تصاویر/ توافق لوزان و تولد ترکیه مدرن

تصاویر/ توافق لوزان و تولد ترکیه مدرن

عکس های زیر که از معدود تصاویر برجامانده از مذاکرات لوزان است سندی تاریخی از صلح متفقین با ترکیه و تولد ترکیه مدرن به شمار می‌رود.

کد خبر : ۵۸۲
بازدید : ۱۷۶۱۴

فرادید | توافقنامه لوزان نام پیمان صلحی بود که در لوزان سوئیس در سال 1923 میان ترکیه از یک سو و متفقین از سوی دیگر به امضا رسید و باعث به رسمیت شناخته شدن کشور تازه‌بنیاد ترکیه از سوی کشورهای جهان شد.

به گزارش مجله تاریخ فرادید ، ماجرای این صلح به جنگ جهانی اول و همراهی دولت عثمانی با آلمان و اتریش و مجارستان در جنگ جهانی اول بازمی‌گشت. متفقین پس از پیروزی در جنگ جهانی اول برای تنبیه امپراتوری عثمانی طی پیمانی به نام توافق"سور" قلمروی این امپراتوری را به منطقه آناتولی كه اهالی آن منحصرا ترك‌تبار بودند، محدود کردند؛ در آن هنگام، بریتانیا و فرانسه تنگه‌های "داردانل" و "بسفور" و شهر استانبول را درتصرف خود داشتند.
بر اساس همین پیمان ساحل غربی آناتولی نیز به یونانی‌ها داده شد و مقرر شد یك ارمنستان بزرگ مستقل و یك منطقه خودمختار كردنشین در بخش‌های شرقی آناتولی ایجاد شود؛ و این به معنای تجریه و پایان امپراتوری عثمانی بود.
این پیمان اعتراض و شورش ملی گرایان ترک را در پی داشت. آنها با كمك بلشویك‌های روسیه كشور جدیدالتاسیس ارمنستان بزرگ را از بین برده و قلمروی ارامنه را محدود به سرزمین كوچك ارمنستان امروزی در ناحیه قفقاز کردند و سپس به جنگ یونان رفتند.
در ماه اوت سال 1921 میلادی ترک‌ها پس از یك نبرد سه هفته‌ای یونان را از رودخانه "ساكاریا" عقب رانده و تا یک سال بعد موفق شدند به طور کامل نیروهای یونانی را تا دریای اژه عقب برانند.
پیروزی های نیروهای ملی‌گرای تركیه سرانجام باعث شد مقامات کشورهای متفق چون یونان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، رومانی و پادشاهی صرب‌ و کروآت‌ و اسلوونی چاره ای نداشته باشند جز اینکه در 24 ژوییه سال 1923 میلادی در شهر لوزان سوئیس برای صلح با ترکیه و ملغی کردن توافق ننگین "سور" پشت میز مذاکره بنشینند.
مذاکرات با حضور "مطصفی عصمت اینونو" فرمانده ستاد ارتش و یکی از نزدیکان آتاتورک به انجام رسید. براساس پیمان جدید که به توافق "لوزان" معروف شد ترك‌ها تنگه‌های داردانل و بسفور، شهر استانبول، بخش اروپایی تركیه و نیز ساحل شرقی دریای اژه را بازپس گرفتند و ترکیه مدرن را پایه گذاری کردند. عکس های زیر که از معدود تصاویر برجامانده از مذاکرات لوزان است سندی تاریخی از صلح متفقین با ترکیه و تولد ترکیه مدرن به شمار می‌رود.
(تصاویر) توافق لوزان و تولد ترکیه مدرن
جلسه مذاکره هیات ترک با هیات مذاکره کننده متفقین
(تصاویر) توافق لوزان و تولد ترکیه مدرن
امضای توافقنامه میان هیات مذاکره کننده ترک و متفقین
(تصاویر) توافق لوزان و تولد ترکیه مدرن
امضای توافقنامه "لوزان" میان هیات ملی گرای ترک و متفقین
(تصاویر) توافق لوزان و تولد ترکیه مدرن
هیات ترک در پیمان لوزان؛ "عصمت اینونو" در وسط تصویر نشسته است.
(تصاویر) توافق لوزان و تولد ترکیه مدرن
هیات های مذاکره کننده متفقین در حاشیه مذاکرات
۰
نظرات بینندگان
  • مرادی ارسالی در

    توافق سور بمراتب بهتر بود زیرا کشورهایی که در دوران عثمانی از این رژیم صدمه دیده بودند و خاکشان به یغما رفته بود به بخشی از سرزمینشان میرسیدند. ترکیه امروز بر روی خون بیگناهان زیادی بنا شده است.

  • ناشناس ارسالی در

    اونوقت پهلوی پرستان رضاخان میرپنج را با مصطفی کمال پاشا اتاتورک مقایسه می کنند غافل ازاینکه ملی گریان ترکیه باجان ودل وچنگ ودندان کشورخویش راازحلقوم امتفقین دراوردندامارضاخان 24ساعت نشده کشوررادودستی تقدیم متفقین کرد وچمدانش رابست وراهی خارج شد

    • ناشناس ارسالی در

      دقیقا درست میفرماییدکاشک سلطنت طلبان لااقل چندتا کتاب تاریخی میخواندند

    • Sultan paşa ارسالی در

      اصلا تورکیه با ایران قابل مقایسه نیست کشوری که عضو جی ۲۰ و یکی از ابرقدرت های اقتصادی دنیا و غول صنعتی و کشاورزی و نساجی و توریست در جهان است و یکی از تاثیر گذارترین کشورهای عضو ناتو است اصلا قابل قیاس با ایران هر چند همسایه اش هم باشد نیست

    • ناشناس ارسالی در

      جناب سلطان پاشا بیشتر درآمد ترکیه مربوط به پولی هست که توریست ها تو کاباره هاش خرج میکنند دقیقا مثل تایلند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید