواه از ایالت ویرجینیای غربی نیز که در زمان مذاکرات هسته‌ای در دولت اوباما مخالف آن بود، درباره تبعات خلف وعده آمریکا ابراز نگرانی کرد و بودن در تیمی را که به گفته وی بشدت ناظر اتفاقات هستند، ارزشمند خواند.

وی افزود: من فکر می‌کنم که ما باید به دقت به آنچه که متحدان مان می‌گویند توجه کنیم. سناتور «باب کورکر» رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در این زمینه گفت، هنوز هم فکر میکند که ترامپ از توافق خارج خواهد شد.

وی افزود: اگر تا تاریخ ۱۲ ماه می‌به چارچوب توافقی با سه کشور اروپایی نرسیم، وی (ترامپ) از توافق خارج می‌شود. به همین دلیل است که مکرون و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان زمانی که به آمریکا می‌آید، بر این مساله تمرکز دارند.
مرکل قرار است روز جمعه با ترامپ دیدار کند. وی در این دیدار بر این پیام تاکید خواهد داشت که آمریکا نباید اجازه بدهد توافق هسته‌ای (ایران) شکست بخورد.

کورکر گفت: در صورتی که در این دیدار‌ها (دیدار با مکرون و مرکل) چارچوب توافقی بدست نیاید ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج می‌شود.

هیل نوشت: یکی از انتقاد‌های مهم ترامپ درباره پایان زمان محدودیت‌های هسته‌ای ایران است. کورکر به مقام‌های فرانسوی و آلمانی گفته است که اگر چنین محدودیت‌های تمدید شوند توافق تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.

یکی دیگر از انتقاد‌های ترامپ درباره برنامه موشکی و نپرداختن به آن در توافق هسته‌ای است. رند پال عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ایران به توافق پایبند بوده است؛ توافقی که شامل برنامه موشک بالستیک نیست.

وی همچنین گفت: این توافق ممکن است کامل نباشد، اما تا حالا دولت ترامپ تایید کرده که ایران به آن متعهد بوده است. به جای خروج از توافق، پیشنهاد می‌دهم درباره توافق دیگری در باره موشک‌های بالستیک مذاکره شود.
قانونگذاران جمهوری خواه همچنین درباره پاره کردن توافق هسته‌ای ایران هشدار داده اند و گفته اند این اقدام مذاره با کره شمالی را دشوارتر می‌کند.

«جف فلیک» عضو دیگر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هشدار داد با وجودی که از ابتدا از توافق حمایت نکرده بود، اما خروج از آن به منافع آمریکا آسیب می‌زند.

مکرون در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ با یادآوری این که توافق هسته‌ای ایران مورد حمایت دولت پیشین آمریکا بوده است، اظهار کرد: توافق جدید درباره ثبات منطقه‌ای است و آن چیزی است که درباره بستر آن توافق کرده ایم. این توافق درباره از بین بردن برجام نیست بلکه اصلاح آن است.

فرانسه، آلمان و انگلیس در راستای درخواست ترامپ برای یافتن راهی برای به اصطلاح رفع نقایص توافق هسته‌ای در حال مذاکراتی با آمریکا هستند که به تایید منابع غربی از جمله سی ان ان هنوز اختلافات زیادی وجود دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید