چرا کنسرت "الیاس یالچینتاش" در کیش، جنجالی شد؟

چرا کنسرت "الیاس یالچینتاش" در کیش، جنجالی شد؟

برگزاری کنسرت الیاس یالچینتاش در جزیره کیش خبر غافلگیر کننده‌ای بود. از این جهت که اکثر کنسرت‌های خارجی که در سال‌های بعد از انقلاب در کشورمان برگزار شده مربوط به موسیقی کلاسیک و فولکلور بوده نه سبک پاپ خارجی. آیا ۴۰ سال بعد از آژدا پکان و امل سایین، یکبار دیگر یک خواننده اهل ترکیه در ایران روی صحنه می‌رود؟

کد خبر : ۵۸۳۹۰
بازدید : ۱۸۳۳۹
چرا کنسرت
علی رستگار | برگزاری کنسرت الیاس یالچینتاش در جزیره کیش خبر غافلگیر کننده‌ای بود. از این جهت که اکثر کنسرت‌های خارجی که در سال‌های بعد از انقلاب در کشورمان برگزار شده مربوط به موسیقی کلاسیک و فولکلور بوده نه سبک پاپ خارجی. آیا ۴۰ سال بعد از آژدا پکان و امل سایین، یکبار دیگر یک خواننده اهل ترکیه در ایران روی صحنه می‌رود؟
بهار سال پیش هم قرار بود همین خواننده ترکیه‌ای در تهران و انزلی برای مردم بخواند، اما آن تور به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری لغو شد. این بار، اما ظاهرا موضوع جدی است و از ماه‌ها پیش تبلیغات گسترده‌ای برای کنسرت به خصوص در اینستاگرام آغاز شده. زمان برگزاری ۱۳ و ۱۴ تیرماه در تالار شهر جزیره کیش است. قیمت بلیت از ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۲۰۰ هزار تومان؛ تقریبا همسطح با قیمت کنسرت خوانندگان مطرح پاپ داخلی در سالن‌های مجلل پایتخت.

۲ . دو روز پیش دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه برای برگزاری این کنسرت هیچ گونه مجوزی صادر نشده است. خبرگزاری مهر توضیح داده بود: «این دفتر، ضمن تایید دریافت درخواست صدور مجوز برای خواننده مذکور توسط شرکتی ایرانی، عدم تناسب برنامه و خواننده یادشده با مختصات فرهنگی کشورمان را دلیل عدم صدور مجوز اعلام کرده و مسئولیت هرگونه برنامه‌های موسیقایی فاقد مجوز مناطق آزاد کشور را برعهده مسئولان و مدیران مناطق یاد شده دانسته است.» سایر رسانه‌ها هم به نقل از همین خبرگزاری خبر را بازنشر کردند.

۳ .به رغم صدور این اطلاعیه از س. وی دفتر موسیقی وزارت ارشاد، شرکت برگزار کننده کنسرت زیر بار نرفت و
اعلام کرد که برنامه پابرجاست و لغو نمی‌شود. در اطلاعیه شرکت اکسیر نوین آمده: «کلیه مجوز‌های لازم و قانونی در خصوص برگزاری این برنامه اخذ شده و این موسسه هرگز بدون اخذ مجوز‌های لازم و هماهنگی با سایر نهاد‌های ذی ربط اقدام به فروش بلیت و برگزاری چنین کنسرت‌هایی نکرده است و نخواهد کرد. بدیهی است این کنسرت با کلیه مجوز‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته در زمان اعلام شده برگزار خواهد شد.
انتظار می‌رود رسانه‌های معتبر در چنین شرایطی از قضاوت ناعادلانه و تصمیم گیری یک طرفه و شتاب زده اجتناب کنند و به فکر شرایط مطلوب میزبانی و شأن کشور عزیزمان در مقابل مهمانان و هنرمندان خارجی باشند.» شرکت اکسیر نوین تا الان برای دیگر هنرمندان خارجی مثل گروه کولی‌های اسپانیا هم در تهران و تبریز کنسرت برگزار کرده و با بعضی خواننده‌های داخلی مثل امیر عباس گلاب، محمدرضا گلزار، بابک جهانبخش و بهنام صفوی همکاری داشته. مدیریت این شرکت برعهده یک تهیه کننده موسیقی به نام محمدرضا خانزاده است.

۴. روز گذشته مدیر روابط عمومی منطقه آزاد کیش در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا تایید کرد که اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای رخ ندهد این کنسرت طبق برنامه برگزار خواهد شد. ایرج شریف زاده گفت: «ما مجوز‌های لازم را که باید می‌گرفتیم، گرفته ایم. ما باید از نیرو‌های انتظامی و اداره اماکن مجوز می‌گرفتیم که گرفته ایم.»
5. آیا از کنسرت الیاس استقبال خواهد شد؟ هنوز بلیت‌های این کنسرت به طور کامل به فروش نرفته، اما با جوی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم بعید است صندلی‌ای در کنسرت خالی بماند. احتمالا خیلی از علاقه‌مندان این خواننده ترکیه‌ای با توجه به این اخبار ضد و نقیض در مورد لغو این کنسرت هنوز برای خرید بلیت تردید دارند. یا شاید گرمای هوای کیش در تابستان فعلا مانع «سولد اوت» شدن بلیت‌ها شده که البته زمان نسبتا زیادی تا برگزاری باقی مانده است. در ادامه به این خواهیم رسید که چرا و چطور الیاس هوای ایرانی‌ها را داشته و خیلی بعید است هوادارانش سالن او را پر نکنند.

6. الیاس یالچینتاش در ایران خواننده محبوبی است. محبوبیت او لزوما ارتباطی به موج سریال‌های ترکیه‌ای ماهواره‌ای هم ندارد و اتفاقا این خواننده از زمانی مشهور شده که تب و تاب سریال‌های ترکیه‌ای در ایران فروکش کرد. یعنی از سال ۲۰۱۶ به بعد.
از نسل‌های قدیمی‌تر خوانندگان ترکیه‌ای زیادی داشتیم که در ایران به شهرت رسیدند و شاید خودشان هیچ وقت متوجه نشدند موسیقی عامه پسند آن‌ها چقدر در کشور همسایه شان طرفدار دارد. از جمله ابراهیم تاتلیس که همین نوروز امسال س. ریال پایتخت از صدای او به میزان معتنابهی استفاده کرد. یا در دهه ۷۰ شمسی که دوران یکه تازی امراه و سیبل جان بود. نسل بعد امثال مصطفی صندل، تارکان و دمت آکالین را می‌پسندیدند و حالا تعجبی ندارد که نوبت به امثال الیاس یالچینتاش و سیمگه رسیده است.

7. الیاس یالچینتاش هنوز مدت زیادی نیست که به طور حرفه‌ای وارد بازار موسیقی شده. ۲۹ ساله است و تازه سه سال پیش اولین آلبوم خود را منتشر کرد. او احتمالا بهتر از اسلافش میداند که در ایران هواداران پر و پاقرصی دارد و به همین خاطر در چند مصاحبه جداگانه با خبرگزاری آناتولی از پیوند عاطفی اش با مردم ایران صحبت کرده.
او یک سال پیش یک کنسرت اختصاصی برای ایرانی‌ها در وان ترکیه برگزار کرد که ۹۰۰ نفر در آن حاضر شدند. با یک خواننده ایرانی به نام مسعود صادقلو ترانه‌ای مشترک به نام «هیچ» کار کرده. امسال هم از تعدادی از کودکان کار ایرانی در یک ویدئو کلیپش استفاده کرد.
این نوازندگان خیابانی در فروردین امسال به واسطه یک سازمان مردم نهاد خیریه به استانبول سفر کرده و با الیاس یالچینتاش همکاری کردند. به خاطر همه این موارد می‌گوییم کنسرت این خواننده ترکیه‌ای در ایران می‌ترکاند!
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید