اموال منقول و غیرمنقول چیست؟

اموال منقول و غیرمنقول چیست؟

مال منقول مالی است که جابجایی و نقل آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد اما مال غیر منقول مالی است که نتوان آن را از محلی به محل دیگر جابجا و منتقل نمود.

کد خبر : ۵۸۲۱۴
بازدید : ۲۶۶۵۹

فرادید | در گذشته واژه مال ویژه کالاهای مادی بود ولی پیشرفت های زندگی کنونی به تدریج آن را از این معنی محدود و ابتدایی خارج کرد، چندان که امروز به تمام عناصر گوناگون دارایی مانند مطالبات و حقوق مالی و حتی حق تالیف و اختراع و سرقفلی نیز مال گفته می شود.

طبق تعریف

اموال منقول و غیر منقول

انواع مال منقول

اشیایی که بشود بدون ضرر جا به جا کرد بدون آنکه به خود یا محل آن خرابی وارد آید. همچنین هر حقی که روی مال منقول است مثل حق انتفاع از خودرو و تجهیزات منقول محسوب می‌شوند.

البته به موجب ماده ۲۰ قانون مدنی کلیه دیون از قبیل قرض و مال الاجاره عین مستاجره ولو اینکه عین مستاجره از اموال غیر منقول باشد نیز در حکم منقول هستند.

آثار تقسیم مال به منقول و غیر منقول

تقسیم مال به منقول و غیر منقول آثاری دارد که در ادامه به بعضی از انها اشاره می‌گردد.

مال پیشاپیش منقول

اگر مال غیر منقولی در تراضی طرفین به صورت منقول معامله شود، به آن مال، پیشاپیش منقول گفته می شود. به عنوان مثال، تیر آهن های یک خانه کلنگی با این فرض که قرار است جدا شوند مورد معامله قرار می گیرند یا آن که میوه های درختی هنوز چیده نشده اند اما با فرض چیده شدن و تحویل به مشتری مورد معامله قرار می گیرند. مال پیشاپیش منقول با اینکه در حال حاضر غیر منقول است ولی در روابط معاملاتی طرفین مشمول احکام اموال منقول است.

تعیین دادگاه صالح

برای رسیدگی به دعاوی راجعه به اموال غیر منقول، دادگاهی صالح است که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع شده است. (ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی) ولی در دعاوی مربوط به مال منقول اصولاً باید به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه کرد. (ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی)

تعیین دادگاه صالح

نقل و انتقال و فروش

نقل و انتقال اموال غیر منقول باید با سند رسمی انجام گیرد و در مورد اموال منقول تنظیم سند رسمی اصولاً ضرورت ندارد.( مواد ۲۲ و ۴۶ قانون ثبت )

قیم نمی‌تواند مال غیر منقول مولی علیه (کسی که تحت سرپرستی قیم قرار دارد) خود را بدون اجازه دادستان بفروشد یا رهن گذارد. (ماده ۱۲۴۱ قانون مدنی)

بیشتر بخوانید: قولنامه‌های خرید و فروش ملک تا چه حد الزام آور هستند؟

خارجیان نمی‌توانند در ایران آزادانه اموال غیرمنقول را مالک شوند، و به موجب معاهده ها اجازه دارند فقط برای سکونت یا شغل و صنعت خود اموال غیر منقول تحصیل و تملک کنند در حالی که برای اموال منقول چنین محدودیتی وجود ندارد.

همچنین بر طبق ماده ۸۰۸ قانون مدنی استفاده از حق شفعه اختصاص به اموال غیر منقول دارد.

نقل و لنتقال و فروش مال منقول و غیرمنقول

توقیف و بازداشت

هنگامی که دستور توقیف اموال صادر می‌گردد در صورتی که مال منقول باشد به راحتی توسط مامور اجرا توقیف و به محل دیگری منتقل می‌شود اما در خصوص اموال غیر منقول وضعیت به گونه دیگری است.

توقیف این اموال بستگی به وضعیت ثبت آنها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دارد اگر اموال غیر منقول ثبت شده باشند برای توقیف باید به اداره ثبت محلی که مال غیر منقول در آنجا واقع شده است اطلاع داده شود.

توقیف و بازداشت مال منقول و غیر منقول

اداره ثبت محل در صورتی که مال به نام محکوم علیه به ثبت رسیده باشد بازداشت آن مال را در دفتر املاک درج می‌کند بنابراین محکوم علیه (مالک مال) تا زمانی که از آن مال رفع توقیف نشود نمی‌تواند آن را به کس دیگری انتقال دهد.

اما اگر مال غیر منقول سابقه ثبتی نداشته باشد توقیف آن در صورتی ممکن است که محکوم علیه در آن تصرف مالکانه داشته باشد یا اینکه به موجب حکم نهایی دادگاه مالک آن مال شناخته شده باشد.

محاسبه‌ی هزینه‌ی دادرسی

اصولاً هزینه دادرسی براساس خواسته خواهان تعیین می‌گردد یعنی خواهان در دادخواست خواسته خود را تعیین می‌کند و دادگاه براساس میزان مبلغ تقویم شده هزینه دادرسی را تعیین می‌کند اما در خصوص اموال غیرمنقول هزینه دادرسی مطابق ارزش معاملاتی املاک در هر منطقه توسط کارشناس تعیین می‌گردد.

۰
نظرات بینندگان
  • vahid ارسالی در

    ممنون خیلی کامل بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید