رازهای سلامتی پوست

رازهای سلامتی پوست

یکی از آشنا‌ترین روش‌های سالم نگه داشتن پوست استفاده از انواع کرم‌های روز و شب و ضد آفتاب است. اما در کنار این روش باید کار‌های دیگری هم برای سلامتی پوست انجام دهید.

کد خبر : ۵۷۹۱۱
بازدید : ۸۱۳۱
فرادید | بالا رفتن سن به خصوص برای خانم ها یک چالش همیشگی است. زنان به دلایل زیادی از جمله مسائل هورمونی خیلی زودتر از مردان دچار تغییر و تحولات جسمی می‌شوند. پوست آن‌ها خیلی زودتر شکسته می‌شود و درصد بیشتری از مردان دچار بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان می‌شوند.

برای اینکه این شرایط را کمی به تاخیر بیندازیم لازم است خیلی زودتر از آسیب دیدگی اعضا بدن به سلامت آن‌ها فکر کنیم و برای پیشگیری اقدام کنیم. یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای هر زنی وجود دارد سلامت و طراوت پوست صورت است. ظاهر زنان خیلی زود دیده می‌شود و نیاز دارند همیشه آراسته و سالم باشند. برای سالم ماندن پوست صورت نباید صبر کرد تا پوست کاملا آسیب ببیند بلکه باید از آغاز ۳۰ سالگی شروع به پیشگیری کنید. برای این کار می‌توانید با انجام کار‌های ساده پوست خود را سالم نگه دارید.

برای سلامت پوست چه کنیم؟
یکی از آشنا‌ترین روش‌های سالم نگه داشتن پوست استفاده از انواع کرم‌های روز و شب و ضد آفتاب است. اما در کنار این روش باید کار‌های دیگری هم برای سلامتی پوست انجام دهید.

در حمام کردن دقت کنید
شاید عجیب باشد، اما یکی از روش‌های سالم ماندن پوست صورت شیوه حمام کردن است. بهتر است دمای حمام زیاد داغ نباشد. یک دمای گرم و معمولی برای حمام بهتر است. اگر دمای حمام بیش از حد داغ باشد، باعث از بین رفتن روغن طبیعی پوست می‌شود و پوست خشک و در نهایت باعث ایجاد خارش می‌شود. از مرطوب کننده‌های مناسب قبل و بعد از حمام استفاده کنید. مدت زمان حمام نباید خیلی زیاد باشد.
راز‌های سلامت پوست
صابون را حذف کنید
برخی بر این باورند که با همان شامپو یا صابونی که پوست بدن را شستشو می‌دهند می‌توانند صورت را نیز تمیز کنند. این فکر کاملا اشتباه است. چرا که پوست صورت ویژگی‌های خاصی دارد و باید با صابون‌ها مخصوص شسته شود. صابون با بوی تند می‌تواند رطوبت پوست را از بین ببرد و موجب خارش و پوسته پوسته شدن پوست شود. می‌توانید شامپوی بدنی را بخرید که دارای مرطوب کننده‌هایی مانند روغن‌های طبیعی و یا سرامید‌ها باشد و مشخصا برای صورت هم قابل استفاده باشد.

از آلودگی دور شوید
از بین بردن آلودگی‌های صورت کمی متفاوت‌تر از سایر قسمت‌های پوست است. برای این کار باید روزانه یا نهایتا هفتگی حوله صورت را خود را عوض کنید. حوله صورت و حمام حاوی باکتری‌های مضری است که باید به طور مرتب تغییر پیدا کند. رطوبت، گرما و پوست مرده می‌تواند بر روی حوله تجمع کند.
زمانی که صورت خود را می‌شویید، همیشه مو‌های خود را به سمت عقب بکشید. معمولا افراد به هنگام پاکسازی صورت خود در شب به ناحیه خط رویش مو توجهی نمی‌کنند. زمانی که می‌خواهید بخوابید، مو‌های خود را از روی صورت بردارید، زیرا مو مانند یک آهنربا برای کثیفی‌ها و آلودگی‌ها عمل می‌کند و آن‌ها را به خود جذب می‌کند.

پوست خود را مرطوب کنید
هر وقت می‌خواهید کرم یا سرم به پوست خود بزنید بهتر است کمی صورت خود را مرطوب کنید بنابراین بعد از شستن و پاکسازی پوست، اجازه دهید رطوبت بر روی صورت شما باقی بماند و سپس مواد مورد نیاز را بر روی آن بمالید. اگرچه بیشتر محصولات بر روی بسته بندی خود پیشنهاد می‌کنند که بر روی پوست خشک مصرف کنید، اما کمی رطوبت به مواد اجازه می‌دهد راحت‌تر به پوست شما نفوذ کنند.

آبرسانی به پوست را فراموش نکنید
سلول‌های پوست برای سالم بودن نیاز به آبرسانی دارند. به اندازه کافی و مخصوصا در حین ورزش و هوای گرم، آب بنوشید. باید روزانه ۲ لیتر (حدود ۸ لیوان) آب بنوشید. در زمستان اگر از بخاری استفاده می‌کنید، اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید و یا در ارتفاعات زندگی می‌کنید، از یک دستگاه بخور سرد برای برگرداندن رطوبت به محیط و سالم نگاه داشتن پوست استفاده کنید. مرطوب کننده‌هایی که حاوی اسید هیالورونیک هستند فوق العاده عالی عمل می‌کنند.

روغن‌های محافظ پوست
برای سالم نگه داشتن پوست از روغن زیتون برای پاکسازی و رطوبت رسانی به پوست استفاده کنید. در این حالت پوست هیچ گونه چین و چروکی نخواهد داشت. شما می‌توانید از ترکیب روغن زیتون و آب استفاده کنید. روغن آرگان نیز برای پوست عالی است. روغن‌های طبیعی، مرطوب کننده و پاک کننده عالی برای پوست هستند و می‌توانند مواد آرایشی را در عرض چند دقیقه از روی پوست شما حذف کنند.
راز‌های سلامت پوست
خواب کافی
تعجب نکنید خوب خوابیدن و خستگی کمتر می‌تواند به شدت روی سلامتی پوشت شما تاثیر بگذارد. پوست در شب، خود را ترمیم و نو می‌کند. دقن کنید همیشه بعد از یک خواب بد، زیر چشمان شما گود می‌افتد و پوستتان نیز زرد رنگ می‌شود. برای همین پیشنهاد می‌شود، ۷ تا ۸ ساعت در شب بخوابید تا پوست عملیات جوانسازی خود را به طور مطلوبی انجام دهد.

امگا ۳ فراموش نشود
اگر شما کپسول امگا-۳ و یا ماهی سالمون را هفته‌ای یک بار مصرف کنید، تغییرات پوستی را به خوبی حس می‌کنید. اسید چرب امگا-۳ به کاهش التهاب در بدن و بازگرداندن رطوبت به پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، امگا-۳ در ترمیم سلول‌ها و دفاع در برابر آسیب‌های سلولی کمک می‌کند.

پاک کردن آرایش
تصور نکنید که برای پاک کردن آرایش فقط یک محلول خوب کافی است بلکه روش پاکسازی پوست خیلی در سلامت آن تاثیر دارد. یکی از قوانین طلایی به هنگام پاک کردن آرایش صورت این است که چشمان خود را نمالید. پوستی که در ناحیه مژه‌ها وجود دارد ظریف‌ترین و حساس‌ترین پوست بدن محسوب می‌شود و می‌تواند به سرعت پیر شود.
مالش تهاجمی این نواحی می‌تواند آسیب زیادی به پوست وارد کند و باعث تسریع فرآیند پیری در این ناحیه گردد. برای پاک کردن آرایش چشم از محصولات مناسب و یک پارچه نخی نرم استفاده کنید. حتی اگر پوست شما دارای آکنه هست باز هم می‌توانید از این روش استفاده کنید.

سرم‌های پوستی
بعد از شستن صورت، استفاده از سرم می‌تواند بسیار مفید باشد. بهتر است از سرم‌هایی استفاده کنید که حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C. است. همچنین می‌توانید از سرم‌هایی استفاده کنید که حاوی فاکتور‌های رشد یا مشتقات سلولی هستند و می‌توانند ساخت کلاژن و الاستین را تحریک کنند. در نهایت بر روی پوست خود از ضد آفتاب‌های مناسب استفاده کنید.
راز‌های سلامت پوست
رتینوئید را بشناسید
اگر می‌خواهید پوست خوبی داشته باشید می‌توانید از رتینوئید موضعی بر روی پوست خود استفاده کنید. این مواد هم خانواده ویتامین A. هستند و می‌توانند فرآیند تولید کلاژن را تحریک کنند و پوست شما را محکم‌تر و شاداب‌تر نگه دارند. در این صورت پوست شما چین و چروک کمتری خواهد داشت. اگر از این مواد به مدت چند هفته استفاده کنید، مطمئن باشید تاثیر بسیار قابل توجهی بر روی پوست خود می‌بینید.

به خودتان اهمیت دهید
کاری را که دوست دارید، انجام بدهید. هنگامی که از درون شاد و خوشحال هستید، پوست شما نیز شفاف‌تر به نظر می‌آید؛ بنابراین کار‌ها و یا فعالیت‌هایی که موجب آرامش و خوشحالی شما می‌شود را انجام دهید، مانند گذراندن زمان با دوستان، اقوام و یا شرکت در کلاس‌های هنری و یا ورزشی.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید