نوجوانان خشمگین‌اند!

نوجوانان خشمگین‌اند!

روزنامه بریتانیایی گاردین در مقاله‌ای با عنوان «جوانان خشمگین هستند: فعالان نوجوان به آینده ما شکل می‌دهند»، به ظهور نسل جدیدی در کشور‌های غربی پرداخته که ارزش‌های قدیمی را از بیخ‌وبن به چالش کشیده‌اند.

کد خبر : ۵۷۱۷۶
بازدید : ۸۱۵
روزنامه بریتانیایی گاردین در مقاله‌ای با عنوان «جوانان خشمگین هستند: فعالان نوجوان به آینده ما شکل می‌دهند»، به ظهور نسل جدیدی در کشور‌های غربی پرداخته که ارزش‌های قدیمی را از بیخ‌وبن به چالش کشیده‌اند.
در این مقاله گفتار‌هایی از شش فعال نوجوان بریتانیایی منتشر شده که توضیح داده‌اند چرا از صبرکردن برای آنکه نسل‌های سال‌خورده‌تر مشکلات آن‌ها را حل کنند، خسته شده‌اند و قصد دارند خود برای این منظور اقدام کنند. کندیس پرایس، نویسنده مقاله، توضیح داده است در جو سیاسی به‌وجودآمده در آن کشور که بیشتر بزرگ‌سالان «از شدت دلسردی سست و بی‌حال شده‌اند»، تعداد نوجوانانی که قصد دارند دست به اقدام بزنند، روزبه‌روز بیشتر می‌شود و البته این مختص به آن کشور نیست.
نوجوانان خشمگین‌اند!
نویسنده به واکنش دانش‌آموزان آمریکایی به کشتار ۱۴ دانش‌آموز در مدرسه‌ای در پارکلند فلوریدا، ایالات متحده آمریکا و تظاهرات اعتراضی آن‌ها موسوم به «راهپیمایی برای زندگی ما» در ماه مارس (فروردین) اشاره کرده و نوشته است که این «دانش‌آموزان بودند، نه پدر و مادرها، معلمان یا نمایندگان سیاسی که خود را برای تغییر در قوانین حمل سلاح در ایالات متحده سازماندهی کردند».
میکا جورج، دختری ۱۸ ساله از لندن، یکی از افرادی است که دیدگاهش در این مقاله منعکس شده. او از مبارزه علیه فقر سخن به میان آورده و با اشاره به گزارشی که اخیرا در مورد حضور پیدانکردن دختران به علت فقر مفرط و عدم امکان برآوردن اولین نیاز‌ها منتشر شده، نوشته است:
«احساس می‌کنم دولت درباره این مسائل مثل کبک سر به زیر برف کرده و لازم است ما آن‌ها را وادار کنیم که کاری انجام دهند».
وی سپس به تلاش‌های خودش برای درمیان‌گذاشتن این مشکل با بزرگ‌تر‌ها و مقامات بالاتر اشاره کرده و افزوده است که در راه رفع مشکلات خاص دختران از حمایت پدرش، حتی در «راهپیمایی زنان» برخوردار بوده، اما مادرش نگران آن است که به درس و تحصیل او لطمه وارد شود.
خیوتسکاتل مارتینس، دختر ۱۷ ساله مکزیکی‌تبار و فعال محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی از کلرادوی آمریکا، یکی دیگر از افرادی که نظرش در این مقاله آمده، نوشته است: «اگر کسی به من بگوید که الان جای من فقط در مدرسه است، متوجه می‌شوم که او تصویر بزرگ‌تری را نمی‌بیند. توانایی زمین برای تأمین زندگی انسان دارد از بین می‌رود و اگر در پنج تا ۱۰ سال آینده در این وضعیت (تغییرات اقلیمی) تغییری حاصل نشود، دیگر هیچ چیزی مهم نیست».
وی می‌گوید با اینکه دبیرستان را به پایان خواهد رساند، اما فعالیت برای حفظ محیط زیست را مهم‌ترین کار برای خود می‌داند.
«درحال‌حاضر خودم و ۲۰ بچه دیگر برای نقض حقوقمان در قانون اساسی از دولت ترامپ به علت عدم اقدام در مورد تغییرات آب‌و‌هوایی به دستگاه قضائی شکایت کرده‌ایم. در ابتدا چند سال پیش علیه دولت اوباما اقدام کردیم. دولت ایالات متحده با آنکه می‌داند صنعت متکی به سوخت فسیلی تأثیر منفی در آب‌وهوای ما برجا می‌گذارد، یارانه‌ها و زمین برای اکتشاف در اختیار این صنعت می‌گذارد».
ظاهرا شکایت این نوجوانان در ماه اکتبر (مهر) در دادگاه مطرح خواهد شد. این فعال محیط زیست حتی در ۱۵ سالگی در صحن سازمان ملل سخنرانی کرده است. «شگفت‌زده شدم از اینکه برخورد نمایندگان سازمان ملل چقدر غیرمحترمانه، گسسته و عقیم بود. نمایندگان با گوشی‌های موبایل خود ور می‌رفتند، گوش نمی‌دادند».

شیدن تکل، پسر ۱۸ ساله اریتره‌ای‌تبار از لندن، درباره لزوم بهادادن به تنوع و تکثر در رسانه‌ها نوشته و از سوء‌رفتار‌ها و برخورد‌های نژادپرستانه گفته که از ۱۲ سالگی با آن‌ها مواجه شده است و از اینکه معلمان دبیرستان بر رفتار نژادپرستانه دانش‌آموزان سفیدپوست چشم بسته بودند و درعین‌حال نژادپرستی از نوع دیگر در درون جمعیت اریتره‌ای‌تبار ساکن لندن وجود دارد.
«نمی‌خواهم بعد از دانشگاه فقط یک کار خوب بگیرم، خانه‌ای بزرگ بخرم و جامعه‌ام را فراموش کنم. می‌خواهم چیزی را تغییر دهم و وضعیت موجود را به چالش بکشم».
موزون الملاحان ۱۹ ساله، سوری‌تبار و ساکن نیوکاسل که سال گذشته به‌عنوان جوان‌ترین و اولین سفیر حسن‌نیت یونیسف در امور پناهندگان برگزیده شده، از تلاش برای کمک به تحصیل کودکان پناه‌جو نوشته است. الن جونز، ساکن لندن و، اما گونسالس، از فلوریدا، دیگر جوانان خشمگینی هستند که در این مقاله گاردین به مسائلی مانند حقوق دگرباشان و فعالیت برای کنترل سلاح پرداخته‌اند.
خانم گونسالس نوشته است: «ما بچه‌هایی خواهیم بود که در کتاب‌های درسی آینده درباره‌مان خواهید خواند. نه به‌خاطر اینکه ما بار دیگر وارد آمار کشتار در تیراندازی گروهی در آمریکا خواهیم شد، بلکه، چون ما قرار است به این کشتار‌ها پایان بدهیم».
ترجمه: ساسان گلفر
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید