اولین مسافر مریخ باید زن باشد!

اولین مسافر مریخ باید زن باشد!

یک مهندس ارشد سازمان فضایی آمریکا، ناسا گفته است که اولین انسانی که روی سیاره مریخ پا می‌گذارد باید یک زن باشد.

کد خبر : ۵۶۲۰۵
بازدید : ۲۴۸۳

یک مهندس ارشد سازمان فضایی آمریکا، ناسا گفته است اولین انسانی که روی سیاره مریخ پا می‌گذارد باید یک زن باشد. الیسون مک‌اینتایر، مدیر شبیه‌سازی فضایی ناسا که در مرکز فضایی جانسون در تگزاس مسئولیت آموزش متقاضیان سفر به فضا را دارد می‌گوید همه ۱۲ نفری که این مرکز تا کنون به ماه فرستاده، مرد بوده‌اند. او معتقد است وقتی نوبت به مریخ برسد، زنان باید اول صف باشند.

اولین مسافر مریخ باید زن باشد!

بیش از نیم قرن پیش روسیه برای اولین بار یک فضانورد زن خود را به فضا فرستاد. ۴۰ سال هم از اولین باری که ناسا یک فصانورد زن را برای مأموریت انتخاب کرد می‌گذرد. با این حال هنوز هیچ زنی روی ماه قدم نگذاشته و چه در اروپا و چه در آمریکا در این زمینه به زنان آن طور که باید توجه نشده است.

دفتر کار الیسون در مرکز فضایی جانسون رو به یک منظره باورنکردنی است. پنجره اتاق او به محوطه‌ای دید دارد که نمونه‌های شبیه‌سازی شده وسائل نقلیه فضایی قرار گرفته‌اند. در این ساختمان عظیم که مسافران فضا پیش از سفر خود در آن آموزش می‌بیند، ماکت بخش‌های مختلف ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر فضاپیما‌ها در اندازه‌های واقعی وجود دارد.

الیسون مدیر این بخش از مرکز فضایی جانسون است و آن طور که خودش می‌گوید به کارش عشق می‌ورزد: " من عاشق اینجا هستم. فکر کنم وقتی زمان رفتنم برسد باید من را به زور از اینجا بیرون ببرند. " او نزدیک ۳۰ سال است در ناسا کار می‌کند و در این مدت شاهد تغییرات زیادی بوده است: "مدیر داخلی بخش من یک زن است. سرپرست قبلی گروه هم یک زن بود. ما فضانوردان زن داریم، ولی هنوز هیچ زنی را به ماه نفرستاده‌ایم. من فکر می‌کنم اولین کسی که به مریخ قدم می‌گذارد باید یک زن باشد. "

اولین مسافر مریخ باید زن باشد!

نگاهی به تحولات صنایع فضایی در سال ۲۰۱۸ میلادی
کارن نایبرگ، فضانورد سابق ناسا که بیش از ۶ ماه در فضا بوده است، می‌گوید: " سال ۲۰۰۰ وقتی به عنوان فضانورد از سوی ناسا انتخاب شدم، فکر کردم به احتمال زیاد ما گروه بعدی هستیم که به ماه قدم می‌گذاریم. ولی متأسفانه این‌طور نشد. "

کاویا مانیاپو روی "استارلاینر" کار می‌کند، فضاپیمای شرکت بوئینگ که قرار است فضانوردان را به مرکز فضایی بین‌المللی ببرد. کارن در مورد سفر زنان به ماه می‌گوید: "این اتفاق خواهد افتاد. سیاست بازی‌ها و مسائل مالی اجازه نمی‌دهند این روند با سرعت بیشتری پیش برود. اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد. "

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته دوست دارد شاهد بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه باشد، این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور سابق این کشور بیشتر روی سفر به مریخ تأکید داشت.

امیلی نلسون، مدیر پرواز در مرکز فرماندهی هیوستون است و ایستگاه فضایی بین‌المللی را از آن‌جا زیر نظر دارد. کاویا مانیاپو، امیدوار است بتواند یک روز پا جا پای کارن بگذارد. او همه عمرش آرزو داشته فضانورد شود. کاویا در حال حاضر در مرکز فضایی جانسون در پروژه ساخت فضاپیمای مسافربری بوئینگ مشغول به کار است.

اولین مسافر مریخ باید زن باشد!

فضاپیمایی که قرار است فضانوردان را بین زمین و ایستگاه فضایی بین‌المللی جابجا کند:" در طول تحصیلم مواقعی پیش می‌آمد که من تنها مهندس زن در بین ۷۰ مهندس مرد بودم. تازه وقتی متوجه این موضوع شدم که می‌خواستم به دستشویی بروم و جلوی سرویس بهداشتی آقایان یک صف طولانی بود، اما من تنها زنی بودم که از دستشویی زنانه استفاده می‌کردم. این که یک زن اولین کسی باشد که به مریخ قدم می‌گذارد اتفاقی فوق‌العاده و امیدوارکننده است ... من حتما برایش داوطلب خواهم شد. "

امیلی نلسون، مدیر پرواز ناسا معتقد است فرستادن زنان به ماه نشانه‌ای از تغییر اولویت‌ها در صنعت فضایی خواهد بود:" چند وقتی می‌شود که هیچ کس را روی ماه ندیده‌ایم! "

جویا ماسا، یکی از مدیران پروژه آزمایشگاه گیاهان ناسا در مرکز فضایی کندی است. او روی روش‌های مختلف پرورش سبزیجات در فضا تحقیق می‌کند.

اولین مسافر مریخ باید زن باشد!

امیلی که در اتاق کنترل مأموریت‌های فضایی کار می‌کند، مسئولیت مراقبت از فضانوردان در خارج از ایستگاه بین‌المللی فضایی را برعهده دارد. او می‌گوید:" ما زمان زیادی را صرف بدست آوردن دانش در مورد پرواز در فضا کرده‌ایم. آخرین بار که به ماه سفر کردیم، توانایی و امکانات‌مان برای ماندن در آن کاملا محدود بود. ما برای دست یافتن به تکنولوژی‌های قوی‌تر به زمان نیاز داشتیم، تا بتوانیم فضانوردان را به لباس، تجهیزات و سیستم‌های امنیتی مجهز کنیم که به کمک آن زمان بیشتری در ماه دوام بیاورند. "

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تازگی در مورد مأموریت‌های فضایی این کشور به ماه و مریخ صحبت کرده است. اما امیلی با راه افتادن یک "رقابت فضایی" جدید چندان موافق نیست: "نتیجه چنین اتفاقی صرف هزینه‌های بسیار هنگفت است. اگر هدفت فقط شکست دادن یک نفر باشد، بعد از رسیدن به آن چه خواهی کرد؟ هدف باید دستیابی بشر به نقاط دورتر در کائنات باشد. ما به یک رقابت دیگر شبیه به آنچه در گذشته داشتیم، نیازی نداریم. "

میستی اسنوپکوفسکی، مهندس ناسا در حال حاضر با کمپانی "اسپیس ایکس" همکاری می‌کند. جویا ماسا، یکی از مدیران پروژه آزمایشگاه گیاهان ناسا در مرکز فضایی کندی است. او روی روش‌های مختلف پرورش سبزیجات در فضا تحقیق می‌کند. با پیشروی هر چه بیشتر بشر در فضا، مسأله پرورش مواد غذایی در آن‌جا هم اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

جویا و همکارانش در تحقیقاتشان از نوعی خاک مصنوعی استفاده می‌کنند که شبیه به سطح سیاره مریخ است. جویا می‌گوید بیشر وقت‌ها او تنها زن در آزمایشگاه است. او می‌گوید ممکن است متوجه تبعیضی که در موردش صورت گرفته، نشده باشد، چون اغلب اوقات دور از بقیه در " دنیای کوچک علمی" که برای خودش ساخته تنهاست.

میستی اسنوپکوفسکی، مهندس ناسا در حال حاضر با کمپانی "اسپیس ایکس" همکاری می‌کند. هدف ایلان ماسک، رئیس این شرکت ساخت فضاپیمایی برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی است. به عقیده میستی پرتاب‌هایی که اخیرا به فضا صورت گرفته هیجانی ایجاد کرده که برایش یادآور دوران "شاتل فضایی" است. فضاپیمای معروف آمریکایی که بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۱، ۱۳۵ بار به فضا فرستاده شد.

میستی می‌گوید: "در بچگی به علوم و ریاضیات علاقه زیادی داشتم. از فیلم پیشتازان فضا: نسل بعدی خیلی خوشم می‌آمد. در دبیرستان یک شاگرد درسخوان واقعی بودم. " وقتی میستی برای اولین بار به عنوان مهندس استخدام شد، تنها زن میان ۲۰۰ مرد بود: "متوجه شدم باید خیلی بیشتر از سایر همکارانم کار کنم تا اطلاعاتم کافی باشد و از بقیه عقب نباشم. خیلی دوست دارم یک روز یک زن مدیر ناسا بشود. این یک اتفاق بزرگ است و برای ناسا هم واقعا فوق‌العاده خواهد بود. "

با این حال میستی اولین زنی نخواهد بود که به ماه یا مریخ قدم می‌گذارد: " موقع حرکت وسائل نقلیه، بدجور حالت تهوع می‌گیرم. من به شما کمک می‌کنم به فضا بروید، اما خودم آنجا نخواهم رفت. "

منبع: بی بی سی

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید