قدرتمندترین مرد جهان کیست؟

قدرتمندترین مرد جهان کیست؟

از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در آخرین شماره از مجله اقتصادی و معتبر فوربز در صدر لیست قدرتمندترین افراد جهان ایستاده است. این مجله در توضیح این مطلب نوشته: «او امسال برای نخستین بار بعد از اصلاح قانون اساسی چین موفق شد رهبری چین را به دست بگیرد آن هم در حالی که نفوذ خود را افزایش داده، محدودیت مدت ریاست جمهوری چین را از بین برده و البته از نظر شخصیتی نیز گفته می‌شود که هیچ کس مانند او از زمان مائو تا به حال در چین رهبری نکرده است.»

کد خبر : ۵۷۳۳۷
بازدید : ۱۷۶۱
قدرتمندترین مرد جهان کیست؟
از شی جین پینگ ، رئیس جمهور چین در آخرین شماره از مجله اقتصادی و معتبر فوربز در صدر لیست قدرتمندترین افراد جهان ایستاده است. این مجله در توضیح این مطلب نوشته: «او امسال برای نخستین بار بعد از اصلاح قانون اساسی چین موفق شد رهبری چین را به دست بگیرد آن هم در حالی که نفوذ خود را افزایش داده، محدودیت مدت ریاست جمهوری چین را از بین برده و البته از نظر شخصیتی نیز گفته می‌شود که هیچ کس مانند او از زمان مائو تا به حال در چین رهبری نکرده است.»
2. شی جین پینگ، در ۱۵ ژوئن سال ۱۹۵۳ یعنی ۲۵ خرداد ۱۳۳۲ متولد شده است. او در واقع فرزند مردی بود که بعد از تاسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ به دست مائو، یک سری از پست‌ها را داشت از جمله مسئول تبلیغات سیاسی، معاون نخست وزیر و معاون رئیس کنگره ملی خلق؛ بنابراین به سبک ادبیات سیاسی این روز‌های ایران می‌توان او را یک ژن خوب نامید.
3. با این حال، چرخ روزگار همیشه قرار نیست بر وفق خواست ما بچرخد. ۱۰ سال بعد از تولد شی، یعنی در سال ۱۹۶۳، به دلیل تغییر سیاست‌ها در کشور پدرش از حزب تسویه می‌شود و برای کار به یک کارخانه فرستاده می‌شود. ۳ سال بعد تحصیلات متوسطه شی به خاطر انقلاب فرهنگی محدود می‌شود و حتی خانه شان مورد غارت انقلابیون خشمگین قرار می‌گیرد و در جریان این مسئله خواهرش کشته می‌شود.
پدرش هم در سال ۱۹۶۸ زندانی می‌شود و شی نمی‌تواند او را تا سال ۱۹۷۲ ببیند؛ بنابراین قطعا دهه ۶۰ یا سن ۱۰ تا ۲۰ سالگی شی، سخت‌ترین دوره زندگی او بوده است.
4. مسیر زندگی اصلی شی از ابتدای دهه ۷۰ شروع می‌شود. او در این زمان به شاخه جوانان حزب کمونیست می‌پیوندد و در سال ۱۹۷۴ موفق می‌شود بعد از ۱۰ بار درخواست وارد حزب کمونیست شود.
از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ وارد دانشگاه شود و در رشته مهندسی شیمی تحصیل کند. او البته بعدا وارد حوزه علوم انسانی می‌شود و از سال ۱۹۹۸ فلسفه مارکسیسم را به مدت ۴ سال مطالعه می‌کند و در نهایت هم موفق به اخذ مدرک دکترای حقوق می‌شود.
5. او از سال ۱۹۸۲، وارد سمت‌های سیاسی در حوزه محلی می‌شود و در مدت ۲۰ سال، در چهار استان هیبئی، فیجوان، چجیانگ و شانگ‌های مسئولیت‌های استانی به عهده می‌گیرد. در این بیست سال او به طور مشخص دو نقطه عطف و یک برگ برنده داشت که باعث شد بتواند خود را بالا بکشاند و در عالی‌ترین سطح مدیریت و رهبری کشور چین بایستد.
نخست اینکه در دوره‌ای که در فوجیان بود موفق شد سرمایه گذاری‌های قابل توجه از تایوان جذب کند و بخش خصوصی را در این استان ارتقا دهد. از سوی دیگر او در همین استان و نیز در شانگهای، اقدامات بسیاری برای مبارزه با فساد اقتصادی و اداری انجام داد و برگ برنده خودش هم این بود که هیچ وقت در روند یک فساد اداری یا اقتصادی مشارکت نکرد و تنها چیزی که توانستند در دوران رهبری عالیه اش به او بچسبانند، مشارکت برخی از اقوام او در فعالیت‌های اقتصادی بود.
شی آن قدر در زمینه مسائل ضدفساد حساس بود و آن قدر حساسیتش روی رعایت قوانین حزب بالا بود که در شانگ‌های نپذیرفت برای جابه جایی‌های بین استانی از قطار ویژه استفاده کند چرا که قوانین می‌گفت: این قطار‌ها مخصوص رهبرانی است که در سطح ملی مشغول به فعالیت هستند.
6. در میان این سمت‌های استانی البته یک موضوع نباید نادیده گرفته شود و آن هم مسئله سفر او به آمریکا است. او در سال ۱۹۸۵ برای مدت دو هفته برای یک دوره آموزش عملی کشاورزی و دامداری به آمریکا می‌رود و گفته می‌شود که همین مسئله باعث شده که او دیدگاه مثبتی نسبت به ایالات متحده پیدا کند. موضوعی که بعدا احتمالا در دید مثبت او به نظام بازار و نیز باز شدن نسبی فضای سیاست
خارجی چین، نمود پیدا کرده است.
7. الشی جین پینگ، از سال ۲۰۰۸ وارد فضای رهبری محلی در چین می‌شود. او در این زمان به عنوان معاون رئیس جمهور چین انتخاب می‌شود. بخت با او یار است که سال ۲۰۰۸، سال اجرای پروژه‌هایی است که نمود رسانه‌ای خوبی دارد. مهم ترینش المپیک ۲۰۰۸ پکن و البته مراسم شصمین سال تشکیل جمهوری خلق چین.
البته پینگ در زلزله سال ۲۰۰۸ سیچوان چین نیز خوش میدرخشد و مجموع این شرایط است که از او یک مدیر قابل اعتماد در سطح ملی می‌سازد.
8. مردی که در سال ۱۹۷۴ بعد از ۱۰ بار درخواست توانسته بود وارد حزب کمونیست چین شود، ۲۸ سال بعد، در نوامبر سال ۲۰۱۲، دبیرکل حزب کمونیست چین میشود و حدودا چهار ماه بعد هم به مقام ریاست جمهوری چین می‌رسد.
مردی که حالا بدون محدودیت دوره تصدی این مقام، قدرتمندترین فرد در چین و البته در سطح جهان است و در ۶۴ سالگی، احتمالا حالا حالا‌ها برای رهبری اژد‌های سرخ آسیا جای کار دارد. البته نباید از حق گذشت و باید گفت که او در این مدت ۶ سال موفق شده روند خوب اقتصادی چین را حفظ کند و البته اصلاحاتی در زمینه قوانین و کشاورزی در این کشور انجام دهد و کمپین ضدفساد خود را هم با قدرت پیش ببرد.
9. شی جین پینگ تا به حال دو بار ازدواج کرده است. یک بار در اوایل دهه ۸۰ که دختر سفیر وقت چین در بریتانیا را گرفت، ولی آن ازدواج بعد از چند سال به طلاق منجر شد و یکی در سال ۱۹۸۷ که با یک خواننده مشهور چینی ازدواج کرد.
گفته می‌شود که این دو اغلب از یکدیگر جدا زندگی می‌کنند، چون زندگی حرفه‌ای جدایی دارند. آن‌ها یک دختر دارند که فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا است.
10. واشنگتن پست در مطلبی، پینگ را فردی پراگماتیک، جدی، محتاط، سخت کوش و آرام و خاکی معرفی کرده است. گفته می‌شود که او توانایی مدیریت بحران عجیب و غریبی هم دارد. همه این‌ها البته برای اداره کشوری لازم است که نزدیک به یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر جمعیت دارد. فقط یک لحظه فکرش را بکنید که رهبر کشوری هستید که از هر ۵ نفر جمعیت جهان، یک نفر تبعه شما باشد. حتی تصورش هم دیوانه کننده است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید