سرایت گرانی به خودروهای ارزان

سرایت گرانی به خودروهای ارزان

جایگاه همیشگی خریداران خودرو در بازار تغییر کرده و در اثر کاهش قدرت خرید، دست یافتن به بسیاری از محصولات قبلی گران‌تر از آب درآمده و هزینه ای بیشتر از همیشه به خریداران تحمیل نموده است. این فضا که از ابتدای سال رنگ و بوی غلیظی به خود گرفته، به احتمال فراوان تاثیری منفی و نسبتا گسترده را روی میزان فروش خودرو در سال 97 خواهد گذشت

کد خبر : ۵۶۱۸۷
بازدید : ۲۳۹۲

فرادید | روز گذشته در یک حرکت دسته جمعی تعداد زیادی از خودروهای ارزان قیمت بازار که قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان دارند با افزایش قیمت ملموسی مواجه شده تا به این ترتیب نمایشگاه های عرضه کننده خودرو نخستین قدم برای افزایش بیش از پیش بهای خودروهای تیراژ بالای تولید داخلی را بردارند.

سرایت گرانی به خودروهای ارزان

به گزارش فرادید ، سمند، رانا، پژو 206، ساندرو دنده ای، ساینا، پژو 405 و تندر90 از جمله خودروهایی بودند که با افزایش بها مواجه شدند و طبق گزارش های میدانی در یک روز بین 400 تا 800 هزار تومان رشد قیمت داشتند. این موضوع که چندان هم عجیب نیست، نتیجه طبیعی سیاست‌های اقتصادی دولت بوده که تورم را به بدنه صنعت خودرو تزریق کرده و شامل یک بسته کامل از جمله رشد قیمت ارز، افزایش تعرفه واردات خودرو و نیز رشد دستمزد پایه نیروهای کار است.

چرا خودرو گران می شود؟

با انتشار خبرهایی درخصوص اجتناب‌ناپذیر بودن افزایش قیمت محصولات ارزان، قیمت ها در بازار خودروهای اقتصادی زیر 50 میلیون تومان صعودی شده اما چرا این اتفاق افتاده است. در طول یک دهه اخیر هرگاه نوسانات اقتصادی از سه ناحیه هزینه‌های تولید، ارز و ریسک بین الملل افزایش یافته گرانی به بازار خودرو سایه انداخته است. در مقطع فعلی نیز بازار خودروهای ارزان از سه سمت مذکور مورد هجوم قرار گرفته و همه حواشی پیش‌آمده، موجب شده تا فضا برای افزایش گسترده قیمت ها در این بخش از بازار خودرو ایران فراهم شود.

در واقع جدا از ترسی که بازیگران صنعت خودرو ملی درخصوص عاقبت برجام و خطراتی که از این ناحیه برای سرمایه‌گذاری‌های اخیر و آتی شان ایجاد می‌شود، دارند بایستی نقش افزایش هزینه‌های جاری تولید و نیز فشار ارزی به تولید را هم مدنظر قرار داد.

از یک سو رشد قیمت مواد اولیه و قطعات مثل مواد فلزی، مواد پتروشیمی و تجهیزات صنایع الکترونیک باعث شده تا زمینه کافی برای رشد قیمت تمام شده خودرو فراهم گردد. جدا از هزینه‌های سربار تولید که در اغلب موارد به نرخی بالاتر از پیش‌بینی‌ها صعود کرده، افزایش دستمزد نیروهای کار در زنجیره تامین و تولید خودرو، شرط لازم برای رشد بهای تمام شده تولید خودرو بوده است.

جالب است که افزایش سرسام آور قیمت خودروهای 100 تا 300 میلیون تومان در بازار کشور به بروز فشار تقاضا روی خودروهای 50 تا 100 میلیون تومان و نیز 25 تا 50 میلیون تومانی منجر شده و تعادل را در بازار خودرو تغییر داده است. این یعنی با تحولات قیمتی اخیر، جایگاه همیشگی خریداران خودرو در بازار تغییر کرده و در اثر کاهش قدرت خرید، دست یافتن به بسیاری از محصولات قبلی گران‌تر از آب درآمده و هزینه ای بیشتر از همیشه به خریداران تحمیل نموده است. این فضا که از ابتدای سال رنگ و بوی غلیظی به خود گرفته، به احتمال فراوان تاثیری منفی و نسبتا گسترده را روی میزان فروش خودرو در سال 97 خواهد گذشت.

سرایت گرانی به خودروهای ارزان

براین مبنا به نظر می‌رسد افزایش قیمت محصولات ارزان و نبود تسهیلات ارزان قیمت برای تحریک تقاضا، خواهد توانست تقاضای موثر خودرو در بازار ایران را با چالشی سخت روبرو کند. این موضوع که از همین حالا شروع شده، رکودی سخت را بر بازار خرده فروشی اتومبیل که پیوندی ارگانیک با صنعت خودرو دارد، تحمیل نموده و به افزایش قیمت خودروهای پرطرفدار در بازار دامن زده است.

هم‌اینک قیمت محصولات شرکت سایپا که در رده 25 تا 30 میلیون تومان دست بالا را در بازار دارند، به ترتیب بین 2 تا 5 درصد افزایش یافته و محصولات اینچنینی با حاشیه سود در بازار خرید و فروش می‌کنند. برای محصولات خانواده پراید از قبیل 111، 131 و 132 به ترتیب با 600، 500 و 400هزار تومان رشد فعلا روی قیمت‌های 23.7، 22.5 و 22.6 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. در عین حال دو خودروی تیبا و تیبا 2 به ترتیب با 27.2 و 28.4 میلیون تومان رسیده است.

سرایت گرانی به خودروهای ارزان

پارس تندر ، تندر90 و تندر پلاس اتومات هم با افزایش 600، 500 و 800 هزار تومانی هم اینک به بهای 48.5 ، 47.5 و 61 میلیون تومان به فروش می‌رسند. خانواده دنا شامل دنا معمولی، دنا پلاس و دنا توربو پلاس هم به لطف تقاضای کاذب دلالان با رشدی چشمگیر به ترتیب 900، 500 و 600 هزار تومان گران شده و فعلا در بازار از قیمت هایی به ترتیب معادل 47، 57 و 64.5 میلیون تومان برخوردار هستند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید