آیا زمان غذا خوردنمان اشتباه است؟

آیا زمان غذا خوردنمان اشتباه است؟

هشدارهای زیادی درباره خطرات عدم هماهنگی با ساعت بدن دریافت کرده‌ایم. آیا در تطابق و هماهنگی با ریتم شبانه‌روزی بدن غذا می‌خوریم؟ آیا عادت‌های غذایی سلامت ما را بهبود می‌بخشد و به ما در کاهش وزن کمک می‌کند؟

کد خبر : ۵۷۰۶۷
بازدید : ۲۴۹۱

آیا زمان غذا خوردنمان اشتباه است؟

فرادید | هشدارهای زیادی درباره خطرات عدم هماهنگی با ساعت بدن دریافت کرده‌ایم. آیا در تطابق و هماهنگی با ریتم شبانه‌روزی بدن غذا می‌خوریم؟ آیا عادت‌های غذایی سلامت ما را بهبود می‌بخشد و به ما در کاهش وزن کمک می‌کند؟

صبحانه شاهانه

امروز برای صبحانه یا ناهار چه خوردید؟ احتمالاً غذای سنگین مانند استیک نخورده‌اید. اما برخی دانشمندان معتقدند اگر کالری‌ها را در ساعات اولیه روز مصرف کنیم و در کل زمان‌بندی غذایی خود را جلو بیندازیم، برای سلامت مفیدتر است.

یکی از مطالعات نشان داد زنان با جلو انداختن ساعت ناهار، وزن بیشتری کم کردند؛ درحالی‌که مطالعه‌ای دیگر صبحانه دیرهنگام را با افزایش شاخص توده بدن مرتبط دانست. دکتر "گردا پات" محقق علوم تغذیه در کینگ کالج لندن گفت: "ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید صبحانه را مانند یک پادشاه، ناهار را مثل یک شاهزاده و شام را مانند یک گدا بخور. به اعتقاد من این رویکرد درست است."

اکنون دانشمندان سعی دارند دلیل این نتایج را کشف کنند و رابطه میان غذا خوردن و ساعت بدن را مورد بررسی قرار دهند.

زمان غذا خوردن

شاید فکر کنید ساعت بدن چیزی است که زمان خوابیدن ما را تعیین می‌کند. اما تقریباً در تمام سلول‌های بدن یک ساعت وجود دارد. آن‌ها ما را برای وظایف روزانه خود مانند بیدار شدن از خواب آماده می‌کنند. این ساعت‌ها در تنظیم فشارخون، درجه حرارت بدن و سطح هورمون‌ها دخالت دارند.

اکنون محققان در حال بررسی هستند که آیا عادت‌ها غذایی (ازجمله غذاهای نامنظم و یا دیر غذا خوردن) برای ریتم‌های داخلی بدن ما مضرند یا نه. دکتر پات گفت: "ساعت بدن فرآیند متابولیک ما در هر بیست‌وچهار ساعت را تعیین می‌کند و همچنین برای هر چیزی وقت مطلوبی دارد. بنابراین خوردن وعده‌های غذایی سنگین در شب از نظر متابولیکی کار درستی نیست. زیرا در آن زمان بدنمان در حال خاموش شدن برای استراحت شب است."

دکتر "جاناتان جانستون" استاد دانشگاه "سوری" در انگلستان گفت بااینکه مطالعات نشان می‌دهد هضم غذا در شب برای بدن خوب نیست، اما هنوز دلیلش کشف نشده است. یکی از نظریه‌ها ارتباط میان توانایی بدن در مصرف انرژی را مطرح می‌کند.

شواهد اولیه نشان می‌دهد انرژی‌ای که برای هضم وعده غذایی استفاده می‌شود، در صبح بیشتر از شب است. به همین دلیل می‌تواند تأثیر زیادی بر مقابله با شیوع چاقی داشته باشد.

دکتر جانسون گفت: "لازم نیست تغییر زیادی در چیزهایی که می‌خورید ایجاد کنید. تنها کافی است زمان غذا خوردن را تغییر دهید. همین تغییر کوچک به‌خودی‌خود تأثیر مهمی بر بهبود سلامت مردم در سراسر جامعه خواهد داشت."

آیا زمان غذا خوردنمان اشتباه است؟

محققان در تلاش‌اند بفهمند آیا زمان‌بندی غذا به افرادی که ساعت بدنشان دارای اختلال است (مانند پرستاران و فعالان در مشاغل شیفتی) کمک می‌کند یا نه

مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد که غذا خوردن در ساعت‌های مشخص ریتم‌های روزانه بدن را مجدداً تنظیم می‌کند. اکنون محققان در حال بررسی‌اند که آیا این امر بر روی انسان نیز صادق است یا خیر. دکتر جانسون ده مرد را موردمطالعه قرار داد و فهمید که با پنج ساعت تأخیر در زمان غذا خوردن، ساعت بدنشان به‌وضوح تغییر می‌کند. بااینکه این مطالعه کوچک بود، اما نشان داد با تنظیم ساعت‌های غذایی می‌توان با اختلال در ساعت بدن مقابله کرد.

سؤالات بیشتر

آیا باید زودتر غذا بخوریم؟

دانشمندان می‌گویند هنوز سؤال‌های زیادی وجود دارد که باید پاسخ داده شوند. مثلاً بهترین وقت برای غذا خوردن چه زمانی است؟ و چه زمان باید از خوردن اجتناب کنیم؟ و این چه تأثیری بر ساعت بدن افراد دارد؛ چه سحرخیز و چه شب‌زنده‌دار. آیا غذاهایی وجود دارند که خود نشان در برخی زمان‌های خاص مضر باشد؟

درمجموع شواهد نشان می‌دهد که بهتر است بیشتر کالری‌ها را در ساعات اولیه روز وارد بدنمان کنیم.

منبع: BBC

ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید