افسار موسیقی پاپ دست کیست؟

افسار موسیقی پاپ دست کیست؟

افسار موسیقی ایران از اینجا به بعد بود که دست تلگرام و اینستاگرام افتاد. حالا دیگر لازم نبود برای این تجارت حتی یک سایت تخصصی داشته باشید. کافی بود یک پیج یا چنل پرمخاطب داشته باشید. خواننده‌ای که تا دیروز مجبور بود برای اسلایدر سایت‌های موسیقی پنج میلیون تومان هزینه کند حالا با هزینه‌ای نزدیک به یک میلیون تومان می‌توانست در چند کانال و پیج تلگرامی و اینستاگرامی کارش را تبلیغ کند و یک شبه هم معروف شود.

کد خبر : ۵۷۶۷۸
بازدید : ۱۶۹۶
افسار موسیقی پاپ دست کیست؟
بهنام مظاهری | راستش این که آدم مجبور باشد در همه مطالبی که می‌نویسد از وضعیت موسیقی کشورش گله کند، اصلا چیز جذابی نیست. اما واقعیت این است که موسیقی ایران وضعیتش آنقدر وخیم است که چاره‌ای جز گله باقی نمی‌گذارد.
با وجود اینکه ۲۰ سال از حیات مجدد پاپ می‌گذرد، اما این بازار هنوز نتوانسته کیفیت حداقلی و قابل قبولی داشته باشد. این روز‌ها حتی نمی‌توان فهمید تیراژ آلبوم‌ها چقدر است، کدام خواننده پولساز است یا کلیک واقعی ترک‌های تولید شده در سایت‌های دانلود و پخش چقدر است.
همه آمار‌های واقعی پشت سیاست‌های عجیب و غریب شرکت‌های پخش، سایت‌های دانلود و واسطه‌ها گم شده. اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، متوجه می‌شویم که سیستم بازار سنتی موسیقی (لاله زاری) اگر چه نقص‌های فراوانی داشت، اما حداقلش یک سیستم بود و سازو کار مشخصی داشت.
با همه گیر شدن اینترنت، اما این مارکت از هم پاشید و سروشکل جدیدی پیدا کرد. یعنی قدرت از پخش کننده‌های سنتی خود به خود گرفته شد. و به دست پخش کننده‌های اینترنتی افتاد. سایت‌های دانلود و پخش زیادی شروع به کار کردند، اما در میان آن‌ها تنها دوسایت توانستند به واسطه طراحی مناسبشان، سرآمد دیگر سایت‌ها شوند و به نوعی مرجع دریافت آهنگ و اطلاعات جانبی آن باشند.
اگر چه این سایت‌ها هیچ وقت بنا به خیرخواهی شان وارد این مارکت نشدند و هدفشان تنها پول بود، اما تنها حسنشان این بود که ساز و کار مشخصی را پیگیری می‌کردند. کمی بعد از اینکه شهرت این سایت‌ها زیاد شد.

طبیعتا به دلیل پخش آهنگ‌های غیر رسمی توسط دولت فیلتر شدند. فیلترینگ، اما بیشتر به نفع آن‌ها کار کرد. سایت‌های دانلود و پخش که نمی‌توانستند از کمپانی های ایرانی تبلیغ بگیرند حالا با وجود فیلترینگ و آی پی کاربرانی که با وی پی ان وارد سایت‌ها می‌شدند، توانستند از تبلیغ محصولات خارجی پول خوبی در بیاورند.
روش کار هم به این شکل بود که شما با وی پی انی که سرورش مثلا در اسپانیا است، وارد سایت می‌شدید و سپس هجمه‌ای از تبلیغ محصولات اسپانیایی در برابرتان بود. کاربران میلیونی ایرانی که با سرور کشور‌های مختلف به این سایت‌ها وارد می‌شدند، برای مدتی سود خوبی نصیب سایت‌ها کردند.
اما کمی بعد ۲۴ خواننده پاپ ایرانی ممنوع الکار شدند و بعد از اینکه توجیه شدند دیگر نباید آثارشان را برای پخش به این سایت‌ها بفرستند، ممنوع الکاری شان رفع شد.
اندکی بعد هم مدیر یکی از همین سایت‌ها در سفرش به ایران بازداشت شد و همین عوامل باعث شد تا بیشتر تضعیف شوند. این روز‌ها دیگر خیلی از خواننده‌های معروف آثارشان را در این سایت‌ها قرار نمی‌دهند و روش درآمدزایی این سایت‌ها فروش کلیک به خوانندگان نوپا است.
یعنی شما اگر الان به آن‌ها سر بزنید، خوانندگانی را خواهید دید که تا به حال صدایشان هم به گوشتان نخورده، اما تعداد کلیک هایشان بالای پنج میلیون است.
بیشتر بخوانید:
افسار موسیقی ایران از اینجا به بعد بود که دست تلگرام و اینستاگرام افتاد. حالا دیگر لازم نبود برای این تجارت حتی یک سایت تخصصی داشته باشید. کافی بود یک پیج یا چنل پرمخاطب داشته باشید. خواننده‌ای که تا دیروز مجبور بود برای اسلایدر سایت‌های موسیقی پنج میلیون تومان هزینه کند حالا با هزینه‌ای نزدیک به یک میلیون تومان می‌توانست در چند کانال و پیج تلگرامی و اینستاگرامی کارش را تبلیغ کند و یک شبه هم معروف شود.
ضمن اینکه سایت‌های دانلود و پخش تبلیغات هم سروشکل مشخصی داشت. یعنی شما نهایتا و در اوج کج سلیقگی می‌توانستید عکس خودتان را به همراه اطلاعات موزیکتان در آنجا به نمایش بگذارید، اما این روز‌ها با فیلتر شدن تلگرام تبلیغات بیشتر به سمت اینستاگرام و تصویری شدن پیش رفته.
استفاده ابزاری از زن یکی از شاهکار‌های اساتید پخش و خوانندگان محترم است. اکسپلور اینستاگرام این روز‌ها پر شده از ویدئو‌های دابسمش، حرکات موزون و ... روی آهنگ خوانندگان با تیتر‌های عجیب و غریب. حالا دیگر انگار دوره تبلیغات مستقیم تمام شده و تبلیغات غیر مستقیم بیشتر جواب می‌دهد.

خوانندگان دیگر جرأت ندارند خودشان و کارشان را به تنهایی در معرض دید بگذارند. اساسا چیز دیگری در معرض دید قرار می‌گیرد و حالا یک آهنگی هم آن پشت پخش می‌شود.
باورنکردنی است که دیگر خوانندگان نسل اولی و دومی هم برای تبلیغ آهنگ‌ها و کنسرت هایشان دست به دامن پیج‌ها و افرادی می‌شوند که بیس کارشان فرهنگی نیست و با موسیقی درست شبیه کالایی غیر فرهنگی برخورد می‌کنند.
باورنکردنی است که سود حاصل از این مارکت در جیب کسانی می‌رود که اصولا هیچ ربطی به این بازار ندارند و ذره‌ای از خاکش را هم نخوردند. باورنکردنی است خواننده‌های بعضا باسابقه مان هم منفعتشان در گرو چرخش دختران روبه روی دوربین باشد. حالا شما بگویید، وضعیت این موسیقی وخیم نیست؟
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید