ویدئو/ روش جالب مار‌های زنگی برای شکار در شب

مار‌های زنگی، زندگی انفرادی دارند آن‌ها برای شکار کردن از کمین استفاده می‌کنند، صبر و تحمل این مار بسیار بالاست، این جانداران می‌توانند بدون تغذیه تا دو سال زنده بمانند

کد خبر : ۵۸۲۹۱
بازدید : ۳۲۱۴

مار‌ها سیستم بینایی ویژه‌ای دارند که گرمای اطرافشان را با کمک سنسور‌های حرارتی موجود در بدن خود مثل تصاویر واضح می‌بینند.

به گزارش تگ، مار‌های زنگی، زندگی انفرادی دارند آن‌ها برای شکار کردن از کمین استفاده می‌کنند، صبر و تحمل این مار بسیار بالاست، این جانداران می‌توانند بدون تغذیه تا دو سال زنده بمانند، اما وقتی فرصت شکار پیش بیاید از جمله مرگبار‌ترین و کار آمد‌ترین گوشتخواران در زمین محسوب می‌شوند. جمجمه مار‌ها فوق العاده قابل تحرک است و همچنین در بسیاری از مفاصل مار کشش و تحرک وجود دارد؛ و این کشش و تحرک باعث شده در موقع حمله سر مار بسیاری از ضربه‌ها را جذب کند. مقایسه این عمل مانند مشت زدن به دیوار و یک کیسه هوا است. دیوار، چون ثابت است تمام ضربه را پس می‌دهد، ولی کیسه، چون متحرک است مقدار زیادی از ضربه را جذب می‌کند که باعث کمتر آسیب دیدن دست می‌شود.

مار‌ها سیستم بینایی ویژه‌ای دارند که گرمای اطرافشان را با کمک سنسور‌های حرارتی موجود در بدن خود مثل تصاویر واضح می‌بینند. افعی ها، پیتون‌ها و مار‌های بوآ در سر خود حفره‌هایی دارند که به آن‌های ارگان‌های چاله‌ای (pit organs) گفته می‌شود. در درون این چاله‌ها غشایی وجود دارد که می‌توان اشعه‌های مادون قرمز که از بدن گرم حیوانات در فاصله چندمتری ساتع می‌شود را کشف و جذب کند. ارگان‌های چاله‌ای در شب به مار اجازه می‌دهند که تصویری از طعمه بیچاره خود داشته باشد. این ارگان مانند یک دوربین مادون قرمز و حتی بهتر از آن عمل کرده و باعث می‌شود که مار علاوه بر حس‌های دیگر خود یک حس دید در شب فوق العاده و کارآمد نیز داشته باشد.

ارگان چاله‌ای جزیی از سیستم حسی-تنی (somatosensory) است که لمس، دما و درد را نیز حس می‌کند و سیگنال‌های لازم را از طریق چشم دریافت نمی‌کند. این موضوع ثابت می‌کند که مار‌ها اشعه مادون قرمز از طریق حس کردن حرارت درک می‌کنند نه از طریق فوتون‌های روشنایی.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید