دوست دارم در کشور خودم فیلم بسازم

دوست دارم در کشور خودم فیلم بسازم

اصغر فرهادی کارگردان سرشناس ایرانی برنده دو جایزه اسکار و یکی از سرشناس‌ترین فیلمسازان جهانی، سال ۲۰۱۷ حضور در مراسم جایزه اسکار را بایکوت کرد و در حالی که فیلمش به‌عنوان بهترین فیلم خارجی زبان برنده این جایزه شد در مراسم حضور نیافت.

کد خبر : ۵۶۵۷۷
بازدید : ۱۰۱۶

دوست دارم در کشور خودم فیلم بسازم

اصغر فرهادی کارگردان سرشناس ایرانی برنده دو جایزه اسکار و یکی از سرشناس‌ترین فیلمسازان جهانی، سال ۲۰۱۷ حضور در مراسم جایزه اسکار را بایکوت کرد و در حالی که فیلمش به‌عنوان بهترین فیلم خارجی زبان برنده این جایزه شد در مراسم حضور نیافت.

این کار او در اعتراض به ممنوعیت سفر هفت کشور مسلمان از سوی ترامپ بود. فرهادی در تازه‌ترین گفت‌و‌گوی خود با آسوشیتدپرس درباره خروج ترامپ از برجام می‌گوید: بسیاری ازایرانیان برایم پیام‌های خوبی فرستادند، اما من حس غمی نیز در پیام هایشان می‌دیدم. شاید در ایران مخالفانی داشته باشم، اما نمی‌توانم این لغو توافقنامه را بپذیرم. خیلی‌ها برای این توافقنامه کار کردند.

این به دولت ایران مرتبط نیست، درباره مردم ایران است، آن‌ها در فشار هستند. چند سال پیش وقتی من به نقاط مختلف سفر می‌کردم، مادری به رسانه‌ها گفت که فرزندش نیاز به دارو دارد. این مشکل به خاطر تحریم‌ها ایجاد شده بود که بچه‌ها بدون دارو مانده بودند. بهانه‌ای برای خروج از این توافقنامه وجود ندارد جز اینکه بگوییم می‌خواهند هر کاری مخالف با کار‌های اوباما انجام دهند.

او درمصاحبه مطبوعاتی‌اش با جک کویل خبرنگارآسوشیتدپرس که درهتل اقامتگاهش در کن صورت گرفت، اظهار داشت: با ساخت فیلم درفرانسه واسپانیا دوست ندارم به‌عنوان فیلمسازی جهانگرد شناخته شوم که در کشور‌های مختلف فیلم می‌سازد. آنچه برایم مهم است این است که در کشور خودم فیلم بسازم.

البته می‌تواند این تصور وجود داشته باشد که وقتی در کشور‌های دیگر کار می‌کنم آزادتر هستم، اما این آزادی محدودیت‌های خودش را دارد، زیرا شما از محتوا و موضوع‌های خودتان دور می‌شوید. شروع کار تلاش برای یافتن موضوعی است که مشابهتی با فرهنگ خودتان داشته باشد. به همین دلیل من ترجیح می‌دهم در کشور خودم بمانم و آنجا فیلم بسازم، اما من در زندگی‌ام، به‌دنبال فرصت‌هایی برای کشف فرهنگ‌های دیگر هم بوده‌ام.

وقتی در یک کشور دیگر فیلم می‌سازم مثل این است که یک تجربه ۱۰ ساله از زندگی در آن کشور به دست بیاورم و فکر می‌کنم بیشتر فیلم هایم را درآینده درایران بسازم.

وقتی آنجا کار می‌کنی حس می‌کنی همه چیز از دل خودت بیرون می‌آید، از وجودت، اما وقتی در کشور دیگری کار می‌کنی همه چیز از عقل شما ریشه می‌گیرد.

پرسش بعدی خبرنگار در مورد پیشنهاد برای ساخت فیلم به زبان انگلیسی است و فرهادی در پاسخ می‌گوید: پیشنهاد‌هایی داشته‌ام و یکی از آن‌ها ساخت فیلم بر مبنای موضوعی از نیویورک تایمز بوده؛ یک موضوع انسانی و جهانی. شاید روزی این کار را کردم. ممکن است این فیلم را بسازم، ولی هنوز اولویت من نیست.

جشنواره فیلم کن با نمایش فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی کار خود را شروع کرده است و روزنامه ال‌موندو اسپانیا هم در نوشتاری «همه می‌دانند» فیلم تازه اصغر فرهادی را فیلمی اسپانیایی و در عین حال جهانشمول توصیف کرد.
لوییس مارتینز منتقد سینما و فرستاده ال‌موندو به جشنواره کن در این نوشتار می‌نویسد: «بیشتر داستان‌های فرهادی در ایران روی می‌دهد، ولی همگی آنقدر انسانی، آشنا و در عین حال ساده هستند که مثل «همه می‌دانند» حتی می‌تواند در دهکده‌ای نزدیک مادرید اتفاق افتد.

به زبانی دیگر سینمای او آنقدر رمز‌آمیز در عین حال شفاف است که با هر تماشاگری ارتباط برقرار می‌کند و نمی‌دانیم که آیا ما بخشی از داستان او هستیم یا نه؟ و در نهایت تردید ما تأییدی است؛ بله عضو آن هستیم. سال‌ها از توان فرهادی برای به تصویر کشیدن جامعه ایران تمجید شده است و اکنون او در پی روایت‌های جهانشمول در ریشه‌های بومی هر محل است.»

با آغاز اکران عمومی فیلم «همه می‌دانند» در فرانسه، در دو- سه روز گذشته ۱۵۰ هزار نفر به تماشای این فیلم نشسته‌اند. «همه می‌دانند» اکران عمومی خود را با ۴۳۰ سینما در فرانسه آغاز کرده است.

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید