جهش سکه به سقف تاریخی

جهش سکه به سقف تاریخی

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

کد خبر : ۵۷۷۴۶
بازدید : ۸۹۸

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

جهش سکه به سقف تاریخی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۲۰ واحدی (۱۳/ ۰ درصدی) مواجه شد. در شرایط کم‌نوسانی قیمت جهانی کالا‌ها (روی ۳۰۰۰ دلار و مس ۶۸۰۰ دلار)، بازگشایی «فاسمین» پس از مجمع سالانه با تخصیص سود ۵۰ درصدی و «فباهنر» با تخصیص سود ۹۰ درصدی نماد‌های فلزات اساسی در فضای مثبت معامله شدند. همچنین شاهد صف خرید «فسرب» با رشد نرخ فروش روی و پس از مجمع این شرکت بودیم. اما هلدینگ‌های پتروشیمی «فارس» و «پارسان» از نماد‌های تاثیرگذار بر افت شاخص بودند.

همچنان تردید‌ها نسبت به نرخ دلار در فروش صادراتی پتروشیمی‌ها عامل تردید در این نماد‌ها است. پس از افت ۵/ ۶ درصدی «خساپا» در روز دوشنبه، روز گذشته تداوم فضای منفی در خودرویی‌ها با رشد قابل توجه بهای تمام‌شده و هزینه‌های مالی رقم خورد. همچنان چشم‌انداز رشد سود اسمی و ورود نقدینگی به بازار سهام می‌تواند شاخص را به مسیر صعودی بازگرداند.

بازار ارز

جهش سکه به سقف تاریخی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد یک تومانی به نرخ ۵/ ۴۲۱۳ تومان معامله شد. پس از ۵ هفته ثبات دلار رسمی، از ۳۱ اردیبهشت رشد کند و تدریجی آن رقم خورد. نرخ غیررسمی دلار در روز‌های پایانی اردیبهشت در سطح ۶۱۰۰ تومانی نوسان داشت. حمایت سطح ۶۱۰۰ تومانی از دلار و مقاومت سقف ۶۳۰۰ تومانی در ادامه با شناسایی ارزش ذاتی، نوسان دلار در کانال ۶۲۰۰ تومانی را در ۶ روز معاملاتی رقم زد.

اما در میانه معاملات روز دوشنبه با رشد نرخ حواله‌ای درهم تا ۱۷۰۰ تومان و حرکت صعودی نرخ دلار در بازار مرزی مقاومت سقف ۶۳۰۰ تومانی دلار در بازار غیررسمی شکسته شد.

روز سه‌شنبه نیز با تداوم روند صعودی، نرخ دلار بالاتر از ۶۴۰۰ تومان قرار گرفت. چشم‌انداز افزایش تقاضا با نزدیک شدن به تعطیلات هفته آینده و تداوم نگرانی‌ها نسبت به برجام عوامل حمایت از دلار هستند.

بازار سکه

جهش سکه به سقف تاریخی

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش ۷۰ هزار تومانی به قیمت ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومانی (سقف تاریخی) رسید. در شرایط کم‌نوسانی طلای جهانی، صعود دلار در بازار غیررسمی و سیگنال بازار آتی عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی با وجود حرکت شاخص دلار نزدیک سقف ۵/ ۶ ماهه، اما ریسک‌های ژئوپلیتیک ناشی از احتمال تضعیف اتحادیه اروپا با تحولات سیاسی اخیر ایتالیا، طلا را بالاتر از ۱۳۰۰ دلار قرار داد. در بازار غیررسمی ارز، شکسته شدن سقف ۶۳۰۰ تومانی روز سه‌شنبه و صعود به کانال ۶۴۰۰ تومانی روز سه‌شنبه مقاومت سقف ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سکه را شکست. به این ترتیب سکه در ۵ روز اخیر رشد ۱۲۵ هزار تومانی را ثبت کرد. با وجود احتمال افت سکه با شناسایی سود، اما حمایت کف ۲ میلیون تومانی از سکه مورد انتظار است.

بازار طلای جهانی

جهش سکه به سقف تاریخی

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۰۲ دلار معامله شد. با وجود بسته شدن قیمت طلا روز دوشنبه در سطح ۱۲۹۷ دلاری، افزایش حجم معاملات روز سه‌شنبه (با بازگشایی بازار‌های انگلیس و آمریکا) و تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک طلا را بالاتر از ۱۳۰۰ دلار رساند. با این وجود، حرکت شاخص دلار در سقف ۵/ ۶ ماهه و آماده‌سازی برای دیدار رهبر کره شمالی و ترامپ، کم‌نوسانی طلا نزدیک کف ۱۳۰۰ دلاری را رقم زد.

تشدید نگرانی‌ها نسبت به دولت موتلفه پوپولیست این کشور و نگرانی‌ها از تکرار مجدد تجربه یونان در سال‌های اخیر و احتمال تضعیف اتحادیه اروپا با افت یورو شاخص دلار را به سقف نزدیک کرد. احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن در بازار پیشخور شده است. همچنان نرخ تورم و آمار اشتغال این کشور تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

جهش سکه به سقف تاریخی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) تقریبا بدون تغییر به قیمت ۶۴ هزار و ۹۵۶ تومان معامله شدند. از ابتدای خرداد میانگین «تسه»‌ها در سطح ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ سود واقعی وام در سطح ۶/ ۲۱ درصد قرار گرفت. با وجود افت ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین، پس از جهش حدود ۱۵ درصدی در ۳ ماه زمستان، آمار‌های بانک مرکزی رشد ۲/ ۸ درصدی میانگین قیمت مسکن تهران در اردیبهشت، بیشترین رشد ماهانه در ۶ سال اخیر را نشان می‌دهد. جهش قیمت مصالح در سال گذشته از جمله فلزات اساسی، افزایش نرخ دستمزد و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری همراه با رشد نقدینگی از سه‌ماهه چهارم سال ۹۶ را می‌توان از عوامل تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن دانست. اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن، رشد آرام «تسه»‌ها با نزدیک شدن به تابستان محتمل است.

بازار نفت

جهش سکه به سقف تاریخی

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۶۶ دلار معامله شد. پس از افت ۸/ ۴ درصدی قیمت نفت در هفته اخیر و افت ۴/ ۱ درصدی روز دوشنبه، دیروز شاهد روند کم‌نوسان قیمت نفت بودیم. همچنان چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی اوپک پس از ۱۷ ماه پایبندی به توافق (تا ۱۵۲ درصد در آوریل) فشار را بر نفت حفظ کرده است. پیش‌تر اوپک اعلام کرد موجودی ذخایر نفت در آوریل به میانگین ۵ ساله و بازار نفت به تعادل بازگشت.

گلدمن‌ساکس اقدام اوپک به افزایش تولیدات را سیگنالی برای کمبود عرضه بازار اعلام و پیش‌بینی کرد کمبود عرضه تا سه‌ماهه سوم ۲۰۱۸ تداوم خواهد یافت. اما همچنان نوسان شاخص دلار در سقف ۵ ماهه و سطوح بالای قیمت نفت می‌تواند فشار بر تقاضا را به دنبال داشته باشد. افزایش ۲۷ درصدی تولیدات آمریکا نیز عامل دیگر فشار بر نفت است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید