توافق ترامپ و مکرون بر سر ایران

توافق ترامپ و مکرون بر سر ایران

برجام در شرایطی به موضوع مشترک دو نشست بین‌المللی «جی هفت» و «شانگهای» تبدیل شده که روسای‌جمهور آمریکا و فرانسه در دیدار با یکدیگر در حاشیه نشست جی هفت درباره ضرورت مقابله با نقش منطقه‌ای ایران توافق کردند. این در شرایطی است که پیش‌تر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، روسای‌جمهور چین و روسیه بر تلاش دو کشور برای حفظ برجام تاکید کرده بودند.

کد خبر : ۵۸۲۶۲
بازدید : ۲۱۹۲
توافق ترامپ و مکرون بر سر ایران
به گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، روسای‌جمهور آمریکا و فرانسه در دیدار با یکدیگر درباره ایران و لزوم مقابله با فعالیت‌های این کشور در منطقه گفت‌وگو کردند. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دو طرف در این دیدار درباره ایران و لزوم مقابله با این کشور در منطقه، تجارت و دیدار پیش روی ترامپ با رهبر کره‌شمالی رایزنی کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند که با اعمال تحریم‌های آمریکا و کم‌اثر شدن معافیت‌های تحریمی از سوی اروپا، زمینه‌ها برای طرح موضوعات موشکی و منطقه‌ای از سوی دولت‌های اروپایی فراهم خواهد شد.
به‌خصوص که آمریکا در یک سال گذشته و در کنار سایر متحدان خود همچون عربستان، امارات و اسرائیل در تلاش است تا ائتلافی از بازیگران متحد را گردهم آورد و نقش منطقه‌ای ایران را به چالش بکشد. قابل ذکر است که نشست گروه ۷ به دلیل سیاست‌های جدید رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک با حاشیه‌هایی همراه بوده است چراکه تصمیمات جدید ترامپ موجب ناخرسندی سران این کشور‌ها شده است و آن‌ها نیز در پاسخ دست به اقدامات تلافی‌جویانه زده‌اند. همزمان، رویترز در گزارشی با پرداختن به سردی روابط روسای‌جمهوری آمریکا و فرانسه، یکی از دلایل آن را مرتبط با خروج آمریکا از برجام می‌داند.
به گزارش «ایرنا» این سردی روابط از تنش‌هایی که درست پیش از برگزاری این نشست علنی شدند، حکایت دارد. این‌طور که به‌نظر می‌رسد، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نتوانست دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را به ماندن در توافق هسته‌ای ایران متقاعد کند، تصمیمی که مشکلات بسیاری را برای شرکت‌های فرانسوی که در تهران تجارت می‌کردند، به‌وجود آورده است. مکرون در آستانه برگزاری نشست سران گروه هفت در پیامی توییتری نارضایتی خود را از اقدام ترامپ درخصوص اعمال تعرفه‌ها اعلام کرد و ترامپ نیز در پاسخ به این پیام در توییتی از اقدامات تجاری اروپا شکایت کرد.
بنا بود امانوئل مکرون و دونالد ترامپ روسای‌جمهوری فرانسه و آمریکا اوایل صبح دیروز با هم دیدار کنند، اما ترامپ بیش از یک ساعت در ترک واشنگتن تاخیر داشت و به این ترتیب دیدار این دو به پایان روز موکول شد. ترامپ در مسیر منتهی به نشست گروه هفت مکرون را برای گپی کوتاه کنار کشید و مکرون نیز این خوش و بش‌ها را در توییتر منتشر کرد. همزمان گزارش‌ها حاکی است که در اجلاس سران شانگ‌های چند محور اصلی مورد گفت‌وگو است که از جمله آن می‌توان به توافق هسته‌ای ایران، اجلاس سران کره‌شمالی و آمریکا، تعرفه‌های یکجانبه تجاری آمریکا علیه دیگر کشورها، راه ابریشم و مبارزه با تروریسم و مسائل امنیتی اشاره کرد.
حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت رئیس‌جمهوری چین و به منظور شرکت و سخنرانی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، شامگاه جمعه در راس یک هیات بلند پایه وارد این شهر شد. روزنامه مورنینگ پست هنگ‌کنگ نوشت که بی‌تردید توافق هسته‌ای ایران که آمریکا آن را نقض کرده است یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد گفت‌وگو در اجلاس سران شانگ‌های خواهد بود. این روزنامه افزود: کشور‌های روسیه، چین، هند و ایران می‌خواهند در این اجلاس درباره برجام گفت‌وگو‌های مشروحی صورت گیرد و چین، روسیه و هند هم قبل از این، بر پایبندی به این توافق به‌شدت تاکید کرده‌اند. بنا بر این گزارش، ایران در این اجلاس مورد توجه زیادی است به‌خصوص اینکه روحانی پس از اینکه ترامپ برجام را نقض کرد در اولین سفر خارجی خود وارد چین شده است تا در اجلاس شانگ‌های حضور یابد.

از سوی دیگر، وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های سوئیس با انتقاد شدید از موضع رئیس‌جمهوری آمریکا در برابر ایران از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای به‌عنوان اشتباهی راهبردی یاد کرد که نگرانی‌های رهبر انقلاب را تایید کرده است. به گزارش انتخاب، جان کری گفت: «اقدام ترامپ در زمینه خروج از توافق هسته‌ای، بزرگ‌ترین اشتباه راهبردی از زمان جنگ عراق و اشتباهی مهم در تمامی تاریخ آمریکاست. با این تصمیم توافقی پایان می‌یابد که در قالب آن ایران مسوول محدود کردن برنامه هسته‌ای خود است و به این ترتیب آمریکا منزوی می‌شود. این اقدام غیر مسوولانه است. آمریکا در برابر ایران راهبردی را انتخاب کرده است که جورج بوش علیه عراق در پیش گرفت و این راهبرد «تغییر رژیم» است و آن‌طوری که تاریخ نشان می‌دهد، نتیجه خوبی ندارد.» وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره امکان اینکه ایران از توافق هسته‌ای خارج شود هم گفت: «این موضوع کاملا به اروپا بستگی دارد. اروپا باید مداخله کند و برای ایران این امکان را فراهم کند تا فعالیت اقتصادی داشته باشد در غیر این صورت شرایط بسیار دشوار خواهد شد. این موضوع به سیاست داخلی آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور مربوط می‌شود. اما ما از انحراف حرف می‌زنیم نه یک روند عادی که چطور دولت آمریکا اداره می‌شود.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید