علائم هشداردهنده ناخن را جدی بگیرید

علائم هشداردهنده ناخن را جدی بگیرید

اگر بدن به شکلی مناسب تغذیه و درمان نشود، بیشترین آسیب را ناخن می‌بیند. به عبارت بهتر، ناخن آینه سلامت بدن بوده و دری به سوی تعیین وضعیت سلامتی بدن است. اگر ناخن‌هایتان مشکل داشته باشد، بنابراین باید به دنبال عیبی در بدنتان بگردید.

کد خبر : ۵۷۸۶
بازدید : ۲۹۴۷۰
فرادید | اگر بدن به شکلی مناسب تغذیه و درمان نشود، بیشترین آسیب را ناخن می‌بیند. به عبارت بهتر، ناخن آینه سلامت بدن بوده و دری به سوی تعیین وضعیت سلامتی بدن است. اگر ناخن‌هایتان مشکل داشته باشد، بنابراین باید به دنبال عیبی در بدنتان بگردید.

به گزارش فرادید*، ناخن انگشتان دست و پا از پوست حساس زیرین خود محافظت می‌کنند. ناخن توسط شبکه‌های ناخن متشکل از رشته‌های عصبی، رگ‌ها و رگ‌های لنفی شکل می‌گیرد.

در سوی دیگر، بیماری گریوز (Graves disease) نوعی پرکاری اتوایمیون تیروئید است که معمولاً همراه بااگزوفتالمی یا همان بیرون زدن چشم از حدقه است. گریوز به صورت هیپرپلازی سلول‌های تیروئیدی ظاهر می‌شود و در اثر تقلیدی آنتی‌بادی بر روی گیرنده‌ی هورمون محرک تیروئید و فرایند آپپتوزیس در تیروسیت‌ها ایجاد می‌شود. هیپرتیروئیدی در بیماری گریوز ناشی از اثر مهاری بر روی هورمون محرک تیروئید است که آنتی‌بادی تی.پی.او را فعال می‌کند.

علائم هشداردهنده ناخن را جدی بگیرید

درست است که شکل و ظاهر ناخن ژنتیکی شکل می‌گیرد، اما ناخن‌ها به طور کلی شکننده، شفاف و نرم نیستند. با این حال، شرایط عمومی ناخن فقط منحصر به بحث زیباییِ آن نیست و می‌تواند خود نشان‌دهنده‌ی وضعیت سلامت کلی بدن باشد.

اگر ناخن‌های شما شکننده و زرد است و یا لبه‌های آن بد شکل شده، باید به فکر مشکلات تغذیه‌ای و حتی وضعیت سلامت بدنتان مانند کم خونی و بیماری تیروئید باشید. خوشبختانه می‌توان مشکلات ناخن را با تغییر رژیم غذایی و مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی حل کرد. در ادامه با رایج‌ترین مشکلات ناخن آشنا شوید.

ناخن‌های شکننده و یا نصف شده
دلیل این مشکل کمبود ویتامین B، کمبود بیوتین و یا عدم رسیدن رطوبت کافی به ناخن‌ها است. راه حل آن نیز مصرف مواد معدنی کلوئید، ژلاتین، مکمل کلسیم است. مصرف بیوتین به طور روزانه نیز به شما کمک می‌کند.

لکه‌های سفید بر روی ناخن
کمبود روی و آسیب دیدن ناخن عامل بروز لکه‌های سفید بر روی ناخن است. بدین ترتیب، مصرف روزانه 50 میلی گرم روی و همچنین مصرف غذاهای حاوی روی توصیه می‌شود. دانه کنجد، نخود فرنگی، دانه کدو و گوشت قرمز نیز به شما در درمان آن کمک می‌کند.

قارچ
علت آن تماس مکرر پوست انگشتان دست و پا با گرما و رطوبت است. برای حل این مشکل کافی است سه مرتبه روز و به میزان 200 میلی گرم صمغ مُر استفاده کنید. همچنین آغشته کردن ناخن در روغن درخت چای به مدت 15 دقیقه می‌تواند مشکل را حل کند.

ناخن‌های زرد
استفاده‌ی مداوم لاک ناخن و کمبود ویتامین E باعث زرد شدن ناخن‌ها می‌شود. مصرف بادام هندی، روغن گندم، بادام، فندق و سیب زمینی شیرین به شما کمک می‌کند تا رنگ ناخن‌هایتان را برگردانید. این مواد سرشار از ویتامین E هستند. علاوه بر آن‌ها، مصرف قرص‌های ویتامین E نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

ناخن‌های نرم و انحنادار
کمبود آهن اصلی‌ترین دلیل این حالت است. مصرف روزانه 325 میلی گرم قرص فروس سولفات توصیه می‌شود.

دندانگی افقیِ ناخن

دندانگی یا دندانه‌دندانه شدن افقی ناخن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ترومای ناشی از جراحی، تب شدید، پسوریازیس (صدفک) و مشکلات تغذیه‌ای باشد. دندانگی در حقیقت معلول تروما است؛ مثلا زمانی که ناخن پای شما چندین مرتبه به جایی برخورد می‌کند. گفتنی است در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک٬ آسیب و حادثه وارد شده بر بدن انسان «تروما» گفته می‌شود. راه‌حل رفع دندانگی افقی ناخن، مصرف پروتئین (روزانه 55 گرم) و ویتامین A (تا 10 هزار IU در روز) است.

دندانگی عمودی ناخن

سو تغذیه و کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها اصلی‌ترین دلیل بروز دندانگی عمودی ناخن‌های دست و پا است. روغن بادام می‌تواند آن‌ها را نرم‌تر کند.

اگر از هر یک از این مشکلات رنج می‌برید، بهتر است هر چه زودتر درصدد برطرف کردن آن‌ها بر آیید. علاوه بر موارد فوق، هر یک از این علائم می‌توانید با یکی از بیماری‌های زیر در ارتباط باشد:

  • قرمز شدن بستر ناخن : بیماری‌های عروق کرونری
  • زرد شدن ناخن : برونشیت مزمن
  • ناخن‌های خم شده به سمت بالا : عفونت غده تیروئید
  • ناخن‌های شکننده : پرکاری تیروئید
  • سفید شدن بستر ناخن : عفونت کبد
  • آبی شدن بستر ناخن : مشکل در گردش خون
منبع: healthandlovepage
ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
  • صابر ارسالی در

    خیلی اموزنده بود باتشکر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید