برای بچه‌داری چقدر باید خرج کنید؟

برای بچه‌داری چقدر باید خرج کنید؟

یک راه پیش روی شماست تا قسمتی از مخارج خود را به راحتی حساب کنید. آن هم از طریق حساب هزینه‌ها برای وسایلی که طی دو سال اول احتمالا فقط یک بار آن‌ها را خواهید خرید. از یک پستانک ساده بگیرید تا چیز‌های عجیب و غریبی مثل صندلی مخصوص شیر دادن و میز مخصوص عوض کردن پوشک. ما برای اینکه کار شما را راحت کنیم، گشتی در دنیای سیسمونی نوزاد زده و قیمت انواع لوازمی که شاید در دو سال اول به کار شما بیایند را در آورده ایم.

کد خبر : ۵۵۶۹۰
بازدید : ۱۷۶۰
برای بچه‌داری چقدر باید خرج کنید؟
طبق آمار‌ها حدود ۵۸ درصد والدین قبل از بچه دار شدن اصلا به هزینه‌های آن فکر نمی‌کنند. یعنی تقریبا چیزی شبیه جمله معروف «بچه روزی خود را می‌آورد».
البته از یک جهت هم حق با آنهاست. شما چگونه می‌توانید میزان پوشک‌های مصرفی را حساب کنید؟ (محض اطلاع، می‌شود شش هزار عدد در دوسال!) یا اینکه چقدر باید شیر خشک و لباس و دارو و ... بگیرید؟
ولی در این میان یک راه پیش روی شماست تا قسمتی از مخارج خود را به راحتی حساب کنید. آن هم از طریق حساب هزینه‌ها برای وسایلی که طی دو سال اول احتمالا فقط یک بار آن‌ها را خواهید خرید.
از یک پستانک ساده بگیرید تا چیز‌های عجیب و غریبی مثل صندلی مخصوص شیر دادن و میز مخصوص عوض کردن پوشک. ما برای اینکه کار شما را راحت کنیم، گشتی در دنیای سیسمونی نوزاد زده و قیمت انواع لوازمی که شاید در دو سال اول به کار شما بیایند را در آورده ایم.
لوازمی که معمولا در بازه قیمتی آن‌ها یک نمونه بسیار ارزان ایرانی قرار گرفته و در آن طرف با ۱۰ برابر قیمت بیشتر، یک برند عجیب خارجی جولان می‌دهد.
لوازم و اسباب
چیز‌هایی که در قسمت لوازم و اسباب برایتان نام می‌بریم، تقریبا قابلیت نادیده گرفتن دارند. ولی اگر از آن پدر و مادر‌های نگران باشید، می‌دانید که چقدر هر کدام از آن‌ها مهم هستند. چرا که بیشتر آن‌ها علاوه بر حفظ امنیت کودک، می‌گذارند شما هم نفسی بکشید. به عنوان اولین مورد به سراغ صندلی کودک در خودرو می‌رویم.
این صندلی‌ها که از دور مثل صندلی‌های خودرو‌های رالی هستند، قیمتشان از حدود ۲۰۰ هزار تومان شروع شده و بسته به امکانات جانبی تا سه میلیون تومان نیز فروخته می‌شوند.
کالسکه نیز از دیگر لوازم ضروری برای بچه‌های زیر یک سال است که قیمتش از حدود ۲۰۰ هزار تومان شروع شده و ممکن است تا بیش از سه میلیون تومان نیز برسد. البته مدل‌های بیش از سه میلیون تومان معمولا برای دو قلو‌ها بوده و مدل‌هایی که فقط برای یک کودک طراحی شده اند، سقف قیمتی دو میلیون تومانی دارند.

راستی اگر یک دوقلو دارید تقریبا باید سه برابر خرج کالسکه کنید. به تازگی برای بچه‌های ایک سال تا دوسال وسیله‌هایی به اسم تشک بازی و پارک بازی هم عرضه شده اند. یکی از آن‌ها یک پتوی دایره شکل است که روی آن به صورت طاق شکل اسباب بازی‌هایی نصب شده است.
قیمت این تشک‌های بازی از حدود ۱۰۰ هزار تومان شروع شده و به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. پارک‌های بازی نیز مثل یک فنس برای مواظبت از بچه عمل می‌کنند. قیمت شان هم از حدود ۹۰۰ هزار تومان شروع شده و با اضافه شدن امکاناتی مثل کلبه و ... تا پنج میلیون تومان هم می‌رسند. در این بین باید دو کیف هم بخرید.

یکی برای کودک و یکی هم برای لوازم او. کوله پشتی‌های کودک که بیشتر جنبه تزئینی داشته، از ۱۵ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارند. کیف لوازم کودک نیز از حدود ۸۰ هزار تومان شروع شده و وقتی پای برند به درمیان بیاید، ممکن است مجبور شوید تا ۴۰۰ هزار تومان نیز خرج کنید. راستی بعضی والدین هم را به «آغوشی» علاقه دارند. قیمت آغوشی نیز از حدود ۸۰ هزار تومان شروع شده و تا ۳۵۰ تومان نیز می‌رسد.

فعالیت‌های بدنی
بیشتر پدر و مادر‌ها به اسباب بازی قناعت نکرده و به سراغ وسایلی می‌روند که علاوه بر سرگرمی، تکانی به کودکشان دهد. از جمله این وسایل می‌توان به تاب، تشک بادی و ... اشاره کرد. برای تشک بادی گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. از مدل‌هایی که می‌توان از آن‌ها به عنوان استخر استفاده کرد تا مدل‌هایی که خود یک قصر بازی کامل هستند. قیمت ارزان‌ترین مدل‌ها که بیشتر نقش استخری کوچک را بازی می‌کنند حدود ۲۰ هزار تومان است.
قیمت قصر‌های بادی کوچک نیز که همه گونه فعالیتی را دربر می‌گیرند، به حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. قیمت تاب برای مدل‌های ساده که به در آویزان می‌شوند، حدود ۵۰ هزار تومان بوده و برای مدل‌های دونفره که بسکتبال و ... دارند، به حدود ۴۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.
پرستاری
اولین چیزی که برای پرستاری از کودک به آن نیاز دارید گهواره است. ساده‌ترین گهواره‌ها حدود ۵۰ هزار تومان قیمت دارند. ولی قیمت مدل‌های پیشرفته که بعضا حتی چند طبقه هستند به حدود ۴۵۰ هزار تومان هم می‌رسد. در کنار گهواره به تازگی میز تعویض پوشک نیز به بازار آمده است که اکنون به نوعی لاکچری حساب می‌شود. بالاخره هر کسی برای یک میز بلند و ساده ۳۰۰ هزار تومان هزینه نخواهد کرد.
غذا دادن
اولین چیزی که برای غذا دادن به نظرتان خواهد رسید شیشه شیر است. شیشه شیر قیمتی حدود ۴۰ هزار تومان دارد. ولی اگر به دنبال مدل‌های مدرن و ست باشید باید حدود ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنید.
بعد از شیشه شیر نوبت به صندلی غذاخوری کودک می‌رسد. این صندلی‌ها خیلی متنوع بوده و بعضی از آن‌ها کار گهواره و ... را هم انجام میدهند.
قیمت این وسیله از ۱۲۰ هزار تومان شروع شده و در مدل‌های پیشرفته به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد. برای لیوان و قاشق و بشقاب کودک هم رقمی حدود ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان کنار بگذارید. در کنار این موارد پیش بند نوزاد هم از واجبات است. این پیش بند‌ها از حدود هفت هزار تومان قیمت دارند و قیمت بعضی مدل‌ها به ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد.
شیر دادن
شاید با خود بگویید که شیردادن هیچ خرجی ندارد، ولی بعضی مادران نمی‌توانند به درستی کودک را شیر داده و مجبور هستند از وسایل دیگر استفاده کنند. یکی از این وسایل شیردوش دستی است که قیمتی حدود پنج هزار تا ۵۰ هزار تومان دارد. اگر به سراغ مدل‌های برقی و پیشرفته بروید باید حداقل ۲۷۰ هزار تومان پول بدهید.
قیمت مدل‌های حرفه‌ای نیز به حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد. دیگر وسایل این این حوزه نیز با توجه به حساسیت‌ها و شرایط خاص کودکان می‌تواند هزینه‌ای حدود ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی روی دست مادران بگذارد.
لوازم بهداشتی و حمام
از آنجایی که قرار است به لوازمی که شاید مجبور شوید فقط یک بار آن‌ها را بخرید اشاره کنیم کاری به مواد شوینده نداریم.
اولین چیزی که برای حمام کودک به کار شما می‌آید حوله مخصوص است. این حوله‌ها از یک پارچه ساده ۱۰ هزار تومانی تا ست کامل لباس حمام نوزاد که حدود ۳۰۰ هزار تومان می‌شود را در بر می‌گیرند. در هنگام حمام بعضی مادران از وان‌های مخصوص کودک استفاده می‌کنند.
این وان‌ها از حدود ۵۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند. البته می‌توانید یک توری مخصوص بگیرید که روی وان‌های بزرگ نصب می‌شود و فقط حدود ۲۰ هزار تومان خرج روی دست شما می‌گذارد. ست شانه و برس کودکان نیز معمولا هزینه‌ای نداشته و حدود ۲۰ هزار تومان تمام می‌شود.
البته در بازار کیف‌های بزرگی شامل انواع برس و ناخن گیر و ... هستند که حدود ۱۷۰ هزار تومان قیمت دارند. راستی ناخن گیر هم حدود ۲۰ هزار تومان قیمت دارد.
چیز‌های دیگر
خارج از همه این موارد باید حواستان به امنیت و دیگر موارد هم باشد. برای امنیت کودک لوازم مختلفی وجود دارند که به صورت مجزا فروخته می‌شوند. از کش‌هایی که در کابینت را بسته نگه داشته تا لبه گیر. از ما می‌شنوید یک پک این لوازم را به قیمت ۸۰ هزار تومان بگیرید و خیال خود را راحت کنید.
همچنین در بازار سطل‌های خاصی مخصوص کودک وجود دارند که با جلوگیری از پخش شدن بو کمک زیادی به مادران می‌کنند. قیمت این سطل‌ها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است. راستی پستانک هم از قلم نیندازید. پستانک با هزار و ۵۰۰ تومان قیمت شاید ارزان‌ترین وسیله در لیست خرید شما باشد. البته اگر س. راغ مدل‌های ۷۰ هزار تومانی نروید. برای دیگر وسایل جانبی که شاید زمانی چشمتان را گرفت و خواستید بخرید نیز حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کنار بگذارید. هرچند ما سعی کردیم همه چیز‌های مهم و لیست خرید شما را کامل پوشش بدهیم.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید