رضا عطاران؛ تضمین فروش میلیاردی مصادره
رضا عطاران از جمله هنرمندانی است که به واسطه طنزی که ارائه میدهد، جایگاه خوبی نزد خانوادههای فیلم بین ایرانی دارد. عطاران توانسته به جایگاهی در سینمای ایران دست یابد که حضورش اغلب تضمینی بر فروش میلیاردی و استقبال از فیلمهایی است که او در آنها به ایفای نقش میپردازد.
رضا عطاران از جمله هنرمندانی است که به واسطه طنزی که ارائه میدهد، جایگاه خوبی نزد خانوادههای فیلم بین ایرانی دارد. او که در بین مخاطبینش با سریالهای طنز تلویزیونی شناخته شد، حالا چند سالی است که سینما را دغدغه اصلی اش میداند و جزو پرکارترین و پر فروشترین بازیگران و کارگردانان سینمای ایران محسوب میشود.
عطاران توانسته به جایگاهی در سینمای ایران دست یابد که حضورش اغلب تضمینی بر فروش میلیاردی و استقبال از فیلمهایی است که او در آنها به ایفای نقش میپردازد. وی به موجب موفقیتهای هنری که با بازی در فیلمهای «طبقه حساس»، «رد کارپت» و «کلاشینکف» کسب کرد، با سودآوری ۱.۶ میلیارد تومان، سودآورترین بازیگر سینمای ایران در سال ۱۳۹۳ لقب گرفت.
همچنین فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» که رضا عطاران در آن ایفای نقش کرده است با ۲۰،۷۷۲،۴۵۲،۰۰۰ تومان فروش در گیشه سینمای ایران در زمان خودش یکی از پر فروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران شد.
فیلم مصادره
چندی پیش عطاران به بهانه اکران مردمی فیلم « مصادره » به عنوان آخرین فیلمی که در آن بازی کرده به تبریز سفر کرد، همین سفر بهانه مصاحبه با او شد. مصاحبهای که امروز در سالروز تولدش فرصت انتشار پیدا کرد، ولی همزمان شد با غم او در از دست دادن مادر همسرش.
او مثل اغلب بازی هایش شوخ طبع است و قبل از اینکه سوالی مطرح کنیم، میگوید بیایید سوال اول را من از شما بپرسم؛ نظرتان راجع به فیلم چیست؟ و پاسخ میدهم: «فیلم آقای احمدی را در جشنواره دیدم. کمدی آبرومندی است که حرف دارد برای گفتن و دغدغه مطرح میکند. از این رو برای این فیلم احترام قائل هستم.» پس از این میرویم سراغ سوالهای خودمان از عطاران.
اصلیترین دلیل شما برای بازی در فیلم مصادره چه بود؟
اغلب متن و قوی بودن آن برایم در اولویت است. وقتی متن مصادره را خواندم به شخصیتی که قرار بود نقشش را بازی کنم، بسیار علاقهمند شدم. همانطور که گفتید متن دغدغهمند است و بسیاری از اتفاقات این فیلم در زندگی خیلیها اتفاق افتاده است که ما خیلی هایشان را میشناسیم.
رضا عطاران کارگردان و بازیگر طنز سینمای ایران
همین اخیرا هم دقیقا اتفاق مشابهی که در فیلم رخ میدهد برای یکی از خوانندگان لس آنجلسی اتفاق افتاد که خبرش هم رسانهای شد. ما هم در این فیلم آرزو کرده ایم افرادی که از این نوع اتفاقات آسیب دیده اند به اموال شان برسند.
این فیلم اولین تجربه کارگردانی مهران احمدی است؛ آیا رفاقتتان با او باعث اعتماد به وی شد؟
نه! همانطور که گفتم اولین معیار من برای انتخاب، متن فیلم بود که آن را پسندیدم، به هر حال میشود گفت: من در سینما با همه رفیقم، اما کار و پیشنهاد همه را قبول نمیکنم. رفاقتها دلیل همکاری نمیشود، چه بسا پیشنهادهای زیادی از دوستان نزدیکم داشتم که بیشتر آنها را رد کردم. متن و عوامل «مصادره» در انتخاب من بسیار موثر بوده.
به عنوان یک کارگردان نگاه تان در مورد فرم به کار رفته در فیلم چیست؟
فرمی که در فیلم مورد استفاده واقع شد به واقعیت بسیار نزدیک است، یعنی واقع گرایی اصلیترین بحث فیلم است و قرار بود جزئیات و بازیها هم بر همین مبنا به کار گرفته شوند تا برای بیننده قابل باور و قابل لمس باشد. کما اینکه ما میتوانستیم این واقع گرایی را از بین ببریم و در عوض با افزایش شوخیها بیننده را بیشتر بخندانیم، اما واقع گرایی را فدای خنده تماشاگر نکردیم تا حرفی که قرار بود بزنیم خدشه دار نشود.
در زمان جشنواره فجر عدهای معتقد بودند که «مصادره» به برخی مسائل نگاه سیاسی دارد شما با این نظر موافقید؟
البته در زمان جشنواره برخی از این نظرات مطرح شد و ما هم شنیدیم، اما اصلا موافق این نوع نگاه به فیلم نیستم. حتی آنهایی هم که نظرشان سیاسی کاری در « مصادره » بود، بعد از تماشای فیلم نظرشان برگشت. در «مصادره» یک سری واقعیات جلوی دوربین رفته که همه آنها واقعی هستند و در زندگی بسیاری از ما و اطرافیان ما رخ داده است.
هومن سیدی و رضا عطاران در فیلم مصادره
نظرتان در مورد فیلمهای کمدی بی محتوا که حرفی برای گفتن ندارند و تعدادشان در این سالها بیشتر شده چیست؟
من همیشه سعی کرده ام از صرفا خنداندن مخاطب به هر قیمتی پرهیز کنم، در فیلمهایی که ساخته ام هم حرف و هم عشق به تجربه جدید وجود داشته و هیچ گاه هدفم خنداندن مخاطب نبوده است. به نظر من حتی فیلم «خوابم میآد» فیلم کمدی صرف نیست یا فیلم «دراکولا» و «رد کارپت».
کمی از فیلم فاصله بگیریم. شما با سریالهای تلویزیونی که ساختید مخاطب و لحن خود را پیدا کرده بودید؛ دلیل دوری شما از تلویزیون چیست؟
این سوال را همیشه از من میپرسند. اصل موضوع این است که در سینمایی که الان در آن فعال هستم راحت ترم و در واقع در سینما حرفم را به راحتی میگویم. اما این شرایط مطلق نیست و میتواند موقت باشد. فعلا
رضا عطاران: تصمیمی برای همکاری با تلویزیون ندارم، ولی شاید در آینده اتفاق افتد.
سینمای ما تمرکزش روی تهران است و سینماگران ریسک نمیکنند از تهران خارج شوند. به نظر شما چطور باید سینماگران را به شهرستانها کشاند؟
قطعا که این نگاه انحصارگرا است. امکانات سخت افزاری لازمه پیشرفت سینما در شهرستان هاست. مثلا در خود همین تبریز چند سالی بود که استقبال مردم از سینماها و فیلمها به طرز چشمگیری کم شده بود، چون امکانات مناسبی نبود. اما حالا این استقبال روز به روز در حال افزایش است.
مردم از سینما استقبال میکنند، چون سینمادارها تصمیم گرفته اند تغییر کنند و نوتر شوند. با ساخت پردیسهای سینمایی در تبریز طی ماههای اخیر خود مردم تبریز، قطعا پی به افزایش علاقه و استقبال از فیلمها برده اند. به نظرم اولین از چیزی که شهرستانها نیاز دارند امکانات سخت افزاری است.
طی سالهای اخیر سینمای تبریز موفق به تولید آثار با کیفیتی همچون فیلم «ائو» و «حیوان» شده است که در جشنوارههای معتبر جهانی هم خوب درخشیده اند. نظرتان در مورد سینمای تبریز چیست؟
سینمایی که حرف برای گفتن داشته باشد و پشتش ایده باشد، قابل احترام است. متاسفانه به دلیل مشغله هنوز نتوانسته ام «ائو» را در سینما ببینم، اما تعریفش را از خیلیها شنیده ام. این نوع فیلمهایی که تازه اند در نوع خودشان واقعا قابل احترام هستند و باید به آنها توجه کرد. توجه به ساختههایی مانند «ائو» و «حیوان» میشود نتیجه نگاه و توجه به سینمای تبریز و جدی گرفتن «ن و همین طور ساختههایی احتمالی از دیگر شهرهای ایران.
«مصادره» اولین تجربه کارگردانی بلند سینمایی مهران احمدی است که به تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی با فیلمنامهای از علی فرقانی در لوکیشن کالیفرنیا جلوی دوربین مسعود سلامی رفته است. در این فیلم رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری، لوسینه گیراگوسیان، میلنا واردانیان، آلیسا میلکستیان و مهران احمدی به همراه بازیگران کودک، امیر صدرا حقانی و هارمیک سوقومونیان ایفای نقش میکنند.
مصادره موضوع فردی است که در دهه ۵۰ از ایران رفته و حالا برای پس گرفتن اموال مصادره شده اش به ایران بازگشته است. عطاران در این فیلم نقش یک ساواکی را بازی میکند.
منبع: هفته نامه همشهری شش و هفت