بازار خودرو فنر پاره کرد

بازار خودرو فنر پاره کرد

خرید و فروش در بازار خودرو کشور همچنان در رکود به‌سر می‌برد و با توجه به اتفاقات رخ داده طی چند هفته گذشته و البته تصمیم آمریکایی‌ها برای خروج از برجام، رکود بیشتر نیز شده است.

کد خبر : ۵۶۴۹۷
بازدید : ۱۵۹۷

بازار خودرو فنر پاره کرد

خرید و فروش در بازار خودرو کشور همچنان در رکود به‌سر می‌برد و با توجه به اتفاقات رخ داده طی چند هفته گذشته و البته تصمیم آمریکایی‌ها برای خروج از برجام، رکود بیشتر نیز شده است.

این رکود، اما در شرایطی است که فنر قیمت‌ها در بازار نیز رها شده و با وجود کاهش شدید تقاضا، نمودار قیمتی خودرو‌ها روندی رو به رشد را تجربه کرده است. بنا به گفته فعالان بازار، مشتریان طی چند روز گذشته به‌خصوص سه‌شنبه شب گذشته که رئیس‌جمهوری آمریکا خبر خروج این کشور از برجام را داد، بیش از پیش در بلاتکلیفی قرار گرفته و به اصطلاح نمی‌دانند الان وقت خرید هست یا نیست؟

طبق اخبار رسیده از بازار خودرو‌های داخلی، با وجود کاهش تقاضا، قیمت بیشتر خودرو‌ها متاثر از عوامل مختلف، بالا رفته است. یکی از دلایل اصلی این روند صعودی، افزایش قیمتی است که برخی خودروسازان در هفته گذشته اعمال کردند.

در بازار خودرو‌های وارداتی نیز کماکان رکود پرسه می‌زند و همچنان قیمت‌ها در حال صعود است. شرایط به شکلی است که قیمت‌های گزافی برای خودرو‌های وارداتی پیشنهاد می‌شود و طبعا بسیاری از مشتریان حاضر به خرید در این آشفته بازار نیستند. با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از آینده واردات خودرو می‌شود (به‌خصوص سهمیه‌بندی واردات)، کارشناسان و فعالان بازار از موجی دیگر از افزایش قیمت در بازار خودرو‌های خارجی کشور خبر می‌دهند. به گفته آنها، اگر قرار بر کاهش شدید واردات خودرو باشد، با توجه به پایین آمدن عرضه، قیمت خودرو‌های خارجی بازهم بالا خواهد رفت و این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است.

اما سری به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم چه تغییراتی طی دو سه هفته گذشته در نمودار قیمت‌ها رخ داده است. بنا به گفته فعالان بازار، در حال‌حاضر در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از رشد سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خودرو موردنظر حکایت می‌کند.

پژو ۲۰۷ اتومات نیز که بیش از سه میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال‌حاضر ۶۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر، اما تندر ۹۰ مدل E۲ پارس‌خودرو با قیمتی برابر با ۴۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از افزایش قیمت دو میلیون تومانی این محصول دارد.

پارس‌تندر نیز که دو میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال‌حاضر با قیمتی معادل ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خرید است. از بازار تندر اتومات نیز خبر می‌رسد که این محصول یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته و بنابراین ۵۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در بین دیگر خودرو‌های داخلی، ساندرو استپ‌وی نیز افزایش قیمتی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید برای خرید آن هزینه کرد. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، اما در مورد رانا از تثبیت قیمت آن صحبت به میان می‌آورند. به گفته آنها، این محصول در حال‌حاضر ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، سمند مدل EF۷ نیز حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و در حال‌حاضر ۳۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

فعالان بازار در مورد دنا‌پلاس نیز عنوان می‌کنند که این محصول در حال‌حاضر قیمتی برابر با ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد خودرو موردنظر با تثبیت قیمت مواجه است. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت در مورد تیبا ۲ هم از تثبیت قیمت این محصول می‌گویند.

به گفته آنها، این خودرو تغییر قیمت خاصی نداشته و فعلا با همان قیمت ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین از بازار ساینا هم خبر می‌رسد که این محصول ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این به آن معناست که خودرو موردنظر تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده است.

در خانواده پراید هم مدل ۱۳۱ تثبیت قیمت داشته و در حال حاضر ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از بازار سراتو‌های مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد این محصول ۱۱۶ میلیون تومان قیمت دارد.

اوج‌گیری دوباره قیمت وارداتی‌ها

نگاهی هم به بازار خودرو‌های وارداتی بیندازیم که با وجود رکود و بی‌میلی مشتریان به خرید و فروش، با افزایش قیمت طی یکی دو هفته گذشته مواجه شده است. به گفته فعالان بازار، در حال‌حاضر کیا سورنتو با قیمتی برابر با ۳۷۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از جهش قیمتی ۱۰ میلیون تومانی خودرو موردنظر حکایت دارد. همچنین کیا سراتو نیز که حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، با ۱۹۰ میلیون تومان قابل خرید است.

از کیا اپتیما نیز خبر می‌رسد که این محصول با توجه به جهش پنج میلیون تومانی‌اش طی یکی دو هفته گذشته، در حال‌حاضر ۲۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین برای خرید هیوندایی سانتافه نیز، باید ۳۳۵ میلیون تومان هزینه کرد. با این حساب، سانتافه نیز حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. در بین دیگر خودرو‌های وارداتی، اما هیوندای سوناتا با قیمتی برابر با ۲۶۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان از جهش ۱۰ میلیون تومانی آن دارد.

توسان نیز که حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال‌حاضر ۲۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از بازار النترا نیز خبر می‌رسد خودرو موردنظر با ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت، در حال حاضر ۱۹۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. بیشترین رشد قیمت را، اما تویوتا راو ۴ داشته، خودرویی که گفته می‌شود بیش از ۷۰ میلیون تومان طی چند هفته گذشته گران شده است. طبق اخبار رسیده از بازار، تویوتا راو ۴ در حال‌حاضر ۴۱۰ میلیون تومان قیمت دارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید