قصه "کازرون" چیست؟

قصه "کازرون" چیست؟

اصرار بر جدایی بخشی از شهرستان کازرون و پافشاری مردم شهر کازرون در تحقق نیافتن این امر، تقابلی را رقم زد که متاسفانه چهارشنبه گذشته رنگ خون به خود گرفت؛ اندکی نگذشت که وزارت کشور هم اعلام کرد چنین اتفاقی (تقسیم شهرستان) رخ نمی‌دهد. اما چرا و چگونه کازرون صحنه این رویارویی شد؟

کد خبر : ۵۶۹۸۶
بازدید : ۵۸۴۸
قصه
تجمع عده‌ای از مردم کازرون
پس از گذر از میانه بلندی‌های شمالی استان بوشهر، در راه شیراز، به منطقه‌ای بسیار حاصلخیز و سرسبز رسیده بودیم؛ کازرون که در گذشته آن را بیشاپور می‌خواندند، به بهشتی می‌ماند که به آسانی تصورش در آن اقلیم نسبتا خشک ممکن نیست.
گزارش‌ها و عکس‌ها و ویدئو‌های چند روز اخیر کازرون را به دقت دنبال می‌کردم؛ باورش آسان نیست که شهری با چنین قدمت و فرهنگ در چنین بلوایی گیر بیفتد.
منطقه مورد اختلاف سه نقطه بیشاپور، دشت برم و امامزاده سید حسین بود. گرچه مردم کازرون با کلیت این جدایی مشکل داشتند.
اصرار بر جدایی بخشی از شهرستان کازرون و پافشاری مردم شهر کازرون در تحقق نیافتن این امر، تقابلی را رقم زد که متاسفانه چهارشنبه گذشته رنگ خون به خود گرفت؛ اندکی نگذشت که وزارت کشور هم اعلام کرد چنین اتفاقی (تقسیم شهرستان) رخ نمی‌دهد. اما چرا و چگونه کازرون صحنه این رویارویی شد؟
شهرستانی به نام کازرون
شهر کوچکی به نام قائمیه در بخش چنارشاهیجان شهرستان کازرون واقع شده است؛ بنابر برخی گزارش‌ها اغلب مردم این شهر ۲۶ هزار نفری الرهستند.
پیش‌برنده‌های طرح تقسیم کازرون، دست بالا را در سلیقه داشتند و عملا جایی برای کنار آمدن کازرونی‌ها باقی نگذاشته بودند.
قائمیه درست در میانه راه کازرون و نورآباد ممسنی واقع شده و به همین علت هیچ عجیب نیست که از لحاظ ترکیب قومی به نور آباد ممسنی نزدیک باشد. با این حال این شهر در محدوده شهرستان کازرون واقع شده است.
شهرستان کازرون علاوه بر شهر‌های کازرون و قائمیه (چنارشاهیجان)، شامل شهر‌های نودان (کوهمره)، خشت، کنارتخته و بالاده می‌شود. شهرستان پیشنهادی جدید هم قرار بود نامش کوه چنار شود؛ ترکیبی با مسما از نام کوهمره و چنارشاهیجان
مسئله هویت!
در طرح پیشنهادی تشکیل شهر جدید «کوه چنار»، قرار بود با جدا شدن و به هم پیوستن بخش‌های چنارشاهیجان، کوهمره نودان، بیشاپور، دشت برم و امامزاده سید حسین از شهرستان کازرون، این شهر شکل بگیرد. این در حالی است که مردم کازرون هویت تاریخی، زیستی و مذهبی خود را در بستر تاریخی همین نقاط می‌یافتند؛ منطقه مورد اختلاف سه نقطه بیشاپور، دشت برم و امامزاده سید حسین بود. گرچه مردم کازرون با کلیت این جدایی مشکل داشتند.
ساعت ۲۰ پنجشنبه گذشته وزارت کشور بیانیه داد تا غائله کازرون پایان یابد
بیشاپور، یکی از شهر‌های باستانی ایران است که به دستور شاپور اول در دوره ساسانیان ساخته شده است؛ این شهر بیش از ۱۷۵۰ سال قدمت دارد. جنگل‌های دشت برم هم که با نام تفرجگاه میان کتل شناخته می‌شود را بزرگترین دشت بلوط ایران خطاب کرده اند.
دشتی که از معدود زیستگاه‌های گوزن زرد ایرانی است. امامزاده سید حسین، هم نتیجه امام زین العابدین است. آرامگاه او در شمال شرقی کازرون و آرامگاهش محل راز و نیاز بسیاری از کازرونی هاست. پیش برنده‌های طرح تقسیم کازرون، دست بالا را در سلیقه داشتند و عملا جایی برای کنار آمدن کازرونی‌ها باقی نگذاشته بودند.
چه کسی، چگونه و چرا این طرح را مطرح کرد؟
برخی از نامزد‌های مناطق دور از مرکز شهرستان‌ها در انتخاب مجلس شورای اسلامی، یکی از شعار‌های تبلیغاتی خود را به جداشدن از مرکز شهرستان و تلاش برای استقلال بودجه اختصاص دهند.
یکی از همین نماینده ها، حسین رضازاده است که توانست با ۳۵ درصد آرا از مجموع ۱۲۰ هزار رای بیاورد، نماینده حوزه انتخابیه کازرون بود، با این حال خود او معمار تشکیل شهرستان جدید کوه چنار شد، چرا که پایه اصلی رای او در دیگر شهرستان‌های کازرون بود. شاید او را از معدود نمایندگانی بتوان قلمداد کرد که در پی تحقق شعارهایش، درست یا غلط، قدم برداشت.
مخالفان چه می‌گویند؟
۲۴ اسفند سال گذشته، محمد عارف، رئیس انجمن مردم شناسی ایران در نامه‌ای سرگشاده با نثری خاص خطاب به نماینده شهرستان کازرون نوشت: «شما نماینده سرزمینی شده‌ای که برای امپراطور اسیر شده روم باستان (والرین) کاخ ساخته اند.
مردم کوه زران وقتی امپراطور روم را اسیر می‌کنند، به جای اینکه او را بکشند، برایش کاخ عظیمی ساخته اند که هنوز هم در تنگ چوگان به نام کاخ والریانوس مشهور است. مردم شهرستان کازرون خیلی شریف هستند. مردم شهرستان کازرون در هم تنیده شده اند، پارسی و لر و کرد و بختیاری و دره شوری و بلوردی و قشقایی و نودانی و سمغانی و فاموری و خشتی و کنار تخت‌های و جره‌ای و بالادهی و دشت ارژنی و کتل دختری و ممسنی و انارستانی و بیشاپوری در هم تنیده شده اند. هیچ قدرتی هم نمی‌تواند میان این طوایف و قبایل و اقوام رخنه ایجاد کند. مگر اینکه مدعی از خود باشد.»
پس از آن حجت الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون در مقابل نماینده کازرون، قرار گرفت؛ ۲۷ فروردین امسال بود که او در جمع تجمع کنندگان مخالف تفکیک این شهرستان، با تندترین انتقادات این طرح را نشانه گرفت؛ بخش‌هایی از گفته‌های ماه گذشته او را به نقل از فارس در ادامه آورده ایم: «حدود یک سال است که بحث تفکیک شهرستان مطرح و نطفه این موضوع هم بر عدم صداقت بسته شد.
در همان ابتدا آمدند و در نماز جمعه گفتند قصد جدایی کازرون را ندارند و این کار را تلاش بدخواهان دانستند. کار تفکیک شهرستان کارشناسی نشد و به قولی کار چاق کنی شد و این مردم در دو دوره به دولت روحانی حدود ۶۰ درصد رای دادند. جواب دولت به مردم باید این باشد..
با احترام به مردم همه مناطق شهرستان به ویژه برادران و خواهران قائمیه، همه این شهرستان را پاره تن خود می‌دانیم... کازرون بدون دشت و برم و تنگ چوگان بخشی از هویت خود را از دست می‌دهد... جای تفکیک شهرستان، مناطق را آباد و بیمارستان قائمیه را تکمیل و ورزشگاه بسازید و به داد کمبود‌ها در بخش خشت و بالاده برسید...»، اما همراهی امام جمعه کازرون باعث آرام شدن مردم نشد.
دامنه اعتراضات فقط چهار روز بعد به نماز جمعه کشیده شد. حجت الاسلام خرسند در همان نماز جمعه گفت: «از کسانی که به طرح تقسیم کازرون اعتراض دارند، درخواست می‌شود دیگر تجمعی برپا نکنند.»، اما گویی رشته این تجمعات از دست مقامات و مسئولین جدا شده بود و بدین ترتیب از ۳۱ فروردین غائله کازرون وارد فاز دیگری شد، فازی که دیگر ورود مسئولان برای آرامش خاطر دادن به مردم به مرحله بحرانی رسید؛ آن قدر که حتی صحبت‌های اسحاق جهانگیری در روز یکم اردیبهشت را هم کسی نشنید: «موضوع کازرون باید حل شود، نمی‌شود مردم هر روز به خیابان بیایند و عده‌ای هم بر این موج سوار شده و شعار‌های خود را سر دهند. دولت درباره کازرون هیچ تصمیمی نگرفته است.»
پرده آخر؛ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت
فیلم‌ها و تصاویر چهارشنبه شب گذشته در کازرون، شکل دیگری از مطالبه گری را به تصویر کشیده بود. فارس حوالی ساعت ۶ صبح پنجشنبه گزارش داد: «شب گذشته عده‌ای از مردم منطقه کازرون اعتراض خود را نسبت به تقسیمات کشوری در این منطقه با تجمع در خیابان بیان کردند.
در پی درگیری‌های شب گذشته در این شهرستان یک نفر کشته و ۶ نفر زخمی شدند. دعوت به تجمع و آشوب در کازرون در حالی صورت گرفته است که پیش از این معاون اول رئیس جمهور و استاندار فارس از منتفی شدن طرح موسوم به انتزاع کازرون خبر داده بودند.»
استاندار فارس، ظهر پنجشنبه، یک کشته را تایید کرد. ساعت ۲۰ پنجشنبه گذشته وزارت کشور بیانیه داد تا غائله کازرون پایان یابد: «با اعلام تأسف از حوادث شب گذشته در شهرستان کازرون، معتقدیم این حوادث، بیش از آنکه جنبه تقسیماتی داشته باشد، ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد.
در این خصوص وزارت کشور با دریافت نظرات و پیشنهادات مردمی و بررسی موضوع از نزدیک در قالب اعزام کارشناسان در چندین نوبت و همچنین حضور مدیر کل دفتر تقسیمات کشوری در منطقه، در تلاش بوده تا نگرانی‌های مردم شریف کازرون را لحاظ نماید.»
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید