دلار و سکه در مرز جدید

دلار و سکه در مرز جدید

روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی از سطح ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان گذشت و دلار در بازار غیررسمی توانست از مرز ۶ هزار و ۳۰۰ تومان پا را فراتر بگذارد. شاخص ارزی در روز‌های اخیر گرفتار سطح ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بود و روز دوشنبه در نهایت توانست از این کانال خارج شود.

کد خبر : ۵۷۶۵۱
بازدید : ۲۵۶۳
دلار و سکه در مرز جدید
به گفته فعالان، اولین اتفاق مهم روز گذشته ادامه روند افزایشی سکه طلا بود. سکه که در روز‌های ابتدایی هفته بالای ۲۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رسانده بود، روز دوشنبه ۱۹ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و روی ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان قرار گرفت. برخی بازیگران حتی عنوان کردند که فلز گرانبهای داخلی در ساعات انتهایی روز در معاملات پشت خطی حتی وارد کانال‌های بالاتر شده است.

برخی بازیگران رشد سکه در بازار نقدی را ناشی از مرزشکنی این فلز گرانبها در معاملات آتی دانستند. به باور این دسته، عبور سکه معاملات آتی دی‌ماه از مرز دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان انتظارات در بازار نقدی را تحت‌تاثیر قرار داد و موجب شد بازیگران سکه نقدی، خرید‌های خود را بالاتر ببرند. در واقع از نظر این عده، سکه آتی در ۲ روز گذشته نقش سیگنال‌دهنده به بازار نقدی را بازی کرده است. تا ساعت ۴ بعدازظهر روز گذشته، سکه در معاملات آتی دی در کمترین حالت ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار تومان قیمت خورده بود و بیشترین بهای ثبت شده برای آن نیز ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار تومان بود.
در‌حالی‌که عده‌ای نقش بازار آتی سکه را در رشد قیمت نقدی موثر دانستند، گروه دیگری اعتقاد داشتند که این تاثیرگذاری به شکل وارونه بوده است؛ یعنی قیمت سکه نقدی با افزایش خود فضای بازار آتی را به سمت رشد بیشتر تکان داد. این عده باور دارند، بالاتر رفتن وجه تضمین اولیه قرارداد‌های آتی سکه هیجانات این بازار را تا حد زیادی کاهش داده است. از نظر آنها، در شرایط فعلی آتی‌بازان تا از افزایش قیمت سکه نقدی مطمئن نشده باشند، موقعیت خرید نمی‌گیرند.

در‌حالی‌که عده‌ای بیشتر باور داشتند، بازوی افزایشی سکه نقدی انتظارات حاصل شده از معاملات آتی بود، گروه دیگری، بیشتر بر نوسانات قیمت دلار در بازار غیررسمی تاکید کردند. روز گذشته، دلار پس از ۶ روز از کانال ۶ هزار و ۲۰۰ تومان خارج شد و توانست وارد کانال ۶ هزار و ۳۰۰ تومان شود. به گفته این دسته، مهم‌ترین عاملی که در افزایش بهای شاخص ارزی نقش داشت، به رشد نرخ حواله درهم مربوط بود. دیروز نرخ حواله درهم از مرز هزار و ۷۰۰ تومان عبور کرد؛ رسیدن درهم به این مرز انتظارات افزایشی را در بازار ارز داخلی بالا برد و در نتیجه خرید‌های ارزی افزایش یافت. به گفته فعالان، حواله درهم و دلار بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی افزایش یکی زمینه افزایش تقاضا در بازار دیگری را فراهم می‌کند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، حواله درهم همواره متغیر اثرگذاری در بازار داخلی بوده است و به‌دلیل نسبت ثابت آن با دلار آمریکا، ارزش دلار به ریال را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

به‌عنوان مثال، زمانی که ارزش درهم به ریال هزار و ۷۰۰ تومان شود، با توجه به ثبات ارزش دلار به درهم در عدد ۶۷/ ۳، معامله‌گران عدد هزار و ۷۰۰ تومانی را در عدد ۶۷/ ۳ ضرب می‌کنند تا ارزش دلار به ریال را محاسبه کنند. البته مقداری هم هزینه‌های کارمزد و جابه‌جایی‌های پولی نیز در این محاسبات لحاظ می‌شود. با درهم هزار و ۷۰۰ تومانی ارزش دلار در بازار داخلی حدود ۶ هزار و ۲۴۰ تومان بود.

در این میان، به باور تحلیلگران بازار آنچه در هفته‌های اخیر موجب شده است قیمت دلار در بازار داخلی بالاتر از قیمت آن براساس نرخ حواله درهم باشد، ناشی از ریسک‌های معامله در بازار تهران بود. به گفته یکی از بازیگران ارزی، از آن جایی که معامله دلار و سایر ارز‌ها در بازار ممنوع و با برخورد نیروی انتظامی مواجه می‌شود، افرادی که در بازار اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، هزینه‌ای را به‌عنوان ریسک انجام معامله در قیمت دلار و سایر ارز‌ها لحاظ می‌کنند.
به‌نظر می‌رسد یکی از عواملی که موجب شده ارزش دلار در بازار داخلی بالاتر از بازار‌های همسایه و نرخ حواله درهم باشد، به همین ممنوعیت معاملات مربوط بوده است. روز گذشته، ارزش دلار در سلیمانیه عراق حدود ۶ هزار و ۲۵۰ تومان بود و در هرات افغانستان ارزش آن تا ۶ هزار و ۲۱۰ تومان بالا رفت.

روز گذشته، دو خبر مهم دیگر نیز در میان معامله‌گران ارزی به کرات شنیده می‌شد؛ برگزاری نشست بروکسل و نتایج احتمالی آن در کنار تکذیب بانک‌مرکزی در مورد ارسال پیامک به فعالان دوخبری بود که مورد توجه دلالان قرار گرفت.
روز یکشنبه «دنیای اقتصاد» به نقل از برخی فعالان از ارسال پیامکی به برخی دلالان خبر داد که مضمون آن برخورد با معاملات غیرمجاز بود. روز گذشته به گزارش «ایلنا» روابط عمومی بانک‌مرکزی با تکذیب ارسال این پیام‌ها از سوی این نهاد اعلام کرد: این پیامک‌ها از سوی این نهاد نبوده و اصولا این گونه اقدامات در حیطه وظایف بانک‌مرکزی نیست و بانک‌مرکزی تنها یک پیش‌شماره دارد که در ارسال پیامک‌های این نهاد مشخص است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید