قارچ‌های سمی ایران

قارچ‌های سمی ایران

در ایران سه‌هزارو ۸۰۰ گونه قارچ داریم که هزار گونه آن قارچ کلاهک‌دار است از این تعداد قارچ کلاهک‌دار، ۵۰ گونه قارچ سمی داریم. در طول تاریخ ایران، چهار گونه قارچ کشنده و مرگ‌بار شناسایی شده است و این قارچ‌شناس موفق می‌شود در سال ۲۰۱۵، دو گونه قارچ کشنده جدید از خانواده فالوتوکسین به جهان معرفی کند. عامل مسمومیت‎‌های اخیر هم این گونه‌های جدید هستند.

کد خبر : ۵۷۳۲۰
بازدید : ۶۶۱۴
قارچ‌های سمی ایران
قارچ‌های سمی همچنان قربانی می‌گیرد
به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس تهران تاکنون هزارو ۱۵۱ نفر بر اثر خوردن قارچ‌های سمی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۹۶ نفر در بیمارستان بستری شده و متأسفانه ۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. به گفته خالدی استان کرمانشاه بیشترین آمار مسمومیت‌ها را به خود اختصاص داده است و هفت نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در این استان جان خود را از دست داده‌اند.
مسئولان وزارت بهداشت از نوع سم موجود در قارچ‌های سمی اظهار بی‌اطلاعی کردند
از تعداد ۱۸ فوتی، هفت نفر مربوط به کرمانشاه، چهار نفر لرستان، سه نفر کردستان و دو نفر مربوط به آذربایجان‌غربی، یک نفر مرکزی و یک نفر مربوط به همدان هستند. از این میان، ۳۸۹ نفر از مصدومان متعلق به استان کرمانشاه هستند که از میان آن‌ها ۳۷ نفر بستری شده‌اند و هفت نفر جان باختند.
در استان لرستان، از ۳۲۱ مصدوم ۹ نفر بستری شده‌اند و چهار نفر جان باختند. آمار استان کردستان از بستری‌شدن ۲۵ نفر و فوت سه نفر خبر می‌دهند. در استان آذربایجان‌غربی ۹۳ نفر بستری شدند و دو نفر جان باخته‌اند. استان‌های همدان و مرکزی نیز هر کدام یک فوتی گزارش کرده‌اند.

درحالی‌که در روز‌های ابتدایی انتشار اخبار مسمومیت ناشی از مصرف قارچ در برخی از استان‌های کشور، مسئولان وزارت بهداشت از نوع سم موجود در قارچ‌های سمی اظهار بی‌اطلاعی کردند، اما در دو روز گذشته و پس از انجام آزمایش‌های متعدد، نوع سم موجود در قارچ‌ها مشخص شد.
ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو‌ها و سموم سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای با عنوان پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی، گونه قارچی Amanita virosa را عامل مسمومیت‌های اخیر معرفی کرد. همچنین در ادامه این اطلاعیه، ستاد اطلاع‌رسانی دارو‌ها و سموم از مردم خواسته بود از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنها درختان (به‌خصوص درختان خشک‌شده) می‌رویند یا قارچ‌های جمع‌آوری‌شده توسط افراد عادی یا قارچ‌هایی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، خودداری کنند.
شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است؛ بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید، هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.

با وجود هشدار مکرر وزارت بهداشت، اما مصرف این قارچ‌ها همچنان قربانی می‌گیرد. به گفته مسئولان وزارت بهداشت قارچ سمی که این روز‌ها بسیاری از هموطنانمان را راهی بیمارستان کرده و «فرشته نابودگر» نام دارد، شباهت بسیاری به قارچ خوراکی سفیدرنگ دارد.
محمدرضا آصف، قارچ‌شناس مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی نیز روز سه‌شنبه در نشستی خبری عنوان کرده بود: در ایران سه‌هزارو ۸۰۰ گونه قارچ داریم که هزار گونه آن قارچ کلاهک‌دار است از این تعداد قارچ کلاهک‌دار، ۵۰ گونه قارچ سمی داریم. به‌گفته او در طول تاریخ ایران، چهار گونه قارچ کشنده و مرگ‌بار شناسایی شده است و این قارچ‌شناس موفق می‌شود در سال ۲۰۱۵، دو گونه قارچ کشنده جدید از خانواده فالوتوکسین به جهان معرفی کند. عامل مسمومیت‎‌های اخیر هم این گونه‌های جدید هستند.
به گفته آصف سه قارچ سمی عامل بروز مسمومیت در هموطنانمان شده است؛ دو گونه از این قارچ‌ها صرفا در فرد مسمومیت ایجاد می‌کنند و کشنده نیستند، اما یک گونه به اسم «لپیوتا برونئو اینکارناتا» قارچی سمی است که مسمومیت کبدی ایجاد می‌کند.

این قارچ، سمی تولید می‌کند که بسته به سن و جنس، حداکثر در ۱۲ ساعت، منجر به آلوده‌شدن کبد و سرانجام مرگ می‌شود. مصرف‌کنندگان این قارچ در ابتدا علائمی شبیه مسمومیت دارند که پس از مراجعه به پزشک با درمان ساده راهی منزل می‌شوند، اما شش ساعت بعد سم قارچ به کبد می‌رسد و منجر به ازکارافتادن کبد و مرگ می‌‎شود.
قارچ‌های سمی ایران
قارچ‌ سمی

کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز پیش از این با اشاره به اینکه سم قارچ سمی به هیچ عنوان از بین نمی‌رود، اظهار کرد: شستن، پختن و سرخ‌کردن قارچ‌های سمی تأثیری در ازبین‌بردن سم آن ندارد.
وی با اعلام اینکه بیش از ۵۰ نوع گونه قارچ در منطقه کردستان وجود دارد که بخش قابل‌توجهی از آن سمی است، افزود: تشخیص سمی‌بودن این دست از قارچ‌ها، تنها در لابراتوار‌های آزمایشگاهی و توسط متخصصان گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است. وی با تأکید بر عدم مصرف قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیرپرورشی، تصریح کرد: به‌دلیل تشابه ظاهری قارچ‌های سمی با قارچ‌های غیرسمی و خوراکی، تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، خودداری از مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت و فله‌ای‌است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید