چگونه بفهمیم عاشق شده‌ایم؟

چگونه بفهمیم عاشق شده‌ایم؟

آیا واقعا عاشق طرف مقابلتان هستید یا فقط به او عادت کرده‌اید؟ عشق مسئله‌ای کاملا پیچیده است، اما این مقاله می‌کوشد تا چند تفاوت بین وابستگی و عشق را شرح دهد.

کد خبر : ۵۶۱۳
بازدید : ۱۷۲۳۸
فرادید | آیا واقعا عاشق طرف مقابلتان هستید یا فقط به او عادت کرده‌اید؟ عشق مسئله‌ای کاملا پیچیده است، اما این مقاله می‌کوشد تا چند تفاوت بین وابستگی و عشق را شرح دهد.

به گزارش فرادید*، روابط طولانی مدت پیچیدگی‌های زیادی دارد. عادت و وابستگی دو طرفین به یکدیگر گاهی می‌تواند با عشق اشتباه گرفته شود و همین مسئله در درازمدت می‌تواند منجر به مشکلات فراوانی شود. اما چگونه می‌توان عشق و وابستگی را از یکدیگر تشخصی داد؟ در ادامه قصد داریم مواردی را به شما بگوییم که می‌توانند به شما به نحوی احنست کمک کنند.

پنج تفاوت اصلی عشق و وابستگی
پنج تفاوت اصلی عشق و وابستگی

عشق عاری از نفْس‌پرستی؛ وابستگی یعنی خودخواهی
زمانی که عاشق می‌شوید، تمام تلاشتان این است که طرف دیگر را خوشحال کنید. شما هر کاری می‌کند تا به دیگری احساس «دوست داشته شدن» دست دهد. حساب اینکه چه کسی بیشتر محبت می‌کند یا در کارها کمک می‌کند، دستتان نیست. در رابطه عاشقانه کسی بر سر شستن ظرف‌ها با دیگری بحث نمی‌کند. علاوه بر این مسائل، شما در این رابطه سعی نمی‌کنید که «باج احساسی» به طرفتان دهید یا بر رابطه مسلط شوید.

در سوی دیگر، زمانی که فقط به طرف وابسته هستید، به این فکر می‌کنید که آن‌ها شما را خوشحال کنند. در این نوع روابط، شما از روی عادت به شدت به طرفتان وابسته هستید. شما به جای پرداختن به مسائلِ خودتان سعی دارید تا با تمرکز بر طرف مقابل، وجهه خودتان را بالا ببرید. شما پیش خودتان آن‌ها را مسئول شادمانی رابطه می‌دانید و اگر آن‌ها چنین نکنند، از دستشان عصبانی می‌شوید.

عشق یعنی رهایی؛ وابستگی یعنی حصار
عشق دوطرفه باعث خواهد شد که خودتان باشید. معشوقه‌تان شما را تشویق خواهد کرد که خودتان باشید و از ابراز ضعف‌هایتان بیم نداشته باشید. عشق دو طرفه مانند کاتالیزوری قدرتمند خواهد بود که شخصیت شما را نیز ترفیع خواهد داد.

وابستگی اما تلاش می‌کند تا شما مدام مراقب رفتارتان باشید و آن‌ها را کنترل کنید. در وابستگی، شما از معشوقه‌تان می‌خواهید که زمان خاصی را به دوستانش اختصاص ندهد. حتی شما به شکل غیرعادی تلاش دارید که آن‌ها را خوشحال نگه دارید. علاوه بر این مسائل، حتی ممکن است که شما فارغ از احساسات شخصی آن‌ها، تلاش کنید تا هر طور شده او را کنار خود نگه دارید.

عشق یعنی رشد دو طرفه، وابستگی یعنی بازدارندگی
در رابطه عاشقانه، شما و معشوقه‌تان همزمان با هم رشد خواهید کرد. نهایت تلاشتان این است که هر کدام از شما به بهترین نسخه‌ی خودتان تبدیل شوید. به عبارت بهتر، شما تلاش می‌کنید تا طرفتان رشد کند و او هم متعاقبا به رشد و تعالی شخصیتی شما فکر خواهد کرد.

در وابستگی شرایط متفاوت است. میل به کنترل کردن و عدم توانایی شما برای حل مشکلات خودتان، در نهایت مانع رشد شما و طرف مقابلتان خواهد شد. عدم توانایی شما به حل مشکلات خودتان موجب خواهد شد که به طرفتان بیشتر وابسته شوید. این اتفاق، در آخر، مانع رشد دو طرف خواهد شد.

عشق جاودان و وابستگی گذرا است
عشق در گذر زمان به جای خواهند ماند. ممکن است شما و معشوقه‌تان بنا به دلایلی از هم جدا شوید، ولی آن معشوقه تا ابد در قلب شما خواهد ماند. عشق جادویی است که همیشه طراوت خود را حفظ خواهد کرد. در سوی دیگر، وابستگی است؛ اگر در چنین شرایطی جدایی صورت گیرد، شما پس از مدت کوتاهی دوباره خوب خواهید شد، چرا که یک عادت را کنار گذاشته‌اید.

عشق از منیٌت می‌کاهد و وابستگی به آن می‌افزاید
در رابطه عاشقانه، از نفْس پرستی و منیٌت طرفین کم می‌شود. در حقیقت، رابطه در این مسیر حرکت می‌کند که شما کمتر به خودتان فکر کنید. در رابطه عاشقانه‌‎ای که شما و معشوقه‌تان با کمک هم ساخته‌اید، تغییرات مثبتی برای هر دوی شما صورت می‌گیرد. علاوه بر این مسئله، هر دو طرف شجاعت کافی برای بیان ضعف‌‎ها و نقاط آسیب‌پذیرتان را دارید.

در سوی دیگر، محور اصلیِ وابستگی «منیٌت و نفس پرستی» است. به همین دلیل است که افراد مختلفی مدام در روابطشان به مشکل برمی‌خورند. شما تلاش نمی‌کنید که به خودتان بنگرید و مسائلتان را برطرف کنید. البته طرف مقابل نیز تفاوت چندانی ندارد. از این رو، پس از مدتی هر دو نفر به این نتیجه می‌رسند که این رابطه آن طور که باید باب میلشان نبوده است.

اگر هنوز عاشق نشده‌اید، من از صمیم قلب آرزو می‌کنم هر چه زودتر نیمه گمشده‌ی خود را پیدا کنید. تا آن روز، بهتر است که بر روی نقاط ضعف خودتان کار کنید تا بتوانید در آینده به بهترین خودِ خودتان تبدیل شوید. این را نیز فراموش نکنید که روابط خوب و عاشقانه به شکلی معجزه‌واری رخ نمی‌دهند، بلکه افراد تمام تلاششان را برای خلق چنین رابطه‌ای به کار می‌گیرند.

منبع: Lifehack
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    خدا را شکر که علائم عشق در من بیشتر از وابستگی است

  • ناشناس ارسالی در

    نحو احسنت!!!!!؟؟؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    مهملات بی نظیری بودند

  • نسیم ارسالی در

    الان من نمیدونم عاشقم یا وابسته
    علائم هر دو رو دارم
    خدایا بدادم برس

  • ناشناس ارسالی در

    عشق؟فکر کنم من یکی کلا عاشق بشو نیستم

  • ناشناس ارسالی در

    تکراری است، کامنت اول درست است اما استانه طاقتم کم شده است از دست اینهمه جهل و غرض ورزی

  • یحیی ارسالی در

    متافیزیکال نوشتید طوری بنویسید که ما هم چیزی بفهمیم

  • ناشناس ارسالی در

    نویسنده شدیدا یک خانوم بوده ... میل به پرستش و بیگاری و بردگی مرد شدیدا موج میزنه تو متن...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید