مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

با توجه به محبوبیت بالای سه برند هیوندای، مزدا و رنو در ایران و نیز شبکه نسبتا گسترده فروش این شرکت‌ها در کشور خریداران به شکلی پیوسته این اتومبیل‌ها را در بازار دسته دوم انتخاب و استفاده می کنند.

کد خبر : ۵۶۲۶۴
بازدید : ۹۳۳۸

فرادید | باید از بین ساخته های مزدا، آلفا رومئو، رنو و هیوندای یکی را انتخاب کنید آن هم با پرداخت بهایی 100 تا 150 میلیونی. با این حال با پرداخت مبلغی 100 میلیونی تنها می‌توان نمونه‌هایی نسبتا تمیز و کم‌کارکرد از بین سه هاچ‌بک رنو اسکالا، هیوندای آی30 و یا مزدا3هاچ‌بک را انتخاب کرد. هر یک از این سه خودرو طرفداران خاصی دارند اما واقعا حق با کی‌ است و کدام خودرو، عملکرد بهتری دارد؟

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

به گزارش فرادید ، اینروزها در بازار ایران دوباره زمزمه ورود چند خودرو در رده هاچ‌بک های بزرگ و لوکس شهری به گوش می‌رسد. در عین حال انتخاب هاچ بک برای خریداران این کلاس جذاب به سخت ترین روزهای خود رسیده است. در حالی که مدت‌های مدیدی از معرفی پژو 308، هیوندای آی30، فولگس گلف و سیتروئن سی3 جهت ورود به بازار ایران می‌گذرد اما هیچ یک از این محصولات مشهور جهانی نتوانسته اند پای به خاک ایران بگذارند. در این شرایط خریداران فعلا تنها با مراجعه به بازار دست دوم نیاز خود را برطرف کرده و بی‌توجه به تبلیغات شرکت‌ها، از بین یکی از چند گزینه موجود مثل آلفا رومئو جولیتا، هیوندای آی30، رنو اسکالا (مگان هاچ بک) و مزدا3 هاچ‌بک یکی را جهت استفاده روزمره انتخاب کنند.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

این بین با توجه به محبوبیت بالای سه برند هیوندای، مزدا و رنو در ایران و نیز شبکه نسبتا گسترده فروش این شرکت‌ها در کشور خریداران به شکلی پیوسته این اتومبیل‌ها را در بازار دسته دوم انتخاب و استفاده می کنند. اینجا سعی کرده ایم ضمن مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا 2014 و هیوندای آی30، ارزش خرید این اتومبیل‌ها را در محدوده 100 میلیون تومانی بررسی کنیم.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

هیوندای آی30

کوچک ترین خودروی این گروه با طول 4.24 متر از ابعادی نزدیک به رنو اسکالا برخوردار بوده گرچه پوزه کوتاه و نحوه آرایش چرخ ها موجب شده تا فضای مناسبی برای سرنشینان و بار در این خودرو مهیا گردد. آی30 که یکی از موف ترین هاچ بک های وارداتی یک دهه اخیر بازار ایران به حساب می‌آید، قرار است در مدل 2018 دوباره وارد بازار کشور شود. باوجود فروش خوبی که نسل اول این خودرو در ایران تجربه کرد، اما شاهد حضور نسل دوم این خودرو به‌صورت رسمی در بازار ایران نبودیم و تنها تعداد انگشت‌شماری از نسل دوم آی30 به صورت شخصی به کشور وارد شد.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

هیوندای آی30 باتوجه به طراحی بروز و جوان‌پسندی که در بدو ورود به ایران داشت، توانست به خوبی سلیقه بازار ایران را پوشش دهد با این حال امروزه دیگر نمی توان آی30 را خودرویی جذاب تلقی کرد. در مقطع فعلی بسیاری از خانواده‌ها باتوجه به مشخصات فنی قابل قبول و همچنین فضای بسیار خوب کابین، این خودرو را به عنوان خودروی اصلی خود انتخاب کردند.یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های محصولات هیوندای، استهلاک کم و مصرف سوخت مناسب بود که آی30 نیز به همین دلایل به خودرویی اقتصادی و مقرون به‌صرفه شناخته می‌شود.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

در حال حاضر باتوجه به اینکه چندسالی از حضور این خودرو در کشور می‌گذرد، بازهم شاهد خرید و فروش این خودرو در بازار خودروهای کارکرده هستیم، به طوریکه نمونه‌های کارکرده آن با قیمتی حدود 80 تا 100 میلیون تومان باتوجه به میزان سلامت فنی و کارکرد خودرو قیمت‌گذاری می‌شوند.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

هیوندای آی30 که دارای یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم 1975 سی‌سی با توان تولید 143 اسب‌بخار است که به خوبی از پس جثه 1300 کیلوگرمی آن برمی‌آید. از جمله امکانات این خودرو کره‌ای می توان به جعبه دنده اتوماتیک 4 دنده، 6 کیسه هوای ایمنی، کروز کنترل، کول باکس یا سردکن داشبورد، دارای سقف شیشه ای چند حالته به همراه سانروف، رینگ و لاستیک 17 اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه الکتروکرومیک، صفحه نمایش هفت اینچی لمسی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان و سنسور باران اشاره کرد.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

مزدا 3 هاچ‌بک 2012

سامورایی با کسی شوخی ندارد. بالاترین سطح استاندارد را با کمک پشتیبانی قدرتمند مهندسان ژاپنی ارائه کرده و سال‌هاست در کلاس خود به یک استاندارد بدل شده است. با طول 4.46متر یکی از بزرگ‌ترین هاچ بک‌های تولید شده در این سگمنت بوده که جای کافی برای 5سرنشین بزرگسال را فراهم می کند.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

این خودرو که به واسطه وزن کمتر، طول بدنه کوتاه‌تر و نیز فرم بدنه هاچ بک از دینامیک رانندگی بالایی برخوردار است به مدد یک موتور 2 لیتری 145 اسبی و جعبه دنده 5سرعته تیپ‌ترونیک، ظرف 9ثانیه از مرز سرعت 100 کیلومتر در ساعت می گذرد و تا بیش از 225 کیلومتر هم سرعت می‌گیرد. گنجایش صندوق بار خودرو 350 لیتر بوده و بیش از آنکه تیز و اسپورت باشد، نرم و بی‌صدا عمل می‌کند.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

سیستم تعلیق خودرو لرزش‌ها را به طور اندک به اتاق انتقال داده ولی ارتفاع کم خودرو از سطح زمین اغلب در ناهمواری خیابان و‌ سطوح جاده‌های کشور برای راننده و اتاق دردسر درست می‌کند. در کنار طراحی زیبای بدنه ک هنوز هم تیز، عضلانی و مدرن است باید از امکانات خوب خودرو یاد کرد جایی که با وجود شش کیسه هوا، نمایشگر لمسی 7اینچی، پدال شیفتر، سیستم صوتی قدرتمند، کروز کنترل، فرمان الکتروهیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع خودکار و کی‌لس استارتر راننده کمتر احساس خستگی می‌کند.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

ضعف عمده مزدا3 هاچ بک عدم تجهیز به گرمکن/ سردکن، رادارهای نقطه کور و دوربین دید عقب است گرچه ایمنی بالای خودرو با نمره 5ستاره از موسسه یورو انکپ می‌تواند بسیاری از نقاط ضعف دیگر این محصول مونتاژی را بپوشاند. در عین حال مصرف سوخت 8 لیتری مزدا3 یکی از نقاط ضعف این خودرو است که کمتر به ان توجه می‌شود.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

رنو اسکالا 2014 هاچ‌بک

در مقایسه با مزدا3، اسکالا خودرویی کوچک بوده و با حدود 20 سانتی‌متر طول کمتر، جای محدودتری برای سرنشینان مهیا می‌کند. در عین حال اسکالا با داشتن فاصله بین دو محور بلندتر به میزان 2.66 متر، حدود 3سانتی‌متر بیش از مزدا3 گنجایش دارد که این موضوع نشان می‌دهد مهندسان فرانسوی تلاش بسیاری برای استفاده از حداکثر فضا در هاچ بک بزرگ خود به خرج داده‌اند.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

خوشبختانه صندوق عقب خودرو حدود 400 لیتر گنجایش داشته و در اتاق هم جای کافی برای نشستن 5 سرنشین وجود دارد. دلیل اصلی جاداری اسکالا عرض 2 متری خودرو است که فضایی حجیم را برای خریدارانش به ارمغان آورده است. اسکالا که در نمونه فول از یک موتور 2 لیتری 143 اسبی سود می برد که 190 نیوتن‌متر گشتاور داشته و هندلینگی متوسط را عاید راننده می کند.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

عامل اصلی این محافظه‌کاری هم جعبه دنده خودرو است که یک نمونه سی‌وی‌تی اتومات بوده و بیش از هندلینگ در پی کاهش مصرف سوخت و سهولت رانندگی است. اسکالا که 1350 کیلوگرم وزن دارد، در کمتر از 10.5ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و تا بیش از 210 کیلومتر در ساعت هم سرعت می گیرد.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

اسکالا یا مگان با داشتن نمره کامل 5 ستاره خودرویی ایمن بوده ضمن اینکه از امکاناتی نظیر سانروف، کی‌لس استارتر، سنسور پارک جلو و عقب ، آینه تاشو اتوماتیک، کروز کنترل و اسپید لیمیتر، سنسور نور و باران، دوربین دید عقب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال دومنطقه‌ای، ترمز دستی برقی، پاور ویندو و لاستیک و رینگ 17 اینچی سود می‌برد.

مقایسه مزدا3 هاچ‌بک با رنو اسکالا و هیوندای آی30

نتیجه نهایی

با اینکه اسکالا خودروی جدیدتری است و آی30 اتومبیلی شناخته شده اما طراحی محافظه کارانه‌ رنو و فرم قدیمی آی30 باعث می‌شود تا ما مزدا3 را به عنوان بهترین خودروی این گروه انتخاب کنیم. از آنجا که رنو با توجه به قیمت 130 میلیونی‌اش محصولی گران قیمت بوده و آی30 هم بیش از اندازه خسته به نظر می‌رسد، نمی‌توان به راحتی از کنار مزدا3 که در نمونه‌‌های با کارکرد 100 هزار تایی قیمتی 110 میلیونی دارد گذشت. البته که اسکالا هاچ بکی نرم و بی‌دردسر با هندلینگ متوسط و ایمنی بالا است که تجهیزات مدرنی در اتاقش دارد. و آی30 محصولی با سطح رانندگی مناسب و سواری نرم است. مزدا3 اما به واسطه هزینه نگهداری کمتر و ظاهر مدرن و جذاب، خودروی بهتری در بازار دست دوم است. د رعین حال از انجا که نمونه سدان این خودرو با گذشت 6سال از توقف تولید سری هاچ‌بک همچنان در ایران تولید می‌شود استفاده از مزدا هزینه کمتری در مقایسه با نمونه‌های وارداتی روی دوش خریداران تحمیل می کند ضمن اینکه استهلاک خیلی دیر به سراغ این هاچ‌بک ژاپنی امده و در صورت پیدا کردن یک نمونه سالم، می توان تا سال‌ها از مزدا3 هاچ بک به عنوان یک خودرو جذاب و زیبا استفاده کرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید