رودخانه‌ای از گدازه در محله‌ای آرام

رودخانه‌ای از گدازه در محله‌ای آرام

فوران آتش‌فشانی در هاوایی تصاویر خیره‌کننده‌ای از جاری شدن گدازه‌های آتش‌فشانی در محله‌ای مسکونی برجای گذاشت.

کد خبر : ۵۶۶۱۶
بازدید : ۹۴۳

فرادید | فوران آتش‌فشانی در هاوایی تصاویر خیره‌کننده‌ای از جاری شدن گدازه‌های آتش‌فشانی در محله‌ای مسکونی برجای گذاشت.

"جورج سانتانایا" شاعر و فیلسوف اسپانیایی می‌گوید: "مردم هرگز به آتش‌فشان‌ها اعتقاد ندارند، تا اینکه گدازه آن‌ها را نابود کند." البته هیچ‌یک از ساکنان منطقه "پونا" در هاوایی به وجود آتش‌فشان فعال "کیلائوآ" شک ندارند. این کوه در اوایل ماه جاری در تیتر اخبار بین‌المللی سروصدای زیادی ایجاد کرد. ناگهان در این کوه چندین حفره سولفوریک جدید ایجاد شد.

این کوه از سال 1983 فعال بوده و انفجارهای مداوم و اما جزئی را تجربه کرده؛ اما پس از وقوع تعداد زیادی زمین‌لرزه در هفته‌های اخیر که قدرت برخی از آن‌ها به 6.9 ریشتر می‌رسید، طغیان این آتش‌فشان نیز آغاز شد. این منطقه در چهل سال گذشته زمین‌لرزه‌ای به این قدرت را تجربه نکرده بود.

رودخانه‌ای از گدازه در محله‌ای آرام

جاری شدن گدازه‌های آتش‌فشانی در خیابان "ماکامائه" در "لیلانی ایستیتز"؛ ششم مه 2018. این فوران 1700 ساکن منطقه را وادار به تخلیه خانه‌هایشان کرد.

تنها چند روز قبل از زمین‌لرزه بزرگ، لایه شکننده‌ای که بر روی آتش‌فشان تشکیل‌شده بود ترک خورد. این شکست منبعی از گدازه انباشته‌شده را آزاد کرد که اکنون به سطح جزیره راه پیداکرده‌اند و هر چیزی که بر سر راهشان قرار داشته باشد را نابود می‌کنند.

رودخانه‌ای از گدازه در محله‌ای آرام

در این میان، تصویری از گدازه در حال حرکت در منطقه‌ای پرجمعیت از جزیره توجه همه را جلب کرد. در این قاب، باقیمانده‌های آسیب‌پذیر تمدن به چشم می‌خورند.

البته این اولین باری نیست که فوران‌های آتش‌فشان‌های فعال در قاب تصویر قرار می‌گیرند. دو قرن و نیم پیش، کوه وزیویوس در ایتالیا فوران کرد و تخیل هنرمند بریتانیایی "جوزف رایت دربی" را برانگیخت. او در پاییز 1774 یک ماه را به مطالعه آتش‌فشان‌ها در خلیج نپال پرداخت. رایت که با نقاشی‌هایش در انگلستان معروف شده بود، به‌وضوح شیفته آتش و خشم آتش‌فشان‌ها بود. بااینکه او سال‌ها موفق به مشاهده رویدادهای بزرگ آتش‌فشانی نشد، اما در طول اقامتش در ایتالیا شاهد فوران‌هایی نیز بود. او در نامه‌ای به برادرش نوشت "فوران بسیار مهمی" را دیده و در سال‌های پس‌ازآن بیش از سی نقاشی از این کوه کشیده است.

رودخانه‌ای از گدازه در محله‌ای آرام

نقاشی جوزف رایت از فوران کوه وزیویوس با نمایی از جزایر ناپل بین سال‌های 1776 و 1780

رایت این نقاشی را پس از بازگشت به انگلیس بین سال‌های 1776 و 1780 نقاشی کرد.

منبع: BBC

ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید