افشای جزئیات قاچاق چند هزار دستگاه خودرو

افشای جزئیات قاچاق چند هزار دستگاه خودرو

برای این ۶۴۰۰ خودرو در سامانه گمرک، ثبت‌سفارش وجود دارد و ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم که جعلی هست یا نیست. فعلا ادعا مبنی بر جعل مطرح شده است. اساسا متولی تایید یا عدم تایید اصالت ثبت‌سفارش گمرک نیست.

کد خبر : ۵۶۵۷۳
بازدید : ۳۲۵۲

رئیس‌کل گمرک ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس به تشریح جزئیاتی از واردات غیرقانونی هزاران خودرو به کشور پرداخت. در این گفت‌و‌گو وی بار دیگر بر عملکرد قانونی گمرک در واردات خودروهای مذکور تاکید و بر تخلفات سازمان یافته در ثبت‌سفارش این خودروها صحه گذاشته است.

افشای جزئیات قاچاق چند هزار دستگاه خودرو

فرود عسگری همچنین گفته است که خودرو کالایی نیست که به سادگی بتوان آن را قاچاق کرد چون قبل از آن ضوابط فنی خودرو باید رعایت شود و کمیته‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که برای واردات خودرو تصمیم‌گیری می‌کند و بحث استاندارد، میزان مصرف سوخت و موارد محیط زیستی و دیگر موارد را در نظر می‌‌گیرند.وی با تشریح ورود غیر‌قانونی ۶۴۰۰ خودروی مطرح شده عنوان کرده که واردکننده، خودرو را به گمرک اظهار کرده و ما در سامانه فراخوان ثبت‌سفارش را انجام می‌دهیم و عوارض محاسبه شده و کنترل مجدد از نظر تایید مجوزها صورت می‌گیرد. مجددا مجوز ثبت‌سفارش به‌صورت فایل‌اکسل به سازمان توسعه تجارت ارسال می‌شود و آنها نیز مجددا بررسی و تایید آن را به‌صورت کامنت در سامانه اعلام می‌کنند و سیستم اجازه ترخیص را براساس ثبت‌سفارش می‌دهد و این اتفاق برای کل خودروها افتاده است و از نظر ما هیچ مشکلی ندارد.

وی در مورد اینکه گفته شد ثبت‌سفارش این خودروها جعلی بوده است، عنوان کرد: برای این ۶۴۰۰ خودرو در سامانه گمرک، ثبت‌سفارش وجود دارد و ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم که جعلی هست یا نیست. فعلا ادعا مبنی بر جعل مطرح شده است. اساسا متولی تایید یا عدم تایید اصالت ثبت‌سفارش گمرک نیست. معاون وزیر اقتصاد به ابعاد و جزئیات ماجرای خودروها اشاره کرد و افزود: سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به ما اعلام کرد که ثبت‌سفارش ۶۴۸۱ دستگاه خودرو ابهام دارد و صراحتا اعلام کرد که صدور مجوز ثبت‌سفارش این تعداد خودرو در این سازمان غیر‌قانونی یا شائبه‌دار بوده و از این تاریخ تا اطلاع بعدی با ثبت‌سفارش‌های اعلامی خودرویی ترخیص نشود.رئیس‌کل گمرک بیان کرد:‌ مجبوریم طبق اطلاع آنها در راستای ماده ۱۰۵ امور گمرکی اقداماتی اعمال کنیم و به استناد نامه آنها پیگیری‌هایی انجام دهیم، اما انجام تشریفات گمرکی طبق مقررات بوده است. بنابراین به گمرکات ابلاغ کردیم از محل ثبت‌سفارش‌هایی که مورد ادعای سازمان توسعه تجارت است خودرویی ترخیص نشود که بیش از ۴ هزار خودرو وجود دارد که یا به گمرکات اظهار نشده یا اقدامی برای ترخیص نکردند و در گمرک متوقف هستند.

منبع : دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید