سکه به آستانه مرز دو میلیون رسید

سکه به آستانه مرز دو میلیون رسید

روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی به آستانه مرز دو میلیونی رسید و دلار در بازار غیررسمی به کانال ۶ هزار و ۳۰۰ تومان نزدیک شد. در سومین روز هفته، سکه افزایش ۴۷ هزار تومانی را به ثبت رساند و به بهای یک میلیون و ۹۹۹ هزار تومان رسید.

کد خبر : ۵۷۱۸۳
بازدید : ۹۸۱

سکه به آستانه مرز دو میلیونی رسید

روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی به آستانه مرز دو میلیونی رسید و دلار در بازار غیررسمی به کانال ۶ هزار و ۳۰۰ تومان نزدیک شد. در سومین روز هفته، سکه افزایش ۴۷ هزار تومانی را به ثبت رساند و به بهای یک میلیون و ۹۹۹ هزار تومان رسید.

سکه در مقاطعی از روز نیز وارد کانال دو میلیونی شده بود. هم زمان روز گذشته قیمت دلار در بازار غیررسمی از فاز کاهشی خارج شد و با بالا آمدن از مرز ۶۱۰۰ تومان تا محدوده ۶ هزار و ۲۸۰ تومان رشد کرد.

به گفته فعالان، دو محرک جدید روز گذشته در بازار سکه و ارز وجود داشت و نوسان گیران با جوسازی پیرامون این دو محرک قیمت‌ها را در مسیر صعودی قرار دادند. اولین محرک که معامله‌گران با تلاش زیادی پیرامون آن مانور دادند، سخنرانی وزیرامور خارجه آمریکا بود.

ظهر روز گذشته صحبتی در میان فعالان بازار وجود داشت که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، همزمان با تشریح سیاست خارجی آمریکا، اقدامات این کشور برای مقابله با ایران را نیز اعلام خواهد کرد. همچنین مدیر یکی از بنیاد‌های آمریکایی در توئیتی عنوان کرد، انتظار دارد وزیر امور خارجه آمریکا از «جنگ با ریال» صحبت کند. بخشی از تحلیلگران بازار عنوان کردند، معامله‌گران ارزی با جوسازی پیرامون این اخبار در درجه اول بازیگران حاضر در بازار را از موقعیت فروش خارج کردند و در درجه دوم با بالا بردن خرید‌ها قیمت‌ها را صعودی کردند.

با این حال وزیر امور خارجه آمریکا در صحبت‌های بعد‌ازظهر خود به مبارزه با ریال و جنگ ارزی با ایران اصلا اشاره‌ای نکرد. روز گذشته، معامله‌گران توانستند قیمت را از مسیر کاهشی خارجی کنند، ولی نتوانستند زمینه‌ساز افزایش شدید نوسانات شوند. باید دید بازار در روز جاری به سخنرانی پومپئو چه واکنشی خواهد داشت؛ البته در میان مدت نیز باید رصد کرد اقدامات مسوولان اروپایی پیرامون حفظ برجام تا چه حد اثرات آمریکایی‌ها را خنثی خواهد کرد.

برخی معامله‌گران انتظار دارند، در صورتی که مقام‌های اروپایی در برابر اظهارات پومپئو مواضع محکمی بگیرند، بازار روز جاری می‌تواند چندان افزایشی نشود. در این میان، عده دیگری از معامله‌گران عموما باور نداشتند که قیمت دلار تحت تاثیر عوامل روانی و بیرونی افزایش یافته باشد. آن‌ها بیشتر بر این تاکید داشتند که بازار ارز و سکه پس از چند روز کاهش قیمت پیاپی با افزایش در مسیر اصلاحی حرکت کرده است.

در واقع قیمت پس از چند کاهش متوالی، نفسی کشیده و رو به بالا حرکت کرده است. برخی باور داشتند در صورتی که این تصور صحت داشته باشد، قیمت در روز‌های آینده نباید دچار تغییرات شدیدی شود و در یک دامنه محدود حرکت کند. در این میان، عده دیگری باور دارند اگر نوسانات ریشه بیرونی داشته باشد، می‌تواند ادامه دار شود. روز گذشته، در بازار سکه نیز قیمت همسو با بازار غیررسمی دلار بالا رفت. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بهای اونس در اولین روز کاری بازار‌های جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر با کاهش قیمت مواجه شده بود.

رشد نرخ رسمی دلار

روز دوشنبه، قیمت دلار در مرکز مبادلات ارزی برای اولین بار از ۲۱ فروردین‌ماه تغییر کرد. در سومین روز هفته، دلار مبادله‌ای ۵ تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت ۴ هزار و ۲۰۵ تومان رسید. پس از اینکه قیمت دلار توسط معاون اول رئیس جموری اعلام شد که در نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان یکسان شده است، این نرخ تغییری را طی حدود ۴۰ روز تجربه نکرد. با این حال، در روز‌های اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بین ۵ تا ۶ درصد نوسان خواهد داشت.

به نظر می‌رسد، اولین رشد قیمت دلار در بازار رسمی نشانه‌ای از آغاز حرکت آرام این نرخ باشد. به‌طور معمول، بخش زیادی از کارشناسان تعدیل قیمت ارز را گام مثبتی در نظر می‌گیرند، ولی از آن جایی که فاصله قیمت مرکز مبادلات با نرخ بازار غیررسمی زیاد است، احتمال استفاده از این تفاوت قیمت‌ها وجود دارد. خطر استفاده از خرید دلار ارزان و مصرف آن در بازار یکی از نگرانی تحلیلگران است.

دومین بازدهی مثبت سکه

سکه که در فروردین‌ماه بازدهی مثبت را به ثبت رسانده بود، در دومین ماه بهار نیز افزایش قیمت را به ثبت رساند. سکه در حالی در آستانه مرز ۲ میلیونی به کار خود پایان داد که در آخرین روز فروردین‌ماه در کانال یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان قرار داشت. به این ترتیب، سکه در اردیبهشت حدود ۵/ ۹ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. بخشی از این رشد ناشی از رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی بود که به حدود ۱۴ درصد می‌رسید.

در این میان کاهش اونس طلا و عرضه سکه‌های پیش‌فروش نیز در برابر نیرو‌های افزایشی قرار داشتند. سکه در فروردین ماه رشد حدودا ۱۳ درصدی را تجربه کرده بود. در آن ماه بازدهی دلار حدود ۱۱ درصد ثبت شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید