مصائب طوفان تهران

مصائب طوفان تهران

بارش باران و وزش شدید باد در تهران و البرز ۲۱ نفر را مصدوم کرد. شامگاه دوشنبه طوفانی با سرعت ۸۳ کیلومتر در ساعت استان‌های تهران و البرز را درنوردید و سبب سقوط تابلوها، چارچوب در‌های ساختمانی، سنگ نما، شکستن درختان، پارگی کابل برق و خسارت‌های دیگری شد.

کد خبر : ۵۸۵۷۳
بازدید : ۷۹۶
طوفان تهران را به هم ریخت
بارش باران و وزش شدید باد در تهران و البرز ۲۱ نفر را مصدوم کرد. شامگاه دوشنبه طوفانی با سرعت ۸۳ کیلومتر در ساعت استان‌های تهران و البرز را درنوردید و سبب سقوط تابلوها، چارچوب در‌های ساختمانی، سنگ نما، شکستن درختان، پارگی کابل برق و خسارت‌های دیگری شد.
با توجه به اینکه زمان اوج این طوفان چندان طولانی نبود خسارت‌ها محدود بوده و از مجموع ۲۱ مصدوم اعلام شده به سازمان اورژانس فقط ۸ نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند.
دستورالعمل ویژه برای بحران
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور به خبرنگار «ایران» گفت: «با توجه به اطلاعیه قبلی سازمان هواشناسی مبنی بر وزش باد شدید و وقوع طوفان در تهران براساس دستور‌العمل اعلام شده به مراکز اورژانس و بیمارستان‌ها، در شامگاه دوشنبه خودرو‌های آمبولانس داخل پارکینگ‌ها با تجهیزات بیشتر در حال آماده باش قرار داشتند.
همچنین بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها نیز آماده پذیرش بودند، بیماران این بخش‌ها تعیین تکلیف شده و دستور استقرار پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها و حتی استفاده از ۱۰ درصد ظرفیت کادر پرستاری در بخش‌های اورژانس در‌صورت بروز حادثه اعلام شده بود.»
وی افزود: «با توجه به اینکه شامگاه دوشنبه سرعت وزش باد در نقاط مختلف تهران و البرز به بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت رسیده بود، اما براساس اعلام سازمان اورژانس تهران در مجموع ۱۹ نفر در بخش‌های مختلف پایتخت دچار مصدومیت شدند که از این تعداد ۵ مرد و یک زن به مراکز درمانی انتقال یافتند. طبق گزارش‌های اعلام شده این مصدومیت‌ها بیشتر ناشی از سقوط تابلو‌ها و چارچوب در‌های ورودی ساختمان‌ها بود، اما تلفات جانی نداشتیم. وضعیت عمومی مصدومان نیز رضایت بخش اعلام شده است. در استان البرز نیز یک زن و یک مرد به بیمارستان انتقال یافتند که آن‌ها نیز در وضعیت خوبی هستند.
خالدی با توجه به احتمال ادامه طوفان و بارش باران در روز‌های آینده گفت: «مردم باید بدانند زمانی که سرعت وزش باد به حدی است که درختان و تابلو‌ها را بشدت تکان می‌دهد، سرعت باد به بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت رسیده و در این شرایط اگر افراد در سطح شهر هستند باید به داخل ساختمان‌ها، پاساژ‌ها و مغازه‌ها رفته و تا آرام شدن وضعیت همانجا بمانند، یا سوار خودرو شوند، همچنین از تابلو‌های سردر مغازه‌ها فاصله بگیرند و از تردد غیرضروری و از حضور در بالکن‌ها و پشت بام‌ها خودداری کنند، چون احتمال سقوط وجود دارد.»
مهار آتش‌سوزی مزارع گندم ورامین
محسن پارسا، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ورامین نیز گفت: «شامگاه دوشنبه بر اثر برخورد صاعقه با بخشی از مزارع گندم ورامین، حوالی راه‌آهن سراسری تهران - مشهد در منطقه شهرک مدرس، آتش‌سوزی وسیعی رخ داد که عوامل سازمان آتش‌نشانی ورامین بلافاصله به محل اعزام شدند.
این مزرعه گندم آماده برداشت بود، اما به‌دلیل برخورد صاعقه آتش گرفت و وزش باد و طوفان بسرعت باعث گسترش آتش‌سوزی شد و بخش عظیمی از مزرعه ۸ هکتاری را خاکستر کرد. میزان خسارت وارد شده به این مزرعه از سوی کارشناسان در دست بررسی است. در این عملیات ۲ ایستگاه آتش‌نشانی از ورامین بسرعت و با تجهیزات کامل به محل اعزام شدند و از سرایت آتش به مزارع مجاور جلوگیری کردند.»
قطع برق
داوود رحیمی، معاون مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب تهران گفت: «وقوع طوفان شدید در ساعات شبانگاهی دوشنبه به شبکه انتقال و توزیع برق خسارت وارد کرد و برق درچهار پست ۶۱ کیلووات در محله‌های دولت آباد، دستواره، آهن مکان و شهید رجایی قطع شد که پست‌های دولت آباد و دستواره تعمیر و برق در جریان است. علت قطع برق در پاره‌ای از مناطق ری و شهر‌های تابعه، شکستن شاخه‌های خشک و سقوط درختان روی شبکه توزیع برق بوده است.»
افزایش تصادف خسارتی در پایتخت
سرهنگ مسعود جبارزاده، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز گفت: «در پی باد شدید و طوفانی که شامگاه دوشنبه در تهران رخ داد شاهد شکستن درختان و سقوط اشیا در برخی از معابر و بزرگراه‌ها بودیم که این موضوع سبب ایجاد ترافیک مقطعی و انسداد معابر، افزایش تصادفات خسارتی، بویژه در محدوده بزرگراه‌ها و معابر شمالی تهران شده است.»
جبارزاده در ادامه به رانندگان توصیه‌هایی کرد: «هنگام وقوع طوفان چراغ خودروی خود را روشن کرده و از توقف در کنار درختان بلند، داربست‌ها، تابلو‌های تبلیغاتی، ساختمان‌های قدیمی و اشیای ناایمن خودداری کنند. در این شرایط رانندگان با سرعت مطمئن حرکت کنند، راکبان موتورسیکلت نیز توجه داشته باشند که وزش باد شدید و طوفان خطر واژگونی را برای آنان افزایش می‌دهد؛ بنابراین باید تا حد امکان از تردد در این شرایط خودداری کنند.»
اختلال در برنامه پرواز‌ها
طوفان دوشنبه شب همچنین برنامه پرواز هواپیما‌ها را نیز به تأخیر انداخت. حتی طوفان شدید باعث جا‌به‌جایی یکی از هواپیما‌های بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی کاسپین در فرودگاه مهرآباد شد. این هواپیما که علاوه بر حرکت طولی در اثر طوفان، شروع به چرخیدن کرده بود، توسط یکی از پرسنل رمپ کنترل ایران‌ایر مهار شد.
احسان استوار، مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان فارس نیز گفت: بروز طوفان در تهران موجب تأخیر بیش از چهارساعته پرواز شیراز - تهران شد. پرواز شماره ۵۶۲۴ متعلق به شرکت هواپیمایی آتا بود که به‌دلیل نامساعد بودن شرایط جوی فرودگاه مقصد با تأخیر بیش از ۴ ساعت انجام شد. همچنین پرواز‌های شماره ۴۰۴۸ زاگرس زاهدان-تهران ساعت ۲۲:۵، ۰۲۳ کاسپین مشهد-تهران ساعت ۲۲:۰۷، ۷۰۲۴ کیش ایر کیش-تهران ساعت ۲۲:۱۰، ۶۳۴۱ تابان مشهد -تهران ساعت ۲۲:۱۳ به‌دلیل شرایط نامساعد جوی فرودگاه تهران در اصفهان فرود آمدند.
شکستن ۶۰ اصله درخت در طوفان
سید احمد صفوی، شهردار منطقه ۲۰ گفت: «در طوفان تهران خسارت به ۶۰ درخت گزارش شده، اما خوشبختانه آسیبی به شهروندان وارد نشده است. براساس آخرین گزارش‌ها، سقوط ۱۰ درخت کامل و ۵۰ مورد شکستگی شاخه درخت در معابر نواحی هفت گانه منطقه ۲۰ از جمله خیابان‌های فدائیان اسلام تقاطع شهید رحیمی، شهید سرگرد محمدی، بلوار بسیج، پل بهشتی و بزرگراه شهید آوینی گزارش شده است.»
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید