چطور با فکر خودکشی مقابله کنیم؟

چطور با فکر خودکشی مقابله کنیم؟

به خاطر داشته باشید که مشکلات موقتی هستند، اما پایان دادن به زندگی دائمی خواهد بود. خودکشی هرگز راه حل درست برای هر چالشی نیست که ممکن است با آن مواجه شوید.

کد خبر : ۵۸۵۳۳
بازدید : ۳۳۷۸
چگونه با افکار خودکشی مقابله کنیم؟
به خاطر داشته باشید که مشکلات موقتی هستند، اما پایان دادن به زندگی دائمی خواهد بود. خودکشی هرگز راه حل درست برای هر چالشی نیست که ممکن است با آن مواجه شوید.

افراد بسیاری در برهه‌ای از زندگی خود اقدام به خودکشی را مد نظر قرار می‌دهند. اگر به خودکشی فکر می‌کنید باید بدانید که در جهان تنها نیستید. همچنین، باید به این نکته توجه داشته باشید که افکار و تمایل به خودکشی یک نقص شخصیتی نبوده، و به این معنا نیست که شما فردی دیوانه یا ضعیف هستید. این شرایط ممکن است تنها بیانگر آن باشد که در حال تجربه درد یا ناراحتی هستید که بیشتر از حد تحمل فعلی شماست.
بیشتر بخوانید: قیام علیه ناامیدی
ممکن است این گونه به نظر برسد که غم و ناراحتی شما هرگز به پایان نمی‌رسد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که با دریافت کمک می‌توانید بر افکار و تمایل خود به خودکشی غلبه کنید. اگر عمل به افکار خودکشی خود را مد نظر قرار داده اید در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید کمک پزشکی دریافت کنید.

مقابله با افکار خودکشی

به خاطر داشته باشید که مشکلات موقتی هستند، اما پایان دادن به زندگی دائمی خواهد بود. خودکشی هرگز راه حل درست برای هر چالشی نیست که ممکن است با آن مواجه شوید. برای تغییر شرایط و کاهش درد و غم به خود زمان دهید. اگر به خودکشی فکر می‌کنید می‌توانید اقدامات زیر را برای مقابله با این شرایط مد نظر قرار دهید.
چگونه با افکار خودکشی مقابله کنیم؟


دسترسی به روش‌های مرگبار خودکشی را از بین ببرید

اگر نگران هستید که افکار خودکشی خود را عملی کنید، هرگونه سلاح گرم، سلاح سرد یا دارو‌های خطرناک را از دسترس خود خارج کنید.

دارو‌ها را بر اساس دستورالعمل ارائه شده مصرف کنید

برخی دارو‌های ضد افسردگی می‌توانند خطر بروز افکار خودکشی، به ویژه اگر برای نخستین بار مصرف می‌شوند، را افزایش دهند. شما هرگز نباید مصرف دارو‌های خود را متوقف کنید یا دوز آن‌ها را تغییر دهید، مگر این که پزشک چنین دستوری به شما بدهد. تمایل شما به خودکشی ممکن است در صورت توقف ناگهانی مصرف دارو‌ها تشدید شود. همچنین، ممکن است علائم ترک را تجربه کنید. اگر اثرات جانبی منفی ناشی از مصرف دارو را تجربه می‌کنید، با پزشک خود درباره گزینه‌های دیگر صحبت کنید.

از مواد مخدر و الکل دوری کنید

طی دوران سختی و مواقعی که به چالش کشیده می‌شوید، ممکن است وسوسه استفاده از مواد مخدر یا مصرف الکل در شما شکل بگیرد. اما انجام این کار‌ها می‌تواند افکار خودکشی شما را تقویت کنند. در زمان ناامیدی یا هنگامی که به خودکشی فکر می‌کنید پرهیز از این مواد اهمیت دارد.

امیدوار باشید

مهم نیست شرایط شما چقدر بد به نظر می‌رسد، به خاطر داشته باشید که همواره روش‌هایی برای مقابله با مسائلی که با آن‌ها مواجه هستید، وجود دارند. بدون در نظر گرفتن میزان درد و ناراحتی که در حال حاضر تجربه می‌کنید، همواره احتمال ادامه زندگی هنگامی که با افکار خودکشی دست به گریبان هستید، وجود دارد. به خود زمان دهید، امیدوار باشید و با دریافت کمک شرایطی که در آن به سر می‌برد را پشت سر بگذارید.
بیشتر بخوانید: تنهایی، مثل اعتیاد، بی‌صدا، نامرئی و مرگ‌بار است
با فردی دیگر صحبت کنید

هیچ گاه نباید بار افکار خودکشی را تنهایی به دوش بکشید. کمک حرفه‌ای و پشتیبانی افرادی که دوستشان دارید می‌تواند غلبه بر هر چالشی که موجب افکار خودکشی شده است را تسهیل کند. سازمان‌ها و گروه‌های حامی بسیاری نیز وجود دارند که می‌توانند به شما در مقابله با افکار و تمایل به خودکشی کمک کنند. آن‌ها می‌توانند این درک را در شما ایجاد کنند که خودکشی راه درست برای مقابله با رویداد‌های استرس‌زای زندگی نیست.
چگونه با افکار خودکشی مقابله کنیم؟

به نشانه‌های هشدار دهنده توجه داشته باشید

با پزشک یا درمانگر خود درباره محرک‌های احتمالی افکار خودکشی صحبت کنید. از این طریق نشانه‌های خطر را زودتر شناسایی می‌کنید و تصمیم گیری درباره این که چه اقداماتی را باید برای مقابله با این شرایط مد نظر قرار دهید، نسهیل می‌شود. همچنین، آشنا کردن اعضای خانواده یا دوستانتان با نشانه‌های هشدار دهنده مفید است و می‌تواند در تشخیص زمانی که به کمک نیاز دارید، نقش داشته باشد.

خطر خودکشی

یک دلیل واحد درباره این که چرا فردی ممکن است به زندگی خود خاتمه دهد، وجود ندارد. با این وجود، برخی عوامل مشخص می‌توانند خطر خودکشی را افزایش دهند. افرادی که به یک اختلال سلامت روانی مبتلا هستند احتمال بیشتری دارد مرتکب خودکشی شوند. در حقیقت، ۹۰ درصد افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند در آن زمان به یک بیماری روانی مبتلا هستند.
افسردگی عامل خطرآفرین اصلی محسوب می‌شود، اما بسیاری اختلالات سلامت روانی دیگر نیز می‌توانند در خودکشی نقش داشته باشند که از آن جمله می‌توان به اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی اشاره کرد.

جدا از بیماری‌های روانی، برخی عوامل خطرآفرین دیگر می‌توانند در شکل گیری افکار خودکشی نقش داشته باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوء مصرف مواد مخدر

در حبس بودن

سابقه خانوادگی خودکشی

امنیت شغلی ضعیف یا سطوح پایین رضایت شغلی

سابقه مورد سوء استفاده قرار گرفتن یا به طور مداوم شاهد این شرایط بودن

ابتلا به یک بیماری جدی مانند سرطان یا HIV

انزوای اجتماعی یا قربانی یک قلدری بودن

قرار گرفتن در معرض رفتار‌های خودکشی

افرادی که در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

مردان

افرادی که بیش از ۴۵ سال سن دارند

سفیدپوستان، سرخپوستان آمریکایی، یا بومیان آلاسکا

مردان نسبت به زنان احتمال بیشتری دارد اقدام به خودکشی کنند، اما زنان هرچه بیشتر مستعد داشتن افکار خودکشی هستند. افزون بر این، مردان و زنان مسن نسبت به مردان و زنان جوان احتمال بیشتری دارد اقدام به خودکشی کنند.

دلایل احتمالی خودکشی

پژوهشگران نمی‌دانند که دقیقا چرا برخی افراد افکار خودکشی را در ذهن خود پرورش می‌دهند. ژنتیک ممکن است برخی سرنخ‌ها را ارائه کند. افکار خودکشی بین افرادی که سابقه خانوادگی خودکشی دارند، بیشتر دیده می‌شود. اما مطالعات تاکنون یک پیوند ژنتیکی را تایید نکرده اند.
چگونه با افکار خودکشی مقابله کنیم؟
جدا از ژنتیک، در برخی افراد چالش‌های زندگی می‌توانند موجب شکل گیری افکار خودکشی شوند. طلاق گرفتن، فوت یکی از عزیزان، یا مواجهه با مشکلات مالی ممکن است موجب افسردگی شوند. این شرایط می‌تواند موجب شود تا فرد به دنبال راه خروجی از افکار و احساسات منفی خود باشد.

یکی دیگر از محرک‌های رایج افکار خودکشی احساس انزوا یا عدم پذیرش توسط دیگران است. احساس انزوا می‌تواند به واسطه گرایش جنسی، باور‌های مذهبی، و یا هویت جنسیتی شکل بگیرد. این احساسات زمانی که کمک یا حمایت اجتماعی وجود نداشته باشد، اغلب شرایط وخیم‌تری به خود می‌گیرند.
بیشتر بخوانید: احساس مرگ‌زای تنهایی
سخن پایانی

اگر با افکار خودکشی مواجه هستید، ابتدا به خود قول دهید تا زمانی که کمک دریافت نکرده اید هیچ کاری انجام نمی‌دهید. افراد بسیاری افکار خودکشی را تجربه کرده و جان سالم به در برده، و پس از آن بسیار سپاسگذار بوده اند که این کار را انجام نداده اند.

اگر به تنهایی نمی‌توانید با افکار خودکشی مقابله کنید با فردی دیگر در این زمینه صحبت کنید. با دریافت کمک، شما در می‌یابید که تنها نیستید و می‌توانید دوران‌های سخت زندگی خود را پشت سر بگذارید.

همچنین، اگر درباره ابتلا به افسردگی یا دیگر بیماری‌های روانی که می‌توانند موجب شکل گیری افکار و تمایل به خودکشی در شما شوند، مشکوک هستید، مراجعه به پزشک بهترین گزینه است. پزشک می‌تواند درمان مناسب را تجویز کرده و شما را به مشاوری معتبر معرفی کند تا در مسیر غلبه بر شرایط موجود تنها نباشید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید