داستان یک ممنوعیت مضحک

داستان یک ممنوعیت مضحک

حالا که ناصر ملک مطیعی فوت کرده است حجم خشم مردم بیشتر از اندوه است درمیان تمام واکنش‌ها این واکنش امیر پوریا شاید وصف حال مردم باشد. در مطلب زیر یک واکنش به عنوان نمونه‌ای از کلیت واکنش‌ها را می‌خوانید و بعد اتفاقات این چند وقت اخیر حول ملک مطیعی را مرور می‌کنیم.

کد خبر : ۵۷۴۱۹
بازدید : ۳۸۸۲

حالا که ناصر ملک مطیعی فوت کرده است حجم خشم مردم بیشتر از اندوه است. درمیان تمام واکنش‌ها این واکنش امیر پوریا شاید وصف حال مردم باشد. در مطلب زیر یک واکنش به عنوان نمونه‌ای از کلیت واکنش‌ها را می‌خوانید و بعد اتفاقات این چند وقت اخیر حول ملک مطیعی را مرور می‌کنیم:

ناصر ملک مطیعی: شکایتی ندارم

امیر پوریا در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: مرگ که مرگ است؛ دست کسی نیست و برخی اوقات، تقصیر کسی هم نیست. اما مرگ در حین حیات، چهل و چند سال ممنوع الکاری، البته که مقصر دارد و حالا اندوه فقدان آقای ناصر ملک مطیعی با خشم نسبت به مسببین ممنوعیت او، چنان درآمیخته که اغلب، دومی بر اولی چیره می‌شود.

می‌شود گفت: این مجوز چند سال پیش که تنها به بازی در فیلم زیرمتوسط «نقش نگار» منتهی شد، بیشتر در حکم «نوشدارو» و «سنگی بر گوری» بود: تصویر یکی از مظاهر قهرمانی را زمانی بر پردهٔ سپید می‌افکنیم که جان و جلوهٔ تداعی آن دوران را نداشته باشد.

می‌شود پرسید اگر کار در سینمایی که شرایط ایجاب می‌کرد، بعد‌ها با تغییر شرایط، گناه محسوب شود، چه طور مجید مجیدی و فرج الله سلحشور که در دهه شصت بازیگر فیلم‌های محسن مخملباف بودند، با صدور حکم «معاندت» مخملباف از سوی نگرش رسمی ما، ممنوع الکار نشدند؟ پاسخ ساده و قابل درکی، چون «اون مخملباف که این مخملباف نبود» و «اون‌ها چه می‌دونستند بعداً این جوری می‌شه»، دقیقاً دربارهٔ آن همه بازیگر ممنوع الکار شده از زمان انقلاب، قابل تکرار نیست؟

ناصر ملک مطیعی: شکایتی ندارم

ملک مطیعی از دههٔ سی باید با این احتمال که بعد‌ها حکومت اسلامی می‌آید، در هیچ فیلمی عاشق نمی‌شد و کاباره نمی‌رفت؟ تازه او که اغلب از همان ارزش‌های ناموسی دفاع می‌کرد که بعد‌ها هم ارزش ماند! تکلیف ممنوعیت منجر به مهاجرت صد‌ها سینماگر آن سال‌ها و در رأس شان بهروز وثوقی، پاسخ حسرت ده‌ها نفر که در ایران مانده اند و مانند ملک مطیعی حتی صدا و سیما از نمایش تصویر آن‌ها در سالخوردگی، می‌هراسد و جلوگیری می‌کند، چیست؟

حضرات مدیر فرهنگی امروز که با تماشای بریده جراید احضار بازیگران به دادسرا در سال پنجاه و هشت، پوزخند می‌زنند و سری به نشانهٔ تاسف تکان می‌دهند، در ماهیت و با این خوش خدمتی‌های اضافه بر سازمان، چه تفاوتی با آن قضات و بازپرس‌های تندرو دارند؟ همین ماندن و زیستن کسانی، چون زنده یاد فردین، خانم پوری بنایی، جعفر پناهی و بسیاری دیگر در ایران، دلیلی کامل و کافی برای رفع ممنوعیت از ابتدا مضحک شان نبوده و نیست؟

واکنش ملک مطیعی به سانسور شدنش در دورهمی و من و شما

می‌خواهم در مورد ماجرای رفتن شما به تلویزیون و ضبط برنامه‌هایی که پخش نشد صحبت کنم. ناگفته نماند مردم چنان حمایتی از شما کردند که انگار آن برنامه‌ها ۱۰ بار پخش شده. یعنی این پخش نشدن انگار از پخش برنامه تاثیرش بیشتر بود و مردم بدون آن که شما را ببینند انگار شما را دیدند.

اتفاقا خودم هم ناراحت شدم و خجالت کشیدم. دوست نداشتم توی تلویزیون با مردم این طور روبرو شوم. تلویزیون هم برای مملکت خودمان هست و آن‌ها هم لابد دلایلی دارند. بار‌ها گفتم و صمیمانه و از ته دلم می‌گویم که هیچ گله و شکایتی از کسی ندارم، چون من تابع و شهروند این مملکت هستم و قواعد آن برای من محترم است. هزاران نفر می‌گویند خط قرمز و من هم اینجا باید این مسئله را قبول کنم. این است که

ناصر ملک مطیعی: هیچ وقت گله و شکایتی نداشتم و مخلص همه شان هم هستم.

برای آقای مدیری و آقای قندی و آقای ظلی پور هم احترامات فوق العاده قائلم. آن‌ها هم تقصیری نداشتند.

ناصر ملک مطیعی: شکایتی ندارم


می‌خواستند شب یلدا برنامه را پخش کنند و آن شب هم زلزله آمد.

بله. یکسری اتفاقاتی افتاد کهت بخشی از آن هم گردن ما افتاد. ما هم قبول کردیم.

ولی با وجود پخش نشدن برنامه انگار پخش شد، اینقدر که مردم دوست تان دارند...

لطف دارند. می‌خواستند من را ببینند و به همین خاطر ناراحت شدند. حالا ایشالا که ببینند.

به مردم برای ماجرایی که اخیرا پیش آمده و حمایتی که از شما کردند چه پیغامی دارید؟

برای این همه لطف مردم واژه‌ها خیلی نارساست. بار‌ها این را گفتم. کلمات قاصر است که بتوانم آن جور که شایسته است تشکر کنم. مردم واقعا صمیمانه از من حمایت کردند و من زندگی ام را مدیون شان هستم. از خدا می‌خواهم کاری بکنند و اسبابی را فراهم بیاورد کهت من تلافی کوچکی کرده باشم و آرزو می‌کنم هر وقت فرصتی باشد باهم روبرو شویم و آنچه از دلم بر می‌آید را صادقانه به آن‌ها بگویم.

ناصر ملک مطیعی: شکایتی ندارم

چرا ناصر ملک مطیعی سانسور شد؟!

قرار بود ناصر ملک‌مطیعی پس از سال‌ها از قاب تلویزیون با طرفدارانش صحبت کند. حضور این بازیگر پیش‌کسوت پس از سال‌ها در رسانه ملی به اندازه وسعت انتشار خبرش، غافلگیرکننده و جذاب بود. حضور ناصر ملک‌مطیعی در برنامه «دورهمی» و گفت‌وگویش با مهران مدیری به‌سرعت خبرساز شد و هم‌زمان با این خبر، حضورش در برنامه‌ای دیگر با عنوان «من و شما» نیز توجهات بسیاری را به ویژه‌برنامه‌های شب یلدا در رسانه ملی و تغییر رویکرد این رسانه مبنی‌بر حضور بازیگری که سال‌ها در قاب تلویزیون دیده نشده است جلب کرد و طبعا بینندگان مشتاق تلویزیون پیگیر و علاقه‌مند حضور ناصر ملک‌مطیعی و شنیدن صحبت‌هایش بودند.

گویا پخش ویژه برنامه «من و شما» به‌جای پخش در روز جمعه به چهارشنبه منتقل شد و قرار بود این برنامه زودتر از برنامه «دورهمی» روی آنتن برود، اما این برنامه که قرار بود با حضور ناصر ملک‌مطیعی و علی پروین، از شبکه شما پخش شود، لحظاتی پس از صحبت‌های ابتدایی مجری قطع شد و سپس، در زیرنویس تلویزیون اعلام شد که این برنامه، امشب به دلیل مشکل فنی پخش نمی‌شود. اما هادی قندی، تهیه‌کننده برنامه «من و شما»، به قطع این برنامه واکنش نشان داد. او با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت که خودش هم دلیل قطع برنامه را نمی‌داند.

ناصر ملک مطیعی: شکایتی ندارم

قطعا کنجکاوی‌ها برای حضور ناصر ملک‌مطیعی به‌عنوان میهمان برنامه مهران مدیری جذاب‌تر بود، اما دقایقی پیش از آغاز زلزله تهران و در ابتدای پخش برنامه «دورهمی» و وقتی بسیاری نگاهشان به معرفی ناصر ملک‌مطیعی به‌عنوان میهمان برنامه بود، باز هم خبری از پخش گفت‌وگوی ملک‌مطیعی که به صورت تولیدی ضبط شده و آماده پخش بود، نشد. گمانه‌زنی‌ها بر سر اینکه به چه دلیل باوجود خبررسانی‌هایی که درباره حضور این بازیگر پیش‌کسوت در تلویزیون صورت گرفته و به‌نوعی اجازه حضور او در رسانه ملی صادر شده است، اما به‌ناگاه تلویزیون اقدام به قطع این دو برنامه در میانه‌های پخش کرد، بیان شد.

چندساعت پس از بحث‌هایی که در فضا‌های مجازی و رسانه‌ها در مورد این اتفاق انجام شد، کانال برنامه کات از اتفاقات پشت‌پرده پخش‌نشدن این دو برنامه نوشت. طبق توضیحات این کانال خبری، ماجرا از این قرار بوده که آرش ظلی‌پور، مجری برنامه من و شما، چند روز پیش با همراهی عوامل برنامه‌اش، از مدیران تلویزیون مجوز حضور ناصر ملک‌مطیعی در تلویزیون را می‌گیرد.

او سپس این بازیگر پیش‌کسوت را به برنامه‌اش دعوت می‌کند و ملک‌مطیعی دعوتش را می‌پذیرد و به شبکه شما می‌رود. برنامه به طور کامل ضبط و آماده انتشار می‌شود. طبق کنداکتور رسمی تلویزیون، برنامه «من و شما» هر هفته، جمعه ساعت ۱۴ از شبکه شما پخش می‌شود. به همین خاطر ظلی‌پور و گروهش منتظر روز جمعه می‌مانند تا «آس» خود را رو کنند، اما در این میان اتفاق عجیبی رخ می‌دهد و آن هم اینکه خبر این ماجرا به گوش مشاور، دوست و همراه مهران مدیری می‌رسد و او در اقدامی غیرحرفه‌ای به مدیری پیشنهاد می‌دهد حالا که تا جمعه چندروزی باقی است و مجوز حضور ملک‌مطیعی در تلویزیون هم چند روز قبل صادر شده، بهتر است آن‌ها سریع ملک‌مطیعی را به برنامه خود دعوت کنند و به برنامه من و شما رودست بزنند!

عجیب‌تر آنکه مدیری پیشنهاد همکارش را می‌پذیرد و ملک‌مطیعی را به‌سرعت به برنامه خود دعوت می‌کند تا افتخار اولین حضور ملک‌مطیعی در تلویزیون به نام او و برنامه‌اش ثبت شود. عوامل برنامه من و شما که متوجه این ماجرا می‌شوند تصمیم می‌گیرند همان‌طور که پیش از مدیری، ملک‌مطیعی را به برنامه خود آوردند، با هماهنگی مدیران شبکه شما، برنامه خود را این هفته به طور استثنا جلو بیندازند و روز چهارشنبه ساعت ۱۹ روی آنتن ببرند تا برنامه روز جمعه‌شان تحت‌تأثیر دورهمی قرار نگیرد. این بخشی از روایت این کانال خبری درباره حواشی حضور ناصر ملک‌مطیعی در تلویزیون بود.

ناصر ملک مطیعی: شکایتی ندارم

از سوی دیگر امیرعلی ملک‌مطیعی، فرزند این بازیگر پیش‌کسوت، در بخشی از یادداشتش در واکنش به عدم پخش دو برنامه‌ای که ملک‌مطیعی در آن‌ها حضور پیدا کرده بود، نوشت: «قرار بود که مصاحبه پدرم در برنامه (من و شما) و دیگر گفت‌وگویش در برنامه (دورهمی) از تلویزیون پخش شود، هر دو در یک روز البته، که هیچ‌کدام پخش نشد، دلیلش را نمی‌دانم.

عده‌ای گفتند که دلیلش، رقابت بین سازندگان این دو برنامه بوده، هرکدام خواسته‌اند اولین برنامه‌ای باشند که ناصر ملک‌مطیعی را به مخاطبان نشان می‌دهند، عده‌ای گفتند؛ حضور ملک‌مطیعی باعث پخش‌نشدن و متوقف‌شدن این دو برنامه شده، شایعات مختلفی هست و دلایل متعدد، دنبال دلیلش نیستم، دنبال آرزویم هستم، می‌خواهم به آرزویم برسم، من منتظرم، هنوز هم پای تلویزیون نشسته‌ام، خسته‌ام، اما نمی‌خوابم، در انتظار دیدن پدرم هستم. مسئولان محترم صداوسیما! با احترام، از شما می‌خواهم تصویر و مصاحبه پدرم ناصر ملک‌مطیعی را پخش کنید! به غیر از من، طرفداران و دوستداران پیر و جوان پدرم هم، مثل من منتظرند.

ما چشم به راهیم / لطفا همراهی کنید

به همراهی و همیاریتان بسیار خوش‌بینم و امیدوار...». حواشی چرایی عدم پخش دو برنامه‌ای که با حضور ناصر ملک‌مطیعی در تلویزیون ضبط شده بود، همچنان ادامه دارد و قطعا بسیاری دنبال پاسخ شفاف‌تری از رسانه ملی برای این پرسش و البته پیگیر پخش این دو برنامه هستند.

باید حرمت این مرد را داشته باشیم

بهزاد فراهانی، بازیگر پیش‌کسوت سینما و تئاتر، نیز در واکنش به این اتفاق به «شرق» گفت: «ناصر ملک‌مطیعی پدر سینمای ایران است و اگر ما این نامهربانی را در حق این مرد می‌کنیم مشکل از ماست، باید حرمت این مرد را داشته باشیم. آنچه که ناصر ملک‌مطیعی در شناسنامه‌اش دارد، هم شریف است، هم بالنده... اینکه تحت چه شرایطی و اعمال سیاست‌هایی، جلوی این شخصیت را گرفتیم و اگر نگذاشتیم سال‌هایی از زندگی‌اش را خوشبخت زندگی کند این مشکل ماست».

منبع: برترینها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید