کانال‌شکنی معکوس بورس و سکه

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

کد خبر : ۵۵۷۸۵
بازدید : ۱۳۵۶

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

افت شاخص به ۹۳ هزار واحد

دیروز شاخص کل بورس با افت ۴۷۹ واحدی (۵۱/ ۰ درصدی) پس از ۵/ ۴ ماه وارد کانال ۹۳ هزار واحدی شد. هلدینگ «فارس» در کنار پتروشیمی «جم» (با وجود گزارش مناسب فروردین) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در شرایط تعطیلی بازار جهانی، توقف مس در کانال ۶۸۰۰ دلاری و روی در ۳۱۰۰ دلار در کنار تردید‌ها نسبت به نرخ دلار و قیمت‌گذاری محصولات عامل ابهام در فلزات اساسی است.

با وجود رشد اخیر قیمت متانول در بازار‌های شرق آسیا به ۳۹۸ دلار، به جز «زاگرس» سایر تولیدکنندگان متانول با افت قیمت همراه شدند. همچنان ریسک خروج آمریکا از برجام فشار را بر خودرویی‌ها حفظ کرده است. این عامل و ابهام در روند دلار با اثرگذاری بر فروش و هزینه شرکت‌ها ریسک سیستماتیک بازار است. شناسایی فرصت خرید با ارزندگی سهام، تغییر مالکیت ۱۲ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.

بازار ارز

فضای امنیتی بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر در نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت ماند. برای شانزدهمین روز متوالی شاهد ثبات نرخ دلار در سطح ۴۲۰۰ تومانی بودیم. پس از اقدام اخیر بانک مرکزی برای اعلام نرخ دلار در سطح ۴۲۰۰ تومان و ممنوعیت خرید و فروش فیزیکی ارز از سوی صرافی‌ها، تداوم رکود در معاملات ارزی را در بازار شاهد بودیم.

با وجود عرضه ارز تا سقف ۵۰۰ یورو برای کشور‌های نزدیک‌تر و ۱۰۰۰ یورو برای کشور‌های دورتر، همچنان برخی متقاضیان با کمبود ارز مواجه هستند. موضوعی که باعث حضور دلالان در خیابان‌ها شده است. با وجود این شاهد تداوم فضای امنیتی و عدم شفافیت نرخ‌های ارائه‌شده در کنار تردید نسبت به اصل بودن ارز عرضه‌شده از سوی این دلالان هستیم. همچنان دورنمای بازگشایی سامانه «نیما» از پایان اردیبهشت، با هدف یکپارچه‌سازی معاملات ارزی می‌تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

بازار سکه

رشد ۵۵ هزار تومانی سکه در ۳ روز

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲۵ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۸۱۵ هزار تومان معامله شد. پس از رسیدن سکه به کف یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، سکه صعودی شد. با وجود روند نزولی طلا تا کف ۱۳۱۷ دلاری روز جمعه، بازگشت آن به روند صعودی در ساعات پایانی معاملات به بالاتر از ۱۳۲۰ دلار از سکه حمایت کرد. در هفته جاری آمار مهم اشتغال و نشست فدرال رزرو بر طلا اثرگذار است.

در بازار ارز نیز دلار در سطح ۴۲۰۰ تومان تثبیت شد. همچنان احتمال خروج آمریکا از برجام تا حدی عامل حمایت از سکه است. با وجود دورنمای فشار عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده، اما برخی معتقدند رشد کنونی قیمت سکه به دلیل تلاش معامله‌گران برای کسب سود از اختلاف قیمت پیش‌فروش (یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان با سررسید یک‌ماهه) و قیمت بازار است.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به سیگنال‌های آمریکا

هر اونس طلای جهانی با افت ۹/ ۰ درصدی مواجه شد. رشد بازدهی اسناد خزانه ۱۰ ساله به ۳ درصد، افت یورو و افت پوند در کنار ملاقات رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با رهبر کره شمالی طلا را روز جمعه تا ۱۳۱۷ دلار کاهش داد. در ادامه سیگنال‌های کند شدن رشد اقتصادی آمریکا، طلا را بالاتر از ۱۳۲۰ دلار قرار داد.

بانک جهانی رشد ۴ درصدی قیمت طلا (میانگین ۱۳۲۹ دلار) در ۳ ماه اول ۲۰۱۸ را اعلام کرد. همچنین ۳ درصد رشد بیشتر طلا را در ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرد. تنش‌های ژئوپلیتیک، سرعت خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی و رشد شاخص دلار عوامل اثرگذار هستند. نشست فدرال رزرو، آمار‌های هزینه مصرف‌کننده و اشتغال آمریکا در هفته جاری بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۳ کارشناس) ۱۲ نفر روند صعودی، ۵ کارشناس حرکت نزولی و ۶ نفر حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»‌ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) با افت ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۶۲ هزار و ۵۹۶ تومان معامله شدند. در فروردین با کاهش ۵۹ درصدی معاملات مسکن تهران نسبت به اسفند، افت قیمت «تسه»‌ها رقم خورد. اما در ادامه رشد اندک «تسه»‌ها در میانگین ۶۳ هزار تومان را شاهد بودیم. در ماه‌های اخیر وام یکم بانک مسکن به عنوان وام رقیب اوراق تسهیلات مسکن، تا حدی کاهش تقاضای «تسه»‌ها را رقم زد.

با وجود این، کمتر بودن زمان انتظار وام اوراق نسبت به وام یکم مسکن (حداقل ۱۲ ماه) جذابیت بیشتر «تسه»‌ها را رقم زد. دیروز اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی با نماد «تملی» در فرابورس معامله شد. با وجود شرایط مشابه «تسه»‌ها برای سود وام ۵/ ۱۷ درصدی و بازپرداخت ۱۲ ساله، اما سقف وام مسکن زوج‌ها برای هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان و ۶۰ میلیون تومان وام انفرادی برای تهران است.

بازار نفت

افت نفت پس از دو هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از دو هفته صعودی با افت ۴/ ۰ درصدی مواجه شد. تداوم ریسک خروج آمریکا از برجام نوسان نفت نزدیک سقف ۳ ساله را رقم زد.

اما تداوم رشد (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا، نوسان شاخص دلار نزدیک سقف ۳‌ماهه و رشد تولیدات آمریکا به ۵۹/ ۱۰ میلیون بشکه در روز فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. بانک جهانی، رشد ۱۰ درصدی قیمت نفت در سه‌ماه اول ۲۰۱۸ را اعلام کرد. در گزارشی با وجود رشد تولیدات شیل، کاهش شتاب رشد تقاضا، اما به دلیل تداوم کاهش تولیدات اوپک و غیراوپک میانگین ۶۵ دلار را برای نفت در ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرد.

محدودیت‌های انتقال نفت شیل، ریسک‌های ژئوپلیتیک ریسک‌های حمایتی از نفت و کاهش تعهد اوپک و غیراوپک به توافق، رشد تولیدات لیبی و نیجریه و تشدید جنگ تجاری ریسک‌های منفی قیمت نفت هستند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید