کامیون‌داران چه می‌گویند؟

کامیون‌داران چه می‌گویند؟

تا همین چند ماه پیش یک واشر سرسیلندر بنز ۱۰ چرخ را ۱۷ هزار تومان خریداری می‌کردم، اما امروز با التماس به قیمت ۳۵ هزار تومان به من فروخته اند و وقتی علت را جویا می‌شوم می‌گویند دلار گران شده است. به تازگی کامیون من نیازمند تعمیرات اساسی و تعمیر موتور شده است، اما به هر قطعه فروش و مغازه لوازم یدکی که مراجعه می‌کنم اول می‌گویند قطعه نداریم، زمانی که زیاد اصرار می‌کنم می‌گویند پس اجازه بدهید با تهران تماس بگیریم ببینیم امروز این قطعه را باید به چه قیمتی به شما بفروشیم.

کد خبر : ۵۷۴۲۰
بازدید : ۲۰۱۷
کامیون‌داران چه می‌گویند؟
اعتصاب کامیون‌داران
مصطفی آرانی | کامیون داران در برخی مناطق کشور، دیروز هم دست از کار کشیدند تا ماجرای اعتصاب آن‌ها به روز چهارم کشیده شود. این اعتصاب از روز اول خرداد آغاز شده و تاکنون بیشترین اعتراضات از اصفهان، فارس و شهرری گزارش شده است. کامیون داران می‌گویند هدف آن «اجرای عدالت» است.
این موضوع باعث شده که فرآیند سوخت رسانی به برخی شهر‌های کشور به خصوص در دو استان فارس و اصفهان تحت تاثیر قرار گیرد و همین موضوع باعث ایجاد صف‌های طولانی در برخی پمپ‌های بنزین یا تعطیلی برخی جایگاه‌ها شده است.
کامیون داران در برخی مناطق کشور، دیروز هم دست از کار کشیدند تا ماجرای اعتصاب آن‌ها به روز چهارم کشیده شود.
جو روانی این موضوع، اما باعث شده که حتی در استانی مثل بوشهر هم صف‌های طولانی را در مقابل پمپ‌های بنزین شاهد باشیم چرا که مردم تصور می‌کنند ممکن است بنزین به اندازه کافی به آن‌ها نرسد. اما حالا مهم‌ترین سوال این است که اعتصاب کامیون داران به چه دلیل است و دولت قرار است برای پاسخ به این خواسته‌ها چه کند؟

مشکلات کامیونداران چیست؟
مشکلات و خواسته‌های کامیون داران هم متنوع و هم متعدد است کما اینکه گفته شده در شهررضا یک طومار ۲۴ بندی از خواسته‌های آن‌ها تهیه شده است، ولی اصلی‌ترین مسایل را می‌توان در پنج بند خلاصه کرد.
۱ . کرایه افزایش پیدا نکرده است: افزایش نرخ کرایه متناسب با افزایش هزینه ها: اصلی‌ترین حرف رانندگان کامیون این است که چرا کرایه آن‌ها از سال ۱۳۹۲ تاکنون افزایش پیدا نکرده است. (البته برخی می‌گویند کرایه از سال ۱۳۹۳ و برخی هم می‌گویند از سال ۱۳۹۴ افزایش نداشته است.) رانندگان می‌گویند که حالا باید ۴۰ درصد روی قیمت کرایه برود، ولی به نظر می‌رسد که این خواسته نامعقول باشد و خبر‌ها هم حاکی از موافقت با افزایش کرایه تا سقف ۲۰ درصد است. کامیون داران البته می‌گویند که باید تعرفه کرایه آن‌ها از تعرفه ثابت به ازای یک مسافت به تعرفه‌ای بر پایه تن/ کیلومتر آن هم به تفکیک بارگیری تبدیل شود.
۲ . هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است: نکته‌ای که می‌تواند نکته اول را تکمیل کند؛ افزایش هزینه کامیون داران است. برخی می‌گویند که تا ۵۰ درصد (احتمالا به صورت سالیانه)، هزینه آن‌ها افزایش پیدا کرده است.
خواسته‌های کامیون داران هم متنوع و هم متعدد است
این افزایش در بخش‌های مختلفی وجود دارد: از تعویض روغن گرفته تا هزینه خرید لاستیک و قطعات یدکی و تعمیرگاه و حق بیمه و بیمه ثالث. بخش‌هایی از گزارش خبرگزاری‌های فارس و ایرنا را در بیان جزیی این رشد هزینه‌ها بخوانید.
لوازم یدکی: یک راننده می‌گوید: تا همین چند ماه پیش یک واشر سرسیلندر بنز ۱۰ چرخ را ۱۷ هزار تومان خریداری می‌کردم، اما امروز با التماس به قیمت ۳۵ هزار تومان به من فروخته اند و وقتی علت را جویا می‌شوم می‌گویند دلار گران شده است. به تازگی کامیون من نیازمند تعمیرات اساسی و تعمیر موتور شده است، اما به هر قطعه فروش و مغازه لوازم یدکی که مراجعه می‌کنم اول می‌گویند قطعه نداریم، زمانی که زیاد اصرار می‌کنم می‌گویند پس اجازه بدهید با تهران تماس بگیریم ببینیم امروز این قطعه را باید به چه قیمتی به شما بفروشیم؛ حتی پیش آمده است که امروز یک قیمت بابت قطعه به من داده اند و روز دیگر آن را گران‌تر فروخته اند که وقتی علت را جویا می‌شویم، می‌گویند امروز قیمت دلار فرق کرده است. یک میل لنگ دو میلیون تومانی امروز و تا این لحظه ۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
تعمیرگاه: دستمزد‌های تعمیرگاه‌ها نیز با قیمت دلار چند برابر شده است تا همین چند ماه پیش تعمیرگاه بابت یک تعمیر موتور از ما حدود یک میلیون تومان دریافت می‌کرد، اما به تازگی این رقم به دو میلیون و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. یک تعمیر موتور کامیون ۱۰ تن برای من ۲۰ میلیون تومان خرج برداشته است.»
لاستیک: قیمت یک جفت لاستیک برای هر کامیون از ۳ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان افزایش یافته است.
3. بار نیست و اگر هم باشد عادلانه تقسیم نمی‌شود: خان بلوکی، رئیس اتحادیه حمل و نقل کشور در بیان یکی دیگر از مشکلات کامیون داران با بیان این که «در کشور بی باری داریم و بار برای کامیون داران کم است»، گفته: این مسئله معیشت کامیون داران را با مشکل مواجه کرده است. تحلیلگران می‌گویند این موضوع احتمالا به دلیل رکودی است که کل کشور را درگیر خودش کرده است.
از سوی دیگر در مراکزی که بار هم هست مثل بنادر و مجتمع‌های بزرگ تولیدی بار به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود و در برخی اوقات خبر می‌رسد که بار را به بومیان میدهند یا به کسانی که پول بیشتری بدهند. در عین حال رانندگان به نفوذ شرکت‌های بزرگ باربری در سیستم حمل و نقل و نیز کمیسیون‌های بالایی که مطالبه می‌کنند هم اعتراض دارند.

آن‌ها مثلا می‌گویند برای حمل باری که کرایه آن ۹، ۱ میلیون تومان است باید ۷۰۰ هزار تومان کمیسیون بدهیم و این مبلغ برای ما به صرفه نیست.
4. مشکلات بیمه: رانندگان به طور مشخص ۵ مشکل در زمینه بیمه دارند: یکی اینکه بیمه گران است و هر روز هم گران‌تر می‌شود. آن‌ها می‌گویند که بیمه ۱۷۰ هزار تومانی به ۲۰۲ هزار تومان و بیمه ۲۳۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر گفته می‌شود برای مدت کوتاهی واریزی ۵۰ درصدی حق بیمه از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی متوقف شده است. از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی بر اساس ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی رانندگان را موظف کرده که ۸ درصد از کل کارکردشان را به عنوان بیمه بپردازند که مبلغ بالایی است و در نهایت اینکه برخی رانندگان از وضعیت سختی کار بهره‌مندنیستند.
5. مشکلات سامانه سپهتن: می‌دانید که پلیس و سازمان حمل و نقل جاده‌ای کامیون دار‌ها را به نصب یک سامانه نظارتی به نام سپهتن موظف کرده که بر اساس آن می‌توان کامیون را در لحظه رصد کرد. حالا کامیون دار‌ها می‌گویند که این سامانه بدون زیرساخت لازم اجرا شده است چرا که پلیس راه با نصب سامانه سپهتن روی کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین، دستور داده که ۸ ساعت رانندگی داشته باشیم و ۱۵ ساعت توقف داشته باشیم، در صورتی که هیچ مکان و جایگاهی برای توقف و استراحت رانندگان در نظر نگرفتند. به کار گیری راننده دوم هم مستلزم تامین هزینه‌های آن (افزودن ۲۰ درصد جدای افزایش سنواتی) در کرایه‌ها است؛ و واکنش‌ها به اعتراض تاکنون گزارشی از برخورد خشن با این اعتراض در سراسر کشور به دست نرسیده است. در عوض هر چه بوده حاکی از مذاکره و گفت و گو است.
سازمان حمل و نقل جاده‌ای کامیون دار‌ها را به نصب یک سامانه نظارتی به نام سپهتن موظف کرده

حالا خبر رسیده که دولت با افزایش نرخ کرایه به میزان ۲۰ درصد از همین امروز یعنی شنبه پنج خرداد موافقت کرده. با این حال شکی نیست که در این زمینه نگرانی‌های امنیتی هم وجود دارد و از این روست که احمد کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ضمن دعوت این افراد به آرامش گفته: فعالان صنف کامیون داران در هفته گذشته صدای خود را به گوش مسئولان رساندند و آن‌ها این ندا را شنیدند، اما از امروز هر گونه رفتار خودسرانه، آب به آسیاب دشمن ریختن است.
آمار‌ها نشان می دهد حدود ۵۰۰ هزار راننده کامیون با حدود ۳۸۰ هزار دستگاه کامیون در کشور فعالیت دارند. در شرایطی که گفته می‌شود هر راننده می‌تواند کامیون خود را با قیمتی با میانگین ۶۰۰ میلیون تومان بفروشد و در خانه بنشیند و سود بگیرد به نظر می‌رسد بقا و البته کیفیت حمل و نقل در کشور نیاز به توجهی بیشتر از سوی دولت دارد.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    بسیار عالی

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید